Magyartank

.








TRSOLDALAK
ELRHETSG

VENDGKNYV.

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     
HREK
HREK : 41M Turn II. msodik rsz.

41M Turn II. msodik rsz.

Compibacsi  2016.02.10. 10:21

Tisztelt Ltogat!

gretemhez hven mostantl elolvashat a Turn II. harckocsirl szl cikk azon rsze, ami a mszaki tartalmat veszi nagyt al.

 


A 41M Turn II. harckocsi

A meghajtsrl egy 14866 cm3-es V elrendezs s 8 hengeres motor gondoskodott. A motort nem a Weiss Manfrd Acl- s Fmmveknl fejlesztette ki csak mdostottak rajta pr helyen, hogy ersebb legyen. Az erforrst a Skoda szakemberei terveztk s ksztettk el, s a Skoda V-8H nvvel lttk el. A hajtm benzinnel zemelt, a teljestmnye pedig 260 Le volt, 2200 ford./percnl. A hengerek furata 130 mm-es volt, a lkete egy picivel nagyobb 140 mm volt. A srtsi arnya 1:6, fajlagos teljestmnye 13,5 Le/t, mkdst tekintve pedig 4 tem. Eredetileg csak 240 Le-s volt, de a Weiss Manfrd szakemberei nhny vltoztatssal 260 Le-sre fokoztk a teljestmnyt s a Weiss Manfrd V-8H nevet adtk neki. Az osztatlan gstr kialakts miatt a motorblokk alagt kialakts volt s ntttvasbl kszlt. Az gstr sajtossga miatt siklcsapgyakat nem lehetett hasznlni, helyette hengergrgs csapgyakat alkalmaztak. A hengergrgs csapgyakat a tbb tagbl ll ftengely csatlakozsoknl vettk ignybe, s az sszeszerelt ftengelyt betoltk a motorblokkba. Ez a mvelet nagy odafigyelst s pontossgot ignyelt, mert a ftengelyelemek tallkozsi pontjainl tallhat csapgyak az ott kialaktott plyn megosztva futottak. Csak ezutn lltak neki a hajtkarok s a dugattyk szerelshez. A motor OHC vezrls (fellszelepelt s fellvezrelt) de annak is egy nem mindennapos vltozatval mkdtetik azt az ermvet. Ez a specilis vltozat a Kirlytengelyes kialakts, ahol nem lnc, hanem fggleges tengely s kpos fogaskerk mkdteti a vezrmtengelyt. Minden hengerhez 1 szv s 1 kipufog szelep tartozott. rdekessg, hogy minden hengert 2 gyjtgyertyval lttk el, amire azrt volt szksg, mert az egyik a Bosch gyjtmgnessel volt sszektve, mg a msik gyjtgyertya az akkumultoros indtshoz kellett. A harckocsiban 3 darab akkumultor volt elhelyezve, az akkumultorok tltsrl 2 darab dinam gondoskodott, s az elektromos rendszer 12 V-os kialakts. A Bosch gyjtmgnesbl is 2 darab volt, s ez a ketts rendszer (gyjtmgnes s akkumultor) a biztonsgos zemeltetshez kellett. A motor gstere flgmb alak volt, ami nagyban hozzjrult a jobb hatsfok elrshez. Ezt az gstr kialaktst hemisztikusnak is nevezik, Amerikban innen ered a HEMI sz. A msik rdekessg, hogy Amerikban csak 1949-tl hasznltk ezt a megoldst, mg ennl a motornl (30-as vek msodik fele) mr hasznltk ezt az jtst.  Abban az idben a nagyon kedvez 260 g/Le-s fajlagos fogyasztssal rendelkezett. De az rdekessgek itt mg nem rnek vget. A kvetkez furcsasg az, hogy a motor nem egyenesen lett beptve a motortrbe, hanem 5 fokos szgben a kzdtr fel van megdntve. Alapesetben egy 4 tem V8-as motornak a hengerszge 90 fok, de ennek a motornak csak 45 fok. Ezzel a vltoztatssal nagymrtkben cskkentettk a motor szlessgt, viszont a gyjtsperidusok nem egyenletesek. Alapesetben, ha megtesz a ftengely egy fordulatot, akkor 90 fokonknt jut egy gyjts. De ebben az esetben nem 90 fokonknt jut egy gyjts, hanem 45-135-45-135 fokokra fog esni a gyjts. De mivel itt 8 hengerrl beszlnk, ezrt ennek csak akusztikai hatsa volt. 

Ezzel az eltoldssal viszont keletkezett egy htrny, amit teljesen nem is tudtak kikszblni a gyrts vgig. Ez pedig az volt, hogy a kt hengersor kztt kevs hely maradt, s gy a szvcsveknl jelents ramlsi vesztesg keletkezett. Folytak ksrletek e vesztesgek cskkentsre, de csak rszsikereket tudtak elrni. A kt hengersor egymshoz kpest egy skban mozgott eltols nlkl.  Ennek a 8 hengeres motornak kisebb s zmkebb lendkereke van a hasonl kategrij motoroknl, amit az egyenltlensgi fok alacsony rtke tesz lehetv (a fordulatszm ingadozsok jellemzsre hasznljk a meghatrozst).  A megfelel benzin-leveg keverket 1 darab 4 tork Solex karburtor lltotta el. A teljestmny fokozsa vgett beptettek 2 darab Nova kompresszort is. A vzpumpt s a dinamkat kszjjak hajtottk meg. A motor tlmelegedse ellen ktflekppen vdekeztek. Az els a hagyomnyos htfolyadkos megolds. Br az elejn itt sem ment minden zkkenmentesen, mert kiderlt, hogy az eredeti ht tervezse hibs, ezrt nem tudja elltni a feladatt rendesen. Ezrt a WM s a Ganz gyr kzsen tervezett egy j htt s ventilltort Jurek Aurl vezetsvel, ami bevltotta a hozz fztt remnyeket. A msik megolds a htzsaluk alkalmazsa a motortr tbb pontjn. Ezek a zsaluk a motortr oldaln lettek kialaktva oldalanknt 4-4 darab. Ezen fell karbantartsi cllal a motortr tetejn s a farlemez als lemezn zrhat ajtk lettek kialaktva. A nagy hidegben (-20 Celsius fok alatt) az nindt mr nem tudta maradktalanul elltni a feladatt. Ezrt egy olyan eszkz beptst terveztk, amit mr a replgpiparban is hasznltak. Az inercia-starter nev indt berendezssel s egy kurbli (kzi forgatty) segtsgvel felprgettk a lendkereket 10.000 fordulat/perc fordulatszmra, majd csatlakoztattk a fogas koszorhoz, s gy nagy biztonsggal lehetett indtani a nagyon lehlt motort. Ez a starter berendezs a felhalmozott energia rvn a bekapcsols utn akr 5 mterre is elmozdtotta a harckocsit 1.-es fokozatban. Ezt az indteszkzt csak 1 Turnba ptettk be, teszt s prba kpen, s majd a Zrnyi II.-ben lesz rendszerestve. A motor kenolaj fogyasztsa 100 km-enknt kb.: 4-5 liter, mton 170-180 liter benzint fogyasztott 100 km-en.  A motorvezrls felli oldalon kzpen legalulra a 2 dinamt szereltk. Ezek felett volt elhelyezve a vzpumpa, nem sokkal felette a gyjtmgnesek. A gyjtmgnesek mellett a motor mindkt szln a lgsrtk, ezek mgtt az elosztfejek. A lgsrtk felett a motor kzepn az AC pumpk, s vgl a motor tetejvel egy vonalban a porlaszt tallhat. A vlt felli oldalon, a motor oldaln alul csak az olajpumpa kerlt felszerelsre. A legnagyobb elrhet sebessge ton 45 km/h, terepen 22 km/h. A ksbbi zemeltets sorn kiderlt, hogy a ftengely s a hajtkar meghibsodsok rendkvl elenysz szmak voltak. De az is vilgoss vlt, hogy a slybl add tbbletterhels nem krostja a motor f szerkezeti elemeit jobban, mint a Turn I.-nl. Az bronzcsapgyakat csak a WM gyr gyrtotta amsik 3 gyr rszre is. 

A sebessgvlt angol licence alapjn kszlt, Praga-Wilson gyrtmny s bolygmves kialakts. A vlthoz kt bolygmrendszer tartozik, ezrt van a vlt 2x3 fokozatra felosztva. Ennek a rendszernek s a hozztartoz pneumatikus (srtett levegs) rsegtnek tbb elnys oldala is van, de egyttal htrnya is. Az egyik htrnya, hogy ha nem figyel a vezet s elvltja magt, a motor knnyen lefullad, vagy a magas fordulatszm miatt krosodik a motor. A levegs rsegtnek a hideg, a szennyezdsek s a gyrtsi technolgia a gyenge pontja. Maga a technolgia rendkvl korszer volt, de a kiforratlansga s nagy szervizignye nem ez volt a legjobb megolds. Elinduls eltt 1-esbe kapcsolskor le kellett nyomni a kuplungot, majd elindulskor felengedni. Ha 2-esbe utna 3-asba szerettek volna vltani a kuplungot nem kellett hasznlni. Ez volt az egyik bolygmcsoport. Ellenben a 4. fokozat hasznlathoz mr kellett a kuplung, mert a msik bolygmcsoport, innen kezddtt. Az 5. s a 6. fokozathoz megint nem volt szksg a kuplung hasznlathoz. Visszavltskor egszen a 4. fokozatig megint mellzhet volt a kuplung hasznlata. De ha 4-esbl 3-asba kapcsolunk vissza, akkor mkdtetni kell a kuplungot. Ennek elmulasztsa a harckocsi lefulladshoz vezetett. A pneumatikval mkdtetett sebessgvlt, kuplung, s kormnym rendkvl korszer, de egyben bonyolult technika volt abban az idben. Ennek jtkony hatst a vezet ltta, aki akr 150-200 km-t is le tudott benne vezetni, s nem fradt el benne gy, mint ms kzepes tpusoknl a vezet. A szerelknek viszont annyival tbb munkt adott a harckocsi, mert a csvek minsge nem rte el a kell minsget, ezrt gyakori volt a csvek trse s szthasadsa. A szelepek folyamatos karbantartsa is sok idbe kerlt, amit az idjrs nagymrtkben befolysolt. A meleg idben a felvert por a csvekben s a szelepekben elzrdst okozott gy zavar lpett fel a mkdsben. A hideg id (fleg a mnuszok) megint nem tett jt, mert a leveg pratartalma rfagyott a csvek s a szelepek bels falra, ami megint rendellenessgeket okozott hasznlat sorn. A kormnymvet 4 karral lehetett mkdtetni, attl fggen, hogy melyik lnchajt vagy lncfordt kereket szerettk volna fkezni. Ez a megolds is megelzte a kort, mert a legtbb nmet harckocsinl csak a lnchajt kerekeket lehetett fkezni. gy trtnhetett meg az, hogy a 45 fokos lejtn a Panzer IV-es hajlamos volt a visszacsszsra, mg a Turn II. nem. A mszeregysg a vezet kmlelnylsa mellett jobb oldalon tallhat. A Turn II.-nek bonyolult s srlkeny futmve volt. Ebbl fakadan a karbantartsi ignye is magas volt. Tovbbi htrnya, hogy rossz id esetn hajlamos volt a sr s a latyak a grgk kz szorulni. A Turn II.-nek nem ell, hanem htul van a 620 mm-es lnchajt kereke. Ell pedig a szintn 620 mm-es lncfordt kerk. A lncfordt kerknek 18 foga van, de nem 1 sorban, hanem a lnctalp szlessge miatt 2 sorban vannak a fogak. A kt fog-sor nagyjbl 12 cm tvolsgra van egymstl. A lncfordt kerk mg egy kisebb 350 mm tmrj tkzgrgt szereltek, aminek nagy szerepe van a lnctalpak feszesen tartsban s magban a lncfeszessg belltsban. A lnchajt kerk megvsa a srtl s latyaktl ltfontossg volt. Ezrt a lnchajt kerk el egy srmentest lemezt szereltek, gy megakadlyozva az eltmdst. Oldalanknt kett futm tartkonzol tallhat. Egy ilyen tartkonzolhoz 4 darab prosval szerelt futgrg tartozik. A tartkonzolbl s a rajta lev futgrgkbl oldalanknt 2 darab tallhat meg.  gy jn ki az oldalanknti 16 darab 400 mm tmrj s 120 mm szles gumiperemes futgrg. A lengscsillaptsrl laprugktegek gondoskodnak. A leghosszabb lap mrete kb.: 1070 mm hossz s 120 mm szles, s a vgeinl rugspersely tallhat. Egy ilyen kteg 15 lapbl ll. A tvtartk a perselyekhez kapcsoldnak, s ezeknek a vgpontjain 2 darab vkony sszektlap tallhat. Az sszektlapok vgein pedig a futgrgk csapgyas kerkagya lett kialaktva. Az sszektlap hossza kb.: 550 mm, s kt futgrg vgpontjai kztt 150 mm a tvolsg. A fell tallhat kismret lnctmaszt grgk 250 mm tmrjek, s 5 darab van bellk oldalanknt. Maga a lnctalp 106-108 tagbl llt feszessgtl fggen, a felfekvsi hossza 3550 mm, a lnctalpak nyomtvja 2020 mm. Egy lnc szlessge 420 mm, ez s a nagy felfekvsi hossz miatt nagyon kedvez a talajnyomsa, ami 0,64 kg/cm2. Megfigyelhet, hogy a Turn I.-hez (0,61kg/cm2) kpest a tmeg nvekedsvel a talajnyoms rtke is nvekszik. A harckocsi a borulsra egyltaln nem volt hajlamos, pont ellenkezleg, a hossz s keresztirny stabilitsa rendkvl j volt. A sarkon fordulshoz a 4 m-es kr elg volt, a sima megfordulst 12 m sugar krn bell teljestette. A harckocsi teljes hossza 5530 mm, amivel mg a Panzer III.-as hosszsgt sem ri el. Szlessgre megint kisebb, mint a Panzer III.-as a maga 2440 mm-es rtkvel. A Turn II.-nek csak 2380 mm a teljes magassga, mg a Panzer III.-nak 2510 mm. A test tekn pnclzata 13 mm vastagsg, ez ugyanolyan vastag, mint a Turn I.-nek, de 3 mm-rel tbb, mint az eredeti T-21-nek. Az orr-rszt 3 elembl lltottk ssze, ami a has lemezzel kezddik. Ez a lemez kapcsoldik a teknhz, s 43 fokos dlsszg s 30 mm vastag. Ehhez a has lemezhez csatlakozik az orr-rsz l lemeze, aminek 60 fokos a dlsszge s 50 mm vastag. A harckocsi vontatsra ezen az l lemezen tallhat 2 darab vonszem a mozgskptelenn vlt harckocsi elvontatsra. Az orr-rsz harmadik lemeze a vezet eltt van, s 13 mm a vastagsg, a dlsszge pedig 15 fokos. A srvd lemezek ezt a lemezt fogjk kzre, s csak a gyalogsgi fegyverek s a repeszek ellen volt hatsos. A ksbbi javtsokhoz ide nhny lnctagot rgztettek. Ezutn jn a test frontlemeze, ami 50 mm vastagsg s 72 fokos a dlsszge. Ezen a lemezen tallhat meg a vezet kmlelnylsa s az egyik 8 mm-es Gebauer gppuska. A felptmny elejt s oldalt egy olyan lap kti ssze, ami egymshoz kpest 53 fokos szget zr be, s 25 mm vastagsg. A fnyszrkat-e lemez hts rszhez szereltk fel. A pncltest teteje ugyanolyan vastag, mint a tekn, teht ez is 13 mm vastagsg. A pncltest teteje a motortr elejig vzszintes, majd onnan 5 fokos szgben folytatdik a fenklemez kezdetig. A fenklemez a motortr vgtl kezddik. A harckocsi feneke is 3 lapbl lett kialaktva, a vastagsga egysgesen 25 mm. A motortr mgtti fels farlemez 18 fokban dnttt, mg az als farlemez, ami a teknhz csatlakozik, az pedig 43 fokban van dntve. Ezt a kt lemezt egy teljesen fggleges lappal ktttk ssze, s gy alakul ki a 3 darabbl kialaktott a Turn II. hts fele. Az oldalpncl a lnctalp fels vonalig, vagyis a felptmny als pontjig teljesen fggleges s a vastagsga 25 mm. A felptmny oldalnak a dlsszge 80 fok, a vastagsga ennek is 25 mm. A tornyot szinte teljesen jra kellett tervezni, hogy a 75 mm-es gy befrjen. Az ttervezett torony 75 mm-rel hosszabb, mint a Turn I.-, s gy 2100 mm-re nvekedett. A torony szlessge csak 25 mm-rel tbb, ezrt 1850 mm-es lett. A magassga az j gy s az ttervezett kupola miatt 25 mm-rel nagyobb lett, ezrt a magassga 850 mm-re mdosult. A torony frontpncljnak a dlsszge 80 fok a vastagsga 50 mm. A lveg beptsre sznt nylst is nvelni kellett a frontlemezen, az eddigi 125 mm-rl 325 mm-re. A torony oldala szintn 80 fokos szgben van dntve, s a vastagsga 25 mm. A torony htulja teljesen fggleges a vastagsga itt is 25 mm. A torony teteje csak 13 mm vastag, mg a parancsnoki kupola egysgesen mindenhol 25 mm vastagsg.

A Turn II. ffegyvert, egy a Monarchibl visszamaradt vontatott gy szolgltatta. Ez egy knyszermegolds volt, mert kifejezetten 75 mm-es harckocsigy a Magyar Kirlyi Honvdsg birtokban nem volt. Ezrt egy olyat kellett keresni, ami kisebb talaktssal, de megfelelt a clnak. Mr 1941-ben vilgoss vlt, hogy a 40 mm-es harckocsigy nem felel meg a korszer harcszat ltal tmasztott kvetelmnyeknek. Ez abban a tnyben cscsosodott ki, hogy a T-34-es kzepes harckocsik 45 mm-es ferde pnclzatt nem tudta ttni. De rosszabb volt a helyzet a KV-1 nehz harckocsiknl, ahol a leggyengbb vastagsg is 70 mm-nl kezddtt. A vezrkarnak az volt a kvetelse, hogy olyan harckocsit kell kialaktani, aminl a test nem vltozik, de a lveg rmrete 75 mm-es volt. A kvetels elrta, hogy a jelenleg is gyrtsban lv Turn I. szolgltassa az alapot. Tovbb azt is, hogy a motor, a futm, s a toronygyr semmilyen krlmnyek kztt ne vltozzon, mert az rtkes idvesztesggel jrna.  Ezek a kiktsek mr alapbl is megktttk a mrnkk kezt, ezrt csak olyan gy jhetett szba, aminek rvidebb a csve s kisebb a lvedk kezdsebessge. Ha ezeket a tnyeket figyelembe vesszk, akkor a f problma tovbbra is fennll, s csak kis mrtkben lehet javtani a helyzeten, megoldani nem. Mivel a HTI-nek nem volt lvegtervez kapacitsa, s a DIMVAG a leterheltsge miatt nem tudta elvllalni az ttervezst ms utat kellett keresni. A megoldst a svd Bofors-gyr jelentette, akik vllaltk az ttervezst. Az eredeti gyt az Osztrk-Magyar Monarchia gyrtotta 1918 M 8 cm rmret vontatott gy nven.  Ezt az gyt az osztrk Bhler cg tervezte s gyrtotta, de a Skoda is ksztett ugyanilyen paramterekkel egy msik gyt a Monarchia terletn 1905/08 M 8 cm rmret vontatott gy nv alatt. Az gy rmrete 76,5 mm, az ehhez tartoz rmrethossz pedig L/30. A csvnek a hossza 2295 mm, a cs emelkedsi szge -10 s + 45 fok kztt vltoztathat, az oldalszge pedig 8 fokos. Egy lvedknek a tmege 8 kg, a lvedk kezdsebessge 500 m/s. Maximlis ltvolsga 10500 m, az gy tmege 1330 kg. Magassgi irnyzgpe kzvetett hajts s ketts csavar. A kezelszemlyzet (ami 6 fbl llt) vdelmt lvegpajzzsal nveltk, a lvegtalp szekrnyes kivitel s a sarkantyja beshat. Egy egysgben gpjrmvel vagy fogatoltan vontattk.  A fk s a helyretol a cs alatti blcsben tallhat. A zrszerkezete vzszintesen mozg kzr. Ami a Turn II.-ben tallhat az mr csak 75 mm-es volt, s az rmret cskkens miatt az gynak ntt az rmrethossza. Az eredeti L/30-rl L/30,6-ra vltozott ez az rtk. A Bofors-gyrnl vgzett talakts miatt az eredetileg vzszintesen mozg lapos kzrat megvltoztattk fgglegesen mozg flautomatra. Egyes szakirodalmak szerint a 42. M repeszgrntnak 450 m/s a kezdsebessge s 8400 m a hatsos ltvolsga. A 36. M pnclgrntnak 500 m/s a kezdsebessge s 6400 m-ig hatsos. Tzgyorsasga 12 lvs/perc s ezekkel a paramterekkel csak 500 m-en bell volt hatsos a T-34-esekkel szemben.  Az j ttervezett 75 mm-es lveg ellltsa 1942-ben 128.000 Pengbe kerlt.

A rdi nem vltozott a Turn II.-ben, mert ebben is a Standard Villamossgi RT. ltal gyrtott R5/a tpus rdi kerlt beptsre, ami a Turn I.-ben is megtallhat. Ezt a rdit ktflekppen lehetett hasznlni. Az egyik a tvbeszl zemmd, ilyenkor csak 2 km-ig volt hasznlhat. A msik a tvr md, amiben mr 5 km volt a hattvolsg. A frekvencia tartomnya 2570 kHz s 3270 kHz kztt volt, modulcijt tekintve amplitd modulcis, teht a rdifrekvencis jel amplitdjt vltoztatjk meg az informci tovbbtsra. Az ad s a vev egysget kzs hzban szereltk, s az ramtalakt is itt lett elhelyezve, ebbl fakad a rdi nagy slya, ami 26 kg. A rdi kezelst 1 f ltta el, teleptse s zembe helyezse nem ignyelt 1-2 percnl tbbet. A hullmterjedelme 108,7-116,7 mter kztti, teht rvidhullm s terjedsi fajtjt tekintve a felleti hullmok kz tartozik. A rdi jelztrcsjn nem a frekvencia, hanem folyszmok szerepeltek. A kezelnl volt egy kis fzet, ami az tszmtsokhoz nlklzhetetlen volt. Ennl a tpusnl a folyszmok 293-315 kztt szerepeltek. Az ramelltsrl egy 120 A-s akkumultor gondoskodott. Az antenna egyszer botantenna s 5 wattos teljestmny.

A cikk vgn pedig itt az sszehasonlt tblzat: 

 

Tpus:

41M Turn II.

 

Panzer IV F1 (Sd.Kfz 161)
 

Tmeg (res):

Tmeg (harci):

nincs adat

19200 kg

nincs adat

22300 kg

Szemlyzet:

5 f

5 f

Motor:

WM V-8H 260 Le; 12 hengeres benzin;

Maybach HL 120 TRM 12 hengeres 300 Le

Sebessg:

ton: 45 km/h

Terepen: 22 km/h

ton: 42 km/h
Terepen: 20 km/h

Hattv:

ton: 160-170 km
Terepen: 100-120 km

ton: 220-230 km
Terepen: 110-120 km

zemanyag:

265 liter

470 liter

Hossz:

5.53 m

5.92 m

Szlessg:

2.44 m

2.84 m

Magassg:

2.38 m

2.68 m

Fegyverzet:

1 x 75 mm 41M hk. gy

2 x 8 mm Gebauer gppuska
(lvegtoronyban s a test elejn)

1 x 75mm KwK 37 L/24 gy

2 x 7.92 mm MG 34
(lvegtoronyban s a test elejn)

Lszer:

75 mm 52 darab
8 mm 3000 darab

75 mm 80 darab

7.92 mm 3000 darab

Pncl vastagsgok

 

 

 

 

 

 

 

 

Gyrtott darabszm:

Pncltest :
szembl: 50 mm
oldalrl: 25 mm
htulrl:  25  mm

Torony:
szembl: 50 mm
oldalrl: 25 mm
htulrl: 25 mm
teteje: 13 mm

 

 

 

1943 eleje - 1944 okt.: 145;

Pncltest :
szembl: 50 mm
oldalrl: 20 mm
htulrl: 20 mm

Torony:
szembl: 50 mm

lvegpajzs: 50 mm
oldalrl: 30 mm
htulrl: 20 mm
teteje: 10 mm

 

 

1941.prilis 1942.mjus.: 462;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 hozzszls
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
Utols hozzszlsokjabbak 1 KorbbiakLegels hozzszlsok
2025.03.11. 20:42
CMJ

Elnzst krek, de csak egy kicsit beszlek magyarul. A tank enciklopdia rja vagyok, s trsszerzknt rtam egy cikket a Turn II-rl. Azt tervezem, hogy az n tankrl szl rst fogom forrsknt hasznlni, sok hasznos informcit tartalmaz, amit mshol nem talltam! Ha nem bnja, meg tudn osztani a forrsokat, amelyekbl a 75 mm-es lvegre s a hajtslncra vonatkoz informcikat szerezte? Ksznm!

     

  dvzlk mindenkit a WotHungary csapata nevben! Az oldalon megtalltok minden informcit a World of tanks-rl, oktat videkat, modokat, hreket! 


Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros