ANSALDO: Ennek a kis harckocsinak a fejlesztése az 1930-as évek legelején kezdődött egy angol licence alapján. Az eredeti változatot CV -33-nak nevezték el. (CV azaz Carro Veloce). A fejlesztés alapját az angol Carden Loyd Mk. VI típus adta. A CV - 33 továbbfejlesztett változata lett a CV - 35. A továbbfejlesztésekkel 1933-ra végeztek. Az eltérés leginkább a páncélzatban és a hatótávban megfigyelhető.
ANSALDO harckocsi:
Ennek a kis harckocsinak a fejlesztése az 1930-as évek legelején kezdődött egy angol licence alapján. Az eredeti változatot CV -33-nak nevezték el. (CV azaz Carro Veloce). A fejlesztés alapját az angol Carden Loyd Mk. VI típus adta. A CV - 33 továbbfejlesztett változata lett a CV - 35. A továbbfejlesztésekkel 1933-ra végeztek. Az eltérés leginkább a páncélzatban és a hatótávban megfigyelhető.
Az alaptípus CV-33:
Magyarország kijátszva az Antant ellenőrzéseket 1934-ben először 68, majd utána újabb 82 darab fegyverzet nélküli Fiat - Ansaldot rendelt. A leszállítás 1935 szeptembere és 1936 decembere között megtörtént.
A felfüggesztést oldalanként 7-7 darab kis méretű futógörgő alkotta. A páncélzat szemből 13,5 mm ,oldalról 8 mm,hátulról 6 mm volt.
A motor egy 2750 cm3-es 4hengeres 4 ütemű benzines motor volt 45 Le teljesítménnyel. A sebességváltó 4 előre és 1 hátrameneti fokozattal rendelkezett. A motort a páncéltest hátuljában és keresztben helyezkedett el. A kormánymű botkormányos kivitelű volt. Az üzemanyag tartály 65 literes volt ezzel 150 km-t tudott megtenni. A kommunikációt nagyban hátráltatta a rádió hiánya.
A magyarok terveztek hozzá egy forgótornyot, de erről lemondtak mert az rontotta a menettulajdonságokat. A jobb kilátás érdekében 45 darab Ansaldon egy 7 tükrös periszkópos megfigyelő kupolát helyeztek el. Fegyverzetét a Gebauer Ferenc által tervezett 8mm -es 34/37M típusú ikergéppuska adta 2650 darab lőszerrel.
Az Ansaldok az 1941-es nyári hadjáratban még részt vettek de a hiányosságai miatt hamarosan kivonták őket a hadrendből.1942-ben 10-10 darabot átadtak a rendőrségnek és a csendőrségnek. További 10 darab pedig a horvát hadsereghez került. 1943-44 -ben már csak oktató és kiképző feladatokat látott el.
A hazánkban rendszeresített Ansaldoknak ezek voltak a rendszámai:
- H-101-től H-167-ig utána H-169-től H-252-ig.
- A H-168-as pedig az egyetlen CV-33-nak volt a rendszáma.
Az egyetlen CV-33 a Ludovikára került kiképzőharckocsiként. A mintapéldány Ansaldo ami történetesen egy lángszórós változat volt itt maradt és a harckocsiszertárba került. Ezt a 2 példányt a szovjet csapatok lefoglalták hadizsákmány gyanánt. A CV-35-öt 1933-1936 között kb.2500 db-ot gyártottak. Olyan országok rendeltek belőle mint Ausztria, Bulgária, Bolívia, Brazília ,Irak, Kína. Tervezték hogy az Ansaldokba R-1-es típusú rádiókat szerelnek amit a tartalék görgők helyén kialakított páncélládába helyeztek volna el de ebből nem lett semmi.
CV-33 eltért a nálunk rendszeresített Ansaldóktól, főbb adatai: Harci Tömeg: 2700 kg;Hatótávolság: 110 km,Motor teljesítménye: 40 Le; Páncélvastagság: 12 mm; Hosszúság: 3003 mm; Magasság: 1200 mm. volt.