Magyartank

.








TRSOLDALAK
ELRHETSG

VENDGKNYV.

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     
HREK
HREK : 40M Turn 2. rsz

40M Turn 2. rsz

Compibacsi  2015.05.31. 19:38

Tisztelt Ltogatk!

A Turn cikket a terjedelemre val tekintettel 2 rszre kell bontanom. Ez a msodik rsze, ami csak a klnbz rszegysgek mutatja be rszletesen. De sajnos ez mg nem teljes, mert a 34/40 AM gppuskval  kapcsolatos informcikat mg nem kaptam meg. De mivel megigrtk, hogy elkldik, ezrt ahogy megkapom, gy ennek a cikknek az aljra beillesztem.Ha szerkesztsi hibt tallntok, krlek nzztek el Nekem, mert nem vagyok jrtas a CKEditor hasznlatban. (Compibcsi)


A Turn I. Harckocsi

(folytats)

Az erforrs 14866 cm3-es, 8 hengeres V elrendezs s benzin zem.  A hengereknek a bels tmrje 130 mm (furat), a dugatty als s fels holtpont kztti tja pedig 140 mm (lket). A srtsi arny 1:6, teljestmnye 260 Le. Maximlis fordulatszma 2200 ford./perc, fajlagos teljestmnye 14,3 Le/t.  A motornak a blokkja alagt rendszer s ntttvasbl kszlt. Ez azt jelenti, hogy az gstr osztatlan volt, ami fontos szempont a ftengely kialaktsa s szerelhetsge tekintetben. A szokatlan hengerszg s a ftengely szerkezete miatt a siklcsapgyas megolds nem volt alkalmazhat. A ftengely tbb tagbl ll, a csatlakozsoknl nagy tmrj hengergrgs csapgyakkal (kls fmgyrben egy bronz csapgykosr, amiben krmacl hengergrgk vannak, a hengergrgk hozzrnek a kls s a bels fmgyrhz). A ksz ftengelyt ezek utn a hajtkarok felszerelse nlkl betoltk a blokkba. Ha a ftengely mr a helyn volt, csak akkor kezdtk el a hajtkarok szerelst. A ftengely betolsa a blokkba rendkvl nagy pontossgot ignyelt, mert a ftengelyelemek tallkozsi pontjainl tallhat csapgyak az ott kialaktott plyn megosztva futottak. A kt hengersor egymshoz kpest egy skban mozgott eltols nlkl.  A 8 hengeres motornak kisebb s zmkebb lendkereke van a hasonl kategrij motoroknl, amit az egyenltlensgi fok alacsony rtke tesz lehetv (a fordulatszm ingadozsok jellemzsre hasznljk a meghatrozst). A motor vezrlse OHC-rendszer (fellszelepelt s fellvezrelt), de annak is egy specilis vltozata a Kirlytengelyes kialakts (A kirlytengelyes vezrls az OHC olyan vltozata ahol nem lnc, hanem fggleges tengely s kpos fogaskerk mkdteti a vezrmtengelyt). Minden hengerhez 1 szv s 1 kapufog szelep tartozott, s hengerenknt 2 gyjtgyertyval lttk el. Erre azrt volt szksg, mert az egyik a Bosch gyjtmgnessel volt sszektve, mg a msik gyjtgyertya az akkumultoros indtshoz kellett. A harckocsiban 3 darab akkumultor volt elhelyezve, az akkumultorok tltsrl 2 darab dinam gondoskodott, s az elektromos rendszer 12 V-os kialakts. A Bosch gyjtmgnesbl is 2 darab volt, s ez a ketts rendszer (gyjtmgnes s akkumultor) a biztonsgos zemeltetshez kellett. A motor gstere flgmb alak (amerikban ezt nevezik HEMI motornak a hemiszfra sz utn), ami elsegti a minl jobb hatsfok elrst. gy a motor fajlagos fogyasztsa abban az idben a nagyon kedvez 260 g/Le rtkkel rendelkezett. A Turn motorjnak tovbbi 2 furcsasga van. Az egyik, hogy nem egyenesen ll a motor a motortrben, hanem 5 fokos szgben a kzdtr fel van megdntve. Erre a szokatlan megoldsra nem sikerlt vlaszt tallnom. A msik, hogy a motor hengerszge nem 90 fokos, mint a hagyomnyos V8-as motoroknl, hanem csak 45 fokos. Ezzel jelentsen lecskkentettk a motor szlessgt, viszont gyjtsperidusok nem egyenletesek. Alapesetben egy hagyomnyos 4 tem V8-as motornl, amg a ftengely megtesz egy teljes fordulatot 4 gyjts jut 90-90 fokonknt. Ennl a 45 fokos elrendezs kvetkeztben ez eltoldik 45-135-45-135 fokokra. Ennek az eltoldsnak csak akusztikai hatsa volt, mert a 8 henger miatt ez alig volt szrevehet. Ennek a 45 fokos elrendezsnek viszont az volt a htrnya, hogy a kt hengersor kztt nagyon szk hely maradt. Ezrt a szvcsveket csak gy tudtk elhelyezni, hogy jelents ramlsi vesztesg keletkezett. Sok ksrletet folytattak le a vesztesgek cskkentsre, de csak rsz sikereket tudtak elrni, a kevs hely miatt. Ekkor fordultak a kompresszorhoz (lgsrt), mint teljestmnyfokoz eszkzhz. 

Az zemanyag s leveg megfelel elegyrl 1 darab 4 tork Solex porlaszt (karburtor) gondoskodott. A teljestmny fokozsra 2 darab Nova kompresszort (lgsrtt) hasznltak. A dinamk s a vzpumpa mkdst, kszjjak garantltk. A motor megfelel htsrl ktflekppen gondoskodtak. Az els s legfontosabb a kzvetlen hts, amit htfolyadk segtsgvel rtek el. A Turn htje teljesen ms kialakts, mint a T-21-. Erre azrt volt szksg, mert a prbautak sorn tbbszr is tlmelegedsi problmk addtak a motorral. tvizsglva a htrendszert, megllaptottk, hogy az eredeti ht a nem megfelel kialakts miatt, nem tudja elltnia feladatt. Ezrt Jurek Aurl gpszmrnk vezetsvel a WM gyr s a Ganz szakembereivel egy teljesen j htt s ventilltort tervezett a Turnhoz, s az eredeti Skoda htt lecserltk a magyar szakemberek ltal tervezetre.  A htsnek ez a rsze megolddott. A kzvetett hts a meleg leveg elvezetse volt, htzsaluk segtsgvel. Ezek a zsaluk a kipufogdobok alatt, illetve a motortr oldalfaln oldalanknt 4-4 zrhat zsalu segtsgvel valsult meg. Karbantartsi cllal a motortr tetejn, s a farlemez als lemezn alaktottak ki zrhat ajtkat.  A nagy hidegben (-20 Celsius fok alatt) az nindt mr nem tudta maradktalanul elltni a feladatt. Ezrt egy olyan eszkz beptst terveztk, amit mr a replgpiparban is hasznltak. Az inercia-starter nev indt berendezssel s egy kurbli (kzi forgatty) segtsgvel felprgettk a lendkereket 10.000 fordulat/perc fordulatszmra, majd csatlakoztattk a fogas koszorhoz, s gy nagy biztonsggal lehetett indtani a nagyon lehlt motort. Ez a starter berendezs a felhalmozott energia rvn a bekapcsols utn akr 5 mterre is elmozdtotta a harckocsit 1.-es fokozatban. Ezt az indteszkzt csak 1 Turnba ptettk be, teszt s prba kpen, s majd a Zrnyi II.-ben lesz rendszerestve. A motor kenolaj fogyasztsa 100 km-enknt kb.: 4 liter, mton 150-160 litert fogyasztott 100 km-en.  A motorvezrls felli oldalon kzpen legalulra a 2 darab vilgt dinamt szereltk. Ezek felett volt elhelyezve a vzpumpa, nem sokkal felette a gyjtmgnesek. A gyjtmgnesek mellett a motor mindkt szln a lgsrtk, ezek mgtt az elosztfejek. A lgsrtk felett a motor kzepn az AC pumpk, s vgl a motor tetejvel egy vonalban a porlaszt tallhat. A vlt felli oldalon, a motor oldaln alul csak az olajpumpa kerlt felszerelsre. A legnagyobb elrhet sebessge ton 47 km/h, terepen 25 km/h. A ksbbi zemeltets sorn kiderlt, hogy a ftengely s a hajtkar meghibsodsok rendkvl elenysz szmak voltak. Az bronzcsapgyakat csak a WM gyr gyrtotta a msik 3 gyr rszre is. A sebessgvlt bolygmves kialakts Praga-Wilson gyrtmny, amely angol licence alapjn kszlt, s ktszer 3 sebessgfokozatra osztottak. A ktszer 3 sebessgfokozathoz kt bolygmrendszer tartozik, ami nem a legjobb megolds, mert egy kis figyelmetlensg miatt a motor knnyen lefulladt vagy a vlt meghibsodott. Indulskor a tengelykapcsol (kuplung) lenyomsval kellett 1.-es fokozatba tenni a vltt. Felfel kapcsolsnl a 2-es s a 3-as fokozatoknl nem kellett kuplungozniamikor sebessget vltottak. De ha 3-asbl 4-esbe kapcsoltk a vltt mr kellett hasznlni a kuplungot. Ha nem hasznltk a kuplungot, megvolt az eslye annak, hogy visszaugrott 1-esbe, s a hirtelen megugr fordulatszm s a fellp erhatsok miatt a vltm meghibsodott. A 4-es fokozatbl 5-s fokozatba kapcsolshoz megint nem kellett a kuplungot hasznlni. Ugyanez igaz, ha 5-sbl 6-os fokozatba vltottak. Visszakapcsolsnl 6-osbl 4-es fokozatig megint nem kellett a kuplungot hasznlni. Viszont visszakapcsolsnl, amikor 4.-esbl 3.-asba vltottak, megint kuplungozni kellett, mert ha a vezet ezt elmulasztotta, akkor a motor lefulladt. Az zemanyag mennyisge 265 liter, amit 3 tartlyban osztottak szt. A ftartly a motortr tzfalnak a msik oldaln tallhat. A tbbi tartly holltrl nincs inf. A kipufog csvek, amibl 2 darab volt, a test farrszn oldalt lett elhelyezve.Rendkvl korszer megoldsnak szmtott a pneumatikus (srtett levegvel mkd) kormnym, sebessgvlt, s fkrendszer. Egyik nagy elnye, hogy a srtett levegs rsegts miatt a vezett nem frasztotta ki annyira a vezets, mint ms hasonl tpusoknl. Viszont szmos hiba forrsa is volt egyben. A tesztek sorn a levegcsvek knnyen elrepedtek vagy eltrtek. Ennek az volt az oka, hogy abban az idben a gyrtstechnolgia nem llt olyan szinten, hogy megfelel minsg levegcsveket tudjanak gyrtani. A hideg id ezekre a csvekre negatvan hatott, ami tovbb rontotta a csvek llapott. A kezel szemlyzet tapasztalatlansga miatt is gyakran vlt mozgskptelenn a harckocsi. Hideg idben a levegben tallhat pra lecsapdott a cs falra, gy akadlyozta a leveg ramlst, ami jabb problmt okozott. Ugyanez volt a helyzet a szilrd szennyezdsekkel is (por), ami hasonl jelensgekhez vezetett. A harckocsi vezetje a pneumatikus rendszer segtsgvel akr napi 200 km-t is meg tudott tenni 20-25 km/h sebessg mellett. 

A Turn jrszerkezete szinte teljesen megegyezik az LT vz. 35-vel hasznlttal, de azrt vannak benne vltozsok. Ezek a vltozsok inkbb a futmre vonatkoznak, ahol a tbbletterhels s a pncltest mretbeli vltozsai miatt kellett megersteni. Ell tallhat a 620 mm tmrj lncfordt kerk, mert a Turnnl nem az els, hanem a hts kerk a hajtott. A hts lnchajt kerk tmerje is 620 mm. Kln rdekessg s igen korszer megolds, hogy mind a ngy 620 mm tmrj kerk fkezhet volt, ezrt egy 45 fokos lejtn j talajviszonyok mellett csszsmentesen meg tudott llni. A nmet harckocsik jelents rsze erre nem volt kpes. A fogaskerekeket kln-kln lehetett lefkezni egy-egy botkormnnyal (teht sszesen 4 botkormny szolglt a fogaskerekek fkezsre), ezrt a manverez kpessge jobb volt az tlagnl. A hts lnchajt kerk eltt volt egy srmentest lemez, ami a kerk srral val eltmdst akadlyozta meg. Az els lncfordt kerk mgtt egy 350 mm-es gumibevonatos s ntttvasbl kszlt tkzgrg tallhat, aminek a lncfeszessg belltsnl s feszesen tartsnl 

volt jelents szerepe. E mgtt kt nagy csoportra osztva lett elhelyezve az oldalanknti 16 darab futgrg. Ennek a 16 darab futgrgnek 400 mm az tmrje, ami ntttvasbl lett elksztve, s a futfellett gumroztk. A 16 darab lnckereket pronknt 2 csoportba osztottk. Az els futmszron 8 darab futgrg tallhat prosval, amit vzszintes tvtartkkal tovbb bontottak 2x2 pros futgrgre. Egy futgrg 400 mm tmrj s 120 mm szles a futfellete gumibevonatos. A futmszr, ami nem egyenes, mert nem csak fggleges, hanem vzszintes rsze is van a mretei nem ismertek. A szles lnctalpak s a 16 darab futgrg miatt a harckocsi slyelosztsa rendkvl j volt, ezrt a laza, sros talajjal is megbirkzott.  A futgrg tvtartk 600 mm-esek, az sszektlapok hossza 250 mm. A lengscsillaptsrl futmszranknt kt darab 15 lapos laprug kteg gondoskodik. Az acllemezekbl kszlt lapok leghosszabb lapja, a flap (kb.: 1070 mm hossz s 120 mm szles), aminek a vgeinl rugpersely tallhat. Ezekhez a perselyekhez csatlakozik hozz a tvtartk. A tvtartk fggleges vgpontjn 2 darab vkony sszektlap tallhat. Ezek vgeihez csatlakozik hozz a futgrg csapgyas kerkagya. Az sszektlap hossza kb.: 550 mm, s kt futgrg vgpontjai kztt 150 mm a tvolsg. A fell tallhat kismret lnctmaszt grgk 250 mm tmrjek, s 5 darab van bellk. Maga a lnctalp 106-108 tagbl llt feszessgtl fggen, a felfekvsi hossza 3550 mm, a lnctalpak nyomtvja 2020 mm. Egy lnc szlessge 420 mm, ez s a nagy felfekvsi hossz miatt nagyon kedvez a talajnyomsa, ami 0,61 kg/cm2. A harckocsi a borulsra nem volt hajlamos, pont ellenkezleg, a hossz s keresztirny stabilitsa rendkvl j volt. A sarkon fordulst 4 m-es krn bell, a sima megfordulst 12 m sugar krn bell teljestette. 

A pncltest teljes hossza 5550 mm, ami az eredeti T-21-hez kpest 300 mm-rel hosszabb. A szlessge 2440 mm, ami 190 mm-rel tbb, mint az eredeti harckocsi. A magassg viszont 15 mm-rel kevesebb, mint a T-21 2370 mm-es magassga, mert a Turn 2355 mm magas. A harckocsi testnek a teknje 13 mm vastag, ez 3 mm-rel vastagabb, mint az eredeti tpus. A pncltest orr-rszt 3 lapbl alaktottk ki. Az els lap a has lemez, ami a teknhz kapcsoldik, ennek 43 fokos a dlsszge s 30 mm vastag. A has lemezhez csatlakozik az orr-rsz l lemeze, ami 60 fokos szget zr be s sszesen 50 mm vastag. Ezt gy rtk el, hogy az eredeti 30 mm vastag lapra szegecselssel s rcsavarozssal egy msik 20 mm vastag lapot illesztettek. Ezen a lemezen 2 darab vonszem is tallhat, hogyha mozgskptelenn vlna a harckocsi, a vontatsa akkor is megoldott legyen. Az orr- rsz harmadik lemeze egy 13 mm vastag s 15 fokos dlsszg lap, ami a vezet eltt van kzvetlenl.  Erre a lapra tbb lnctagot is rgztettek az esetleges javtsok vgett. Tvhit az az llspont, mely szerint ezek a lnctagok extra vdelemmel ltnk el a harckocsit, ugyanis a lnctag anyaga s a pnclzat anyaga nem egyezett. Ezt az elemet fogja kzre a kt srvd lemez, ami csak a knny gyalogsgi fegyverek s repeszek ellen volt hatsos. A kvetkez lemez a pncltest frontlemeze, ami 72 fokos dlsszg s ez is 50 mm vastag.  Ezen a lemezen tallhat meg a vezet kmlel nylsa s az egyik 8 mm-es Gebauer gppuska. A felptmny eleje s oldala kz egy olyan lapot illesztettek, ami 53 fokos szget zr be egymssal. Ennek a lapnak a vastagsga ugyancsak 25 mm, s a hts tallkozsi ponthoz szereltk fel a fnyszrkat.  A pncltest teteje is 13 mm vastagsg, s a motortr rcsozott takarlemezig egyenes vonalban halad, majd onnan 5 fokos szgben folytatdik tovbb. A pncltest farrsze is 3 lemezbl lett kialaktva, ezeknek a vastagsga egysgesen 25 mm.  A motortr mgtti felslemez 18 fokban dnttt, mg a farrsz als lemeze, ami a teknhz csatlakozik annak a dlsszge 43 fok. Az als s fels lemezt sszekt lapnak nincs dlsszge, hanem teljesen fggleges. A pncltest oldala a felptmny als pontjig teljesen fggleges, vastagsga 25 mm. A felptmny oldala 80 fokban van dntve s ez is 25 mm vastag. A torony az eredetihez kpest jval nagyobb mret lett, mert ebben mr 3 f kapott helyet, s nem 2, mint az eredeti T-21-ben. Ezen fell, az egsz tornyot teljesen tterveztk, mert a 3 fs kialakts, illetve a tbblet szerelvnyek, mint az egyik lszertrol rekesz, a rdi (R-5/a) s az egszsggyi doboz ezt megkveteltk. A toronykoszor tmrje 1700 mm lett, s a torony hossza 2025 mm-re vltozott. A torony legnagyobb szlessge 1825 mm, s a magassga a kupolnl mrve 825 mm. A vltozsok a toronynl a klalakban is felismerhet. A T-21-esnek a tornya 7 lapbl lett sszelltva s cscsos a htlapja, mg a Turn csak 6 lapbl kszlt s a htuljt egyenes lapra cserltk. A torony frontlemeznek a dlsszge 80 fokos, vastagsga 50 mm, amit gy rtek el, hogy az eredeti 30 mm-es pncllemezhez szegecselssel s csavarozssal rerstettek egy 20 mm-es pncllemezt. Kln rdekessg, hogy a torony frontlemezt 2 lapbl lltottk ssze, s ezek kz illesztettk be az gyt. A torony oldala 25 mm vastag, dlsszge 80 fokos. A torony mindkt oldaln kialaktottak egy-egy oldalajtt, ami bellrl zrhat volt. Ezen a kt oldalajtn t a lszeradagolson kvl a harckocsi vszelhagysa is megvalsthat volt. A torony htulja teljesen sk, szekrnyes kialakts s 25 mm vastagsg. E mellett mg ngy horog is volt a Turn tornynak az oldaln, ha esetleg le kellett egy egysgben emelni a tornyot. A torony s a parancsnoki kupola teteje egysgesen 13 mm vastag. Ennek a kupolnak az eleje s a htulja ugyancsak 80 fokban dnttt s a pnclvastagsga ell, htul, s oldalt egyarnt 25 mm. Lejtmsz kpessge 45 fok, lpcsmsz kpessge 80 cm. rokthidal kpessge 220 cm, gzl mlysge 90 cm, fkat 30 cm tmrig tudta kidnteni. A mells terepszg rtke 40 fok, a hts 35 fok, az oldalstabilits mrtke pedig 45 fok. A harckocsi has magassga 380 mm. A Turnt 6 darab 40M tpus figyelprizmval lttk el. A testben kett darab, egy-egy a vezetnek s a rdisnak, kett a toronyban egy-egy az irnyznak s a parancsnoknak, s a parancsnoki kupolban 2 darab. 

A harckocsiban 1 darab R5/a tpus rdikszlk tallhat. A rdit 1940-ben rendszerestettk, gyrtsrt a Standard Villamossgi RT. volt a felels. A frekvencia tartomnya 2570 kHz s 3270 kHz kztt volt, hullmterjedelme 108,7-116,7 mter kztti, teht rvidhullm s terjedsi fajtjt tekintve a felleti hullmok kz tartozik. rdekessg, hogy a rdi jelztrcsjn nem a frekvencia, hanem a folyszm szerepelt. A kezelnl volt egy kis fzet, ami az tszmtsokban segtette. Ennl a tpusnl a folyszmok 293-315 kztt szerepeltek. zemmdjt tekintve 2 flt lehetett hasznlni, tvbeszlt s tvrt. A modulcijt tekintve amplitd modulcis, teht a rdifrekvencis jel amplitdjt vltoztatjk meg az informci tovbbtsra. Kialaktst tekintve az ad s vev egysg egy kzs hzban lett elhelyezve, az ramelltsa 120A-s akkumultorrl trtnt. Az antenna teljestmnye 5 watt, kialaktsa pedig botantenna. A hattvolsga menet kzben tvbeszl zemben 2 km, tvr zemben 5 km. A rdi kezelst 1 f ltta el, a teleptshez elg volt 1-2 perc. A rdihzban lett elhelyezve az ad ramtalaktja, ezen alkatrsz s a kor technolgiai fejlettsge miatt a kszlk slya 26 kg. A rdi tovbbi tartozka a fejhallgat s a ggemikrofon. 

A T-21-nek eredetileg egy 47 mm-es Skoda A9 tpus harckocsigyja volt. Ennek az gynak a gyrtsi jogt is megvettk a harckocsi tbbi rszvel egytt. A Skoda gyr vllalta, hogy talaktja az gyt a magyar kvnalmak szerint 40 mm-esre. Erre azrt volt szksg, mert a magyar hadiipar mr gyrtotta a Nimrdok 40mm-es svd Bofors gyjhoz a klnbz fajtj lszereket. gy nem kellett talaktani a gpsort a 47 mm-es lvedkek miatt. Ez a knyszermegolds fleg id s pnztakarkossgi okok miatt trtnt. Vannak olyan nzetek is, hogy j lett volna az a 47 mm-es gy, mert abbl knnyebben lehetett volna 50 mm-es kszteni, ahogy azt tettk a nmetek. Az gy f szerkezeti elemei, a blcs, a fk, a helyretol, nem vltoztak, amihez hozznyltak az a cs s a lvegzr. A lvegzr kialaktsrl sajnos nincsen pontos informci. Az eredeti lvegcs hossza 1590 mm volt, ez L/34 rmrethossznak felel meg. A pncltr lvedk slya 2,60 kg, a repesz-rombol pedig 2,79 kg. Az gynak a slya 420 kg, a fggleges kiterthetsge -10 s +25 fok kztt vltoztathat. Vzszintesen mindkt irnyban 15-15 fok a kitrthetsge. A pncltt kpessge 500 m-rl 30 fokos becsapds esetn 35 mm. A lvedkek kezdsebessge 600 m/s, a gzelvezetsrl csszjfk nem gondoskodott. Vannak olyan klfldi szakirodalmak, mely emltst tesznek a csszjfk hasznlatrl, de errl rdemi informcit nem talltam. Viszont tbb ritka s eddig nem publiklt kpen is fellelhet a csszjfk. Az talaktsok utn, az rmrethossz a lvegcs hossznak vltozsa nlkl megnvekedett L/39,75-re. Ezzel prhuzamosan a lvedk kezdsebessge is megnvekedett 820 m/s-ra. gy a kisebb rmret lszerrel, azonos tt s rombolervel brt, mint az eredeti 47 mm-es gy. A Turn gykitrthetsgt fgglegesen -10 s +30 fok kztt lehetett vltoztatni. Az gy hattvolsga 4500 mter, tzgyorsasga 12 lvs/perc. A 40 mm-es gyhoz 101 darab lvedk llt rendelkezsre. Nagyon rdekes, hogy a szakirodalmak nem tudnak megegyezni az eredeti Skoda gy tpusban. Ugyanis sok helyen A7, A9, A11, s A17 szerepel. Az A7-es gy mg 37,2 mm-es az azrt nem lehetsges, az A17-es pedig mr 75 mm-es, ez azrt esik ki a sorbl. Hasonl a helyzet a lvedkek kezdsebessgt illeten, mert a 770 m/s-os rtk a 47 mm-es vontatott pncltr gyra vonatkozik, s nem arra, amit a harckocsiba ptettek be. Nhny neves forrs a T-21-nek az A11-es gyt tulajdontja, mint ffegyverzetet. A szban forg gynak nem 600 m/s a kezdsebessge, mint ahogy a magyar nyelv forrsok rjk, hanem 660-770 m/s a kezdsebessge lszertpustl fggen. Mivel jelen ismereteink szerint a T-21-es harckocsibl csak 1 darab vas prototpus plt, ezrt kizrhat az A11-es gy, mint ffegyverzet. Msodlagos fegyver gyannt 2 darab ZB vz.37 tpus gppuska tartozott a T-21-hez. A ZB vz.37-es gppuska kifejlesztse Miroslav Rolcik s Vaclav Holek nevhez fzdik. A legels vltozatok mr 1932-ben elkszltek, de akkor mg vzhtses kivitelben. De tarts hasznlatkor a tlzott felhevls miatt a lghts fel fordult a figyelem. A gppusknak az elstszerkezete csak sorozatlvs leadsra volt kpes, de azzal a klnlegessggel, hogy egy tkz kzbeiktatsval 2 fokozatban llthat. Az egyik fokozatban 450 lvs/perc volt a tzgyorsasga, mg a msikban 700 lvs/perc. A lvedk kezdsebessge 750 m/s, a fegyveren gzszablyoz nincsen. A fegyver gzdugattys rendszer, lghtses, billen reteszels. A lszert 225 lszeres fm vagy vszon hevederen t kellett adagolni, a fegyver jobb oldaln. Az rmrete 7,92x57 mm, a slya 18 kg. A gppuska hossza 1105 mm, amibl a cshossz 678 mm. A hatsos ltvolsga 1000 m, az irnyzk 200 mterenknt 2000 mterig van sklzva. A ZB vz.37 tpus gppuskt eredetileg a csehszlovkok fejlesztettk ki. De mivel jl bevlt ezrt a nmet csapatok is hasznltk elg nagy szmban, s MG-37 (t) nven rendszerestettk. A Gebauer 34/40 M gppuskrl sajnos a krt informcikat eddig mg nem kaptam meg. De ahogy megkapom, utlag beillesztem a cikkbe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jrm Tpus

40M Turn

Panzer III. Ausf. J (Sd.Kfz 141/1)

Tmeg

18200 kg

20900 kg

Szemlyzet

5 f

5 f

Motor

WM V-8 H; 14866 cm3, 260 Le; 8 4 tem hengeres benzines;

Maybach HL 120 TRM, 265 Le;12 hengeres 4 tem benzines;

Sebessg

ton: 47 km/h; Terepen: 25 km/h

ton: 42 km/h; Terepen: 20 km/h;

Hattvolsg

ton: 150-175 km; Terepen: 100- 125 km

ton: 165 km; Terepen: 100-115 km;

zemanyag

265 Liter

320 Liter

Hosszsg

5530 mm

6400 mm (lvegcsvel) s 5525 mm (lvegcs nlkl)

Szlessg

2440 mm

2950 mm

Magassg

2355 mm

2500 mm

Fegyverzet

1 db 40 mm-es 41M hk.gy;  2 db 8 mm-es 34/40 AM gp.puska

1 db 50 mm-es L/60 hk.gy;  2 db 7,92 mm-es MG 34 gp.pu.

Lszer

101 db 40 mm-es grnt s 3000 db 8 mm-es lszer

95 db 50 mm-es grnt s 3000 db 7,92 mm-es lszer

Pnclzat Test

Ell: 50 mm; Oldalt: 25 mm; Htul: 25 mm;

Ell: 50 mm; Oldalt: 30 mm; Htul: 30 mm

Pnclzat Torony

Ell: 50 mm; Oldalt: 25 mm; Htul: 25 mm;

Ell: 50 mm; Oldalt: 30 mm; Htul: 30 mm;

Gyrtott Mennyisg

1941. 1943. szeptember: 285 db

1941-1942: 2616 db (korai: vlt.: 1549 db; ksi vlt.: 1067 db)


 

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
     

  dvzlk mindenkit a WotHungary csapata nevben! Az oldalon megtalltok minden informcit a World of tanks-rl, oktat videkat, modokat, hreket! 


Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros