Magyartank

.








TRSOLDALAK
ELRHETSG

VENDGKNYV.

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     
HK Lersok Oldal indt cikkek
HK Lersok Oldal indt cikkek : 38M Toldi IIA (1941-1945)

38M Toldi IIA (1941-1945)

Compibcsi - Normen  2014.07.13. 21:14

38M Toldi IIA : A Toldi I. knny harckocsi a maga idejben korszernek s jnak szmtott a hbor els veiben. Azonban hamar kitkztek htrnyosassgai, szerkezeti hinyossgai. Ezeket rvid idn bell orvosolni kellett, s a jrmvet korszerstett formban kellett tovbb gyrtani. gy szletett meg a Toldi szria kvetkez fontos tagja a 38M Toldi IIA knny harckocsi.





 A harctri tapasztalatok bebizonytottk , hogy a Toldi I. 3 f hinyossgra megoldst kell tallni. A klnbz jelentsek arrl szmoltak be, hogy: a pnclvdettsg mr a 20 mm-es nehzpuskk ellen is hatstalan. A Toldi I. tzereje csak korltozottan alkalmas a feladatainak az elltsra s a kzepes harckocsikkal nem tud megbirkzni. A klnleges megolds kormnyszerkezet miatt csak vben tud megfordulni helybl nem. Ezek voltak azok az get problmk, amikre srgsen megoldst kellett tallni, ha azt akartk, hogy a Toldik hasznlhatbbak legyenek.

A hadvezets lnk figyelemmel ksrte 1940-ben a klnbz pnclos hadmozdulatokat s elttk is vilgoss vlt, hogy a knny harckocsiknl ugyanolyan fontos a pnclvdettsg ,  a  fordulkonysg , a tzer,  mint a mozgkonysg.  Ezrt leszrve a tapasztalatokat a HTI kereste a megoldsokat a Toldik hibinak orvoslsra. A Szovjetuni elleni hadjrat sokknt hatott a hadvezetsre, mert akkor mr tisztban voltak a Toldik htrnyaival. A HTI(Haditechnikai Intzet) tbb vltoztatst is kidolgozott a problmk megoldsra. A MVAG a fordulkrsugarat a kormnyszerkezet kisebb mdostsaival 8 mterrl 6 mterre cskkentette. Ez viszont azzal a htrnnyal jrt, hogy a kormnym nagyon rzkeny lett.  Amikor 1940.szept.6.-n Hasznosnl a vltoztatsokat teszteltk a prbajrm egy rokba csszva felborult, kigyulladt s kigett. Ezrt 1941.febr.17.-n a Ganz csarnokban borulsi ksrletet folytattak le, hogy kidertsk a tzeset okait. Jr motor mellett egy daruval felbortottak egy Toldit hogy a feje tetejre lljon. Bizonyossgot nyert, hogy a tzeset a vletlen mve s nem tervezsi vagy kivitelezsi problmrl van sz. A MVAG ltal megkezdett munkt a Ganz folytatta. A Ganz gyrat bztk meg egy olyan kormnyszerkezet kifejlesztsvel ahol a sarkonfordulst a Toldik vgre tudjk hajtani. A kormnykerk is le lett cserlve botkormnyokra. 1941 novemberre a fejlesztssel eredmnyesen vgeztek.

A H-483-as szm Toldi a teszteket sikeresen elvgezte gy mr a sarkonfordulst is vgre tudta hajtani. A sebessgi mutatk nem romlottak pedig az j eszkz nehezebb volt, mint a rgi. Mikzben a kormnyzs problmival foglalkoztak a HTI szakemberei megllaptottk, hogy a Toldi futmve kb. 750 kg tbbletterhelst br el maximum. Pedig a HTI szmtsai szerint legalbb tovbbi 1 tonna pnclzatra lett volna mg szksg. Mivel ez nem jhetett szba ezrt kt megolds kzl kellett vlasztani: 1. a kritikus pontokon megerstik a pnclzatot s ersebb fegyverzetet kap, 2. csak a pnclzatot nveltk volna meg a fegyverzet nem vltozott volna. Hosszas vitk utn az 1.-es megolds mellett dntttek. Azrt az 1.-es verzi lett a nyertes, mert a fegyverzetet is ersebbre szerettk volna cserlni. gy egy fl megolds (pnclzat) s egy egsz megolds (fegyverzet) llt szemben az egy egsz megoldssal (pnclzat).

A fegyverzet tern nem volt sokvaricis lehetsg ezrt az eredetileg a V-4-hez legyrtott 40 mm-es 37M tpus harckocsi gyra esett a vlaszts. Ebbl a fegyverbl 110 darab volt legyrtva s a tornyon nem kellett sokat vltoztatni, hogy be lehessen azt pteni. A terhelsi prbk sorn kiderlt, hogy a mells pncl vastagsgt 23 mm-ig lehet fokozni. A vastagts vonatkozott a torony s a pncltest frontlemezeire is. Itt mindkt esetben 35 mm vastag lett a pncl. Az oldal a far s tet pnclzathoz nem nyltak. A megerstett pnclzat s az ersebb fegyverzet miatt a toronyforgats nehzkess vlt. Ennek az volt az oka, hogy a slypont elre toldott. Ezt gy orvosoltk, hogy a torony htuljra egy pnclldt hegesztettek , amibe szerszmok s tartalk  alkatrszeket lehetett tenni. A lveget is mdostani kellett, hogy az 1936-ban rendszerestett 40 mm-es Bofors lgvdelmi gy pncltr lvedkt hasznlni tudja. Ehhez egy j csszjfkre s a cs talaktsra volt szksg. A szksges talaktsokkal a lvedkek kezdsebessge elrte a 800 m/s rtket. A fegyver csvnek hossza 1788 mm, tzgyorsasga 15 lvs/perc, a mozgatni fgglegesen -10 s +25 fok kztt lehetett. Az gycs huzagolt, a barzdk szma 16, rmrethossza L/25. A slya kb. 100 kg, s az j neve 42M lett.  

Toldi II.

A motoron nem vltoztattak, de viszont hogy ne fggjenek a klfldi behozataltl ezrt megvsroltak sok fontos komponens gyrtsi jogt. Ilyen volt a motor nhny f alkatrsze (eredeti:Bssing NAG,hazai:MVAG), a sebessgvlt (eredeti: Hahurad Fabrik,hazai: Ganz), a kuplung (Fichtel und Sahs), a grgkre val gumi s a kardntengely (eredeti: Trelleborg, hazai: Ruggyanta-gyr), felfggesztshez val torzis rugk (eredeti: Hosch-Kln,hazai: MVAG), figyelprizmk (eredeti: Spindel und Heier, hazai: MOM), s az irnyztvcs (eredeti: Zeiss,hazai: MOM). Ezekkel a  licence-vsrlsokkal lelehetett rvidteni a gyrtsi idt. Mivel a nmet gyrts torzis rugk a rossz hkezels miatt gyakran eltrtek s az jra hkezels sem hozott jelents javulst ezrt kellett azt is hazai gyrtsakra cserlni. Elfordult mg pnclrepeds is, amit azok a bels feszltsgek okoztak, ami felgylemlett hasznlat kzben. Ezt gy oldottk meg, hogy a tetpncl 5 mm-es vastagsga helyett 6 mm-est krtek.

A sebessgvlt kiosztsa maradt az eredeti 5 elre s 1 htra fokozat. A Ganz-fle j kormnyszerkezettel a fordulsi sugr tovbb cskkent a 6 mterrl 4,5 mterre. A benzin kiszabat itt is 253 (193+26+34) liter maradt ugyangy 3 tartlyban elosztva. A lszerek szma pedig gy alakult: a 40 mm-eshez sszesen 55 db 36M pncltr s 39M repeszgrnt tartozott. Az 1 darab 34/40M 8 mm-es Gebauer gppuskhoz 3200 darab lszer tartozott. Mivel a motor tpusa s teljestmnye nem vltozott (Bssing NAG Type L8V/36 Tr, 160 Le, furat x lket: 107/110 mm, hengerrtartalom: 7913 cm3, hengerek szma: 8, zemi fordulatszm: 2700 ford./perc,) ezrt a megnvekedett tmeg miatt cskkent a Toldi IIA sebessge 50 km/h-rl 46 km/h-ra. A Toldi IIA harci tmege 9350 kg lett. Cskkent a hattv 185 km-re s a fajlagos teljestmny is leesett a 16,6 Le/t rtkre.

Toldi II.

Mg egy rdekes adalk: 1942.jnius 19.-n vgrehajtott bemutatn a Toldi IIA-t sszehasonltottk a Cseh LT-38-cal. (a nmetek ezt a tpust Panzer 38 (t) nven rendszerestettk)  Az sszehasonlts vgeredmnye az lett, hogy az LT-38-nak  jobb a pnclzata, ezrt jobban vdi a szemlyzetet, mint a Toldi. Viszont a Toldi mozgkonyabb, tgasabb volt a kzdtere s a fegyverzete is ersebb volt az LT-38-nl. A toronynl ksbb felmerlt mg egy problma. Ami abbl fakadt, hogy a 40 mm-es gyval prhuzamostott gppuska lszeres trjhoz nehezen lehetett hozzfrni, fleg ha cserlni kellett a 100 lszeres trat. Ugyanis ezt a mveletet az irnyz tvcs nagymrtkben akadlyozta.  Ezt az irnyz tvcs thelyezsvel tkletesen megoldottk. Tovbbi rdekessg hogy a torony tetejn volt 2 darab felfel ll flecske. Ez arra szolglt, hogyha sebesltet kellett szlltani a hordgyat azokhoz lehetett rgzteni. A Toldi IIA tpus megalkotshoz a H-434-es rendszm Toldi I.-et hasznltk fel s alaktottk t. Amikor mindennel ksz lettek j nevet adtak neki amit zrjelben szoktak odarni vagy nhol mg ez is lemaradt. Az j tpus teljes neve: 38M Toldi IIA (B-40).

38M Toldi IIA (B-40)

A Toldi IIA-nl  felmerlt az tlet hogy ktnyezssel vdjk azokat a rszeket a tornyon s a testen ahol a az eredeti pnclvastagsg megmaradt. Ehhez a H-423-as szm Toldi IIA-t hasznltk fel. Az 5 mm vastag pncllemezt tvtartk hasznlatval kvntk felszerelni. Egy oldalra 4 darab 380x107 cm mret lemezt szereltek fel. Mivel nem volt kidolgozott eljrs a ktnyezs felhelyezsre s rgztsre ezrt az egyni megoldsokat helyeztk eltrbe. Egy kzs volt ezekben, hogy minden esetben 18 ponton lettek rgztve. A toronynl oldalanknt 3 pncllap lett felhelyezve. De a torony htulja nem kapott extra vdelmet csak a 2 oldal. A fajlagos talajnyoms a tbbletsly miatt ktnyezs nlkl 0,61 kg/cm2-re ntt.

Ha a ktnyezs is fent volt akkor ez az rtk 0,62 kg/cm2-re ntt. A j terepjr kpessg a Toldi IIA-nl is megmaradt. Vgl is a ktnyezst nem ennl, hanem a Toldi III.-nl vglegestik teljesen. Az elektromos berendezsek 12V-osak voltak. Az akkumultor pedig magyar Tudor mrkj s 104 Amper erssg. (egy mai dzelbe ami 75 Le-s kb. 70A-s krli kell) Az ramtermelst pedig Bosch dinam vgezte. Az indtmotor szintn Bosch mrkj. A rdi R-5/a tpus ad-vev fajtj.

Hossz.: 4750 mm; Szl.: 2100 mm; Mag.: 2020 mm; Harci tmeg: 9350 kg; Hasmagassg: 350 mm;  Lnctalp mrete (1 tag): 286x105 mm; Felfekvsi hossz: 2972 mm; Fajlagos talajnyoms: 0,61 kg/cm2; Motor telj.: 160 Le; Hengerrtartalom: 7913 cm3; Fajlagos teljestmny: 16,6 Le/t; Vgsebessg:  46  km/h;  Hattv.:  185 km; Lejtmsz kpessg: 40 fok;  Gzlkpessg: 0,70 m; Lpcsmsz kpessg: 0,60 m; rokthidal kpessg: 1,75 m;  Legkisebb fordulkr sugr: 4,5 m; Sebessgvlt: kzi kapcsols 5+1 fokozat; zemanyagtartly: 3db sszesen 253 liter; Rdi: R-5/a tpus;


Szemlyes megjegyzs (Compibcsi): Ajnlom ezt a cikket mindenkinek aki megtisztel engem s Norment azzal hogy elolvassa. Tovbb nagymammnak aki 2013. prilis 5.-n 88 vesen elhunyt. A mama teljesen vletlenl felismerte s nevn nevezte a Toldi I. tpus tankot a monitoromrl pedig tbb mint 65 ve nem ltott mr ilyet…


Erre a linkre kattintva megtekinthettek egy videt amiben egy hadgyakorlat sorn Toldikat lthatunk:
http://www.youtube.com/watch?v=ZliN5On0V_0&bpctr=1363611103

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
     

  dvzlk mindenkit a WotHungary csapata nevben! Az oldalon megtalltok minden informcit a World of tanks-rl, oktat videkat, modokat, hreket! 


Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG