| HREK : 41M Turn II. els rsz |
41M Turn II. els rsz
Compibcsi 2016.02.04. 16:58
Tisztelt Ltogat!
A terjedelemre val tekintettel ezt a cikket is kt rszre kell bontanom. Az els rszben a fejleszts s gyrts krlmnyeit mutatom be. A msodik rsz fog a rszletes bemutatssal foglalkozni.
A 41M Turn II. harckocsi
Amikor beindult a Turn I.-es harckocsik gyrtsa 1941 jliusban, a katonai vezetknek mr akkor jeleztk, hogy a fegyverzet komoly erstsre szorul. A nmetek ekkor mr hasznltk a Panzer IV.-nl a KwK 37-es 75 mm-es rvid csv L/24-es lveget. A szovjet T-34-es pedig mr 1941 februrjban megkapta az L/42-es cshosszsg F-34-es tpus 76,2 mm-es gyt. A felhvst meghallotta a vezrkar is s elkezdtek keresni egy olyan megoldst, amivel orvosolni lehetne a fennll problmt. Egy olyan 75 mm-es gyt krtek a katonai vezetk, aminek az ttse 4-500 mterrl 90 fokos becsapds esetn elri az 50 mm-t. Azt viszont kiktttk, hogy a pncltest, a motor s a felfggeszts nem mdosulhat. Az id szkssge miatt a tornyon is csak minimlis vltoztatst engedlyeztek. A kivitelezsi munklatokra 433.000 Pengt krt s kapott a HTI. Tovbbi fejlesztst is szerettek volna a fegyverzetben vghezvinni. Ez pedig a 12,7 mm-es gppuska a toronyba trtn beptse lett volna. De mivel a Danuvia gyr nem tudta elkszteni a krt gppuskt a meghatrozott idre, ezrt maradtak az eredeti 8 mm-es Gebauer gppuskk. A 75 mm-es lveggel elltott nehz Turn prototpust a HM (Honvdelmi Minisztrium) 1941 jliusban rendelte meg a HTI-tl (Haditechnikai Intzet) a gyrts beindtst pedig 1942 decembertl tervezte. A munknak 1942 janurjban meg is lett az eredmnye, mert addigra elkszlt az els torony a beptett lveggel. A nagyobb torony s lveg termszetszeren megnvelte a nehz Turn harci tmegt 19200 kg-ra. A slytbblet miatt a fajlagos teljestmny lecskkent 13,5 Le/t-ra, a maximlis sebessg 45 km/h-ra redukldott. Ahogy elkszlt az els ksrleti torony, mris elrendeltk vele az ilyenkor ktelez vizsglatok lefolytatst. A Turn I. alvzra az j torony felszerelse kzben a 75 mm-es lveg blcsje megrepedt (a cs krl tallhat a blcs, a cs ebben a blcsben siklik htra illetve a fk s a helyretol is a blcs rszt kpezi. Az oldalirnyzs s a magassgi irnyzs is a blcsn elhelyezett eszkzk segtsgvel trtnik.) Az elrepedt blcs miatt a l prbkat nem hajtottk vgre, viszont a torony s menetdinamikai teszteket elvgeztk a H-801-es vas mintakocsival. Ezen teszteket egy csapatprbval is sszektttk, s gy 1942. janur 12-22 kztt feszegettk az els nehz Turn hatrait. A meghibsodott lveg a sorozatgyrts beindtst is ksleltette.

A blcs helyrelltshoz 3 hnapra volt szksg, s a tovbbi elkszltek miatt csak 1942. mjus 6.-n Hajmskren tudtk megtartani a l prbkat. A l prbkon megjelent s vgig figyelemmel ksrte nemes hihalmi Harmos Zoltn tbornok is, aki kt alapmnek tartott knyvet rt a hborban. Az egyik a Tzrlvstan a msik a Gyakorlati Ballisztika. A tesztek rmutattak, hogy a toronyforgats vzszintes helyzetben kifogstalan, bizonyos fok dls esetn egy segdforgat berendezssel is elvgezhet kielgt eredmnnyel. A menetteljestmnyeket is jnak minstettk. A lgyakorlaton a 75 mm-es lveggel 10 lvst, s a gppuskval 200 lvst adtak le sikeresen. A szemlyzetet kros hats a prbalvszet alatt nem rte. A sikeres prbalvszet utn a harckocsit 41M Turn nven rendszerestettk, de a Turn 75 (rvid) nevet is hasznltk. Az eredmnyek tudatban a HM le is adta a megrendelst a Turn 75-s tpusra: 222 darab (olvastam 254 darabot is) Turn 75-ssel szerettk volna feltlteni a pnclos alakulatokat, s ezt a mennyisget 1944 v felig (lttam mr v vgi hatridt is) kellett leszlltani. Nagyon rdekes, hogy ngy magyar nyelv szakirodalmat olvastam el a Turn II.-rl, de mind a ngy klnbz adatokat adott meg az eredetileg rendelt mennyisgrl, s a Huba III. hadrend pnclosairl. Viszont a teljes Turn-program szmadataiban kt kiadvny esetben egyezst talltam. Ezek szerint az els rendels 230 darab Turn 40-es legyrtst irnyozta el, amit a gyrak 1943 szeptemberre teljestettek. De ez a teljests az eredetileg kitztt hatrid utn egy vvel ment vgbe. A Huba III. hadrend keretn bell 320 darab (309 darabos szmmal is tallkoztam) harckocsit rendelt a HM. Ebbl a 320 darabbl 55 darab mg a Turn 40-es tpus volt, mg a Turn 75-bl 222 darabot terveztek rendszeresteni. A Huba III. hadrendnl a Turnoknl ismerjk a gyranknti elosztst is:
Gyrt vllalat
|
Turn 40
|
Turn 75
|
MVAG
|
19
|
|
Weiss Manfrd
|
|
62
|
Magyar Waggon
|
12 (6)
|
68
|
Ganz
|
24
|
92
|
sszesen:
|
55 (49)
|
222
|
A fennmarad darabszm elvileg a Nimrd msodik rendelse lenne 89 darabbal, de gy a 320 darabos keretszm nem fog stimmelni. Azt mr meg sem emltem, hogy ismerjk a Turn 75-sre kiadott rendszmokat, s a 281 darabos szmmal mr teljes a kosz. Nem ismerjk a Weiss Manfrdnl keletkezett 13 darabnak, s a Magyar Waggonnl kiadott tovbbi 46 darab rendszmnak a krlmnyeit.
Ganz
|
Weiss Manfrd
|
Magyar Waggon
|
2H 401 2H 492
|
2H 001 2H 061
|
2H 201 2H 314
|
|
2H 077 2H 089
|
|
92
|
62+13
|
114
|
Tovbb abban sem teljes az egyetrts, hogy trtnt-e talakts Turn 40-rl Turn 75-re. Mert azt rja az egyik kiadvny, hogy arra mr nem jutott id s lehetsg a bombzsok vgett. Viszont a msik szakknyv szerint a Magyar Waggonnak sikerlt 6 darabot tptenie Turn 40-rl, Turn 75-re. Ezen fell mg az talaktott harckocsik eredeti rendszmaibl 5-t is megemlti: 1H 001; 1H 003 1H 006; 1H 082; 1H 084. Szeretnm fokozni a kvethetetlensget azzal, hogy egy tblzatban vzolnm a klnbz Huba hadrendek keretn bell elkszlt jrmveket:
Jrmvek
|
Huba I.
|
Huba II.
|
Huba III.
|
sszesen
|
Csaba
|
61+32
|
|
|
93
|
Nimrd
|
|
46
|
89
|
135
|
Toldi I-II.
|
110+80
|
|
|
190
|
Turn 40
|
|
230
|
5
|
285
|
Turn 75 rvid
|
|
|
145 (180-185)
|
145 (180-185)
|
Zrnyi II. rohamlveg
|
|
|
66 (72)
|
66 (72)
|
sszesen
|
283
|
276
|
355 (362)
|
914 (920)
|
A Turn 75 rvidnl sajnos nincs egyetrts a vglegesen legyrtott darabszmmal kapcsolatban, ezrt zrjelben a "lehetsges" darabszmot jelltem. A Zrinyi II.-nl volt 6 darab flksz rohamlveg, ahol nem derlt ki, hogy befejeztk-e vagy sem.
Egy magyar szakirodalom a Huba III. hadrend keretn bell legyrtott 55 darab Turn 40-es harckocsinl csak 49-et emlt. A gyrts elksztsi s egyb szervezsi munkk miatt csak 1943 elejn (nhol 1942 szt rnak) indult meg a Turn 75-s sorozatgyrtsa. Az els hrom Turn 75-s 1943. mjus 13-15 kztt kerlt tadsra. Az tadott pldnyokrl a fegyverzet s az optikai eszkzk hinyoztak. A 75 mm-es lszerek sem lltak mg rendelkezsre ebben az idben. Ezek hinyban a HTI csak 1943 augusztusban tudta elvgezni a vgs tads eltti teszteket. A csapatokhoz gy 1943. szeptember-oktber hnapban rkeztek meg az els Turn 75-s teljesen felszerelt pldnyai. Br, itt van egy kis ellentmonds, mert ms magyar nyelv szakirodalom augusztus vgre teszi az els pldnyok csapatokhoz val kikerlst. A kezdeti lasssgot kveten a Turn 75-k gyrtsa a lehetsgekhez kpest felgyorsult. 1943. augusztus vgn mr 28 darab Turn 75 vrta, hogy kikerljn a csapatokhoz, s novemberre ez a szm 75 darabra nvekedett. Talltam egy olyan emltst, mely szerint a legyrtand 222 darab Turn 75-s harckocsibl kb.: 150 darab kerlt volna kzvetlenl a csapatokhoz, mg a maradk kb.: 72 darab pedig a ptalakulatokhoz s a kikpz iskolkhoz kerlt volna. A Turn 75-s harckocsik gyrtsa sok pnzbe kerlt, s az inflci nvekedsvel az rak 1943-ra megint vltoztak. A HM nem volt hajland vltoztatni a bevett gyakorlatn, ha a pnz kifizetsrl volt sz. Ellegknt kifizette a teljes sszeg 20%-t, s a szlltsoknl tovbbi 20%-ot fizettek ki. Tovbbi 30%-ot a szlltsoktl fggetlenl is hajland volt kifizetni, de az utols 30%-ot csak akkor, ha a rendels sszes pldnya leszlltsra kerlt. Pedig a gyrak a kifizetst mskpp kpzeltk el. A Turn 40-nl a javasolt r 20%-t havonta egyenlen elosztva 1941 decemberig, 1942-ben a szlltsoktl fggetlenl tovbbi 35%-ot, a fennmarad 45%-ot darabonknt a szlltsoknl krtk kifizetni.
Azt tudni kell, hogy a HM ktfle rral dolgozott. Az els a gyrak ltal javasolt vtelr, mg a msik, amit a HM is elismert. A kt r kztt ltalban 20%-os klnbsg volt, amit aztn a gyrak az inflci miatti rnvekedssel magyarzva felr cmen kveteltek. A Turn 40-nl 245.000 Peng volt a HM ltal elismert r, s 290.000 Peng volt a gyrak rjavaslata. A Turn 75-nl mr 280.000 Peng volt a HM ltal elismert sszeg, de a gyrak 325.000 Pengt szerettek volna kapni darabonknt. A felr a hbor elhzdsval s az inflci nvekedsvel arnyosan ntt. Az elbb emltett 20%-os felr 1942-ig mkdtt, viszont 1943-ra ez mr 30%-ra, s vgl 1944-re 40%-ra nvekedett. 1944. oktberig tartott a Turn 75-s gyrtsa, s a legvgn mr 80%-ra emelkedett a felr sszege, amit a HM is elismert. A Turn 75-s gyrtsa a nmet megszllsig (1944.mrcius 19.) arnylag zavartalanul folyt. Az els komolyabb zavart az 1944. prilis 3.-i nappali bombzs jelentette. Ekkor nagy erej bombatmads rte a csepeli Weiss Manfrd Replgp s Motorgyr Rt-t, s a Weiss Manfrd Acl s Fmmvek Rt-t. A tmads eredmnyekpp 8 napig llt a termels. Szerencsre csak 4 ember szenvedett slyos sebeslst, halottak ekkor mg nem voltak. Ezt a kt gyrat mg legalbb 4 alkalommal bombztk, jnius 14.-n, jnius 26.-n, jlius 2.-n s 27.-n. Az bombzsok sszestett kra rendkvl jelents volt. Az pletekben 12,5 milli Peng, a szerszmgpekben 17,75 milli Peng, a ksz s flksz termkekben illetve a nyersanyagokban keletkezett kr 21,8 milli Pengt tett ki. Ez az t bombatmads olyan krokat okozott a gyrakban, hogy a Turn 75-k gyrtst abba kellett hagyni. A Magyar Waggon s Gpgyr gyri zemt 1944. prilis 13.-n 11 ra 50 perckor rte az els s igen komoly lgitmads. A gyr sszes rszegysge tallatot kapott, de a gyr melletti lakpletek s a Darnyi-rakpart is kapott a bombkbl. A bombzs megronglta a gyr pleteinek 65%-t, s a szerszmgpek 70%-t. A nyersanyagokban, a raktrkszletben, a flksz s ksz termkekben is jelents krok jelentkeztek. Az okozott krok hozzvetlegesen 33 milli Pengt tettek ki.

Ezen kvl mg legalbb 5 alkalommal bombztk (jlius 2.-n, augusztus 9.-n, szeptember 20.-n, oktber 7.-n, oktber 21.-n) az MWG terlett Gyrben s minden alkalommal sikerlt okozni valamilyen anyagi krt a mg megmaradt pletekben, gpekben s ksz vagy flksz termkekben. Ennek ellenre, ha cskkentett temben, de folytatdott a Turn 75-s harckocsik gyrtsa. A gyrts 1944. oktber kzepn sznt meg vglegesen. A harmadik nagy gyr a Ganz, 1944. jnius 27.-n elspr erej bombzst kapott. A magyar harckocsigyrts egyik kzpontja a Ganz s Trsa Villamossgi, Gp-, Vagon s Hajgyr kbnyai ti zemre csak gy zporoztak a bombk. sszesen 40 darab rombolbomba robbant a gyr komplexum terletn. Ennek hatsra lett vesztette 3 f, s megsebeslt 32 f. Az pletekbl 13 darab teljesen le lett rombolva, s megrongltak 12 zemi pletet, amibl tbb mhelyknt funkcionlt, tovbb 61 darab Turn harckocsi motor is krba veszett. A kr vgs rtke elrte a 17 milli Pengt, s tbb hnapra a tredkre esett vissza a termels. De ennek ellenre csak 1944. oktber vgn llt le a termels vgrvnyesen. A Turn 75-s gyrtsi darabszma krl is vannak nyitott krdsek. Itt 2 tborra lehet osztani a szakirodalmak tbort. Az els tborba azokat lehet tenni, akik a 145 legyrtott darabot tekintik a vgleges mennyisgnek. A msik tborba azokat sorolnm, akik a 180-185 kztti darabszmot veszik a tnylegesen elkszlt mennyisgnek. A legyrtott mennyisg 1944 mjusig havi lebontsban kvethet, onnantl kezdve mr nincs adat erre vonatkozan. A cikk zrsaknt jjjn a Turn 75-s gyrtsnak havi lebntsa:
|
Jan.
|
Feb.
|
Mrc.
|
pr.
|
Mj.
|
Jni.
|
Jli.
|
Aug.
|
Szept.
|
Okt.
|
Nov.
|
Dec.
|
1943
|
0
|
6
|
22
|
19
|
7
|
20
|
13
|
6
|
6
|
6
|
6
|
0
|
1944
|
8
|
12
|
7
|
5
|
5
|
?
|
?
|
?
|
?
|
?
|
----
|
----
|
A tblzat szerint 1944 mjusig 148 darab Turn 75-st gyrtottak (a 145 darab majdnem j) le. Viszont a gyrts, ha cskkentett mrtkben, de 1944. oktber vgig nagyjbl folyamatos volt. Mivel adat errl az idszakrl nem nagyon maradt fent, ezrt nem tudjuk, hogy mennyi kszlhetett a teljes lellsig. Arrl, hogy a maradk 32-37 darab milyen havi elosztsban kszlt sajnos nem tudjuk.
| |