FIAT 3000 (1930-1939)
Compibcsi - Normen 2014.07.13. 21:03

FIAT 3000: A jrm mg az Ansaldok megjelense eltt kerlt haznkba, br idrendben egyet visszalptnk, a teljessg miatt rdemes errl a kis tankrl is ejteni pr szt. A harckocsinak a gykerei az I. vilghborig nylik vissza. A francik egyik legsikeresebb harckocsija az M-17 Chare Ligre volt (A WOT-ban ez az FT-17- es). Olaszorszg ennek a harckocsinak vette meg a licence gyrtsi jogt 1918. v elejn. 1930-ban kerlt hozznk nhny darab a tovbb fejlesztett vltozatbl.

FIAT 3000 knny harckocsi
A harckocsinak a gykerei az I. vilghborig nylik vissza. A francik egyik legsikeresebb harckocsija az M-17 Chare Ligre volt (A WOT-ban ez az FT-17- es). Olaszorszg ennek a harckocsinak vette meg a licence gyrtsi jogt 1918. v elejn.
Egy kis tesztvezets (eredeti archv felvtelek):

Az M-17 alapjn a fejlesztsi munkkat a Fiat azonnal elkezdte s szmos mdostst hajtott vgre rajta. Az alapvltozat fejlesztsvel 1 v utn vgeztek ennek a T-3000 nevet adtk (T - Tipo). Mg 1919-ben elkezdtk gyrtani ezt az alapmodellt s az v vgre mr 100 darab el is kszlt.

Kt f vltozat kszlt az alapmodellen kvl amit az olasz hader is hasznlt. Az "A" amibe 1vagy 2 darab gppuska kerlt s a "B" amibe mr egy 37 mm-es gy volt.

A tpus jellegzetessge a pncltesten krbefut lnctalp a magas felptmny s a htul tallhat flkrves tmaszt vagy cssz szerkezet, ami pont azrt kerlt oda, hogy ezzel is megakadlyozzk az rokba val becsszst. A pnclzat ell s oldalt 16 mm vastag, htul 8 mm, fell mr csak 6 mm-es lemezek vdtk a 2 fs szemlyzetet.
Az "A" vltozatba egy 55 Lers motor kerlt viszont a "B" vltozatba mr egy 63 Lers hajtm kapott helyet. A hajtst egy 4 hengeres 4 tem benzines motor adta hengerrtartalma mindkt esetben 6235 cm3. A vltban 3 elre s 1 htrameneti fokozat volt.
A z "A" vltozat 5300 kg mg a "B" vltozat 5600 kg sly volt s ezt a tmeget a motor 16-22 km/h-val tudta mozgatni. A hattvolsg teli tankkal 80-90 km kztt mozgott.
A magyar honvdsg 1930-ban 5db "B" gys vltozatot rendelt a torini gyrtl amihez a lvegeket nem krtk. A hadfelszerelsi korltozs kijtszsval mind az 5 darab 1931-ben megrkezett. Ezek sztszedett llapotban ldkba csomagolva mezgazdasgi gpalkatrszknt a legnagyobb titokban jttek. Az sszeszerelst Hajmskren olasz szakemberek segtsgvel oldottk meg. A prbazemeket a Hajmskr melletti Hideg-vlgyben vgeztk. A torony elejn tallhat fegyverzet nylsokat kezdetben fmlappal lezrtk de ksbb ezeket eltvoltottk s egy 8 mm -es 07/12M Schwarzlose folyadkhtses gppuskt szereltek be. A hivatalosan is Fiat 3000 B jel harckocsi a RUISK (Rendr-jonciskola) llomnyba kerlt ahol fellltottak egy ksrleti harckocsi szzadot.
Mind az t harckocsit betjellel jelltk pedig ezek nyilvntartsi szmokat takartak:
A - 12. sz., B - 8. sz., C - 9.sz., D - 10. sz.,E - 11. sz.,
Az 1939-es hadrendbl val kivonsig kikpzsi clokra hasznltk.1942-ben kiselejteztk ket s cltrgyknt sztlttk ket a tzrsgi liskolk lterein. Ebbl akartak gyrtani 150 darabot licencvsrls alapjn a gyri Magyar Waggon-s Gpgyrban. A technika elavultsga s az Ansaldok rendszerestse miatt erre mr nem kerlt sor.

|