| HREK : A PzKpfw IV.F1 harckocsi |
A PzKpfw IV.F1 harckocsi
Compibcsi 2015.10.15. 22:23
Tisztelt Ltogat!
Ha egy kis ksssel de vgre elkszlt a cikk. Termszetesen ezen a cikken is van mg mit javtani, lehetne mivel bvteni. A bvtsre mindenkpp sor kerl, mert bven van magyar vonatkozsa. Amg meglesznek a pontos infk errl, addig "csak" annyibl ll a cikk.
Mivel a Panzer IV-et szmos ms tpus alapjaknt hasznltak fel, ezrt ezeknek egy kln cikket fogok szentelni. Ha minden vltozatot szmba vesznk akkor 20-nl tbb tpust kapunk.n ebbl kb.: 15-20 darab kztt van az, amit be tudok majd bemuatani.
Panzer IV. Ausf. F1 Harckocsi (Sd. Kfz 161)
Magnak a Panzer IV.-nek a kifejlesztse az 1934-es vekig vezethet vissza. A nmet hadsereg fegyvergyi hivatala egy megbeszlst hvott ssze 1934. janur 11.-n tbbek kztt Ltz tbornok s Guderian tbornok rszvtelvel. Ezen a megbeszlsen megegyezs szletett arrl, hogy ki kell fejleszteni a knny harckocsik mell tbb kzepes harckocsit is. Tettk mindezt azrt, mert szerettek volna nagyobb rmret lveggel, s jobb pnclzattal elltott harckocsikat is rendszeresteni. Ezen a konferencin lefektettk az j kzepes harckocsiknak az alapjait (75 mm-es lveg, minimum 16 tonns tmeg) s feladatt egy hbor esetn. A szigor fegyverkezsi szablyok miatt a Fegyvergyi Hivatal a VK 2000 fednevet adta az j tervezetnek, viszont a fparancsnoksg a jobb lca miatt a BW (Batallionsfhrerwagen zszlalj-parancsnoki jrm) nvre kereszteltek t. Az 1934-ben kirt kzepes harckocsi plyzatra tbb tervezet is berkezett. A meghirdetett tenderre 3 gyr, a RheinmetallBorsig (VK 2001Rh), a Krupp-Grusonwerke AG (VK2001K), s a MAN (VK2002) nyjtott be komolyabb plyamunkt. Nagyon rdekes, hogy els krben egyik munkt sem tallta megfelelnek az elbrl bizottsg. A MAN, a Rheinmetall-Borsig s a Krupp-Grusonwerke terveiben pl.: torzis rudas lengscsillapts szerepelt, amit a bizottsg nem tartott elnysnek. Ezrt a bizottsg visszakldte a berkezett munkkat, hogy vltoztassk meg ket. E kzben a Krupp-Grusonwerke AG (ahogy a tbbi gyr is) beadott egy msik plyzatot a prhuzamosan fut ZW (Zugfhrerwagen parancsnoki jrm) tenderre, de ebbl is kiesett ez a 3 plyz. Ez a tender a Panzer III.-asra lett kirva, s a Daimler-Benz lett a gyztes. Ltvn a sikertelensget a Krupp-Grusonwerke AG-nl, a kt tender tapasztalatait helyesen levonva ksztettek egy jabb harmadik tervet, ami mr elnyerte a bizottsg tetszst. Csak a Rheinmetall-Borsig modelljrl van 3 darab hiteles fnykp. A msik kettrl mrettel elltott rajzok maradtak fenn. A Krupp-Grusonwerke AG-nak (szkhely: Magdeburg) engedlyeztk a terv rszletes kidolgozst s az els nullsorozati darab elksztst. Ez a pldny az 1/BW nevet kapta. A tervek kidolgozsa gzervel folyt, s 1935-ben elkszlt az 1/BW, aminl elkezdtk az ilyenkor ktelez vizsglatokat. A vizsglatok elhzdsa miatt, s az idkzben felmerl nehzsgek miatt a gyrts ksve kezddtt el. A nmet gyraknak nem voltak gyrtsi tapasztalatai a kzepes harckocsik tern, s a gyrtshoz szksges gpek sem kszltek el idben. Ezen okok miatt csak 1936-ban llt szolglatba az els, most mr hivatalosan Panzer IVA-nak elnevezett kzepes harckocsi. A keletkezett gyerekbetegsgek kitapasztalsra s a tovbbi vizsglatok lefolytatsra elegendnek talltk, ha csak 35 darabot gyrtottak belle. Ebbl a 35 darabbl 5 darabot a vizsglatokra s 30 darabot a szerkezetek megismerse miatt, a kiszolgl egysgeknek adtak t. A Panzer IV-esek gyrtsra 3 vllalat lett kijelelve: Krupp Grusonwerke AG, Vomag, Nibelungenwerke. A szakirodalmak tbbsge megad egy ltalnosan elfogadott gyrtsi sszeget. Ez az sszeg 103.460 Birodalmi Mrka darabonknt. Maga az sszeg stimmel, csak az nem derl ki, hogy ez melyik vltozatra vonatkozik. Vgezetl van mg egy hiteles adat a felhasznlt anyagmennyisgrl 1 darab harckocsira kivettve. Hogy az itt feltntetett szmok melyik vltozatra vonatkoznak, az sajnos megint nem derl ki. Acl: 39000 kg, Alumnium: 238 kg, Rz: 195 kg, Gumi vagy szintetikus gumi: 116 kg, Cink: 66 kg, lom: 63 kg, n: 1,2 kg, Magnzium: 0,15 kg. 
A harckocsi pnclzatt szinte teljesen jraterveztk, br a vltozsok nem mindenhol szrevehetek. A pnclzat mindenhol egyrteg, hengerelt s tvztt aclbl kszlt. A harckocsi fenklemeze teljesen vzszintes, s 10 mm vastag. Az orr-rsz kt lemezbl lett kialaktva. Azrt ilyen a formja, mert ell van a lnchajt kerk ezrt a fogaskerkhz s a vlt az orr-rsznl egyms mgtt van. A pncltest lpcszetes felpts, csak kis mrtkben hasznltk ki a dlsszgek adta extra vdelmet. A helyes orr-rsz kialaktsra (dlsszgek megfelel alkalmazsa) itt mg nem trekedtek, ennek ellentettjt majd legjobban a Prducnl s a Kirlytigrisnl figyelhetjk meg. A fenklemezhez csatlakozik egy 60 fokos dlsszg s 30 mm vastag lemez. Az orr-rsz als lemezhez kapcsoldik a 14 fokban dnttt s 50 mm vastag orr-rsz frontlemeze. A vezet eltti frontlemez 72 fokban van bedntve s 30 mm vastagsg. Az a lemez ahol a vezet kmlelnylsa is van, az 5 fokban van dntve s 50 mm vastagsg. Maga a kmlelnyls 500 mm szles s 250 mm magas, s egy pncl rostllyal brmikor lezrhat. A pncltest tetlemeze 800 mm hosszan s 85 fokos szgben csatlakozik az elz lemezhez, s 10 mm vastagsg. Innen egyenesen folytatdik a pncltest tetlemeze egszen a torony vgig, s ennek is 10 mm a vastagsga. Ezutn a tetlemez 86 fokos szgben folytatdik a pncltest farig, s ez is 10 mm vastagsg. A pncltest htulja 3 lapbl lett kialaktva, az egyedli kzs vonsuk az a pncl vastagsga, ami egysgesen 20 mm. A vzszintes tetlemezhez 10 fokos szgben kifel dntve csatlakozik az els lemez, utna szintn 10 fokban folytatdik a pncltest htulja, de befel dntve. A vgn egy 72 fokos szgben dnttt lemez csatlakozik a fenklemezhez. A pncltest oldala, a lnctalp magassgig, 20 mm vastagsg. Az e fltti kis rsz pedig 30 mm vastagsg. A torony frontpnclzata 11 fokban van dntve, a vastagsga 50 mm. Ez a tpus is rendelkezik lvegpajzzsal, amit elszr a D vltozatnl vezettek be. A lvegpajzs egytt mozgott a 75 mm-es rvid csv lveggel. A frontpnclhoz 86 fokos szgben s 1000 mm hosszan kapcsoldik a 20 mm-es toronytet lemez. Innen vzszintesen folytatdik tovbb a tetpncl a torony vgig, ahol megtartja a 20 mm-es pnclvastagsgot. A torony htulja 16 fokos dlsszg s 30 mm vastag. A torony koszorjnak az tmrje 1650 mm, ez csak 50 mm-rel kisebb, mint a Turn. A torony oldalnak 26 fokos a dlsszge s 30 mm vastagsg, a forgatsrl villanymotor gondoskodott. A parancsnoki kupolnak az tmrje 800 mm, a pnclvastagsga egysgesen 50 mm. Egyedl a teteje az, ami ennl sokkal vkonyabb, mert az csak 10 mm vastagsg. Ennl a tpusnl a kupoln mdostottak a jobb kilts rdekben, s 250 mm lett a magassga. A kupoln a periszkpon kvl volt mg krkrsen 5 darab triplex veges figyelrs. A kupolba a Turmzielfernrohr TZF 5F tpus megfigyel periszkpot szereltk be. A periszkpnak 2,5-szeres volt a maximlis nagytsi kpessge, a ltszge 25 fokig terjedt ki, s az objektv tmrje 5 mm-es volt. A pncltest has magassga 400 mm, a terepszg ell 30 fok s htul 20 fok. A gzlmlysg kereken 1 m, ami rendkvl elnys az elkszts nlkli tkelsek tekintetben. A lejtmsz kpessge 30 fok (57%), s a lpcsmsz kpessge 0,60 m. Az rokthidal kpessge 2,30 mter, az oldalstabilits mrtke 25 fok. Nhny sz a torony forgatsrl. Magt a forgatst kzi vagy gpi ervel lehetett elvgezni. Kzi ervel trtn forgats esetn egy fogantys tekerkereket kellett hasznlni, ami egy fogaskereket hajtott meg, s tttelen keresztl a torony elkezdett forogni a golyscsapgyakon. Gpi er esetn a toronyforgatsrl egy villanymotor gondoskodott. Ennek a villanymotornak a mkdshez szksges energit a motortr jobb oldaln tallhat DKW (Dampf-Kraft-Wagen) PZW 600-as tpus kthengeres s 2 tem motor szolgltatta. A motor hengerrtartalma 584 cm3, a teljestmnye 15 Le. A teljestmnyhez tartoz fordulatszm 2800 ford./perc. Ez a kis erforrs a hbor eltt pl.: a DKW F1 s F2 gpkocsikban volt hasznlva. zemanyaga a benzin s olaj elegye, teht keverket kellett hasznlni hozz (a 600-as Trabant vagy az 1000-es Warburg is ilyen zemanyaggal mkdtt, amit a MOL ksztett). A hajtanyag trolsra egy 18 literes tank llt rendelkezsre, ami szintn a motortrben lett elhelyezve. Gpi hasznlatkor a toronyforgsi sebessge 14 fok/ msodperc. Ebbl kiszmthat hogy nem egszen 30 msodperc kellett egy teljes kr, teht a 360 fok megttelhez. A villanymotor mkdshez szksges energit azrt nem a 12 hengeres motor adta, mert az teljestmnycskkenssel jrt volna. Kritikus harci helyzetben minden lerre szksg van, az akadly lekzdsnl vagy csatba menetkor s kzben. Nem akartak abba a hibba beleesni, hogyha esetleg meghibsodik a 12 hengeres motor, akkor a tornyot ne lehessen forgatni. Az albbi tblzat a vltozatokkal kapcsolatos legszksgesebb adatokat tartalmazza. szrevehet, ahogy gyarapodtak a hbors tapasztalatok gy mdostottk harckocsi kvetkez szrijt.
|
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
F1
|
Tmeg
|
18400 kg
|
18800 kg
|
19000 kg
|
20000 kg
|
21000 kg
|
22300 kg
|
Teljes hossz
|
5600 mm
|
5920 mm
|
5920 mm
|
5920 mm
|
5920 mm
|
5920 mm
|
Szlessg
|
2900 mm
|
2830 mm
|
2830 mm
|
2840 mm
|
2840 mm
|
2840 mm
|
Magassg
|
2650 mm
|
2680 mm
|
2680 mm
|
2680 mm
|
2680 mm
|
2680 mm
|
Motor tpus
|
Maybach HL 108 TR
|
Maybach HL 120 TR
|
Maybach HL 120 TR
|
Maybach HL 120 TRM
|
Maybach HL 120 TRM
|
Maybach HL 120 TRM
|
Teljestmny
|
230 Le
|
250 Le
|
250 Le
|
265/300 Le
|
265/300 Le
|
265/300 Le
|
Heng.r.tart.
|
10838 cm3
|
11867 cm3
|
11867 cm3
|
11867 cm3
|
11867 cm3
|
11867 cm3
|
Lnctalp szl
|
380 mm
|
380 mm
|
380 mm
|
380 mm
|
380 mm
|
400 mm
|
Sebessg ton/terep
|
31 km/h
17 km/h
|
40 km/h
19 km/h
|
40 km/h
19 km/h
|
40 km/h
19 km/h
|
42 km/h
20 km/h
|
42 km/h
20 km/h
|
zemanyag
|
453 Liter
|
470 Liter
|
470 Liter
|
470 Liter
|
470 Liter
|
470 Liter
|
Seb.vlt
|
ZF SSG 75
|
ZF SSG 76
|
ZF SSG 76
|
ZF SSG 76
|
ZF SSG 76
|
ZF SSG 76
|
Fokozat sz.
|
5+1
|
6+1
|
6+1
|
6+1
|
6+1
|
6+1
|
Hattv ton/terep
|
150 km
90 km
|
200 km
95 km
|
200 km
100 km
|
210 km
100 km
|
220 km
110 km
|
230 km
120 km
|
Lszer mennyisg
|
75 mm-122 db
7,92 mm-3000 db
|
75 mm-80 db
7,92- 2400
|
75 mm-80 db
7,92 mm-2400 db
|
75 mm-80 db
7,92 mm-2700 db
|
75 mm-80 db
7,92-2700
|
75 mm-80 db
7,92 mm-3000 mm
|
Pnclzat anyaga
|
hengerelt tv. acl
|
hengerelt tv. acl
|
hengerelt tv. acl
|
hengerelt tv. acl
|
hengerelt tv. acl
|
hengerelt tv. acl
|
Test ell
|
15 mm
|
30 mm
|
30 mm
|
30 mm
|
50 mm
|
50 mm
|
Test oldalt
|
15 mm
|
15 mm
|
15 mm
|
20 mm
|
20 mm
|
20 mm
|
Test htul
|
15 mm
|
15 mm
|
15 mm
|
20 mm
|
20 mm
|
20 mm
|
Felptm. e.
|
15 mm
|
30 mm
|
30 mm
|
30 mm
|
30 mm
|
50 mm
|
Felptm. o.
|
15 mm
|
15 mm
|
15 mm
|
20 mm
|
20 mm
|
30 mm
|
Felptm. h.
|
15 mm
|
15 mm
|
15 mm
|
20 mm
|
20 mm
|
20 mm
|
Torony ell
|
15 mm
|
30 mm
|
30 mm
|
30 mm
|
30 mm
|
50 mm
|
Torony oldal
|
15 mm
|
15 mm
|
15 mm
|
20 mm
|
20 mm
|
30 mm
|
Tor. htul
|
15 mm
|
15 mm
|
15 mm
|
20 mm
|
20 mm
|
30 mm
|
Lvegpajzs
|
15 mm
|
30 mm
|
30 mm
|
35 mm
|
35 mm
|
50 mm
|
Darabszm
|
35 darab
|
42 darab
|
134 darab
|
229 darab
|
223 darab
|
462 darab
|
Idszak
|
1937.okt.-1938.mjus
|
1938.pr.- 1938.szept.
|
1938.szept.-1939.okt.
|
1939.okt.-1940.jnius
|
1940.szept.- 1941.prilis
|
1941.pr.-1942.mjus
|
Gyrtsi (alvz) szmok az F1 esetben: 82001-82614; a 613 legyrtott alvzbl 462 darabot F1 harckocsiknt fejeztek be 1941. prilis s 1942. mrcius kztt.

A jrszerkezet egy nagyon jl tgondolt s strapabr konstrukci. A lnchajt kerk ell tallhat, 700 mm tmrj s a kt szln tallhat meg a 10 centis fogak, amibl 20 darab van. A lncfordt kerk 620 mm tmrj s 360 mm szlessg. A futgrgkbl oldalanknt 8 darab van, de prosval szerelve. Egy futgrg 470 mm tmrj s 90 mm szles s a fellete gumibevonatos. A lnctmaszt grgkbl oldalanknt 4 darab van, de ezek is prosval vannak szerelve. Mrett tekintve 230 mm tmrj s gumiperemes kialakts. Kt lnctmaszt grg 90 s 100 cm kztti tvolsga tallhat egymstl. A fk az els lnchajt kerekekre hat, a fejlesztsrt s a gyrtsrt a Krupp gyr volt a felels. Tbbszr is elfordult, hogy a talaj szilrdsgtl fggen, 45 fokos emelkedn trtn meglls estn, a rgztfk hasznlata ellenre is a harckocsi visszacsszott. A fket mechanikus ton, teht pedllal lehet mkdsbe hozni. Egy lnctag 400 mm szles s 120 mm hossz volt, s feszessgtl fggen 97-101 tagbl llt a teljes lnctalp. A lnctalp felfekvsi hossza 3520 mm, a fajlagos talajnyomsa 0,79 kg/cm3. A nyomtv (a kt lnctalp kzpvonala kztti tvolsg) 2450 mm. A lengscsillaptsrl laprug ktegek gondoskodtak. A 8 futgrg, ami prosval van szerelve, 4 bektsi ponthoz van rgztve. Egy bektsi ponthoz 2x2 futgrg tartozik. A lengscsillapt a bektsi pontbl indul, s a vgei a 2x2 futgrghz csatlakozik. A bektsi pontok nem torzis rdknt viselkednek, mint a Panzer II.-nl vagy a Panzer III.-nl, hanem merev kialaktsak.
A harckocsi ffegyverzett a Rheinmetall AG tervezte s gyrtotta. A harckocsigy gyrtsi idszaka 1937-tl 1945-ig tartott. Egy ilyen gynak a gyrtsi kltsge 8000 Birodalmi Mrkt tett ki. Az elksztshez szksges id 1400 munkart emsztett fel. Ennyi idre azrt volt szksg, mert az gyhoz sokfle alapanyag kellett. Ezek a kvetkezk voltak: vas (1750 kg), nikkel (4,20 kg, javtja a szvssgot s a szakt szilrdsgot), alumnium (0,04 kg, javtja a hllsgot), rz (5,70 kg, javtja az alapanyag edzhetsgt), cink (2,80kg, gtolja az tvzet rozsdsodst), n (0,30 kg, nveli a kopsllsgot), lom (0,40 kg). A 75 mm-es gy tmege 490 kg, s a teljes hossza 1770 mm. Az rmrethossza L/23,6, de az egyszersg kedvrt ezt felkerektettk L/24-re. A maximlis ltvolsga 6200 m, s 1 perc alatt 12-15 lvs adhat le vele. A cs lettartama 12-14000 lvs, s 5 fle lszer volt hozz rendszerestve. A fggleges kitrthetsge -10 s +20 fok kztt vltoztathat, mg vzszintesen mindkt irnyban 12-12 fok ez az rtk. A lszer kiszabat 80 darab 75 mm-es grntban merlt ki. Az albbi tblzat a lvedkek tpusait s legfontosabb adatait tartalmazza (a pnclttsnl a becsapdsi szg 30 fokos):
Lvedk
|
Tpus
|
Sly
|
Kezd-
sebessg
|
Pc. tts
100 m
|
Pc. tts
500 m
|
Pc. tts
1000 m
|
K.Gr. robban
|
repesz-rombol
|
6,80 kg
|
385 m/s
|
41 mm
|
38 mm
|
35 mm
|
Gr.38 pncltr
|
rogy kpos pncltr
|
4,50 kg
|
452 m/s
|
46 mm
|
41 mm
|
36 mm
|
Gr.38 HL/A
|
kumulatv
|
4,40 kg
|
450 m/s
|
70 mm
|
70 mm
|
70 mm
|
Gr.38 HL/B
|
kumulatv
|
4,75 kg
|
450 m/s
|
75 mm
|
75 mm
|
75 mm
|
Gr.38 HL/C
|
kumulatv
|
5,00 kg
|
450 m/s
|
100 mm
|
100 mm
|
100 mm
|
A kvetkez tblzat a 75 mm-es L/24 rmrethossz gy tallati valsznsgt illusztrlja:
|
|
tallat arnya 100 m-en
|
tallat arnya 500 m-en
|
tallat arnya 1000 m-en
|
tallat arnya 1500 m-en
|
K.Gr. robban
|
kikpzskor
|
100 %
|
100 %
|
95 %
|
74 %
|
tkzetben
|
100 %
|
98 %
|
73 %
|
38 %
|
Gr.38 pncltr
|
kikpzskor
|
100 %
|
100 %
|
90 %
|
61 %
|
tkzetben
|
100 %
|
95 %
|
60 %
|
26 %
|
A harckocsi kiegszt fegyverzett 2 darab MG 34-es kpezte. Az egyik a vezet mellett volt elhelyezve s a rdis kezelte. A msikat a toronyban a lvegcsvel prhuzamosan a jobb oldalra szereltk be. Az MG 34-est a Mauser Werke AG-nl dolgoz Heinrich Vollmer tervezte, mg a 20-as vek legvgn, de a sorozatgyrtsa csak 1934-ben indult meg. A fegyver alapjait a Rheinmetall-fle MG 30 adta, amit a gyr svjci lenyvllalata a Solothurn gyr ksztett. Mellkesen jegyzem meg, hogy az MP 40 gppisztoly kifejlesztsnl is elvlhetetlen rdemei voltak. Az MG 34 a maga idejben messze a legjobb gppuska volt, mert tbb olyan tulajdonsga is volt, ami jobb volt a tbbi gppusknl. A gppuska lghtses kivitel, kialaktst tekintve a torkolati nyoms hatsra trtn visszargs elvn mkdtt. A cshtrasiklsa kicsi volt, Mauser-fle zrszerkezettel s forgzras reteszelssel. Az elmleti tzgyorsasga 800-900 lvs/perc, a lvedk kezdsebessge 770 m/s. Huzamosabb hasznlat esetn a tzgyorsasg 785 lvs/percre vltozott. A nagy h terhels vgett a csvet 300-400 lvsenknt cserlni kellett. A gppuska egyik f rdekessge az, hogy rendelkezett tzvltkarral. A tzvltkar fels llsban egy lvst adott le, de ha az als llsban volt, akkor lehetett sorozatot lni vele. Azrt rendelkezett htrnnyal is a gppuska. A precz alkatrszek miatt rzkeny volt a szennyezdsekre, mert ilyenkor hajlamos volt az elakadsra. A gppuska rmrete 7,92 mm, a hozzval lszer 7,92x57 mm-es Mauser puskalszer. A gppuska elksztshez 150 munkarra s 50 kilnyi anyagra volt szksg. Minden elkszlt gppuska 310 birodalmi mrkba kerlt. A tmege resen 11,56 kg, a cs alatti ktlb llvnnyal is csak 12,1 kg volt a slya. A fegyver teljes hossza 1220 mm, ebbl a csnek a hossza 627 mm. Az irnyzka egynyls monokulris (a lts olyan tpusa, hogy a szemek lttere s mozgsa fggetlen egymstl), 1,75-szeres nagyts KzF2 tpus. A lszeradagols 50 darabos hevederrl trtnt, de mivel ez nem tartott sokig, ezrt tbbet is sszefztek, gy 100, 150, 200, 250 darabos hevedereket ksztettek, de ltezett hozz 75 lszeres csiga tr is. A cs alatti ktlb llvnyon kvl volt hozz hromlb nehz llvny is, ennek a slya 23 kg volt. A lszer javadalmazsa a Pz. IV F1-hez 3000 darab volt.
A motor kifejlesztst s gyrtst a friedrichshafeni szkhely Maybach-Motorenbau GmbH vgezte. A gyrnak (dr. Karl Maybach vezetsvel) kizrlagos joga volt arra, hogy a harckocsikat erforrssal lssa el. A motor hengerrtartalma 11867 cm3, V elrendezs s 60 fokos a hengerszge. A 12 hengeres motor furata 105 mm, lkete 115 mm. A 4 tem motor norml teljestmnye 265 Le, 2600 ford./ perc esetn. De ha a fordulat elrte a 3000 ford./percet, akkor a maximlis teljestmny elrte a 300 Le-t. Ennl nagyobb teljestmnyt csak a motor krosodsval lehetett elrni, de az ezt megakadlyoz szerkezetrl nem tudtam hiteles informcit beszerezni. Az erforrs olajszksglete 22 liter. A htrendszer 2 htraditorbl s 2 htventilltorbl tevdtt ssze, a rendszer sszkapacitsa 75 liter. A motor fajlagos teljestmnye 13,4 Le/t, legnagyobb sebessge ton 42 km/h, terepen ez mr csak 20 km/h. A vezrmtengelybl 1 darab volt a hengerfejnl (teht ez OHC vezrls), ami 1 nyit s 1 zr szelepet vezrelt. Az erforrs slya 920 kg, a hengerblokk alumniumbl a hengerfej szrke ntttvasbl kszlt. A nedves hengerhvely alkalmazsa miatt a htssel sosem voltak gondok. Viszont a szintetikus gumibl kszlt tmtsek miatt, ha a htvz elrte a 95 fokot, akkor nagy esllyel htvz kerlhetett az olajrendszerbe. A ftengely rdekessge, hogy 7 rszbl ll, s ezrt 7 helyen van megcsapgyazva (a mai 4 hengeres autknl is csak 5 helyen csapgyazzk a ftengelyt). Tovbb rdemes megemlteni, hogy a HL 230-as motort, amit a Prducokba s a Tigrisekbe szereltek, azt ebbl a HL 120 TRM-bl fejlesztettk ki. A benzin zem s vzhtses motor keverkkpzsrl 2 darab (hengersoronknt 1-1) Solex 40 JFF II. tpus karburtor gondoskodott. A karburtor srtsi arnya 6,5:1. A 2 darab karburtort, 2 darab Solex ER-100 tpus mechanikusan mkd szivatty ltja el zemanyaggal. A motornak az idelis zemanyaga a 74-es oktnszm lmozott benzin volt. De volt egy harmadik Bosch gyrtmny elektronikusan vezrelt szivattyja is. Az zemanyagtartly trfogata 470 liter s ez a mennyisget 3 tartlyba osztottk szt. Az els a legkisebb tartly 105 literes, a msodik 125 literes, a harmadik a legnagyobb 240 literes. A 3 tartlybl 2 darab a forgathat torony padozata alatti rekeszben volt elhelyezve. Az utols tartly holltrl sajnos nincs infm. A tengelykapcsol Fichtel & Sachs La 120 HDA tpus ami 3 trcss s szraz kivitel. A harckocsi motorjnak az elindtshoz s az zemanyag belobbantshoz szksges szikrt Bosch megszakts gyjtmgnessel idztk el. A gyjtgyertyk is Bosch gyrtmnyak W225N1 fajtj. A hengerek gyjtsi sorrendje a kvetkez volt: 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9. A 12 hengeres motor beindtsrl a Bosch BNG 4/24 ARS 129 tpus nindt gondoskodott, aminek a teljestmnye 11 kW. A hideg idben trtn indtst pedig a Bosch AL / ZMD / R9 tpus inercia starter tette lehetv. Ennek az indtst segt eszkznek a mkdsi elve megegyezett a Turnval. A harckocsi 12V-os ramkrrel lett kialaktva. A megfelel ramelltsrl 2 darab Bosch GTLN 600/12-1500-as tpus ramfejleszt gondoskodott. Ezeknek az eszkzknek a hossza elrte a 400 425 mm-t, a szlessge a 170 200 mm-t, a slya pedig a 35 - 40 kg-ot darabonknt. A norml esetben 600 W teljestmnyt adtak le, de kritikus esetbe ez az rtk felmehetett a maximlis 900 W-ig. Egyenknt maximlisan 70 Amperig lehetett terhelni ket. Az ram trolsra 4 darab Bosch gyrtmny lom-vas felpts savas akkumultor szolglt. Ezek az akkumultorok 105 Ah kapacitssal rendelkeztek. A pnclos sebessgvltja bolygmves rendszer s kzi kapcsols. A vlt szinkronizlt, ami azt jelenti, hogy vltskor egy szinkrongyr a kt kapcsold fogaskereket azonos fordulatszmra hozza. A vltt az a Zahnradfabrik GmbH gyrtotta, amelynek a szkhelye szintn Friedrichshafenben volt. Innen ered a ZF mrkarvidts, s a vlt pontos tpusa ZF Aphron SSG 76. A vltt 6 elre s 1 htra fokozattal lttk el. Norml krlmnyek kztt a fogyasztsa aszfaltozott ton 210 235 liter volt 100 km-en. gy egy teli tankkal aszfaltozott ton 200 - 230 km megttelre volt elegend. Terepen mr sokkal rosszabb volt a helyzet, mert ott a fogyaszts drasztikusan megemelkedett. Terepen a fogyasztsa 330 - 350 liter is lehetett 100 km alatt. Egy teli tank ennek fggvnyben csak 120 140 km-re volt elegend.
 
Sajnos a magyar vonatkozsrl egyenlre nincs sok informcim. Viszont azt tudjuk, hogy amikor megalakult az 1. pncloshadosztly, akkor 22 darab F1-es harckocsit is kapott a 30. harckocsiezred. Ezt a mennyisget 2 szzadra osztottk szt, s a harckocsiezred 2 zszlalja rendelkezett 1-1 Panzer IV-es szzaddal. Mind a kett zszlaljnak volt 2-2 T-38-as (PzKpfw 38 t) szzada (magyar viszonylatban kzepes) s 1-1 Panzer IV F1 szzada (magyar viszonylatban nehz). A Panzer IV-es szzadok a 3-as s a 6-os volt. Szerencsre a rendszmaikat is ismerjk: 1H 833; 1H 837 - 1H 854; 1H 856 - 1H 858; Nhny darabnak a toronyszmrl is tudomsunk van: 1H 837 - 324; 1H 838 - 313; 1H 843 - 912; 1H 847 - 323; 1H 849 - 621; 1H 850 - 622; Ami mg biztos, hogy az 5 hdfcsata sorn s 1943.janur 12.- mrcius 1. kztt szinte az sszes harckocsi odaveszett. Csak 1 darab F1-es harckocsi rkezett vissza Magyarorszgra.
A Panzer IV. klnbz alvza szmos ms vltozatnak adta az alapokat. Ezen f vltozatok szma elri a 15 darabot. De ha hozzvesszk az alvltozatokat is, akkor 20-nl tbbre emelkedik ez a szm. A mennyisgre val tekintettel egy tblzatba foglalva albb kzlm a f vltozatokat. Mivel elg terjedelmes a lista ezrt egy kln cikk fog foglalkozni a vltozatokkal rszletesen.
Gyri nv
|
Gy. Idszak
|
Gy. darab
|
F fegyver
|
Tmeg
|
Besorols
|
Elnevezse
|
Sturmpanzer IV (Sd Kfz.166)
|
1943.prilis-1945.mrcius
|
298+8
|
150mm StuH 43 L/12
|
28300 kg
|
Rohamtarack
|
Brummbar
|
Sturmgeschtz IV (Sd Kfz.167)
|
1943.dec.-1945.mrc.
|
31+1108
|
75mm StuK 40 L/48
|
23000 kg
|
Pnclvadsz
|
Stug IV.
|
Sturmgeschtz IV (Sd Kfz.162)
|
1944.janur-1944.novem.
|
769
|
75mm PaK 39 L/48
|
24500 kg
|
Pnclvadsz
|
Jagdpanzer IV
|
Panzer.IV/70 (Sd Kfz.162/1)
|
1944.aug.-1945.mrc.
|
930
|
75mm PaK 42 L/70
|
25800 kg
|
Pnclvadsz
|
Jagdpanzer IV/70 (V)
|
Selbstfahrlafette IVa
|
1941.
|
2
|
105mm K 18 L/52
|
25000 kg
|
Pnclvadsz
|
Dickermax
|
Fahrgestell PzKpfw III/IV (Sf)
|
1943.feb.-1945.mrcius
|
494
|
88mm PaK 43/1 L/71
|
24000 kg
|
Pnclvadsz
|
Nashorn
|
Schwere Panzer-haubitze
|
1942.dec.-1944.jnius
|
600-700 kztt
|
150mm sFH 18/1 L/30
|
23500 kg
|
njr lveg (tzrsgi)
|
Hummel (Sd Kfz.165)
|
Flak Fahrgestell PzKpfw IV (Sf)
|
1944.mrc.-1945.mrcius
|
240
|
37mm FlaK 43 L/60
|
24000 kg
|
njr lveg (lgvdelmi)
|
Mbelwa-gen (161/3)
|
FlaKpanzer IV/2 cm Vierling
|
1944.jlius-1944.novem.
|
86
|
4db 20mm L/70 Oerlikon
|
22000 kg
|
njr lveg (lgvdelmi)
|
Wirbelwind
|
FlaKpanzer IV/ 3,7 cm FlaK
|
1944.dec.-1945.mrc.
|
1+38+7
|
37mm FlaK 43 L/60
|
24000 kg
|
njr lveg (lgvdelmi)
|
Ostwind I.
|
10,5cm leFH 18/1 Geschtzwagen
|
1942.november
|
8
|
105mm leFH 18/1 L/28
|
17000 kg
|
njr lveg (tzrsgi)
|
Pz. Sf IVb.(Sd Kfz 165/1)
|
Leichter FlaKpanzer IV
|
1945.februr
|
2
|
2db 30mm MK103/38
|
25000 kg
|
njr lveg (lgvdelmi)
|
Kugelblitz
|
Brkenleger IV
|
1940.feb.-1940.mjus.
|
20
|
1db 7,92mm MG-34
|
28000 kg
|
Mszaki-utsz hdrak
|
nincs
|
Bergepanzer IV
|
1944.okt.-1944.dec.
|
36
|
1db 7,92mm MG-34
|
nincs adat
|
Mszaki-ment
|
nincs
|
| |