Magyartank

.








TRSOLDALAK
ELRHETSG

VENDGKNYV.

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     
HREK
HREK : Jagdpanzer 38 (t) Hetzer

Jagdpanzer 38 (t) Hetzer

Compibcsi  2017.01.17. 17:12

 Tisztelt Ltogat!

Vgre, elkszlt a cikk amit albb olvashattok. A cikk aljrl csak az sszehasonlt tblzat hinyzik ami mg ebben a hnapban ptolva lesz. Nehz volt megtallni azt a pnclvadszt amivel ssze lehet hasonltani. Ugyanis figyelembe kell venni a mreteket, a slyt, s a fegyverzetet. Azt mg elmondhatom, hogy egy szovjet gyrtmnnyal hasonltom majd ssze. Addig is j olvasst mindenkinek.


Hetzer Pnclvadsz (Jagdpanzer 38 (t), Sd.Kfz. 138/2)

A Hetzer kifejlesztsnek a trtnete 1943-ra nylik vissza. Ezekben az idkben Heinz Guderian a pncloscsapatok ffelgyelje volt, s fradhatatlanul azon dolgozott, hogy a nmet csapatok minl jobb s tbb harckocsit kapjanak. A harckocsik mellett felismertk a pnclvadszok jelentsgt, s erre a terletre is nagy figyelmet kezdtek el fordtani. Ennek egyik f oka, hogy a Szovjetuni, s az Egyeslt llamok sokkal tbb pnclost tudott legyrtani, mint Nmetorszg. gy rvidesen a harckocsik tlslyba kerltek minden fronton, viszont a nmeteknek nem volt elegend, hogy kiegyenltsk a htrnyt. Nem utols sorban a pnclvadszokat kisebb kltsggel s kevesebb id alatt el tudtk lltani, mint a hasonl kategrij harckocsikat. A pnclvadsz program egyik sikeres eleme a Hetzer lett, ami rohamtempban lett kifejlesztve. Guderian 1943 mrciusban egy olyan pnclvadszt krt, amivel le lehetett vltani a nyitott kivitel Marder I. s II. pnclvadszokat. Tovbbi kikts volt, hogy a test hossza nem haladta meg az 5 mtert, s olyan alvzra ptsk, ami gyrtsban volt. Ezzel jelentsen fel lehetett gyorstani a fejlesztst, mivel egyszerbb s gyorsabb egy mr meglv alvzat talaktani, mint egy teljesen ujjat tervezni. A lervidlt fejlesztsi idnek ksznheten a tervekkel 1943. december 17.-re elkszltek, aminek az 555-s vltozat nevet adtk. Miutn a Nmet Fegyverkezsi Minisztrium a terveket alaposan ttekintette s elfogadta, elkezddhetett a mretarnyos famodell ptse. A famodell ptse rendkvl j tempban haladt, gy fordulhatott el, hogy 1944. janur 24.-n mr a vgleges megtekinthet llapotban volt. A fa makett vglegestse utn rgtn elkezddhetett az els hrom darabnak az ellltsa. A prototpusokat sikerlt 1944 mrciusban leszlltani az ilyenkor ktelez tesztek elvgzsre. Amg a tesztek zajlottak a kijellt gyrak elkezdtk a felkszlst a sorozatgyrtsra. 1944. prilis 20.-n Hitler s a legfelsbb nmet vezets is megtekintette Kelet-Poroszorszgban a gyrtsra elksztett vltozatot. Az albbi tblzat a gyrtsi szmokat mutatja: (a tblzatot ktszer ellenriztem, nincs benne elrs)

Hnap

Tervezett

Elismert

BMM

Skoda

1944. Mrc.

0

0

3

0

prilis

23

20

20

0

Mjus

50

50

50

0

Jnius

100

100

100

0

Jlius

175

110

100

10

Augusztus

175

171

151

20

Szeptember

250

124

190

30

Oktber

330

290

133

57

November

350

403

298

89

December

380

327

223

104

1945. Janur

430

434

289

145

Februr

350

398

273

125

Mrcius

350

301

148

153

prilis

250

?

70

47

A Hetzernek is tbb vltozata ltezett, sszesen 7 fle. Ngyrl szeretnk egy kicsit bvebben is foglalkozni, mert ennyirl van hiteles informcim. Az els a lngszrs vltozat, ahol a lveg helyre a 14 mm-es Flammenwerfer 41 tpus lngszrt ptettk be. A gylkony elegy befogadsra alkalmas tartly trfogata 700 liter, ami 87,5 msodperc alatt kifogyaszthat. Ez a mennyisg 24 „lvsre” elegend. 1 „lvs” a lngszrval 3,6 msodpercig tartott s 29 liter folyadkot hasznlt fel, ami a levegvel rintkezve lobbant be. A lngcsva hattvolsga 50-60 mter kztt volt. Klsre ugyangy nzett ki, mint az gys Hetzer csak az gycs helyett a 14 mm-es lngszr vkony s rvid csve mutatta a vltozst. A BMM 1944 decemberben 20 darabot ptett belle, s az ardenneki offenzvban mr rszt vettek. Az egyik magra hagyott pldnyrl mg fnykp is kszlt. Az talakts egy kis slymegtakartst is eredmnyezett, mert 500 kg-mal knnyebb volt, mint az gys Hetzer. A kvetkez vltozat a javt-ment vltozat a Bergepanzer 38 (t) Hetzer. Az 573-as szm vltozatbl sszesen 106 darab plt a BMM gyraiban, s tovbbi 64 darabot srlt gys Hetzerekbl alaktottak t. gy sszesen 170 darab kszlt el belle. Ennl a vltozatnl az gy s a lvegpajzs is hinyzik, gy a 60 fokban dnttt 60 mm-es frontlemez egysges kpet mutat. A 14,5 tonns tmegvel, jval knnyebb, mint az gys vltozat, ami a sebessgn s a hattvon megmutatkozott. Pnclzatt tekintve egy kivtelvel mindenhol ugyanannyi, mint az alapvltozatnl. Ugyanis a javt-ment vltozat fellrl nyitott volt, csak egy ponyvval lehetett a tetejt lefedni. A FuG 5-s rdija vgett, brmikor hvhat volt. Az els pldnyokat 1944 nyartl kezdtk el ellltani, s az v vgig az sszes elkszlt. A sebessge 45 km/h-ra a hattv pedig 190-200 km-re ntt. A fegyverzet 1 darab MG34-es 7,92 mm-es gppuskban merlt ki. itt is 4 fs volt a szemlyzet, amibl 2-3 f a szksges munklatokkal tudott foglalkozni. Az elejre fel lehetett szerelni csrlt, de akr tollapot is.

A gyrtsban a BMM s a Skoda a prgai, pilseni, kniggratz-i, boehmi, s a breslaui gyrai vettek rszt. A gyrtsi szmok pedig a kvetkezk voltak: 321001-323000, s 323001-tl is voltak gyrtsi szmok, de a vge nem ismert, mert a BMM dokumentcik egy rsze elvesztek a hbor vgn. A Skoda 325001-tl adta ki a gyrtsi szmokat, de ezeknek sem ismerjk a vgt. Felttelezheten ezek is elvesztek vagy megsemmisltek, hiszen a gyrak nagy tbbsgt a szovjet csapatok foglaltk el. A Hetzert a gyrtsa sorn tbbszr mdostottk a berkezett harctri jelentsek alapjn. 1944. prilis vgn elterjesztettek egy kisebb fejlesztsi csomagot, mert az elzetesen szmolt 13 tonna helyett, valjban 16 tonna volt a Hetzer tmege. A tbbletsly miatt vltoztatni kellett a kuplungon, a laprugkon, s a hajtslncon. Mivel orrnehz volt a pnclvadsz, ezrt a pnclzaton is mdostottak, s gy a jrm htulja 10 centivel magasabb, mint az eleje. 1944 nyarra elkszlt a kvetkez fejlesztsi csomag. Ez tartalmazta a lvegpajzs ttervezst, amivel 200 kg-ot megtakartottak. A futgrgket s a fesztgrgt is tterveztk, j nylsokat alaktottak ki az zemanyag betltsre s a htrendszer feltltshez. Kifejlesztettek egy j knny darut amit a tetre lehetett felszerelni, hogy a motort s az gyt knnyebben kilehessen szerelni illetve visszatenni. 1944 szn a kipufog j lngrejtt kapott, a vezet kmleljt is mdostottk s a laprugkon jabb vltoztatsokat eszkzltek. A grgkn tallhat gumiabroncsok rgztst is megvltoztattk, hogy elejt vegyk a rgzts lland meglazulsnak.1944 teltl egy j rugs szerkezetet szereltek az gy zvrzathoz, ezzel is segtve az gy emelkedst. Erre a lpsre az amerikai bombzsok miatt bellt grgscsapgy hiny miatt volt szksg. A Hetzerhez rendszerestett tankolpisztolynl megnveltk a tlcsordulst felfog edny mrett. Jobb s hosszabb lettartam vzpumpa kerlt kifejlesztsre. Nagyobb hatsfok ventilltort szerettek be, hogy a kzdtrben melegebb legyen. Az akkukhoz ftlemezt terveztek, hogy megvdjk ket a fagystl. A kzdtr talaktsval 5 lszerrel tbb lett a maximlis kapacits. 1945. janurjban megvltoztattk a sebessgvlt tttelt, hogy a clkvets simbb s knnyebb legyen. A motor ezek utn kisebb ignybevtelnek lett kitve. A rgi 6-os vltozat 12:88-as arny vlt tttele helyett az j fejleszts 6,75-s vltozat kerlt beszerelsre, aminek az arnya 10:80 volt. 1945. mrciusban kerlt bevezetsre a krnikus (benzin) zemanyaghiny miatt a dzelzem Ttra motor. A motor rvid lerst lsd lejjebb.
 
A kvetkez vltozat a 15 cm-es nehz gyalogsgi gyt SiG 33/1 (Sf) hordoz Hetzer. Mivel a tarack 1,5 tonna ezrt mg az gycservel s az talaktssal jr slyvltozs utn a Hetzer slya 16,5 tonna lett. A vltozsok szembetlek voltak, mert mdostani kellett a tett, a magassga sem volt megfelel, s az eleje is tptsre vrt a mretes tarack miatt. A mdosts az elejn a legszembetnbb, fggetlenl attl, hogy a frontlemezhez csak kis mrtkben nyltak hozz, a dlsszge az gy vonalig vltozatlan. Az gytl mr csak 9 fokos a dlsszge a vastagsga pedig 10 mm, ami csak a knny gyalogsgi fegyverek ellen hatsos, s a lvegpajzs szerept ltja el a lveg melletti kt oldalt. Ahol eredetileg az gy volt azt a rszt eltntettk, s helyette a frontlemez kzepn alaktottk ki a tarack csvnek a helyt. A vezet helye nem vltozott, de a tarack elhelyezse miatt csak kis mrtkben lett szkebb. A vezet kiltsa viszont komoly korltozsra kerlt, mert jobbra a cstl s a cs alatti fktl szinte semmit sem ltott. Ahhoz, hogy a tarack elfrjen a szks helyen, tterveztk a kzdteret. Ezzel az ttervezssel rtk el azt, hogy a magassg csak minimlisan vltozott, a magassga az oldalfal s a frontlemez megemelst kveten 2200 mm-re nvekedett. A kzdtr nyitott vlt, s az oldalmagasts is 10 mm vastagsg. Magt a tarackot 1927-ben kezdte el fejleszteni a Rheinmetall vllalat s 1933-ra sikeresen befejeztk a fejlesztsi munklatokat. A tarack 149,1 mm rmret, a cs hosszsga L/11, azaz 1640 mm. Az gyt 1936 s 1945 kztt gyrtottk, s ez id alatt kb.: 4500 darab kszlt belle. Hatsos ltvolsga lvedktl fggen 4500-5000 m kztt volt, tzgyorsasga 2-3 lvs percenknt. Vzszintes kitrthetsge oldalanknt 11 fok, vertiklisan 0-73 fok kztt vltoztathat. Ngyfle lvedk volt hozz rendszerestve: az 572 mm magas s 25 kg sly pncltr, aminek 460 m/s volt a kezdsebessge s kzvetlen irnyzssal akr a 150 mm vastag pnclzatot is tttte. A msodik lvedk a 38 kg sly s 240 m/s kezdsebessg repesz-rombol. A harmadik a 90-100 kg sly rombol, aminek a formja sem hagyomnyos. Ugyanis ez a lvedk nem ms, mint a 150 mm-es Nebelwerfer 41 sorozatvet lvedknek a mdostott vltozata. A robbanfejnek 300 mm az tmrje s rogykpos kialakts, az oldaln 2 db stabilizl szrnnyal. A robbanfejhez egy 150 mm-es toldalkcsvet illesztettek s ezt ellrl tltttk be a tarackba. A stabilizl szrnyak a tarack csvn kvl helyezkedett el. A toldalkcsben nem volt benne a rakta, mint a sorozatvet vltozatnl. A lvedk kezdsebessge 145 m/s, de a nagy tmeg garantlta az eredmnyt. E klnleges lvedk teljes hossza 1658 mm. A negyedik lvedk a 40 kg-os fst, de errl nem tudtam rdemi inft beszerezni. Magt a tarackot nemcsak a Rheinmetall gyrtotta, hanem vele prhuzamosan a AEG-Fabriken, s a Bohemisch Waffenfabrik is. A vgn pedig kvetkezzk a Jagdpanzer 38 (d), ami az 548-as vltozat nven ismert. A "d" megnevezs a meghajtsra utal, ami jelen esetben dizel zem motort jelent. A pnclzaton csak egy helyen a frontlemezen vltoztattak pedig lehet, hogy az oldalpnclzatra is rfrt volna a vastagts. A haslemezt ez a vltozs nem rinti. A frontlemez vastagsgt a korbbi 60 mm-rl 80 mm-re nveltk. gy a T-34-es harckocsi a 76,2 mm-es F-34-es gyjval szembl, csak a specilis pncltr lvedkkel (APCR) s kzvetlen kzelrl tudta a Hetzer ezen vltozatt hatstalantani. Oldalrl s htulrl ugyangy sebezhet volt, mint eddig. Az j erforrs a Ttra 103-as dzelzem motor, ami 12 hengeres s "V" elnevezs volt. A furat 110 mm, a lket 130 mm, a hengerrtartalom pedig 14825 cm3. A legnagyobb teljestmnye 210-220 Le, amit 2250 ford./percen adott le. A motor kialaktst tekintve OHV, teht fellszelepelt s alulvezrelt. A 75 fokos hengerszggel rendelkez motor nem vz, hanem lghtses volt. Erre kln htzsaluk lettek kialaktva a motortr klnbz rszein. A srtsi arny 16,5:1 amit 2 darab Bosch PE6A adagolval lltottak el. Turbtlt alkalmazsrl nincs informcim de azt tudhat, hogy a motor maximlisan 726 Nm nyomatk leadsra volt kpes. A gyrtsra 5 gyr volt kijellve. Nv szerint az Alkett, a Krupp-Grusonwerke, a MIAG, a Nibelungewerke, s a Vomag. A msik nagy eltrs a fegyverzetben mutatkozik. Ugyanis ezen a vltozaton is kiprbltk a 75 mm-es KwK 42/1 L/70 tpus gyt. Ebbl a vltozatbl csak a prototpusok pltek meg, mert szmos problma megoldatlan maradt. Ilyen volt a tlsgosan elrenyl cs, a lveg oldali felfggeszts tlzott megterhelse, a hajtslnc s az ertvitel leterheltsge. A mdostsok miatt a lengscsillaptkat is megvastagtottk, hogy a kzel 1 tonna tbblettel megtudjon birkzni, de ez sem volt elg. Inkbb a 105 mm-es tarackot s az eredeti PaK 39-es lveget favorizltk. Ezt az L/70-es cshosszsg 75 mm-es lveget a Rheinmetall - Borsig cg ksztette az unterli gyrban. Kzvetlenl a 75 mm-es PaK 40 L/46-os gybl fejlesztettk ki a cs L/70-re trtn meghosszabbtsval s a lvedkben tallhat lportltet tbb, mint 50%-os megnvelsvel. Az gy csvnek a hossza 5250 mm, a kitrthetsgi hatrait -8 s +20 fok kztt lehetett vltoztatni. A cs egy darabbl kszlt, viszont a csben lev huzagols (blscs) kln elemet kpzett. Az elhasznlds jelei 2000 lvs krl kezdtek mutatkozni, a kops mrtktl fggen. A huzagols szma 32, a horony mlysge 0,9 mm. Maga a cs, a zrszerkezet s a csszjfk egyttes tmege 1000 kg. Mindez lvegpajzzsal s a blcsvel mr 2650 kg. Ahhoz, hogy egy darab lveget eltudjanak kszteni a kvetkez anyagokra volt szksg: 
 
 

Vas

Krm

Cink

Molibd.

Rz

Volfrm

Alumini.

lom

Szeln

3883 kg

33,7 kg

1,65 kg

1,4 kg

0,6 kg

0,12 kg

0,06 kg

0,01 kg

0,01 kg

Egy lveg elksztsi ideje 1500 munkart ignyelt, 12000 Birodalmi Mrkba kerlt. A tzgyorsasga 7-8 lvs volt percenknt, a csfarnl pedig fggleges kzrat alkalmaztak. A lveghez 3 fle grntot rendszerestettek. Az els az alaplvedk a PzGr. 39/42-es, aminek a hossza 893 mm, de ebbl a hvely 640 mm. A lvedk tmege 14,3 kg, ebbl a robbanfej 6,8 kg. A lvedk kezdsebessge 925 m/s. A pnclttsi tblzat jl mutatja a lveg hasznossgt: (30 fokos becsapds mellett)

100 mter

500 mter

1000 mter

1500 mter

2000 mter

138 mm

124 mm

111 mm

99 mm

89 mm

A msodik lvedk a Volfrm magvas PzGr. 40/42-es, ami hacsak pr centivel de rvidebb volt az alaplvedknl. Ennek a hossza 875 mm, ahol a hvely szintn 640 mm-t tett ki. A tmeg ebben az esetben is kevesebb mgpedig 11,5 kg, a robbanfej is kisebb tmeg az 4,75 kg volt. A kezdsebessg viszont sokkal nagyobb volt szm szerint 1125 m/s. A pnclttsi tblzatban szrevehet az tts javulsa: (30 fokos becsapds mellett)

100 mter

500 mter

1000 mter

1500 mter

2000 mter

194 mm

174 mm

149 mm

127 mm

106 mm

A harmadik lvedk a repesz-rombol, ami nem tartalmazott srapnelt. Magt a lvedk fejt ami egy kicsit kerekded volt ntssel ksztettk, s ez volt az ami a repeszeket kpezte becsapdskor. Ez a lvedk volt a leghosszabb a maga 929 mm-es hosszval. A hvely itt is 640 mm volt. A tmege egy kicsivel kevesebb a Volfrmosnl, mert csak 11,1 kg volt a slya. Ebbl a tmegbl a robbanfej 5,75 kg. A lvedk kezdsebessge a legkisebb a maga 700 m/s-os sebessgvel. 

Ez a kis tblzat azokat a vltozatokat mutatja be ami szorosan kthet a Hetzerhez:

Gyri nv

Gy. idszak

Gy. darab

F fegyver

Tmeg

Besorols

Terv szm

Flamme-panzer 38 (t)

1944.

december

20

14 mm-es lngszr

15500 kg

Pncl-vadsz

Nincs adat

Bergepanzer 38 (t)

1944.aug- 1944.dec

106

nincs

14500 kg

Mszaki-ment

573-as vltozat

Schweres Infatriegesch.

1944.

december

30

150 mm-es slG 33/2

16500 kg

njr lveg

588-as vltozat

Jagdpanzer 38 (t) Starr

1945. prilis

10

75 mm PaK 39 105 mm StuK

14000 kg

Pncl-vadsz

Nincs adat

Leichter Ein-heitswaffentr.

csak a prototpus

nincs pontos adat

88 mm Pak 43/1 105 mm leFH 18/40

13500 kg

Pncl-vadsz

587-es vltozat

Mittlerer Ein-heitswaffentr.

csak a prototpus

nincs pontos adat

105 mm  sK18/1 128 mm K81/3 150 mm sfH18/6

13000 kg

Pncl-vadsz

577-580 vltozatok

Jagdpanzer 38  (d)

csak a prototpus

nincs pontos adat

75 mm-es PaK 42/1

16000 kg

Pncl-vadsz

548-as vltozat

Hetzer G-13

1947-1950

160

75 mm PaK 39 (csszjfkkel)

15750 kg

Pncl-vadsz

Nincs adat

A Hetzerhez a Praga cg ltal gyrtott erforrst alkalmaztk, Praga EPA AC 2 nven. A Praga vllalat 1929-ben beolvadt a szintn prgai szkhely CKD (eskomoravsk Kolben-Dank) gyrba, ami 1927-ben jtt ltre 2 kisebb gyr (Breitfeld-Dank s a eskomoravsk-Kolben) egyeslsvel. A meghajtst egy soros 6 hengeres, 4 tem s benzinzem aggregt biztostotta. A motor hengerrtartalma 7754 cm3, a furata 110 mm-es a lkete 136 mm-es. Ezt a motort a cg nem sajt erforrsaibl fejlesztette ki, hanem a Svd Scania gyrtl vettk meg a licencet. A motor teljestmnye 160 Le, amit 2800 ford./percen adott le. Ennek a motornak van tbb kisebb teljestmny vltozata is. Ilyen volt a 125 Le-s Praga EPA, a 140 Le-s Praga EPA 2, s a 150 Le-s Praga EPA AC. Ezeknl a motoroknl a hengerrtartalomhoz nem nyltak, mindig csak az elrhet fordulatszmon vltoztattak. A 125 Le-s Praga EPA 2200 ford./perc, a 140 Le-s Praga EPA 2 2500 ford./perc, a 150 Le-s Praga EPA AC 2600 ford./perc.  A motor a Hetzerben htul s hosszban lett elhelyezve. rdekes, hogy tbb neves kiadvnyban is eltr adatokat talltam a motorral kapcsolatban. Az zemanyag elltsrl 2 darab Solex tpus karburtor gondoskodik, ez a kt karburtor szinkronban mkdnek egymssal, egy sszekt plca segtsgvel. A motor htsrl 1 darab htraditorral s 50 liter htfolyadkkal gondoskodtak. A motor felptst tekintve OHV rendszer s 24 liter az olajszksglete (fell szelepelt s alul vezrelt, ezeket a motorokat szoktk nyomrudasnak is nevezni). A motor fajlagos teljestmnye 10 Le/t, nagyobb teljestmny motor beptsre a hely szkssge s a rvid id miatt nem volt lehetsg. Az nindtt a Bosch vllalat szlltotta, ugyangy ahogy az ramelltsrt felels dinamt. Az elektromos rendszer 12 V-os kialakts. Az zemanyagtartly trfogata 320 liter, ami a 170-180 literes tlagfogyaszts mellett ton 180 km-re elg. Terepen ennl sokkal rosszabb volt a helyzet, mert a 320 literrel a 250 literes tlagfogyaszts csak 125 km-re volt elg. A fajlagos talajnyoms a szlesebb lnctalpak miatt 0,76 kg/cm2, de ezt csak 1 kiadvnyban vltem felfedezni. A maximlisan elrhet sebessg 40-42 km/h ton, terepen mr csak 26 km/h a vgsebessge. A vlt 5+1 fokozat, kzi kapcsols, ami megint egy licenc szerzds eredmnyeknt kerlt Csehszlovkiba. A vltnak az olajignye 7,75 liter. A bolygmves kialakts vlt eredetileg angol gyrtmny, a megvsrlsa utn a Praga-Wilson nevet kapta. Mivel ell tallhat a lnchajt kerk, ezrt kardntengelyek segtsgvel jut el a mozgshoz szksges energia a differencilmbe s a fogaskerkhzba, a differencilmnek 3 liter olajra van szksge. Ez a vlt a Hetzer eltt mr kt msik harckocsiban is megtallhat. Az egyik az LT vz. 35 vagy ms nven Panzer 35 (t), a msik pedig a Panzer 38 (t). Mivel ehhez a vlthoz volt mr hasznlhat motor is, ezrt kzenfekv volt, hogy nhny mdostst vgrehajtva alkalmass tettk a vltt arra, hogy a Hetzer ignyeinek megfeleljen. A kuplungon is vltoztatni kellett, de az eredeti 1 trcss kuplung a Hetzerben is megmaradt. A kipufogcsvet a motorvd lemezen t vezettk ki, s a kipufogdobot a motorvd lemez s a farlemez tallkozsnl keresztbe helyeztk el.

A futm s a jrszerkezet egy jl kitallt s megbzhat konstrukci volt, amit egszen a hbor vgig gyrtottak. A lengscsillaptsrl oldalanknt 2-2 laprg kteg gondoskodott, ami mind a 4 futgrghz csatlakozott. Mindegyik laprug kteg 9 lapbl llt, amit kzpen egy sszefog pnt rgztett egymshoz. Maga a lnctalp alap esetben 96 tagbl, de feszessgtl fggen 94-98 tagbl llt. Egy lnctag 104 mm hossz s 350 mm szles, s csapszegekkel kapcsoldnak egymshoz. A lnc felfekvsi hosszra is tbb, de eltr adatot talltam. Csak abban van egyezs, hogy a felfekvsi hosszat 2690 s 3020 mm kz teszik, a kt lnctalp kztti tvolsg, amit nyomtvnak is hvnak 2123 mm. Ell tallhat meg a lncvezet grg, ami 19 fogas s 600 mm tmrj. Htul a kisebb lnctmaszt grg, ami 525 mm tmrj. E kt grg kztt a 4 darab szembetnen nagy 775 mm tmrj futgrg. Ezeknek a futgrgknek a fellete gumiperemes, s a nagy tmr garantlja, hogy a sr nem ragad a grgk kz. Fell 3 darab 225 mm tmrj szintn gumiperemes lnc tmasztgrgt lthatunk. Az egyik tmasztgrg az els s msodik futgrg felett, mg a msodik tmasztgrg a msodik s harmadik futgrg kz kerlt. A harmadik s negyedik futgrg felett volt a harmadik tmasztgrg. Ezt a futm s jrszerkezet kialaktst ezeltt a Panzer 38 (t)-nl hasznltk. A legkisebb fordulsi sugr 4,54 mter. 

A pnclvadsz hossza cs nlkl 4870 mm, mg csvel 6270 mm. Szlessge 2630 mm, ami csak 200 mm-rel kevesebb, mint a Pz IV.-. A teljes magassga viszont majdnem egyezik a Kampfpanzer Maus testnek a magassgval. A Kampfpanzer Mausnak 2130 mm magas a teste, mg a Hetzernek 30 mm-rel kevesebb, 2100 mm. A pnclvadsznak a fenklemeze 10 mm vastag s teljesen vzszintes. Ez a vastagsg a fldbe sott gyalogsgi aknk ellen mg vdelmet nyjt, de a harckocsi aknknak mr nem ll ellent. A teknhz csatlakozik a haslemez, ami 40 fokban van dntve 60 mm vastagsg. A jl megvlasztott dntsnek ksznheten az ekvivalens vastagsga elri a 79 mm-t.  A haslemezhez kapcsoldik a 60 fokban dnttt frontlemez, ami szintn 60 mm vastagsg. Itt mg optimlisabb a dnts szge, ezrt az ekvivalens vastagsg mr 120 mm. A tetlemez rdekes mdon vkonyabb, mint a teknpncl. Ugyanis a tetlemez csak 8 mm vastag, ami a repeszek s a knny gyalogsgi fegyverek tze ellen vd. A motorvd pncllemez 8 mm vastagsg s 70 fokos dlsszg. Ez a dnts rendkvl nagy plusz vastagsgot biztost, mert gy az ekvivalens vastagsg mr 24 mm-es. A pnclvadsz farlemeze 20 mm vastagsg s 15 fokban van bedntve. Ez a dnts szinte alig nveli a pnclvastagsgot, az ekvivalens vastagsg csak 20,8 mm-re n. A Hetzer oldalt vd pnclzatot hrom rszre kell bontani. Az els a lnctalp mgtt tallhat lemez, ami 20 mm vastag s 15 fokban van dntve. Ez a kialakts a legminimlisabban nveli csak a vastagsgot. Az ekvivalens vastagsg, ahogy a farlemeznl is, gy itt is 20,8 mm-re nvekszik. A msodik a kzdtr oldallemeze, ami 40 fokban van dntve s 20 mm vastagsg. A dnts segtsgvel az ekvivalens vastagsg 27 mm-re ntt. A harmadik a lnctalp fels rszt s a futgrgt a kzepig vd 5 mm vastagsg ktnyezs. A pnclvadsznak a hasmagassga 50 mm-rel kevesebb, mint a Pz. 38 (t)-nek, mely tpustl szrmazik az alvz. A Pz. 38 (t)-nek 400 mm a hasmagassga, mg a Hetzernek csak 350 mm. Az els terepszg 35 fokos, ami ltfontossg ahhoz, hogy a terepakadlyokat minl knnyebben le tudja kzdeni. A hts terepszg egy picivel kevesebb az csak 30 fokos. Az oldalstabilitsi rtke 40 fok, ami segt abban, hogy nehezen boruljon fel. Az rokthidal kpessge 1,3 m, ami a lvszrkok jelents rsznek a lekzdsre elegend volt. A gzlmlysge 90 cm, ami megint egy nagyon j rtk a magassghoz kpest. A lpcsmsz kpessge 0,65 m, a lejtmsz kpessge 25 fok (az UAZ-469-nek pldul 30 fokos). Fontosnak tartom megemlteni, hogy a front pnclzathoz az E22 jel tvztt aclt hasznltk fel. Ennek az anyagnak a kemnysge 265-309 Brinell (szilrd anyagok kemnysgvizsglatra 1904-ben a svd Brinell mrnk ltal kidolgozott eljrs) kztti. Az oldalpncl s a farlemez SM (Siemens-Marteneit) aclbl kszlt, aminek 220-265 Brinell kztt van a kemnysge. sszegzskppen lljon itt az albbi tblzatban a pnclvastagsgok a dlsszgek fggvnyben:

 

Fenk-lemez

Haslemez

Front-lemez

Tet-lemez

Motortr teteje

Oldal lnctap mgtt

Kzdtr oldalt

Farlemez

Alap vastags.

10 mm

60 mm

60 mm

8 mm

8 mm

20 mm

20 mm

20 mm

Dls szg

0 fok

40 fok

60 fok

0 fok

70 fok

15 fok

40 fok

 

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
     

  dvzlk mindenkit a WotHungary csapata nevben! Az oldalon megtalltok minden informcit a World of tanks-rl, oktat videkat, modokat, hreket! 


Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros