|
40M Turn 1. rsz
Compibacsi 2015.05.30. 21:13
Tisztelt Ltogat!
A Turn cikket a terjedelemre val tekintettel 2 rszre kell bontanom. Az els rsz az csak a fejleszts trtnett mutatja be. De sajnos ez mg nem teljes, mert a ktnyezssel kapcsolatos informcikat mg nem kaptam meg. De mivel megigrtk, hogy elkldik, ezrt ahogy megkapom, gy ennek a cikknek az aljra beillesztem.Ha szerkesztsi hibt tallntok, krlek nzztek el Nekem, mert nem vagyok jrtas a CKEditor hasznlatban. (Compibcsi)

A Turn I. Harckocsi
A Turn harckocsi rendszerestse a knyszer szlemnye volt. Ugyanis a Turn harckocsi nem magyar fejleszts, hanem Csehszlovkiban a Skoda gyrban kezdtk el fejleszteni 1936-1939 kztt. De idkzben Nmetorszg megszllta (1939.03.16.) Csehszlovkit s az orszg kettszakadt. De a fontosabb ipari kapacitsok a Cseh-Morva Protektortusban maradtak. A megszlls utn minden olyan zemet, ami alkalmas volt hadiipari eszkz ellltsra, annak lre nmet szakemberek kerltek. Ezek a szakemberek megvizsgltk az ppen fut fejlesztseket, s ami nem volt megfelel azt azonnali hatllyal felfggesztettk. A Turn egyetlen vas prototpusa, ami T-21 vagy S-IIc nven is ismert ezek kz tartozott. A Skoda ezt a tpust nem gyrthatta, de a licencet eladhatta brkinek. A Magyar Kirlyi Honvdsg nagy bajban volt, mert ebben az idben nem rendelkezett kzepes harckocsival. A knny harckocsik krdse mr megoldott volt, a Toldi-I gyrtsa ekkor kezddtt el. A hazai fejlesztsek a kzepes harckocsi megalkotsra (V-4) nem hoztak eredmnyt, s ezrt az ilyen irny munkt abba is hagytk 1938-ban. Mivel a hazai gyrts nem vezetett eredmnyre, ezrt ms orszgok termkei kztt kellett sztnzni. Ami nem volt egyszer, mert a politikai helyzet egyre jobban lezdtt, s minden orszg gzervel fejlesztette a hadseregt. Az angol prblkozsok hamar zskutcba futottak, ennek okai sajnos nem ismertek. Ekkor csak pr olyan tpus volt, ami szba jhetett. Az egyik a Svd Lago kzepes harckocsi, amely ebben az idben mg csak fejleszts alatt llt. A svd gyr 1940 nyarra grte a ksz prototpust, de a mszaki vizsglatok, a csapatprbk, a gyrts elksztse tovbbi 1-2 vet kvetelt volna, amit a magyar hadvezets nem vllalt. Ezrt a trgyalsok itt megszakadtak. A msik irny az Olaszorszggal fennll j viszony miatt a Fiat M 11/39 tpus kzepes harckocsik. A harckocsi megtekintse miatt 1939 nyarn egy bizottsg utazott Genovba az Ansaldo-Fossati gyrba, ahol bemutattk a 3 fs kldttsgnek a harckocsit. A tjkoztat s a szemle utn a kldttsg megllapodott az olasz partnerrel, hogy kldenek egy mintapldnyt Magyarorszgra. De vgl a projekt elhzdsa miatt a megrendelst visszavontk. A magyar hadvezets hiba bombzta a nmeteket egy tkpes harckocsi licence megvtele miatt, a nmetek ettl mereven elzrkztak. A Pz I.-es licenct s egy 13 tonns a nmetek szerint sorozatgyrtsra alkalmatlan harckocsinak a gyrtsi jogait hajlandk lettek volna tadni, de a motor s a futm korszertlensgre hivatkozva a magyar fl ezt visszautastotta. Ennek az volt az oka, hogy a Panzer III E s F vltozata (ezek voltak az els nagyobb szmban gyrtott szrik, szm szerint 96 s 435 darab), illetve a Panzer IV harckocsi A, B, s C verzija ekkor mr szolglatban volt, s nem akartk a legfrissebb fejlesztseiket kiadni ms orszgoknak. St, Hitler meg is jegyezte, hogy „Magyarorszg ehhez nem elg gazdag”, mert a licencrt, ha el is adtk volna 60 milli birodalmi mrkt akartak krni, mert az olaszoktl annyit krtek. A Panzer III- IV licenct csak 1944 msodik felben adtk volna el, de akkor mr a magyar hadvezets utastotta vissza az ajnlatot, mert a gyrtsra val tlls sok idt vett volna ignybe. Tovbb a fokozd nyersanyaghiny is nehezt krlmny volt. Br lehet, hogy 1939 vgn mg nem tudta volna Magyarorszg megvenni a licence jogokat, viszont 1941-ben mr minden krlmny adott lett volna hozz. Hiszen a folyamatos nmet megrendelsek miatt mr ekkor 140 milli birodalmi mrka volt a nmetek tartozsa, ami a hbor elhzdsval csak tovbb ntt. Ez a tartozs 1942-ben 506 millira, mg 1943-ban mr 1035 milli birodalmi mrkra emelkedett. Ekkor teljesen vratlanul 1939 oktberben a Skoda gyr igazgatja, Dr. Vaclav Fiegl felvette a kapcsolatot a HTI (Haditechnikai Intzet) munkatrsaival s megvtelre knlta a gyr azon termkeit, amit a nmetek is engedlyeztek. A nmetek csak olyan eszkzket tettek „szabad listra” amire a nmet hadseregnek nem volt szksge, mert volt nekik hasonl vagy jobb adottsgokkal rendelkez harcjrmve. Mivel a T-21-es harckocsival a mszaki vizsglatok mg tartottak, s a nmetek nem tartottak r ignyt, ezrt a licence eladhat volt. Ezek kztt volt a T-21-es kzepes harckocsi. A magyar szakemberek eltt nem volt ismeretlen a tpus knny harckocsi vltozata a T-11-es. Ebbl a tpusbl 2 darabot zskmnyoltak a magyar csapatok 1939 mrciusban lezajlott krptaljai csatrozsok sorn. Ezt a 2 darabot helyrelltottk, s alapos prbk al vettk ket. A biztat eredmnyek miatt a HTI szakemberi nem felejtettk el a T-11-est, gy megrltek a tovbbfejlesztett tpus a T-21-es „szabad listn” val megjelensn. Az v vgig tart puhatolz trgyalsok eredmnye az lett, hogy a Skoda beleegyezett egy tavasszal lebonyoltand magyarorszgi harckocsi bemutatra. A HTI felkereste s megegyezett a 4 legnagyobb olyan gyrral, amelyik rendelkezik akkora kapacitssal, ahol egy ilyen projekt vghezvihet. A MVAG, a Weiss Manfrd Rt., a Ganz, s a Magyar Waggon kztt a kivlasztott tpus gyrtst arnyosan osztottk szt. A 4 nagy gyr kztt megszletett a megllapods, amit aztn rsba is foglaltak s mjus 20.-ig megkldtk a vlaszokat a HTI-nek. A szbeli megllapodson felbuzdulva 1940 prilisban Pilsenbe utazott egy magyar kldttsg a T-21 megtekintsre illetve a dokumentcik ttanulmnyozsra. A kldttsg tagjai voltak tbbek kztt Bartholomeides Sndor mrnk ezredes, Marcell Kroly mrnk rnagy, Czaykowski Emnuel mrnk ezredes s Korbuly Jnos okleveles gpszmrnk a WM gyr fmrnke. Az eredmnyes trgyalsok jeleknt mjus 11.-n a Skoda gyr elkldte a teljes mszaki lerst s a licence szerzds tervezett. A szerzdstervezet szerint a T-21 licence dja 7.500.000 cseh korona, ami tszmtva 1.500.000 pengt jelentett. Ez abban az idben igen magas sszegnek szmtott. Ezt azzal tudom altmasztani, ha egy kis tblzatban albb kzlm a bankjegyforgalmat a hbor veiben:
1938.
|
700 millird peng
|
1939.
|
974 millird peng
|
1940.
|
1400 millird peng
|
1941.
|
2000 millird peng
|
1942.
|
3000 millird peng
|
1943.
|
4400 millird peng
|
1944.
|
12200 millird peng
|
A HTI 3/b. osztlya elzetes szmtsokat vgzett, hogy melyik az olcsbb: ha hazai gyrakban kszl a harckocsi, akkor 264.000 pengbe kerlne darabonknt, ha a Skodnl, akkor 292.000 pengbe fjna. Erstette a hazai gyrtst az a tny, hogy gy korltlanul rendelkezsre ll minden alkatrsz, a szlltsi id kiesse, egyedi ignyek gyorsabb megvalsthatsga. A licence megvtele eltt a HTI krsre a Skoda gyr hozzjrult egy 3 hetes bemutat megtartsra, hogy a honvdsg szakemberei is megnzhessk s tvizsglhassk a tpust. Eredetileg a HTI 2 hnapot szeretett volna krni, de ettl a Skoda gyr zrkzott el, mivel csak ez az egy prototpus ltezett. rdekes mdon a megtehet tvot is ennek fggvnyben korltoztk. A megtehet tvolsgot terepen 200 km-ben, mg az ton 1000 km-ben maximalizltk. A korltozott krlmnyek ellenre a HTI vllalta a bemutat lefolytatst, ha mr ennyi idt rszntak. Tovbbi megktsknt a fegyverzetet s a rdit sem engedtk kiprblni, mert a nmetek ehhez nem jrultak hozz. Tudniillik, az eredeti 47 mm-es gyt s a rdit ms formban, de rendszerestettk a nmet csapatok ezrt, mint titkos informcit visszatartottk az eszkzket. A 3 hetes teszt kezdeti idpontjt a Skoda gyr jnius legelejre grte. Ennek hatsra a VKF (Vezrkari Fnksg) 1940. mjus 26-n tartott sszejveteln dnts szletett a T-21 licencnek a megvsrlsrl. Ez utn utastottk a Magyar Kirlyi Honvdelmi Minisztrium j anyagi fcsoportfnkt Ruszkiczay-Rdiger Imre altbornagyot, hogy intzkedjk a licence megvsrlsrl. Ruszkiczay-Rdiger Imre altbornagy az j beosztst 1940. mrcius 1.-tl ltta el, ezrt tisztban volt a licence jelentsgvel. 
Eldje bobai Gyrffy-Bengyel Sndor altbornagy, 1938. jlius 1.-n lett kinevezve erre a posztra. Gyrffy-Bengyel Sndor tbornok szemlyesen jrt Nmetorszgban egy kldttsggel 1939-ben, hogy egy kzepes harckocsi terveinek a megvsrlsrl trgyaljanak. Nagy a valsznsge annak, hogy a licence megvsrlsrl mr sokkal korbban dnts szletett. Ennek oka a szba jhet tpusok csekly szmban, s egy dezinformciban keresend. Trtnt ugyanis, hogy egy ellenrizhetetlen forrs arrl adott hrt, mely szerint mivel Romnia elgedett az LT vz. 35-s tpussal (amit R-2 nven rendszerestettek), ezrt megkerestk a Skoda gyrat a T-21-gyel kapcsolatosan, hogy rendelnnek belle 216 darabot. Errl az rtesls ksbb kiderlt, hogy dezinformci, mert a nmetek nem jrultak volna hozz a gyrtkapacits megosztsrl. 1940. jnius 10.-n megrkezett Hajmskrre a vas felpts s fegyvertelen T-21-es mintajrm. A prototpushoz a gyrt nem kldte el a szksges dokumentumokat (mszaki s szerkezeti rajzok), s csak a cseh szemlyzet vezethette a harckocsit. A teszteken s prbkon Vrtesy Jnos ezredes s csoportja mindvgig jelen volt, a csoport tagjai is csak szoros felgyelet s korltozott idkeret mellett vezethette a harckocsit. A kirtkels sem lehetett kellen alapos a fegyverzet teljes hinya miatt. Az eredeti vastagfal 47 mm-es gy megismersre sem volt lehetsg, pedig a klnbz tzelsi pozcik megismerse s a lveg kiprblsa ltfontossg lett volna. Ennek ellenre a bizottsg kedvez kpet alkotott a T-21-esrl. Viszont szrevtelekkel is ltek. Tbbek kztt a pnclzat vastagtst, az 5 fs szemlyzetet, s a torony talaktst javasoltk. Mieltt folytatnnk, a bemutatst nzzk meg, mit kell tudni a T-21-rl: A T-21-es harckocsi egy olyan fejleszts eredmnye, amely mg 1936 szeptemberben indult. A cl egyrtelmen az volt, hogy egy olyan kzepes harckocsit hozzanak ltre, amelynek a slya elrte a 16 tonnt s a pnclvastagsga szembl a 30 mm-t, oldaln a 20 mm-t, a htuljn a 10 mm-t. Fegyverzetnek egy 47 mm-es gyt s 2 db gppuskt irnyoztak el, a motorjt 6 hengeres V elrendezsre s 200 LE-sre terveztk. A harckocsi hossza 5250 mm, szlessge 2250 mm, magassga 2300 mm. A futmvt a kltsghatkonysg szempontjai miatt az LT vz. 35-tl klcsnzte, de mivel a kt harckocsi kztt 70 cm hosszklnbsg s legalbb 6 tonna tbblet volt, ezrt mdostani kellett a kritikus pontjain. A fejlesztssel s a prototpus megptsvel 1937 v vgre vgeztek, de az elzetes vizsglatokat s teszteket, csak 1938 janurjban kezdtk el. Szmos problmra fny derlt a 700 km-es prbat sorn. Ilyen volt a motor tlmelegedse, a tlzottan nagy fogyasztsa, a futm megbzhatatlansga s a kormnyszerkezet tbbszri meghibsodsa. A pnclteste szegecselssel kszlt, a szabad hasmagassga 350 mm, lncszlessge 420 mm. A gyenge s tlmeleged motort, ami csak 190 Le-s volt s 6 hengeres lecserltk a sokkal ersebb 8 hengeres s 240 Le-s motorra. A futmvet tvizsgltk, s tovbbi mdostsokat hajtottak vgre rajta. A mdostsokkal 1938 mjusra vgeztek. Ezutn jabb tesztek kvetkeztek, amik elhzdtak 1938 jniusig. Az eredmnyek sokat javultak, de mg mindig volt min vltoztatni. 1938 novemberre kijavtottk a fellelt hibkat. Ilyen volt az j motorhts (maga a ht mg mindig nem volt a leghatkonyabb, de a htzsaluk ezen sokat segtettek), az olajpumpa (olajszivatty) s a kormnymvet is talaktottk. A Skoda ezek utn ksznek titullta a harckocsit s megszervezett egy tesztet a Csehszlovk hadsereg vezetinek. A hadsereg vezetse alapveten elgedett volt a tpussal, de ebben az idben a politikai feszltsg kzzel tapinthat volt. Mire a Csehszlovk hadsereg trgyalhatott volna a rendszerestsrl mr ks volt, mert a nmet bevonuls a kszbn llt. Ezrt a tpust nem rendszerestettk, s a Skoda a nmetek engedlyvel az eladhat harckocsik listjra tette. A 3 hetes tesztsorozat s az eredmnyek kirtkelse utn a szakemberek (meglep mdon) minden szempontbl megfelelnek talltk a harckocsit. Ezrt javaslatot tettek a T-21 utngyrtsi jognak a teljes kr megvtelre. 1940. augusztus 6.-n a Skoda gyr a T-21-es harckocsi teljes gyrtsi jogt tadta a magyar llamnak, ami akkor kirly nlkli kirlysg volt. A licence djat nem egyszerre kellett kifizetni, hanem a tervrajzok tadsval arnyosan. 
A licence tartalmazta a szerzdst, a tervrajzok egy rszt, a gyrtsi tapasztalatokat, s a 47 mm-es Skoda A9 gy 40 mm-esre trtn tptsi megbzst. Ez a megbzs egyttal egy jabb licence szerzds volt, ami az gyra vonatkozott. Az eredeti Skoda A9-es tpus 47 mm-es gy dja 560.000 pengbe kerlt, de ebbe mr benne volt az tszerkeszts kltsge is. Az akkori honvdelmi miniszter vitz nemes dlnokfalvi Bartha Kroly vezrezredes a szerzdst mr msnap jv is hagyta. 1940. szeptember 19.-n mg mieltt rendszerestsre kerlt volna a harckocsi a Honvdelmi Minisztrium 230 darab rendelt belle az albbi leosztsban: WM s Magyar Waggon gyr 70-70 darab, a Ganz gyr 50 darab, s a MVAG 40 darab. A szlltsi hatridk a kvetkezkppen alakultak: WM s Magyar Waggon gyr 1941. augusztus-1942. jlius, Ganz s MVAG 1942. prilis-jlius. Vgl a T-21-es harckocsit 40M Turn nven 1940. november 28.-n rendszerestettk. Annyi kikts volt, ha mr harckocsinknt 230.000 pengt fizetett a Honvdelmi Minisztrium, hogy mind a 4 gyrnak teljes gyrtsra kell tllnia, a gyrts nem volt eloszthat egyms kztt. A szerzds mell kldtt tervrajzok hinyossgai s maga a tervrajzok hinya miatt az j harckocsi gyrtsnak a megkezdse mr az elejn ksedelmeket szenvedett. A hinyptls gyannt rkezett tervrajzok nem a megbeszlt idpontra rkeztek meg, a tervrajzok utols csomagja csak 1941 mrciusban rkezett meg. Ezek a frissen kapott tervek is mr pontatlanok voltak, mert a Skoda gyrban folyamatosan mdostottk azokat. Ugyanis sok hibra menet kzben derlt csak fny s ilyenkor jra kellett tervezni a Skoda gyrban hibs rszegysget s azt jra le kellett rajzolni. Ez tetemes krokat okozott, mert a rajzokat itthon t kellett nzni s beilleszteni a gyrtsi folyamatba a vltozsokat. Ezek a folyamatok sok idbe s pnzbe kerlt. Felismerve a problmt ezen gy segtettek a WM gyr tervezsi osztlyn ltrehoztak tervezcsoportot, amely elltta a 4 nagy gyrat a megfelel dokumentcikkal. E csoport gyrtsirnytsi rszt Jurek Aurl s Kovcshzy Ern vezettk, a tervrajzok pontossgrt s hibtlansgrt Pentelnyi Jnos, Bajza Istvn, Jakab Istvn, Zborovn Lszl, Brczy Istvn feleltek. gy kialakult a kzponti rajzellts rendszere, megszerveztk a rajzvltoztatsok menett, a ksrletez s gyrt rszlegekkel szorosabb tettk a kapcsolatot. Az alkatrszgyrts menetn is sokat vltoztattak, ehhez olyan neves szakemberek adtk a segtsget, mint pl.: id. Attl Bla, Balogh Istvn, Szentptery Gyula, Voith Gyrgy. sszeszerels tern is sokat mdostottak a mveleti terveken, teljesen tszerveztk az sszeszerels menett s az ellenrzst is. Az j s hasznos tleteket, amivel az sszeszerelst jobb s gyorsabb lehetett tenni, azt megvalstottk s anyagilag is honorltk ilyenkor a dolgozkat. Az j sszeszerelsi rendszer bevezetsvel md volt arra, hogy rkon bell akr az alkatrszgyrts blcsjhez, az ntdbe is krni lehetett vltoztatsokat. Az sszeszerelst olyan szakemberek szerveztk, mint pl.: Ratsk Istvn, ifj. Attl Bla, Koronics Jzsef, akik meg tudtak birkzni az ehhez hasonl nehz feladatokkal is. A Turn program fmrnke az a Korbuly Jnos volt, aki egyttal a WM gyr fmrnke is volt. A gyrtsi mveletek teljes kr fellvizsglatval s talaktsval sikerlt a Turnok gyrtsi idejt 31000 rra lecskkenteni. Ez azrt tnik ilyen magasnak, mert a sok knyszerlells s tervmdosts ideje is mr bele van szmolva. sszehasonltsul, a kiforrott konstrukcij Panzer IV.-nek 8000 ra, mg a T-34-nek 6000 ra volt a gyrtsi ideje. Hogy kt pldt emltsek, amikor a hengerfejrl j mdost tervrajz rkezett, az addigra legyrtott 176 darab hengerfejet, 113 hengertmbt (motorblokk) s 230 tmtst, amit 1941 mjusig legyrtottak mehetett a selejtbe vagy visszaolvasztsra. Ugyangy jrt 75 darab dinam meghajt tengely is. A rajzoknl felmerl rengeteg problma miatt, tbb alkatrsz gyrtst is fel kellett fggeszteni, mg nem tisztzdott a tnyleges vltozat. Ez megint sok idvesztesgbe kerlt, de ezt fokozta a Skoda gyr zenete, mely szerint a motor htje jelen formban alkalmatlan a feladatnak az elltsra. A WM gyr s a Ganz szakemberei 1941 jliusban errl maguk is megbizonyosodtak. 
A Skoda ltal kldtt mdosts sem bizonyult sokkal jobbnak, mint az eredeti. Ezrt a Ganz s a WM gyr Jurek Aurl vezetsvel 9 hnap alatt egy teljesen j htt terveztek, ami tovbbi 200.000 pengvel nvelte a kiadsokat, s ugyanennyivel nvelte a vrakozsi idt. Csak 1942 mrciusban kszl el az j ht s a prbk sorn hibamentesen mkdtt, a feladatt kitnen elltta. Az id mlsval s a folyamatosan foly tesztek sorn jabb rejtett hibk jelentek meg. Ezrt a HTI s a gyr mrnkei sszelltottak egy 17 pontbl ll listt, ami a legsrgsebb vltoztatsokat irnyozta el. Amg a vltoztatsokat nem hajtjk ltre addig a harckocsi sszeszerelseket lelltottk, de nhny alkatrszt, amit nem rintett a lista, gyrthattak tovbb. A kezdetektl megoldsra vr feladat volt a pnclzat krdse. Mert a frontra kikerl harckocsikat nem kszthettk vasbl, csak tvztt aclbl. (A vasat az acltl az alacsony szntartalom klnbzteti meg tbbek kztt. Ha jl emlkszem 1,7 % alatt van az acl szntartalma, a vas-szn llapotbra ezt hivatott illusztrlni. Az tvzst azrt alkalmazzk, hogy az acl tulajdonsgait pozitv irnyba megvltoztassk. Ilyen lehet pl.: a szvssg, a szaktszilrdsg, s a kopsllsg nvelse). Mr maga a megfelel minsg pncllemez legyrtsa is komoly gondot jelentett, mert az tvz anyagok felhalmozott mennyisge nem egy ekkora harckocsi programhoz lett mretezve. Tovbb a mr fut programok (Toldi, Nimrd) is tovbb apasztottk a kszleteket. Viszonytsi alapknt megemltenm, hogy 1 darab Turn harckocsi anyagszksglete 6 darab Botond teherautval volt azonos. Mivel mr a kezdetekben elhatroztk a Turn frontrsznek a vastagtst, ezrt a HTI kiterjedt vizsglatokat folytatott a megfelel pncllemez sszettelnek megllaptsra. A T-21-nek csak 30 mm-es volt a frontpnclja, ezrt a Turnnak is ennyi volt a frontvastagsga a testen s a tornyon egyarnt. A legtbbet gr pncllemez fajtk a Mester s az Ajax volt, s a HTI nagy remnyekkel folytatta a szksges ksrleteket. A HTI tovbb eldnttte, hogy amg az ipar nem tudja egybe legyrtani az 50 mm-es lemezt, addig a 30 mm-es pncllemezre csavarozssal s szegecselssel kell majd rersteni az j fajtj 20 mm-es lemezt. A magyar ipar addig nem gyrtott 50 mm-es vastagsg pncllemezt, ezrt idre volt szksg ahhoz, hogy a megfelel gyrtsi technolgit kialaktsk s problma nlkl gyrtani tudjk. A ksrletek vgeztvel a Mester-fle sszettel lett a megfelel ezrt ennek a gyrtsba vtelt irnyozta el a HTI. A Mester-fle pncl sszettele a kvetkez: szn 0,55-0,72 %, mangn 0,5 %, szilcium 0,35 %, crom 0,05 %. A plusz pnclozs s a torony tszerkesztse nyomn a Turn slya meghaladta a 18 tonnt. Sok problma s megprbltats ellenre az els hazai gyrts Turn 1941. jlius 8.-n elkszl. Ebbe mg a gyri hibs htt ptettk be, mert a prbkat mindenflekpp el szerettk volna kezdeni vele. A prbkat hivatalosan 1941. jlius 22.-n kezdtk el, de mr az elejn trtnt egy komoly motorikus meghibsods, ami miatt le kellett lltani az alig elkezdett prbkat. A javts elg sok idt vett ignybe, mert csak szeptember vgre lett jra menetksz a Turn. De ezek utn nem vrt gyorsasggal rtta a kilomtereket az els Turn, mert oktber-november hnapokban 6000 km-t tettek meg vele vltozatos terepviszonyokon s helyeken. A Czajkowszky Emnuel ezredes vezette tesztel s kirtkel csoport olyan helyeken jrt, mint a Tiszntl, szak-Erdly vagy a Keleti-Krptok legmagasabb rszn a Radnai-havasoknl. A teszt t sorn a WM gyr szereli, akik ksr kocsin kvettk a Turnt, minden hibt meg tudtak javtani, ami menet kzben felmerlt. A tesztek alatt folyamatos volt a kirtkels s menet kzben 40 klnbz mdostst javasoltak a gyrts alatt lv pldnyokon. Ezek a vltoztatsok 1942 mrciusig megtrtntek, s kzben a tesztpldny 1942 mjusban megtette a 10.000.-ik kilomtert. 1942 jniusban tadtak a csapatoknak 4 darab Turnt, s az v vgig tovbbi 49 darabot. Azrt csak ilyen keveset, mert az tadott harckocsiknl jabb s jabb konstrukcis hibk jttek el. Az egyik legkomolyabb hiba a vltnl lpett fel, amit a csapatoknl nem lehetett javtani, csak a gyrakban. Ezrt az elkszlt Turnokat vissza kellett szlltani a gyrakba, ahol a vlt hibjt cservel vagy konstrukcis vltoztatssal javtottk. Ezeket a vltoztatsokat belevettk a ksbbi gyrtsba, s a visszakldtt harckocsikat 1943.februr-prilis hnapokban megjavtottk. Ennek a hibnak a javtsi kltsge tovbbi 5750 peng volt harckocsinknt. A 40M Turnbl az utolst majd egy v ksssel csak 1943 szeptemberben adtk t. Rendszerestskor kapott rendszmok: Prototpus: H-801; WM: H-803 – H-871; Magyar Waggon: 1H-001 – 1H086; MVAG: 1H-201 – 1H-268; Ganz: 1H-426 – 1H- 489; Ktnyezsre tadott: H-834;

| |