Az LK-II knny harckocsi:Az I. vilghbor utn haznkban elsknt rendszerestett harckocsi kerl bemutatsra. Az LK-II knny harckocsi Magyarorszgon 1920 tavaszn debtlt. Elszr 2 db rkezett kiprblsra majd utna tovbbi 12 db. Ezek a legnagyobb titokban uszlyon gabona al rejtve rkeztek meg sztszedett llapotban, fegyverzet nlkl.
Az LK-II knny harckocsi
Az LK-II harckocsi eldje az LK-I volt. Ennek a fejlesztsi munklatai Joseph Vollmer vezetsvel folytak. Az j harckocsi tpus fejlesztst az indokolta hogy nem volt egy knny s mozgkony harckocsi a csszri nmet hadseregnek. Az LK-I (Leichter Kampfwagen - knny harckocsi) az angol Whippet figyelembevtelvel lett kifejlesztve. A kt tpus kztt sok a hasonlsg. Ilyenek a test kialaktsa a torony elrendezse,a motor s a vlt elhelyezse, illetve a lnctalp is. 1917 kzepre a prototpus elkszlt. Egy kisebb tesztsorozat utn elrendeltk a sorozatgyrtst de ez mr nem valsult meg pedig 800 db legyrtst terveztk.
A fegyverzett egy darab 7,92 mm-es gppuska vagy egy 57mm-es gy alkotta. A torony merev kialakts oldalirnyba nem forgathat. Az elrehaladsrl egy 60 Le-s motor gondoskodott mellyel 15 km/h elrsre volt kpes. Mozgkonysga kimagasl volt a kor harckocsijai kztt.
Mivel a nmet hadvezets felismerte a harckocsik fontossgt s lett volna mg mit javtani ezen a tpuson ezrt a tovbbfejleszts mellett dntttek. gy jtt ltre az LK-II harckocsi. A harckocsinak traktorszer felptse van amit a szabadonfut lnctalpak fognak kzre. Az LK-I-hez kpest vltoztattak a futmvn, tterveztk az elejt, finomtottak a pnclzaton. Az LK-II els pldnya 1918. jnius 13.-ra kszlt el. Eredetileg 580db-ot rendeltek belle de a hbor vge miatt s a tlterhelt nmet ipari kapacits miatt nem kerlt sor a gyrtsra. 1db gys prototpus biztos hogy kszlt sorsa nem ismert.
A gppusks vltozatrl ltrl nincs megbzhat informci. A tornyot tterveztk s megoldottk a forgatst is (a francia FT-17-nek volt elszr forgtornya). A motor mindkt tpusban megegyezett ami egy Daimler-Benz 4 hengeres 4 tem benzinmotor volt. A motor a harckocsi orr rszben tallhat. Teljestmnye 55-65 ler kztt volt. A pncltest kazamata" kialakts volt a 3 fs szemlyzet a hts harmadban lett elhelyezve. A pnclzat vastagsga szembl 14 mm,oldalt 8 mm vastag volt. A felfggeszts rugzatlan kialakts. A fegyverzet az gys vltozatnl egy 37 mm-es Krupp gy vagy 57mm-es zskmnyolt orosz Sokol gy. Egy gppuska is tartozott a fegyverzethez de ez nem fix bepts volt hanem a jrm brmely oldalra vagy a toronyba is elhelyezhet volt. A kt gppusks vltozatnl 2 db MG 08-as tpust hasznltak. A sebessge 15-16 km/h volt hattvolsga pedig 65-75 km kztt vltozott.
A hbor utn nem sokkal a svd kormny megvette a terveket 100.000 svd koronrt s a flksz harckocsikat aminek szma 6-10 db kztt vltozik utna mr k maguk szereltk ssze. Joseph Vollmer pedig a svd Landsverk zem mrnke lett. A svdek rendszerestettk a harckocsit Stridsvagn m/21 nven.
Szmos fejlesztst s mdostst hajtottak vgre rajta mint pldul msik motor, fnyszrk felszerelse, mdostott kipufog, trol rekeszek kialaktsa, s tzolt kszlk.
A fegyverzet tern annyi vltozs trtnt hogy a svdek nem az gys hanem a gppusks vltozatot favorizltk. Ezrt k 2db 6,5 mm-es m/14 tpus hazai gyrts gppuskkat szereltek be. 1929-ben Scania-Vabis motort szereltek bele s 37 mm-es gyt kapott nhny darab. Ennek a tpusjele Stridsvagn m/21–29 lett. Az egyiket maga Heinz Guderian is vezette 1929-es svd ltogatsa alkalmval.
Haznkba 1920 tavaszn elszr 2 db rkezett kiprblsra majd utna tovbbi 12 db. Ezek a legnagyobb titokban uszlyon gabona al rejtve rkeztek meg sztszedett llapotban fegyverzet nlkl. A paprjai szerint mezgazdasgi vontatknt. Az Antant Ellenrz Bizottsga 1927-es tvozsig az sszes harcjrmvet klnbz rejtekhelyeken troltk. A bizottsg tvozsa utn 1928-ban a sztszerelt alkatrszekbl vgl 6 db-ot mkdkpes llapotba hoztak. Ezt a 6 db-ot 1930-ban szintn a RUISK (Rendr-jonciskola) kapta meg oktat-gyakorl clra.
A 6 tankbl 5 gyakorl s 1 oktat pldny volt. Itt alakult meg 1930-ban Bernola Kroly vezetsvel a harckocsi alosztly. Mivel nem volt fegyverzete ezrt ideiglenes jelleggel 1 db 7/12M Schwarzlose gppuskval szereltk fel ket.
A nyilvntartsi szmok ezek voltak: V-12; V-14; V-11; V-7; V-6; V-3; A fellelhet adatok szerint a 6-bl 2-be az eredeti Benz motor volt a tbbibe NAG tpus kerlt. Mivel az 1930-as vek elejre a tpus elavultt vlt ezrt a Fiat B 3000 harckocsik megrkezse utn 1931-tl fokozatosan kivontk ket a szolglatbl.
1933-ra az sszes LK-II eltnt a RUISK llomnybl s cskavas telepre kerltek. 1933 utn lkisrleteknl cltrgyknt hasznltk ket. 1939-ben rknytborban egy fszerben elrejtve mg talltak egy sszeszerelt llapotban lv LK-II-t de mivel mr rg nem volt nyilvntartva a harckocsi ezrt ezt is sztbontottk s eladtk cskavasron.