Magyartank

.








TÁRSOLDALAK
ELÉRHETŐSÉG

VENDÉGKÖNYV.

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
HÍREK
HÍREK : Jagdpanzer 38 (t) Hetzer

Jagdpanzer 38 (t) Hetzer

Compibácsi  2017.01.17. 17:12

 Tisztelt Látogató!

Végre, elkészült a cikk amit alább olvashattok. A cikk aljáról csak az összehasonlító táblázat hiányzik ami még ebben a hónapban pótolva lesz. Nehéz volt megtalálni azt a páncélvadászt amivel össze lehet hasonlítani. Ugyanis figyelembe kell venni a méreteket, a súlyt, és a fegyverzetet. Azt még elmondhatom, hogy egy szovjet gyártmánnyal hasonlítom majd össze. Addig is jó olvasást mindenkinek.


Hetzer Páncélvadász (Jagdpanzer 38 (t), Sd.Kfz. 138/2)

A Hetzer kifejlesztésének a története 1943-ra nyúlik vissza. Ezekben az időkben Heinz Guderian a páncéloscsapatok főfelügyelője volt, és fáradhatatlanul azon dolgozott, hogy a német csapatok minél jobb és több harckocsit kapjanak. A harckocsik mellett felismerték a páncélvadászok jelentőségét, és erre a területre is nagy figyelmet kezdtek el fordítani. Ennek egyik fő oka, hogy a Szovjetunió, és az Egyesült Államok sokkal több páncélost tudott legyártani, mint Németország. Így rövidesen a harckocsik túlsúlyba kerültek minden fronton, viszont a németeknek nem volt elegendő, hogy kiegyenlítsék a hátrányt. Nem utolsó sorban a páncélvadászokat kisebb költséggel és kevesebb idő alatt elő tudták állítani, mint a hasonló kategóriájú harckocsikat. A páncélvadász program egyik sikeres eleme a Hetzer lett, ami rohamtempóban lett kifejlesztve. Guderian 1943 márciusában egy olyan páncélvadászt kért, amivel le lehetett váltani a nyitott kivitelű Marder I. és II. páncélvadászokat. További kikötés volt, hogy a test hossza nem haladta meg az 5 métert, és olyan alvázra építsék, ami gyártásban volt. Ezzel jelentősen fel lehetett gyorsítani a fejlesztést, mivel egyszerűbb és gyorsabb egy már meglévő alvázat átalakítani, mint egy teljesen ujjat tervezni. A lerövidült fejlesztési időnek köszönhetően a tervekkel 1943. december 17.-re elkészültek, aminek az 555-ös változat nevet adták. Miután a Német Fegyverkezési Minisztérium a terveket alaposan áttekintette és elfogadta, elkezdődhetett a méretarányos famodell építése. A famodell építése rendkívül jó tempóban haladt, így fordulhatott elő, hogy 1944. január 24.-én már a végleges megtekinthető állapotban volt. A fa makett véglegesítése után rögtön elkezdődhetett az első három darabnak az előállítása. A prototípusokat sikerült 1944 márciusában leszállítani az ilyenkor kötelező tesztek elvégzésére. Amíg a tesztek zajlottak a kijelölt gyárak elkezdték a felkészülést a sorozatgyártásra. 1944. április 20.-án Hitler és a legfelsőbb német vezetés is megtekintette Kelet-Poroszországban a gyártásra előkészített változatot. Az alábbi táblázat a gyártási számokat mutatja: (a táblázatot kétszer ellenőriztem, nincs benne elírás)

Hónap

Tervezett

Elismert

BMM

Skoda

1944. Márc.

0

0

3

0

Április

23

20

20

0

Május

50

50

50

0

Június

100

100

100

0

Július

175

110

100

10

Augusztus

175

171

151

20

Szeptember

250

124

190

30

Október

330

290

133

57

November

350

403

298

89

December

380

327

223

104

1945. Január

430

434

289

145

Február

350

398

273

125

Március

350

301

148

153

Április

250

?

70

47

A Hetzernek is több változata létezett, összesen 7 féle. Négyről szeretnék egy kicsit bővebben is foglalkozni, mert ennyiről van hiteles információm. Az első a lángszórós változat, ahol a löveg helyére a 14 mm-es Flammenwerfer 41 típusú lángszórót építették be. A gyúlékony elegy befogadására alkalmas tartály térfogata 700 liter, ami 87,5 másodperc alatt kifogyasztható. Ez a mennyiség 24 „lövésre” elegendő. 1 „lövés” a lángszóróval 3,6 másodpercig tartott és 29 liter folyadékot használt fel, ami a levegővel érintkezve lobbant be. A lángcsóva hatótávolsága 50-60 méter között volt. Külsőre ugyanúgy nézett ki, mint az ágyús Hetzer csak az ágyúcső helyett a 14 mm-es lángszóró vékony és rövid csöve mutatta a változást. A BMM 1944 decemberében 20 darabot épített belőle, és az ardenneki offenzívában már részt vettek. Az egyik magára hagyott példányról még fénykép is készült. Az átalakítás egy kis súlymegtakarítást is eredményezett, mert 500 kg-mal könnyebb volt, mint az ágyús Hetzer. A következő változat a javító-mentő változat a Bergepanzer 38 (t) Hetzer. Az 573-as számú változatból összesen 106 darab épült a BMM gyáraiban, és további 64 darabot sérült ágyús Hetzerekből alakítottak át. Így összesen 170 darab készült el belőle. Ennél a változatnál az ágyú és a lövegpajzs is hiányzik, így a 60 fokban döntött 60 mm-es frontlemez egységes képet mutat. A 14,5 tonnás tömegével, jóval könnyebb, mint az ágyús változat, ami a sebességén és a hatótávon megmutatkozott. Páncélzatát tekintve egy kivételével mindenhol ugyanannyi, mint az alapváltozatnál. Ugyanis a javító-mentő változat felülről nyitott volt, csak egy ponyvával lehetett a tetejét lefedni. A FuG 5-ös rádiója végett, bármikor hívható volt. Az első példányokat 1944 nyarától kezdték el előállítani, és az év végéig az összes elkészült. A sebessége 45 km/h-ra a hatótáv pedig 190-200 km-re nőtt. A fegyverzet 1 darab MG34-es 7,92 mm-es géppuskában merült ki. itt is 4 fős volt a személyzet, amiből 2-3 fő a szükséges munkálatokkal tudott foglalkozni. Az elejére fel lehetett szerelni csörlőt, de akár tolólapot is.

A gyártásban a BMM és a Skoda a prágai, pilseni, königgratz-i, boehmi, és a breslaui gyárai vettek részt. A gyártási számok pedig a következők voltak: 321001-323000, és 323001-től is voltak gyártási számok, de a vége nem ismert, mert a BMM dokumentációk egy része elvesztek a háború végén. A Skoda 325001-től adta ki a gyártási számokat, de ezeknek sem ismerjük a végét. Feltételezhetően ezek is elvesztek vagy megsemmisültek, hiszen a gyárak nagy többségét a szovjet csapatok foglalták el. A Hetzert a gyártása során többször módosították a beérkezett harctéri jelentések alapján. 1944. április végén előterjesztettek egy kisebb fejlesztési csomagot, mert az előzetesen számolt 13 tonna helyett, valójában 16 tonna volt a Hetzer tömege. A többletsúly miatt változtatni kellett a kuplungon, a laprugókon, és a hajtásláncon. Mivel orrnehéz volt a páncélvadász, ezért a páncélzaton is módosítottak, és így a jármű hátulja 10 centivel magasabb, mint az eleje. 1944 nyarára elkészült a következő fejlesztési csomag. Ez tartalmazta a lövegpajzs áttervezését, amivel 200 kg-ot megtakarítottak. A futógörgőket és a feszítógörgőt is áttervezték, új nyílásokat alakítottak ki az üzemanyag betöltésére és a hűtőrendszer feltöltéséhez. Kifejlesztettek egy új könnyű darut amit a tetőre lehetett felszerelni, hogy a motort és az ágyút könnyebben kilehessen szerelni illetve visszatenni. 1944 őszén a kipufogó új lángrejtőt kapott, a vezető kémlelőjét is módosították és a laprugókon újabb változtatásokat eszközöltek. A görgőkön található gumiabroncsok rögzítését is megváltoztatták, hogy elejét vegyék a rögzítés állandó meglazulásának.1944 telétől egy új rugós szerkezetet szereltek az ágyú závárzatához, ezzel is segítve az ágyú emelkedését. Erre a lépésre az amerikai bombázások miatt beállt görgőscsapágy hiány miatt volt szükség. A Hetzerhez rendszeresített tankolópisztolynál megnövelték a túlcsordulást felfogó edény méretét. Jobb és hosszabb élettartamú vízpumpa került kifejlesztésre. Nagyobb hatásfokú ventillátort szerettek be, hogy a küzdőtérben melegebb legyen. Az akkukhoz fűtőlemezt terveztek, hogy megvédjék őket a fagyástól. A küzdőtér átalakításával 5 lőszerrel több lett a maximális kapacitás. 1945. januárjában megváltoztatták a sebességváltó áttételét, hogy a célkövetés simább és könnyebb legyen. A motor ezek után kisebb igénybevételnek lett kitéve. A régi 6-os változat 12:88-as arányú váltó áttétele helyett az új fejlesztésű 6,75-ös változat került beszerelésre, aminek az aránya 10:80 volt. 1945. márciusában került bevezetésre a krónikus (benzin) üzemanyaghiány miatt a dízelüzemű Tátra motor. A motor rövid leírását lásd lejjebb.
 
A következő változat a 15 cm-es nehéz gyalogsági ágyút SiG 33/1 (Sf) hordozó Hetzer. Mivel a tarack 1,5 tonna ezért még az ágyúcserével és az átalakítással járó súlyváltozás után a Hetzer súlya 16,5 tonna lett. A változások szembeötlőek voltak, mert módosítani kellett a tetőt, a magassága sem volt megfelelő, és az eleje is átépítésre várt a méretes tarack miatt. A módosítás az elején a legszembetűnőbb, függetlenül attól, hogy a frontlemezhez csak kis mértékben nyúltak hozzá, a dőlésszöge az ágyú vonaláig változatlan. Az ágyútól már csak 9 fokos a dőlésszöge a vastagsága pedig 10 mm, ami csak a könnyű gyalogsági fegyverek ellen hatásos, és a lövegpajzs szerepét látja el a löveg melletti két oldalt. Ahol eredetileg az ágyú volt azt a részt eltüntették, és helyette a frontlemez közepén alakították ki a tarack csövének a helyét. A vezető helye nem változott, de a tarack elhelyezése miatt csak kis mértékben lett szűkebb. A vezető kilátása viszont komoly korlátozásra került, mert jobbra a csőtől és a cső alatti féktől szinte semmit sem látott. Ahhoz, hogy a tarack elférjen a szűkös helyen, áttervezték a küzdőteret. Ezzel az áttervezéssel érték el azt, hogy a magasság csak minimálisan változott, a magassága az oldalfal és a frontlemez megemelését követően 2200 mm-re növekedett. A küzdőtér nyitottá vált, és az oldalmagasítás is 10 mm vastagságú. Magát a tarackot 1927-ben kezdte el fejleszteni a Rheinmetall vállalat és 1933-ra sikeresen befejezték a fejlesztési munkálatokat. A tarack 149,1 mm űrméretű, a cső hosszúsága L/11, azaz 1640 mm. Az ágyút 1936 és 1945 között gyártották, és ez idő alatt kb.: 4500 darab készült belőle. Hatásos lőtávolsága lövedéktől függően 4500-5000 m között volt, tűzgyorsasága 2-3 lövés percenként. Vízszintes kitéríthetősége oldalanként 11 fok, vertikálisan 0-73 fok között változtatható. Négyféle lövedék volt hozzá rendszeresítve: az 572 mm magas és 25 kg súlyú páncéltörő, aminek 460 m/s volt a kezdősebessége és közvetlen irányzással akár a 150 mm vastag páncélzatot is átütötte. A második lövedék a 38 kg súlyú és 240 m/s kezdősebességű repesz-romboló. A harmadik a 90-100 kg súlyú romboló, aminek a formája sem hagyományos. Ugyanis ez a lövedék nem más, mint a 150 mm-es Nebelwerfer 41 sorozatvető lövedékének a módosított változata. A robbanófejnek 300 mm az átmérője és rogyókúpos kialakítású, az oldalán 2 db stabilizáló szárnnyal. A robbanófejhez egy 150 mm-es toldalékcsövet illesztettek és ezt elölről töltötték be a tarackba. A stabilizáló szárnyak a tarack csövén kívül helyezkedett el. A toldalékcsőben nem volt benne a rakéta, mint a sorozatvető változatnál. A lövedék kezdősebessége 145 m/s, de a nagy tömeg garantálta az eredményt. E különleges lövedék teljes hossza 1658 mm. A negyedik lövedék a 40 kg-os füst, de erről nem tudtam érdemi infót beszerezni. Magát a tarackot nemcsak a Rheinmetall gyártotta, hanem vele párhuzamosan a AEG-Fabriken, és a Bohemisch Waffenfabrik is. A végén pedig következzék a Jagdpanzer 38 (d), ami az 548-as változat néven ismert. A "d" megnevezés a meghajtásra utal, ami jelen esetben dizel üzemű motort jelent. A páncélzaton csak egy helyen a frontlemezen változtattak pedig lehet, hogy az oldalpáncélzatra is ráfért volna a vastagítás. A haslemezt ez a változás nem érinti. A frontlemez vastagságát a korábbi 60 mm-ről 80 mm-re növelték. Így a T-34-es harckocsi a 76,2 mm-es F-34-es ágyújával szemből, csak a speciális páncéltörő lövedékkel (APCR) és közvetlen közelről tudta a Hetzer ezen változatát hatástalanítani. Oldalról és hátulról ugyanúgy sebezhető volt, mint eddig. Az új erőforrás a Tátra 103-as dízelüzemű motor, ami 12 hengeres és "V" elnevezésű volt. A furat 110 mm, a löket 130 mm, a hengerűrtartalom pedig 14825 cm3. A legnagyobb teljesítménye 210-220 Le, amit 2250 ford./percen adott le. A motor kialakítását tekintve OHV, tehát felülszelepelt és alulvezérelt. A 75 fokos hengerszöggel rendelkező motor nem víz, hanem léghűtéses volt. Erre külön hűtőzsaluk lettek kialakítva a motortér különböző részein. A sűrítési arány 16,5:1 amit 2 darab Bosch PE6A adagolóval állítottak elő. Turbótöltő alkalmazásáról nincs információm de azt tudható, hogy a motor maximálisan 726 Nm nyomaték leadására volt képes. A gyártásra 5 gyár volt kijelölve. Név szerint az Alkett, a Krupp-Grusonwerke, a MIAG, a Nibelungewerke, és a Vomag. A másik nagy eltérés a fegyverzetben mutatkozik. Ugyanis ezen a változaton is kipróbálták a 75 mm-es KwK 42/1 L/70 típusú ágyút. Ebből a változatból csak a prototípusok épültek meg, mert számos probléma megoldatlan maradt. Ilyen volt a túlságosan előrenyúló cső, a löveg oldali felfüggesztés túlzott megterhelése, a hajtáslánc és az erőátvitel leterheltsége. A módosítások miatt a lengéscsillapítókat is megvastagították, hogy a közel 1 tonna többlettel megtudjon birkózni, de ez sem volt elég. Inkább a 105 mm-es tarackot és az eredeti PaK 39-es löveget favorizálták. Ezt az L/70-es csőhosszúságú 75 mm-es löveget a Rheinmetall - Borsig cég készítette az unterlüßi gyárában. Közvetlenül a 75 mm-es PaK 40 L/46-os ágyúból fejlesztették ki a cső L/70-re történő meghosszabbításával és a lövedékben található lőportöltet több, mint 50%-os megnövelésével. Az ágyú csövének a hossza 5250 mm, a kitéríthetőségi határait -8 és +20 fok között lehetett változtatni. A cső egy darabból készült, viszont a csőben levő huzagolás (béléscső) külön elemet képzett. Az elhasználódás jelei 2000 lövés körül kezdtek mutatkozni, a kopás mértékétől függően. A huzagolás száma 32, a horony mélysége 0,9 mm. Maga a cső, a zárszerkezet és a csőszájfék együttes tömege 1000 kg. Mindez lövegpajzzsal és a bölcsővel már 2650 kg. Ahhoz, hogy egy darab löveget eltudjanak készíteni a következő anyagokra volt szükség: 
 
 

Vas

Króm

Cink

Molibd.

Réz

Volfrám

Alumini.

Ólom

Szelén

3883 kg

33,7 kg

1,65 kg

1,4 kg

0,6 kg

0,12 kg

0,06 kg

0,01 kg

0,01 kg

Egy löveg elkészítési ideje 1500 munkaórát igényelt, 12000 Birodalmi Márkába került. A tűzgyorsasága 7-8 lövés volt percenként, a csőfarnál pedig függőleges ékzárat alkalmaztak. A löveghez 3 féle gránátot rendszeresítettek. Az első az alaplövedék a PzGr. 39/42-es, aminek a hossza 893 mm, de ebből a hüvelyé 640 mm. A lövedék tömege 14,3 kg, ebből a robbanófejé 6,8 kg. A lövedék kezdősebessége 925 m/s. A páncélátütési táblázat jól mutatja a löveg hasznosságát: (30 fokos becsapódás mellett)

100 méter

500 méter

1000 méter

1500 méter

2000 méter

138 mm

124 mm

111 mm

99 mm

89 mm

A második lövedék a Volfrám magvas PzGr. 40/42-es, ami hacsak pár centivel de rövidebb volt az alaplövedéknél. Ennek a hossza 875 mm, ahol a hüvely szintén 640 mm-t tett ki. A tömeg ebben az esetben is kevesebb mégpedig 11,5 kg, a robbanófej is kisebb tömegű az 4,75 kg volt. A kezdősebesség viszont sokkal nagyobb volt szám szerint 1125 m/s. A páncélátütési táblázatban észrevehető az átütés javulása: (30 fokos becsapódás mellett)

100 méter

500 méter

1000 méter

1500 méter

2000 méter

194 mm

174 mm

149 mm

127 mm

106 mm

A harmadik lövedék a repesz-romboló, ami nem tartalmazott srapnelt. Magát a lövedék fejét ami egy kicsit kerekded volt öntéssel készítették, és ez volt az ami a repeszeket képezte becsapódáskor. Ez a lövedék volt a leghosszabb a maga 929 mm-es hosszával. A hüvely itt is 640 mm volt. A tömege egy kicsivel kevesebb a Volfrámosénál, mert csak 11,1 kg volt a súlya. Ebből a tömegből a robbanófej 5,75 kg. A lövedék kezdősebessége a legkisebb a maga 700 m/s-os sebességével. 

Ez a kis táblázat azokat a változatokat mutatja be ami szorosan köthető a Hetzerhez:

Gyári név

Gy. időszak

Gy. darab

Fő fegyver

Tömeg

Besorolás

Terv szám

Flamme-panzer 38 (t)

1944.

december

20

14 mm-es lángszóró

15500 kg

Páncél-vadász

Nincs adat

Bergepanzer 38 (t)

1944.aug- 1944.dec

106

nincs

14500 kg

Műszaki-mentő

573-as változat

Schweres Infatriegesch.

1944.

december

30

150 mm-es slG 33/2

16500 kg

Önjáró löveg

588-as változat

Jagdpanzer 38 (t) Starr

1945. április

10

75 mm PaK 39 105 mm StuK

14000 kg

Páncél-vadász

Nincs adat

Leichter Ein-heitswaffentr.

csak a prototípus

nincs pontos adat

88 mm Pak 43/1 105 mm leFH 18/40

13500 kg

Páncél-vadász

587-es változat

Mittlerer Ein-heitswaffentr.

csak a prototípus

nincs pontos adat

105 mm  sK18/1 128 mm K81/3 150 mm sfH18/6

13000 kg

Páncél-vadász

577-580 változatok

Jagdpanzer 38  (d)

csak a prototípus

nincs pontos adat

75 mm-es PaK 42/1

16000 kg

Páncél-vadász

548-as változat

Hetzer G-13

1947-1950

160

75 mm PaK 39 (csőszájfékkel)

15750 kg

Páncél-vadász

Nincs adat

A Hetzerhez a Praga cég által gyártott erőforrást alkalmazták, Praga EPA AC 2 néven. A Praga vállalat 1929-ben beolvadt a szintén prágai székhelyű CKD (Českomoravská Kolben-Daněk) gyárba, ami 1927-ben jött létre 2 kisebb gyár (Breitfeld-Daněk és a Českomoravská-Kolben) egyesülésével. A meghajtást egy soros 6 hengeres, 4 ütemű és benzinüzemű aggregát biztosította. A motor hengerűrtartalma 7754 cm3, a furata 110 mm-es a lökete 136 mm-es. Ezt a motort a cég nem saját erőforrásaiból fejlesztette ki, hanem a Svéd Scania gyártól vették meg a licencet. A motor teljesítménye 160 Le, amit 2800 ford./percen adott le. Ennek a motornak van több kisebb teljesítményű változata is. Ilyen volt a 125 Le-s Praga EPA, a 140 Le-s Praga EPA 2, és a 150 Le-s Praga EPA AC. Ezeknél a motoroknál a hengerűrtartalomhoz nem nyúltak, mindig csak az elérhető fordulatszámon változtattak. A 125 Le-s Praga EPA 2200 ford./perc, a 140 Le-s Praga EPA 2 2500 ford./perc, a 150 Le-s Praga EPA AC 2600 ford./perc.  A motor a Hetzerben hátul és hosszában lett elhelyezve. Érdekes, hogy több neves kiadványban is eltérő adatokat találtam a motorral kapcsolatban. Az üzemanyag ellátásról 2 darab Solex típusú karburátor gondoskodik, ez a két karburátor szinkronban működnek egymással, egy összekötő pálca segítségével. A motor hűtéséről 1 darab hűtőradiátorral és 50 liter hűtőfolyadékkal gondoskodtak. A motor felépítését tekintve OHV rendszerű és 24 liter az olajszükséglete (felül szelepelt és alul vezérelt, ezeket a motorokat szokták nyomórudasnak is nevezni). A motor fajlagos teljesítménye 10 Le/t, nagyobb teljesítményű motor beépítésére a hely szűkössége és a rövid idő miatt nem volt lehetőség. Az önindítót a Bosch vállalat szállította, ugyanúgy ahogy az áramellátásért felelős dinamót. Az elektromos rendszer 12 V-os kialakítású. Az üzemanyagtartály térfogata 320 liter, ami a 170-180 literes átlagfogyasztás mellett úton 180 km-re elég. Terepen ennél sokkal rosszabb volt a helyzet, mert a 320 literrel a 250 literes átlagfogyasztás csak 125 km-re volt elég. A fajlagos talajnyomás a szélesebb lánctalpak miatt 0,76 kg/cm2, de ezt csak 1 kiadványban véltem felfedezni. A maximálisan elérhető sebesség 40-42 km/h úton, terepen már csak 26 km/h a végsebessége. A váltó 5+1 fokozatú, kézi kapcsolású, ami megint egy licenc szerződés eredményeként került Csehszlovákiába. A váltónak az olajigénye 7,75 liter. A bolygóműves kialakítású váltó eredetileg angol gyártmány, a megvásárlása után a Praga-Wilson nevet kapta. Mivel elől található a lánchajtó kerék, ezért kardántengelyek segítségével jut el a mozgáshoz szükséges energia a differenciálműbe és a fogaskerékházba, a differenciálműnek 3 liter olajra van szüksége. Ez a váltó a Hetzer előtt már két másik harckocsiban is megtalálható. Az egyik az LT vz. 35 vagy más néven Panzer 35 (t), a másik pedig a Panzer 38 (t). Mivel ehhez a váltóhoz volt már használható motor is, ezért kézenfekvő volt, hogy néhány módosítást végrehajtva alkalmassá tették a váltót arra, hogy a Hetzer igényeinek megfeleljen. A kuplungon is változtatni kellett, de az eredeti 1 tárcsás kuplung a Hetzerben is megmaradt. A kipufogócsövet a motorvédő lemezen át vezették ki, és a kipufogódobot a motorvédő lemez és a farlemez találkozásánál keresztbe helyezték el.

A futómű és a járószerkezet egy jól kitalált és megbízható konstrukció volt, amit egészen a háború végéig gyártottak. A lengéscsillapításról oldalanként 2-2 laprúgó köteg gondoskodott, ami mind a 4 futógörgőhöz csatlakozott. Mindegyik laprugó köteg 9 lapból állt, amit középen egy összefogó pánt rögzített egymáshoz. Maga a lánctalp alap esetben 96 tagból, de feszességtől függően 94-98 tagból állt. Egy lánctag 104 mm hosszú és 350 mm széles, és csapszegekkel kapcsolódnak egymáshoz. A lánc felfekvési hosszára is több, de eltérő adatot találtam. Csak abban van egyezés, hogy a felfekvési hosszat 2690 és 3020 mm közé teszik, a két lánctalp közötti távolság, amit nyomtávnak is hívnak 2123 mm. Elől található meg a láncvezető görgő, ami 19 fogas és 600 mm átmérőjű. Hátul a kisebb lánctámasztó görgő, ami 525 mm átmérőjű. E két görgő között a 4 darab szembetűnően nagy 775 mm átmérőjű futógörgő. Ezeknek a futógörgőknek a felülete gumiperemes, és a nagy átmérő garantálja, hogy a sár nem ragad a görgők közé. Felül 3 darab 225 mm átmérőjű szintén gumiperemes lánc támasztógörgőt láthatunk. Az egyik támasztógörgő az első és második futógörgő felett, míg a második támasztógörgő a második és harmadik futógörgő közé került. A harmadik és negyedik futógörgő felett volt a harmadik támasztógörgő. Ezt a futómű és járószerkezet kialakítást ezelőtt a Panzer 38 (t)-nél használták. A legkisebb fordulási sugár 4,54 méter. 

A páncélvadász hossza cső nélkül 4870 mm, míg csővel 6270 mm. Szélessége 2630 mm, ami csak 200 mm-rel kevesebb, mint a Pz IV.-é. A teljes magassága viszont majdnem egyezik a Kampfpanzer Maus testének a magasságával. A Kampfpanzer Mausnak 2130 mm magas a teste, míg a Hetzernek 30 mm-rel kevesebb, 2100 mm. A páncélvadásznak a fenéklemeze 10 mm vastag és teljesen vízszintes. Ez a vastagság a földbe ásott gyalogsági aknák ellen még védelmet nyújt, de a harckocsi aknáknak már nem áll ellent. A teknőhöz csatlakozik a haslemez, ami 40 fokban van döntve 60 mm vastagságú. A jól megválasztott döntésnek köszönhetően az ekvivalens vastagsága eléri a 79 mm-t.  A haslemezhez kapcsolódik a 60 fokban döntött frontlemez, ami szintén 60 mm vastagságú. Itt még optimálisabb a döntés szöge, ezért az ekvivalens vastagság már 120 mm. A tetőlemez érdekes módon vékonyabb, mint a teknőpáncél. Ugyanis a tetőlemez csak 8 mm vastag, ami a repeszek és a könnyű gyalogsági fegyverek tüze ellen véd. A motorvédő páncéllemez 8 mm vastagságú és 70 fokos dőlésszögű. Ez a döntés rendkívül nagy plusz vastagságot biztosít, mert így az ekvivalens vastagság már 24 mm-es. A páncélvadász farlemeze 20 mm vastagságú és 15 fokban van bedöntve. Ez a döntés szinte alig növeli a páncélvastagságot, az ekvivalens vastagság csak 20,8 mm-re nő. A Hetzer oldalát védő páncélzatot három részre kell bontani. Az első a lánctalp mögött található lemez, ami 20 mm vastag és 15 fokban van döntve. Ez a kialakítás a legminimálisabban növeli csak a vastagságot. Az ekvivalens vastagság, ahogy a farlemeznél is, úgy itt is 20,8 mm-re növekszik. A második a küzdőtér oldallemeze, ami 40 fokban van döntve és 20 mm vastagságú. A döntés segítségével az ekvivalens vastagság 27 mm-re nőtt. A harmadik a lánctalp felső részét és a futógörgőt a közepéig védő 5 mm vastagságú kötényezés. A páncélvadásznak a hasmagassága 50 mm-rel kevesebb, mint a Pz. 38 (t)-nek, mely típustól származik az alváz. A Pz. 38 (t)-nek 400 mm a hasmagassága, míg a Hetzernek csak 350 mm. Az első terepszög 35 fokos, ami létfontosságú ahhoz, hogy a terepakadályokat minél könnyebben le tudja küzdeni. A hátsó terepszög egy picivel kevesebb az csak 30 fokos. Az oldalstabilitási értéke 40 fok, ami segít abban, hogy nehezen boruljon fel. Az árokáthidaló képessége 1,3 m, ami a lövészárkok jelentős részének a leküzdésére elegendő volt. A gázlómélysége 90 cm, ami megint egy nagyon jó érték a magasságához képest. A lépcsőmászó képessége 0,65 m, a lejtőmászó képessége 25 fok (az UAZ-469-nek például 30 fokos). Fontosnak tartom megemlíteni, hogy a front páncélzathoz az E22 jelű ötvözött acélt használták fel. Ennek az anyagnak a keménysége 265-309 Brinell (szilárd anyagok keménységvizsgálatára 1904-ben a svéd Brinell mérnök által kidolgozott eljárás) közötti. Az oldalpáncél és a farlemez SM (Siemens-Marteneit) acélból készült, aminek 220-265 Brinell között van a keménysége. Összegzésképpen álljon itt az alábbi táblázatban a páncélvastagságok a dőlésszögek függvényében:

 

Fenék-lemez

Haslemez

Front-lemez

Tető-lemez

Motortér teteje

Oldal lánctap mögött

Küzdőtér oldalt

Farlemez

Alap vastags.

10 mm

60 mm

60 mm

8 mm

8 mm

20 mm

20 mm

20 mm

Dőlés szög

0 fok

40 fok

60 fok

0 fok

70 fok

15 fok

40 fok

 

Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
     

  Üdvözlök mindenkit a WotHungary csapata nevében! Az oldalon megtaláltok minden információt a World of tanks-ról, oktató videókat, modokat, híreket! 


"Revealing the truth is like setting a match on fire. It can bring light or set your world on fire." | PROJECT D.C.    *****    PROJECT DC egy futurisztikus-disztópikus SZEREPJÁTÉK! Bármikor szívesen látjuk a csatlakozókat!    *****    Ne maradj le semmirõl, értesülj elsõ kézbõl a Selena Gomezzel kapcsolatos hírekrõl! Hat éve várja a látogatókat az oldal    *****    Református exmisszus-gyakornok, jégkorong, izomautók, rap zene. Igen, ez mind én vagyok! Hogyan? Nézz be és megtudod! :)    *****    Szeretsz írni? Lenne egy jó témád, amit megosztanál másokkal? Akkor kattints, és nyerj egy vendégposztot nálam! :)    *****    Kedveled Ian Somerhaldert? Odáig vagy a szépséges színésznõért, Nina Dobrevért? Kattints! Nem csak TVD rajongóknak!    *****    Szeretsz filmet nézni? Akkor itt a helyed! Nézz filmet facebook messengeren. Klikk ide!!!!    *****    MAYFLOWER / egy májusban született lány blogja / MAYFLOWER / egy májusban született lány blogja / MAYFLOWER    *****    DESIGN KÉSZÍTÕT KERESEK! 100 KREDIT ÉS MEGJELENÉS JÁR ÉRTE! DESIGN KÉSZÍTÕT KERESEK! 100 KREDIT ÉS MEGJELENÉS JÁR ÉRTE!    *****    ***Egy blog. Egy lány. Egy élet.*** Ðzsí blogol. *G-PORTÁL KÖZÖSSÉGMENTÉS ugyanitt. Ha hiányzik a régi közösség.*BLOG***    *****    Furry Fandom | Antropomorf Állatok | Furry Fandom | Antropomorf Állatok | Furry Fandom | Antropomorf Állatok    *****    Nézz filmet facebook messengeren!!!! Klikk! Klikk!    *****    ONMYMIND \\ EGY ÁTLAGOS SRÁC BLOGOL MINDENRÕL AMI ESZÉBEJUT \\ ZENE, CIKKEK, KRITIKA? KATTINTS ÉS OLVASS MOST KEDVEDRE    *****    **********Rengeteg AKCIÓ! Vegyszermentes kozmetikmok és bio mosó és tisztítószerek, munkalehetõséggel! ***********    *****    OKTATÁS INGYENESEN az ASZTRO-suliban, Asztrológiai tanácsadás BECSÜLET KASSZÁS alapon! Fordulj hozzám bizalommal!    *****    Bûbájos boszorkák - Charmed - Hírek a folytatásról - Érdekességek - Cikkek - Interjúk - Bûbájos boszorkák - Charmed -    *****    LORDE * ISMERD MEG TE IS A ROYALS ÉNEKESNÕJÉT * LORDE * ISMERD MEG TE IS * LORDE * ISMERD MEG TE IS A ROYALS ÉNEKESNÕJÉT    *****    Re-Startoltunk! Egy SZEREPJÁTÉK, amelybe bármikor becsatlakozhatsz! Légy te is Hõs! Hõsregék RPG    *****    Nem értesz a CSS kódokhoz/nem tudod egyedül fenntartani oldalad/szeretnél egy társszerkesztõt? Írj nekem! - sakura-ec.gp    *****    ISMERD MEG A GYÖNYÖRÛ OSCAR-DÍJAS SZÍNÉSZNÕT, ALICIA VIKANDERT, AKI A 2018-AS TOMB RAIDER LARA COFTJÁT FOGJA ALAKÍTANI!