Magyartank

.








TRSOLDALAK
ELRHETSG

VENDGKNYV.

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     
HREK
HREK : 43M Lehel Pnclozott csapat- s sebesltszllt jrm Nimrd-alvzon

43M Lehel Pnclozott csapat- s sebesltszllt jrm Nimrd-alvzon

Compibcsi - Normen  2014.07.12. 06:53

43M Lehel Pnclozott csapat- s sebesltszllt jrm Nimrd-alvzon: A nmet hadsereg vezetse helyesen felismerte, hogy a gyalogsg nagyfok gpestsvel s a harckocsik folyamatos fejlesztsvel egy jfajta hadviselst lehet ltrehozni. A lgiervel folytatott szoros egyttmkds pedig fokozta ezt a hatst. A pnclos erk s a gyalogsg egy teljesen j szemllet szerinti alkalmazsa Lengyelorszgban s Nyugat-Eurpban bizonytotta az elmlet helyessgt. A magyar hadvezets is figyelte az esemnyeket, s prblta levonni a helyes kvetkeztetseket. 



A nmet hadsereg vezetse helyesen felismerte, hogy a gyalogsg nagyfok gpestsvel s a harckocsik folyamatos fejlesztsvel egy jfajta hadviselst lehet ltrehozni. A lgiervel folytatott szoros egyttmkds pedig fokozta ezt a hatst. A pnclos erk s a gyalogsg egy teljesen j szemllet szerinti alkalmazsa Lengyelorszgban s Nyugat-Eurpban bizonytotta az elmlet helyessgt. A magyar hadvezets is figyelte az esemnyeket, s prblta levonni a helyes kvetkeztetseket. Az, hogy a gyalogsg egy rszt fl lnctalpas, pncllal elltott harcjrmvekre tettk, amik vdtk a gyalogsgot a knny fegyverek tztl, s a jrmvekre szerelt knny fegyverekkel tmogatni tudtk a harcot nagyon megtetszett a magyar hadvezetsnek. A magyar katonai szakrtk valami ilyesmi jrmvet szerettek volna rendszeresteni a Honvdsg szmra.

A Haditechnikai Intzet szakembereit 1941-ben megbzta a Honvdelmi Minisztrium, hogy tervezzenek egy hasonl feladatkr harcjrmvet, mint a nmet Sd.Kfz. 250 s 251. A f szempontok kztt szerepelt a knny gyalogsgi fegyverektl val vdelem, a harckocsikkal val temtarts, s a j terepjr kpessg. Csak msodlagos szempont volt, hogy fl lnctalpas vagy teljes lnctalpas. Viszont kiktttk, hogy 11-12 ft (1 rajt) mindenkpp tudjon szlltani.

Egy teljesen j jrm tervezse a pnzgyileg nagyon sokba kerl, s a r fordtott id is tetemes lett volna. Ezrt egy olyan jrmvet kellett keresni, ami mr gyrtsban volt. tnzve a rendelkezsre ll jrmvek tpust s alkalmazsi krket, a HTI szerint a Nimrd alvza megfelel lenne a feladatra. A HTI szakemberei megvizsglva egy Nimrdot arra a kvetkeztetsre jutottak, hogy ha eltvoltjk a tornyot, s talaktjk a kzdteret akkor is csak 5-6 embernek (fl raj) lenne hely. A HM nem elgedett meg a fl raj knlta lehetsggel, ragaszkodtak az 1 rajhoz. A HTI mrnkeinek j megoldsokat kellett keresnie, hogy tbb hely legyen az embereknek. Hogy a HM ignyeit kielgtsk egy teljesen j felptmnyt terveztek a Nimrd alvzra.

A gondos munka meghozta gymlcst, s sikerlt egy olyan kzdteret kialaktani, ahol a megkvnt 11-12 ember elfrt. A kzdteret elre a vezetig megnyjtottk, s htrafel is nyjtottak rajta. Htrafel egszen a motortr tetig meghosszabbtottk a kzdteret. A tervek kidolgozsa utn, megkrtk a MVAG-ot (a Nimrdot is az a gyr ksztette) mg 1941-ben, hogy ksztsenek egy rajnlatot. A MVAG elksztette a krt kalkulcit, ami majdnem azonos volt a Nimrdval, ezrt a HM elzrkzott a szerzdsktstl. A HM ezek utn sztnzett a nemzetkzi piacon, de nem talltak megfelel tpust. Ezutn a HM 1942-ben a nmetekhez fordult megfelel tpusrt, de a nmetek kategorikusan elutastottk a megkeresst. Legkzelebb 1943-ban a fronttapasztalatok miatt vettk el jra a terveket. Erre azrt volt szksg, mert az els vonalban harcolk, ha megsebesltek nem lehetett biztonsgosan kimenteni ket s a ktzhelyre htra szlltani.

Szksg volt egy pnclzattal elltott jrmre, ami alkalmas a kimentsre s a htra szlltsra. A feladat megvltozsval a kritriumok is megvltoztak. Az volt a lnyeg hogy 4 hordgy s 2 knnyebben sebeslt katont el lehessen vele szlltani. Az j tervek kidolgozshoz a HTI a Nimrd prototpust kapta meg. A HTI irnytsval a munkt 1943. jlius kzepn fejeztk be a MVAG-ban. A klnbz tesztek s prbk augusztus kzepig tartottak. A jrm csapatprbjt, amit tbb alakulatnl tartottak szeptember elejig elvgeztk. Miutn a jrmvet a HTI megfelelnek tlte, a HM elnevezte 43M Lehel pnclozott csapat- s sebesltszllt jrm Nimrd-alvzon. A sebesltszllt vltozatot „S” betvel, az rksz- s csapatszllt vltozatot pedig „” betvel jelltk. A HM azt tervezte, hogy a sorozatgyrts Nimrdokbl elvonnak 9 darabot, s tovbbi 28 darabot pedig azon fell ptetett volna meg. Ebbl a tervbl sajnos nem lett semmi a MVAG tlzott leterheltsge miatt. A prototpust visszaadtk a MVAG-nak, ahol a hbor forgatagban 1944-ben nyomtalanul eltnt.

A Lehel fenklemeze 6 mm vastag. Ez egy 80 fokos dlsszg 20 mm vastag has lemezzel folytatdik. A pncltest frontlemeze 30 fokban dntve van, s 23 mm vastag. A vezetnl lv vzszintes lemez 6 mm vastag, s erre szerelk fel a vezet pnclkupoljt. Ennek a fejvdnek 13 mm a vastagsga s egy forgcsap segtsgvel el lehetett fordtani, ha nem volt r szksg. A pnclkupola mgtti lemez kzel 75 fokos, s ez is 13 mm vastag. A motortr fedlemeze, ami 8 fokos dlsszg 6 mm vastagsg. Ezutn egy 80 fokos dlsszg lemez kvetkezik, ami 7 mm vastag. A farlemez, ami 60 fokban van dntve kifel szintn 7 mm vastagsg. A pncltest oldala egysgesen 20 mm vastagsg. A Lehel felptmnye nyitott kivitel volt, de egy vzhatlan ponyvval zrtt lehetett tenni. A felptmny szembl 63 fokban dnttt vastagsga 23 mm. Az oldala 57 fokban dl befel s 20 mm vastag. A htulja 67 fokos dls s 7 mm vastag. A felptmny htuljn kzpen egy befel lehajthat ajtt alaktottak ki, a hordgyak behelyezsnek megknnytse rdekben. A hordgyak knnyebb mozgathatsga rdekben a motortr tetre cssz sneket rgztettek. A pncltestre 450 mm magas oldalfalakkal egy olyan felptmnyt terveztek ahov 11 ember is (1 raj) be tudott szllni. De valjban csak 1+8 f volt az, amivel szmoltak. A fent marad helyekre a felszerelst raktk. A kzi szerszmok nagy rsze a pncltest oldalfalra kvlre kerlt felszerelsre. A szllttr kt oldaln 4-4 f kapott helyet az ott kialaktott lssor miatt. A vezet s a szllttr egybe volt nyitva, ezrt a vezet mgtt is elfrt egy ember. Mg egy ember elfrt a htfalnl, ahol a lehajthat ajt van. Az utols embernek volt a legknyelmetlenebb helye, mert neki csak az oldalt lk lbterben maradt hely. 

nvdelmi clra a vezet mgtti utaz rszre egy 31M Solothurn golyszr llt rendelkezsre 1500 darab lszerrel, s a fegyvertmaszt llvnnyal. Az rksz s a sebesltszllt vltozat kztt annyira minimlis volt az eltrs, hogy 15 perc alatt t lehetett alaktani az egyikrl a msikra. Az lssorok llapjait fel lehetett hajtani az oldalfalra, ha nem volt r szksg. A hordgyakbl jobb s bal oldalra 2-2 darabot lehetett betenni egyms al. A hordgyak rgztse csuklpnttal trtnt 4 ponton, amire ha nem volt szksg, akkor azt is fel lehetett hajtani az oldalfalra. Az oldalfalakra tovbb zrhat kmlelnylsokat is ksztettek tzharc esetre. Ha sebesltszlltknt alkalmaztk a harcjrmvet, akkor 7 ember vihetett magval a vezetn kvl. A fests is eltrt a hagyomnyoktl, mert ennl nem 3 sznbl llt az lcz fests, hanem 4 sznbl. A barna, az okkersrga s a zld sznekhez a vrs egy sttebb rnyalatt is felhasznltk. A vrs festket a barna sznre foltokban rfjva kombinltk. Az okkersrgt pedig a zld sznre rfjva hasonl mdon hasznltk. A Lehel teljes hossza 5320 mm, teljes szlessge 2140 mm, magassga 1800 mm. A jrm has magassga 350 mm, a terepszge ell s htul 45 s 50 fok. A maximlis oldaldlse 34 fok, lejtmsz kpessge 40 fok. Gzl mlysge 80 cm, rokthidal kpessge 2,2 m. Legkisebb fordulsi sugara 5 m, lpcsmsz kpessge 0,8 m. A lnctalp felfekvsi hossza 3200 mm, a nyomtv pedig 2066 mm. A fajlagos talajnyomsa 0,57kg/cm2, ami nagyon j rtk.

A motor a mr jl ismert Bssing NAG type L8V/36 Tr motor hazai licence gyrtsa. (a Bssing NAG nemcsak motorokat, de a nmet hadseregnek teherautkat is gyrtott) A Ganz VIII VGT 107 jel motor hengerrtartalma 7913 cm3, teljestmnye 160 Le. A motor nyomatka 470 Nm (manapsg egy 200-220 Le-s turb dzelmotornak van ennyi) a fajlagos teljestmnye 15,7 Le/t. A furat/lket arnya 107/110 mm. A motor „V” elrendezs 8 hengeres, vzhtses, benzin zem. A hengerenknti 2 szelepes erforrs a kor kvetelmnyeinek megfelelen ntttvas (szrkevas) blokkal kszlt. A motor megfelel htshez 60 liter htfolyadk szksges. A teljestmnyhez tartoz fordulatszm 2700 ford./perc.  A motor srtsi arnya 1:5,25. ( ez egy olyan szm amibl megtudhat, hogy a motor milyen mrtkben srti ssze a keverket a hengerben).

A rendelkezsre ll zemanyag mennyisge 253 liter, amit 3 tartlyban osztottak szt. A motor a pncltest htuljban tallhat, hosszirnyban beptve. A ht raditor s az ehhez kapcsold ventiltor a farlemeznl lett elhelyezve. A motor a hajtert az ell lv lnchajt kerkhez kardntengelyen keresztl tovbbtja. (aki jr motor mellett al nz egy „kocka Ladnak” az lthatja, ahogy forog a kardntengely)A vlt kzi kapcsols, 5 elre s 1 htra fokozattal. A kormnyzs a hagyomnyostl eltren nem botkormnnyal, hanem kormnykerkkel trtnt. A kormnykerk valamely irnyba trtn elforgatsval, az adott oldal lnctalpnak a forgsa lelassult olyan mrtkben, amennyire a kormnykereket elfordtottk. Ezzel a megoldssal nem lehetett a lnctalpat teljesen meglltani, gy nem is tudott egy helyben megfordulni. Emiatt a legkisebb fordulsi sugara 5 volt. A frontlemezen tallhat lefedett nylsokbl a kzpen lv alatt, lehet lltani a kormnymvet. A lmpnl elhelyezked lefedett nylsra, ha egy golyll szellzrcsot tesznek, akkor azzal nagyban elsegthet a kormnym s a vltm htse. A kipufogcsvek s a dobok nem a motortrben vannak, hanem a mreteik miatt, kvlre a farlemezre szereltk fel ket.

A Lehel futmvnek az els eleme egy 675 mm tmrj 22 fogas lnchajt kerk. Ezen kvl van 5 darab 500 mm tmrj futgrg, ami gumiperemes s 5 klls. A futgrgk kztti tvolsg a kzppontoktl mrve 750 mm. Ezutn egy darab 525 mm tmrj lncfeszt kerk kvetkezik, ami szintn 5 klls. Fell 3 darab 210 mm tmrj lnctmaszt kerk tallhat, ami szintn gumiperemes. A lengscsillaptst torzis rugkkal oldottk meg ami, az egyszerbb megoldsok kz tartozik. (valjban az rdrl van sz, amit a csavar er megprbl dughzknt felcsavarni, de maga a rd ezt nem engedi, hanem elnyeli ezeket az erket) A lnctalp felfekvsi hossza 3200 mm. Egy lnctag 286 mm szles s 65 mm hossz. A lnctagok szma 132 darab, de ez a szm vltozhat a feszessg fggvnyben.

Az nvdelmi fegyverzet 1 darab 31M Solothurn 8 mm-es golyszrbl ll. A golyszrt a Danuvia Rt. gyrtotta, miutn megvsrolta a gyrtsi jogokat a svjci Solothurn vllalattl. A gyrtsi mennyisg havi 200-300 darabra rgott, de az igazi felfuts csak a 1938-tl kezddtt. A gyri haderreform meghirdetse utn mr havi 600 darab legyrtsra is kpes volt a gyr. Az ingadoz megrendelsek s a beszlltk kslekedsei miatt, a szlltsi hatridket szinte sosem tudtk tartani. A hbor vgig gyrtsban maradt, tovbbfejlesztsre tettek ksrleteket, de ezek csak tervek maradtak. A fegyver hossza 1170 mm, huzagolsa 4 s jobb irny. A cs hossza 600 mm, a slya pedig 1,80 kg. Az irnyzka ves, 100 mterenknt sklzva egszen 2000 mterig. Az elmleti ltvolsga 4500 mter, de a gyakorlatban ez csak 2000 mter. Az ves szekrnytr, ami baloldalon van 25 lszer befogadsra alkalmas. A lvedk kezdsebessge 725 m/s , elmleti tzgyorsasga 550 lvs/perc. A lghtses s 9,5 kg tmeg fegyver a gyakorlatban csak max.100 lvedk kilvsre volt kpes. A trral egyvonalban, de a msik oldalon egy foganty tallhat, ami a szlltsnl hasznos. A hozztartoz brszj segtsgvel akr vllra is vehet. A vlltmasz fbl kszlt s lakkozott, a cs alatt ktlb villallvny van a letmaszthatsg rdekben. A lgi clok elleni lekzdhetsget 39M tpus krirnyzkkal segtettk.(ezt a krirnyzkot leginkbb a Csaba pnclkocsikhoz adtk) Az ves tr resen 500 g tmeg, teli tltve 1200 g. A trat 1 mm vastag lemezekbl ksztettk elszr sajtolssal, majd a sajtolt lemezeket ponthegesztssel rgztettk egymshoz. Hogy a trak ne rozsdsodjanak, ezrt kadmiumozsos eljrst alkalmaztak. 

Vgezetl egy sszehasonlt tblzat egy a kornak megfelel, idegen hadseregben rendszerestett hasonl jrmvel:

1 hozzszls
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
Utols hozzszlsokjabbak 1 KorbbiakLegels hozzszlsok
2014.07.12. 12:24
pipin1980

rlk, hogy ismt feltmadt az oldal. Remek cikk lett. n errl a jrmrl nem is tudtam eddig. Picit rkerestem, s ennyi informcit sehol nem lehet rla tallni. Nagyon szp munka. Sok sikrt a jvben, remlem sok hasonl cikk lesz mg.

     

  dvzlk mindenkit a WotHungary csapata nevben! Az oldalon megtalltok minden informcit a World of tanks-rl, oktat videkat, modokat, hreket! 


✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal