Magyartank

.








TRSOLDALAK
ELRHETSG

VENDGKNYV.

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     
HREK
HREK : Az LT vz.35 knny harckocsi

Az LT vz.35 knny harckocsi

Compibacsi  2015.04.09. 20:57

Tisztelt Ltgatk!

Mivel a cikk megjelense rajtam kvlll okok miatt 2 hnapot ksett, ezrt megprblom a magam mdjn kitenni. Krlek szpen Titeket, hogy nzztek el Nekem, hogyha nhol hiba van benne, de szintn megvallva nem nagyon rtek a CKEditor szerkesztshez. (Compibacsi)


 LT vz.35 Knny Harckocsi

 

Az els vilghbor utn Eurpa trkpe jelentsen trajzoldott. Tbb j orszg is megjelent s volt, amelyik megsznt vagy talakult. Az egyik olyan orszg, amelyik megjelent az Csehszlovkia.  Az orszg terletn minden adva volt ahhoz, hogy a hbor utn az Antant vdnksge alatt a hadiipar tovbb mkdjn. A sok bnya, a jelents kohszat s fmmegmunkls, a hadiipari gyrak szma s a szakemberek is rendelkezsre lltak. Ezen kvl Csehszlovkia az Antant teljes tmogatst is lvezte, gy szabadon fejleszthetett s gyrthatott mindenfle hadiipari termket. Az 1920-as vek elejn a francia FT-17-bl kaptak egyes forrsok szerint 4 darabot, amibl ihletet mertve elkezdtek egy sajt harckocsi koncepcit kialaktani. Ennek egyik eredmnye az 1925-30 kztt fejlesztett s gyrtott illetve folyamatosan mdostott KH-50. A pontos gyrtsi darabszm nem ismert, de kt forrs 10-nl kevesebb legyrtott mennyisget emlt. Ebben a projektben hrom nagyvllalat a Ringhoffer Vasti Jrmgyr, a Skoda, s a CKD vett rszt. Ezt a tpust tovbbfejlesztettk, s ltrehoztk a KH-60 s KH-70 tpusokat. Mivel a fejlesztsek nem voltak tl bztatak, s a klfldi rdekldk is visszalptek, ezrt a tovbbi munklatokat lelltottk 1930-ban. A sikertelensg miatt j direktvkat s kvetelmnyeket lltott fel a Csehszlovk Hadgyminisztrium, ahol kell idben felismertk a pnclosokban rejl potencilt.

Az els letkpes koncepci az 1933-ban bemutatott T.vz. 33 kisharckocsi. Ez valjban az angol Carden-Loyd Mk. VI tbb szempontbl is mdostott vltozata. Ugyanis 1930-ban a CKD megvsrolta a gyrtsi jogokat s 3 eredeti pldnyt. 1934-ig sszesen 70 darabot gyrtottak belle. A gyrtsi kltsge darabonknt 125.000 s 140.000 korona kztt volt akkori ron. A kvetkez emltsre mlt tpus az mr egy rettebb koncepci volt. Ezzel a tpussal pont azokat a htrnyokat akartk kikszblni, amivel a T.vz. 33 rendelkezett. Ez az LT vz. 34 knny harckocsi lett. Ezt a knny harckocsit 1932-34 kztt terveztk s mg 1934-ben 50 darabot gyrtottak belle darabonknt 400.000 korona ron. A fejlesztsrt a CKD egy msik rszlege felelt, s amikor a T.vz. 33 fejlesztse s gyrtsa befejezdtt, az gy felszabadult kapacitsokat is az LT vz. 34 fejlesztsre s gyrtsra fordtottk. Ennek a tpusnak a fejlesztst a nullrl kezdtk el, teljesen j alapokra helyezve a harckocsik kialaktst s felhasznlst. Ezt a tpust tekinthetjk az LT vz. 35 kzvetlen eldjnek. Az LT vz. 34 zemeltetse sorn szmos tervezsi, kivitelezsi, s egyb hibra illetve gyerekbetegsgre derlt fny. Az egyik f hinyossg a pncl nem megfelel vastagsga volt. Ugyanis a pncl vastagsga 8-15 mm kztt vltozott, amit kevsnek talltak a szakemberek. A pncl megvastagtsa s a felmerlt hibk kijavtsa tetemes kltsggel brtak, ezrt inkbb tovbbfejlesztettk a tpust, hogy egy jobbat s hasznlhatbbat kapjanak. A tovbbfejleszts, amibe a Skodt is bevontk rintette a jrszerkezetet, a motort, a vltt, s a pnclzatot. Olvastam egy olyan verzirl is, mely szerint, a CKD s a Skoda bemutatta a sajt vltozatt az elbrl bizottsg eltt. A CKD a P-II.a modellel, mg a Skoda az S-II.a prototpussal rukkolt el. A P-II.a csak 8,5 tonna volt s 16 mm-es maximlis pnclvastagsggal. Ellenben a Skoda egy 10,5 tonns pldnyt mutatott be, aminek 25 mm-es volt a pnclzata. A kialaktsban, a meghajtsban, s a fegyverzetben is sok volt a hasonlsg, s vgl a Skoda nyerte el a tendert. Mindkt vltozatnak van ltjogosultsga, mert az LT vz. 34 s az LT vz.35 kztt sok a hasonlsg, s a korabeli dokumentumok is megerstik a”rokoni” kapcsolatot a kt tpus kztt. Viszont a msikat sem szabad elfelejteni, mert a Turn eldjnek (amit T-21-nek hvtak) a prototpust trtnetesen SP-II.b-nek hvtak. A krt mdostsokkal 1935 mjusban vgeztek, de a gyrts s a hadrendbe llts csak 1936-ban kezddik el. A csapatprbkat 1935 jniustl megkezdtk, s az els 160 darabos megrendelst a cseh hadsereg 1935 oktberben leadta. 

Az els legyrtott 5 darabnl szmos mszaki problma merlt fel, ez fleg a futmvet, az elektromos rendszert s egyb mechanikus alkatrszeket rintett. Ezeknek a kikszblse egy vet vett ignybe, s ezek utn a cseh hadsereg tovbbi 138 darabot rendelt meg. Mg ebben az idben, 1936 augusztusban Romnia rendelt 126 darab LT vz. 35-s harckocsit, amit R-2 nven rendszerestettek. Az els 15 darabos szlltmny 1937. mjus elejn rkezett meg Romniba, ahol Bukarestben nagyszabs felvonuls keretn bell grdltek a harckocsik az llomshelykre. A mszaki problmk itt is eljttek, ezrt a szlltsokat lelltattk, amg a gyrt el nem hrtotta a meghibsodsokat. Idkzben j ignyek is felmerltek, amik tovbb lasstottk a hibk kijavtst. Az j ignyek kzbeiktatsval s a hibk kijavtsval 1938 augusztusra vgeztek. A romn flnek gy mr megfeleltek a harckocsik, s a gyrts folytatdhatott tovbb, amit 1939 februrjra teljestettek. Amikor 1939 mrciusban Nmetorszg megszllta Csehszlovkit a nmet hadsereg kezbe 298 darab LT vz. 35 kerlt, br nhol 240-250 darab olvashat. Ebbl a mennyisgbl a Szlovkok 79 darabot kaptak, de olvastam mr olyat is, hogy csak 52 darabot kaptak. A tpust tzetesen megvizsglva alkalmasnak talltk arra, hogy beolvasszk a haderejkbe. De szmos ponton tovbbi finomtsokat s talaktsokat kellett alkalmazniuk, hogy mg hatkonyabb s hasznlhatbb legyen. Tbbek kztt j rdit FuG-2, j bels kommuniktor rendszert kapott, s kialaktottk a negyedik embernek a helyt is. Emiatt a 37,2 mm-es lszerkapacits lecskkent 78-rl 72 darabra. Miutn a nmetek a sajt elkpzelsk szerint mdostottk a harckocsit, nem lltattk le a gyrtst, s Panzerkampfwagen 35(t) nven rendszerestettk. rdekes, hogy a nmetek a fegyverzete miatt a kzepes harckocsikat kvntk ezzel a tpussal tovbb ersteni, pedig a slya s a pnclzata miatt a knny kategriba esik. Helytll az a kzls, mely szerint egy harckocsinak az ra 700.000-750.000 csehszlovk korona kztt volt. A nmet pnclos csapatoknak minden szba jhet harckocsira szksgk volt, ezrt 1940 nyarig tovbbi 136 darabot gyrtottak le belle. gy sszesen 434 darabot ksztettek ebbl a tpusbl. A legyrtott mennyisgbl kb.: 20 darab parancsnoki vltozat volt, ami annyiban klnbztt, hogy tovbbi 2 darab rdival rendelkezett. Az antennja keretantenna volt, amit a torony mgtt s a motortr felett hejeztek el. Szokatlan mdon a teljes programot felszmoltk a gyrts befejezsvel, mert njr lvegknt az alvz nem felelt meg a kvetelmnyeknek. Viszont 1942 elejtl kb.: 49 darabot talaktottak lszerszllt jrmnek. Ehhez eltvoltottk a tornyot, s minden flsleges eszkzt, hogy minl tbb lszer frjen bele. A ktfs legnysggel mkd jrm 12 tonna teher vontatsra is alkalmas volt. A krnyezet viszontagsgaitl a jrm belsejben trolt lszereket az aktulis terepviszonyoknak megfelel ponyvval vdtk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 A lengyelorszgi hadjratban a nmetek 112+8 darab Panzer 35(t)-t vetettek be, amibl csak 7 darabot kellett selejtezni. Viszont a harcban megsrlt harckocsik s a mszaki meghibsodsok szma igen magas volt. A hadjrat vgre 70 darab vrt klnfle javtsra. A javtsra vr s a megsemmislt harckocsik szma kiadvnyonknt vltozik. Ellenben a harctren nyjtott teljestmnye meggyz volt, ezrt a nmet vezets tovbbra is ignyt tartott a harckocsira. Franciaorszg megtmadsakor 132 darab Panzer 35(t)-t lltanak csatasorba, amit a 6. pncloshadosztlyba fogtak ssze. A franciaorszgi harcokban is jl szerepeltek, br az S35-s a D2-es s a B1-es harckocsik ellen tehetetlenek voltak. Ettl eltekintve itt is meglltk a helyket, de a slyos harcok s a meghibsodsok miatt sok pldny vrt javtsra. Franciaorszg kapitulcijakor 62 harckocsi volt harckptelen llapotban. Sajnos nem talltam megbzhat adatot arrl, hogy mennyit kellett selejtezni s hny darabot tudtak megjavtani. A kvetkez megmrettets a Barbarossa-hadmveletnl volt. Itt 149+11 darabot ksztettek fel a harcokra (nhol 180 s 200 kztti szmokat is kzlnek), amit megint a 6. pncloshadosztlyba fogtak ssze, ami a 4. pnclos hadseregbe volt beosztva. A hossz menetek, a rossz utak, a folyamatos csatrozsok, a kevs alkatrsz, a tbori krlmnyek, aztn majd az idjrs miatt a bevethet harckocsik szma rohamosan cskkent. Szeptember kzepre mr csak 100-105 darab bevethet harckocsi maradt. Javts alatt 5-10 darab llt, mg 45-50 darab megsemmislt. November elejre az llapot tovbb romlott. Mr csak 35-40 darab maradt bevethet llapotban, mg 40-45 darab vrt javtsra. A javtsokkal is kstek, mert nem volt elg ptalkatrsz, a htorszgbl j gyrts csak 1-5 darab rkezett a frontra. A tli idjrs is valsggal megbntotta a pnclosokat. A decemberi Moszkva krnyki csatban Klin vrosnl, szinte az sszes megsemmislt. 1942 elejn a hadosztlyt kivontk a frontrl s a javthat Panzer 35(t) harckocsikat is elvittk. Romnia 126 darab R-2-vel rendelkezett, amit a Barbarossa-hadmvelet keretn bell be is vetettek. Ebbl az erbl, az 1. pncloshadosztly 1. pnclosezredt lltottk fel, aminek a „Nagy-Romnia” nevet adtk. A Dl-hadseregcsoportba lett beosztva, ahol a romn 3. s 4. hadsereg is tartzkodott. Jlius kzepig, mivel nem az els vonalban harcoltak, vagy csak szrnybiztost feladatot lttak el, minimlis volt a vesztesgk. Ez 4 megsemmislt s 8 javthat harckocsit jelentett. A 70 napos odesszai ostrom vgig, oktber 16.-ig a pnclosezred jelents vesztesgeket szenvedett, mert 26 darab megsemmislt s 46 darabot pedig javtani kellett. A pncloshadosztlyt ez utn hazavittk, hogy feltltsk s kijavtsk a srlt harckocsikat. A nmetek a vesztesgek ptlsra 1942-ben tadtak Romninak 26 darab Panzer 35 (t)-t. Ezek a nmet 6. pncloshadosztly srlt, de nagyjavtott pldnyai voltak, mert a nmet hadosztlyt tfegyvereztk ms harckocsi tpusra. A romn hadosztly 1942. augusztus 29.-n 109 darab R-2 harckocsival visszatrt a frontra. A Sztlingrd krli harcokban szrnybiztost feladatot ltott el a hadosztly. Az Urnusz-terv kezdetekor, teht 1942. november 19.-n 80-85 darab bevethet R-2-es harckocsija volt a hadosztlynak. A tbbi klnbz meghibsodsok miatt a javtbzisokon tartzkodott. A szovjet tmads elhrtsakor s a visszavonulsban szinte az sszes R-2-es harckocsi odaveszett, 27 darabot a szovjet harckocsik lttek ki, 30 darabot htrahagytak az zemanyag hiny miatt. 1943 elejn kivontk a hadosztly maradvnyait a frontbl s jra hazaszlltottk. Romniban a nagy vesztesgek ellenre 1943 nyarn mg mindig 40-50 darab R-2-vel rendelkezett. Ez a mennyisg a sikeres kiugrsig megemelkedett s tlpte az 50 darabot. Miutn kiderlt, hogy az R-2-es alap 37,2 mm-es gy nem tud krt tenni a szovjet kzepes s nehz harckocsikban, elkezdtk Romniban keresni a kiutat annak rdekben, hogy a T-34-es harckocsik ellen sikeresen felvegyk a kzdelmet.

Az egyik megoldst a zskmnyolt szovjet 76,2 mm-es 1936M F-22 gy jelentette. Ezt az gyt a szovjet gyaloghadosztlyok rszre 1936-tl kezdtk el gyrtani. Az gy rmrethossza L/51, amibl megllapthat a cshossz, ez pedig 4586 mm. Az emelkedsi szge -5 foktl, +75 fokig terjed, az oldalazsi szge jobbra-balra 30-30 fok. A folyadkos fk s a helyretol a cs alatt a blcsben kapott helyet. Az gy menetksz tmege 1620 kg, s szekrnyes lvegtalppal, ami kt oldalra terpesztet. Egy pncltr lvedknek a tmege 6,5 kg, a lvedk kezdsebessge 710 m/s, s 100 mterrl 90 fokos becsapdsnl 85 mm pnclt ttt t. A maximlis ltvolsga 13600 m, a lvegzra pedig egy flautomata fgglegesen mozg kzr. Ennek ksznhette a nagy tzgyorsasgt, ami percenknt akr 15 lvs is lehetett. Rendelkezik lvegpajzzsal, ami nem fggleges, hanem htrafel dnttt.  A msik ilyen zskmnyolt szovjet gy, a ZiSZ-3 pncltr gy. rdekessge, hogy a lszerei megegyeztek a T-34/76 harckocsival. Ennek az rmrete is 76,2 mm, az rmrethossza L/42,6, amibl megllapthat a 3246 mm-es cshossz. Az emelkedsi szge -5 foktl + 37 fokig terjedt. Az oldalazsi szge mindkt irnyban 27 fok volt. A tmege viszont csak 1116 kg, ami jelents slymegtakarts az F-22-hz kpest. A lvegtalp itt is szekrnyes s kiterpeszthet, de ezt mr egyszerbb kivitel, hogy akr kzzel is mozgatni lehessen. Maximlis ltvolsga 13300 mter, a lvedk kezdsebessge 680 m/s, egy lvedknek a tmege 6,25 kg. A lvegzra ennek is flautomata fgglegesen mozg kzr, a tzgyorsasga elrte a percenknti 15 lvst, de kpzett 7 fs legnysggel a 16-20 lvs is elrhet. Ezen kt gy s az R-2 torony nlkli testnek felhasznlsval alaktottk ki a TACAM R-2 pnclvadsz jrmvet. A tervezsi munkt 1943-ban kezdtk el s sszesen 21 darabot gyrtottak belle 1944-ben. A motor teljestmnyt megnveltk 5 Le-vel gy mr 125 Le-s volt a motor. A kezelszemlyzetet szembl 15-20 mm vastag, mg oldalrl 10 mm vastag pncllemez vdte, a htulja nyitott volt. A vezet melletti gppuskt meghagytk a gyalogsgi tmadsok megfkezsre. Az gy lszerkszlete 30 lszer volt, aminek a felt 14+1 lszert az gy melletti oldalfalon troltak. Az gy kitrthetsge fgglegesen -5 fok s +15 fok, vzszintesen jobbra-balra 15 fok volt. A harctri alkalmazsrl vannak infk, de megerstst nem tudtam beszerezni hozz. A Magyar Kirlyi Honvdsgnek 2 darab volt a birtokban, amit mg 1939. mrcius 15-24 kztt a Szlovkival vvott a visszacsatols utni harcokban zskmnyolt Krptaljn. Ezeket megjavtottk, hogy itthon vagy a Skoda gyrban az nem egyrtelm, s tesztels al vettk a harckocsikat amennyire lehetett. Mivel a teszteken jl bizonytott, ezrt a tovbbfejlesztett vltozata a T-21 kzepes harckocsi felkeltette a Honvdsg rdekldst. A rendszmaik az 1H406 s 1H407 volt T-11 Skoda nven szerepeltek az llomnytblzatban. De a tpust T-35 nven rendszerestettk. Az esztergomi pnclos iskoln lttak el vele oktat s gyakorl feladatokat. A sorsuk sajnos ismeretlen.

A motor T-11/0 tpusjel, soros ll elrendezs, folyadkhtses s 6 hengeres, br nhny szakirodalom 4 hengerest r. Hengerenknt 2 szelepes, benzinzem, de alkohol s benzol keverkvel is mkdtt. A hengerek tmrje 140 mm, a dugattyk lkethossza is 140 mm. Mkdst tekintve OHV vezrls, teht a szelepek fent vagy oldalt vannak a hengerfejben, de a vezrmtengely a blokkban a ftengely mellett tallhat. Ebben az esetben a vezrmtengelyt egy fogaskerk fogja meghajtani, ami kzvetlenl a ftengely vgn van. A szelepek mozgatst ilyenkor szelephimbkkal s vkony nyomrudakkal oldjk meg. A srtsi arny 1:6, de a romnok ltal hasznlt pldnyoknl csak 1:5,75. Az zemanyagrl mg annyit, hogy lmozott fajtj (ken hatsa jt tett a szelepeknek s a szeleplseknek) s 60-70 kztt volt az oktnszma . A htrendszer folyadk mennyisge 50 liter, a motor hengerrtartalma 8620 cm3. Ehhez a hengerrtartalomhoz 120 Ler prosult, ami 89 KW-nak felelt meg. A teljestmnyhez tartoz fordulatszm 1800 fordulat/perc. A motor fajlagos teljestmnye 11,4 Le/t, tmege hozzvetlegesen 900 kg sly.  A motor indtsra egy Scintilla nindt szolglt, aminek a nvleges teljestmnye 2,94 KW. Az ramelltsrl pedig 2 darab Ignition-Scintilla dinam szolglt. Az elektromos hlzat 12 V feszltsgrl mkdtt. A megfelel benzin-leveg keverk ellltsrl 2 darab Zenith UDD karburtor gondoskodott. Az zemanyagot a karburtorokhoz 2 darab Autopulse Corporation (amerikai gyrtmny Detroitban szkel cg volt) ltal gyrtott AC pumpa (szivatty) tovbbtotta. A kuplung s a kormnym mkdst srtett levegvel tettk knnyebb a vezet szmra, gy kisebb er is elg volt a pedlt s a botkormnyt tkzsig trtn benyomshoz s elmozdtshoz. Ez a megolds rendkvl korszer volt, de egyttal sok problmt is okozhatott. Ha a pneumatikus rendszerbe szilrd szennyezds (por), olaj, vagy vz kerlt, akkor a leveg nem tudott megfelelen ramlani s a szelepeket is ronglhattk. Hideg idben a beszvott leveg nedvessgtartalma megfagyva a csben dugulst, vagy teljest elzrdst okozhatott. A sebessgvlt bolygmves kialakts Praga-Wilson gyrtmny, amit angol licence alapjn gyrtottak, s ktszer 3 sebessgfokozatra van osztva a vlt. A ktszer 3 sebessgfokozathoz kt bolygmrendszer tartozik. Ez a vlt megolds nem a legjobb, mert egy kis figyelmetlensg miatt a motor knnyen lefulladt vagy a vlt meghibsodott. Indulskor a tengelykapcsol (kuplung) lenyomsval kellett 1.-es fokozatba tenni a vltt. Felfel kapcsolskor 2.-es s 3.-as fokozatoknl nem kellett” kuplungozni” a vltskor. De ha 3.-asbl 4.-esbe kapcsoltk a vltt kellett hasznlni a kuplungot. Ha nem hasznltk a kuplungot, megvolt az eslye annak visszaugrott 1.-esbe, s a hirtelen megugr fordulatszm s a fellp erhatsok miatt a vltm meghibsodhatott. A 4.-es fokozatbl 5.-s fokozatba kapcsolshoz megint nem kellett a kuplungot hasznlni. Ugyanez igaz, ha 5-sbl 6-os fokozatba vltottak. Visszakapcsolsnl 6-osbl 4-es fokozatig megint nem kellett a kuplungot hasznlni. Viszont visszakapcsolsnl, amikor 4.-esbl 3.-asba vltottak, megint ”kuplungozni” kellett, mert ha a vezet ezt elmulasztotta, akkor a motor lefulladt. A kipufogdobot a test jobb htuljra, de kvlre szereltk fel.  A harckocsihoz 153 literes zemanyagtartly tartozott, ami 2 tartlyra volt osztva. A ftartly, ami 124 literes, a motortr bal oldaln volt elhelyezve. A pttartlyt pedig a motortr jobb oldalra szereltk, aminek 29 literes volt a kapacitsa. Ennyi zemanyaggal ton 160-180 km-t tud megtenni, mg terepen 105-125 km-re elg a hajtanyag. A maximlis sebessge ton 40 km/h, terepen mr csak 20 km/h.

A futm kialaktsa s megoldsa sok meghibsods forrsa volt. Kln rdekessg, hogy ennek a harckocsinak, a futmvnek a szerkezeti megoldsa megegyezik a ksbbi Turnval s kzel azonos az olasz 13/40M. tpusval. Oldalanknt 18 (!) darab futgrgvel rendelkezett, amit 9 prra osztottak el. Ebbl az els pr az szabadonfut, ami kisebb, mint a tbbi futgrg, mert ez csak 350 mm tmrj. A tbbi 16 darabot pronknt 2 csoportba osztottk. Az els futmszron 8 darab futgrg tallhat prosval, amit vzszintes tvtartkkal tovbb bontottak 2x2 pros futgrgre. Egy futgrg mrete 400 mm tmrj a futfellete gumibevonatos. A futmszr, ami nem egyenes, mert nem csak fggleges, hanem vzszintes rsze is van a mretei nem ismertek. A futgrg tvtartk 450 mm-esek, a fell tallhat kismret lnctmaszt grgk 250 mm tmrjek, s 4 darab van bellk. A lengscsillaptsrl futmszranknt kt darab 6 lapos laprug kteg gondoskodik. Az acllemezekbl kszlt lapok leghosszabb lapja, a flap (kb.: 900 mm hossz), aminek a vgeinl rugpersely tallhat. Ezekhez a perselyekhez csatlakozik hozz a tvtartk. A tvtartk fggleges vgpontjn 2 darab vkony sszektlap tallhat. Ezek vgeihez csatlakozik hozz a futgrg csapgyas kerkagya. Az sszektlap hossza kb.: 250 mm, s kt futgrg vgpontjai kztt 100 mm a tvolsg. Az ell volt a lncfordt kerk, aminek a mrete knnyen becsaphatja az embert. Ugyanis a lncfordt kereket 3 rszre oszthatjuk.  Az egyik maga a fordtkerk, a msik az aranymos tlra hasonlt perem, s a tskkre. Ez a perem 600 mm tmrj, de a lnchajt kerk csak 300 mm tmrj. A tskk 150 mm hosszak, s egy sorban 2 darab tallhat. Htulra szereltk fel a lnchajt kereket, ami hasonl kivitel, mint az els csak nagyobb. Ez is tbb rszre oszthat, a tengelyre, a szles lnctalpak miatt kt meghajt lnckerkre oldalanknt, s a peremre, ami leginkbb a kutyk nyakvd gallrjra hasonlt. A tengely 375 mm tmrj, a lnckerekek mretei, mivel oldalanknt kett darab volt belle nem ismertek, viszont a perem igen nagy 750 mm tmrj. A lnctalp szlessge 320 mm, s a felfekvsi hossza 3140 mm. A teljes lnctalp feszessgtl fggen 104-106 tagbl llt. A kt lnctalp kzppontjainak a tvolsga (nyomtv) 1660 mm.

A pncltest teljes hossza kiadvnyonknt vltozik. Mert 4550 mm s 4990 mm kztti szmokkal tallkozhatunk. A 4990 mm-es hossz azrt valszntlen, mert a T-21-es harckocsi 5250 mm hossz. Ugyanis az LT vz. 35-s harckocsi kzepes harckocsiv tovbbfejlesztett tpusa a T-21. Ezrt a 4550 mm-es hosszt elfogadhatjuk, mint a valshoz kzelt rtket. Ez a knny harckocsi kveti a kor hagyomnyait, s ezrt lpcszetes felpts. A szlessge mr nem ilyen egyrtelm, mert 2100 mm s 2250 mm kztt vltozik, kiadvny fggvnyben. De a 2140 mm az egy olyan rtk, amit 4 klnbz forrsban egyezett. A magassg mr megint egy sarkalatos pont, mert itt sem egyeznek teljesen a szmok. Itt 2200 s 2350 mm kztt vltoznak a szmok, s tbb forrs is a 2350 mm-t adja meg. Legnysg tekintetben a Csehszlovk hadsereg csak 3 fvel hasznlta (vezet, tlt, parancsnok, aki a clzst is vgezte), mg a nmet csapatok ezt kiegsztettk a clz szemlyvel, gy 4 f volt nluk a legnysg szma. A harckocsi teknje 8 mm vastag, s teljesen vzszintes. Az orr-rszt 3 lapbl alaktottk ki, amiket szegecselssel illesztettek egymshoz.  Ennek a 3 lemeznek csak a vastagsga azonos, ami 25 mm, a dlsszgkbl viszont csak kettnek ismerjk az adatt. A teknhz 40 fokban csatlakozik a haslemez, aminek 25 mm vastag a pnclzata. Ehhez kapcsoldik az orrlemez, aminek a dlsszge 30 fok, s ide szereltek fel 2 darab vonszemet. A vezet eltti lemez s az orrlemez kztti rszhez (e mgtt tallhat a lncfordt kerk tengelye) nem talltam semmilyen dlsszg rtket. A vezet eltti lemez dlsszge 76 fok, vastagsga 25 mm. Az a lemez, ahol a vezet kmlel nylsa s a gppuska is tallhat 17 fokban van dntve s ez is 25 mm vastag. A vezetnek, aki a jobb oldalon lt, egy 390x90 mm-es kmlelnylsa volt, amit 25 mm- es fedllel lehetett lezrni. A rdisnak, aki a gppuskt is kezelte, egy 150x75 mm-es nylsa volt hasonl fedllel, mint a vezetnek. A homlokgppuska kitrthetsge jobbra-balra 15 fok volt. A rdi a pncltest oldalra volt felszerelve a rdis mg, hogy ne legyen tba, ha a gppuskt kell hasznlni. Nagyon rdekes, hogy a Csehszlovk hadsereg csak 3 fvel hasznlta ezt a tpust. Ahol a parancsnok a lvsz szerept is betlttte, a tltkezel a rdis funkcikat is elltta, mg a vezet a homlok gppuskt is kezelte, ha tudta. A nmeteknl ellenben a vezetnek csak vezetnie kellett, a tltkezel csak a lveget kezelte. A parancsnok maradt egyben a lvsz is, de a rdis szerepkrt a homlok gppuska kezelsvel egytt a negyedik szemly vgezte. gy a leterheltsg nmileg egyforma lett. A pncltest jrszerkezet mgtti rsze teljesen fggleges s 16 mm vastagsg. A felptmny oldala nincs dntve s az is 16 mm vastag. A harckocsi fenekt is 3 lapbl lltottk ssze. A teknbl egy 30 fokos dlsszg lap jn, felfel aminek a vastagsga 16 mm. Ehhez csatlakozik a fggleges htlap, ami 16 mm vastag. A htlaphoz illesztettk a 60 fokban dnttt fels farlemezt, s ez is 16 mm vastag. A pncltest torony mgtti rsze, ahol a motortr tet is van mr csak 8 mm vastag s teljesen vzszintes. Viszont a motortr tet szlei kb.: 20 fokos szgben dntve vannak, ami az oldallemezhez csatlakozik. A torony front rszt kt rszre kell osztani. Az egyik a lvegpajzs, ami 35 mm vastag s 5 fokban van dntve, a msik a lvegpajzs melletti rsz, annak is 25 mm vastag a pnclja dntttsge pedig 10 fok.  A torony oldala 14 fokban van dntve, itt a pncl vastagsga 15 mm. A torony htlapja 15 fokban dnttt s ez is 15 mm vastag. A torony teteje a kupola vgig teljesen sk, de onnan mr 5 fokos szgben csatlakozik a htlaphoz. A tetlemez vastagsga egysgesen 8 mm. A toronykoszor tmrje 1250 mm, a toronyforgats kzi ervel trtnt. A torony tetejre 4 figyelprizms parancsnoki kupola kerlt.  Mind a 4 figyelprizmnak 30 fokos ltszge, s 1,3-szoros nagytsa volt. A pncltest hasmagassga 350 mm, a gzlmlysge 800 mm. A lejtmsz kpessge 30 fokos, az rokthidal kpessge 1,98 mter, s a lpcsmsz kpessge pedig 0,78 m. A harckocsi menetksz tmege 10500 kg.
 

Fegyverzet tekintetben a kortrsaihoz kpest 1940.-ig hasonl tzervel rendelkezett. Ezt a hatst a 37,2 mm-es gyjnak s a 2 darab 7,92 mm-es gppuskjnak ksznhette. A 37,2 mm-es gyt, amit Skoda A3 nven rendszerestettek, a KPUV vz.34 tpus vontatott pncltr gybl fejlesztettk ki. Mivel az alapgy a kvnt kvetelmnyeknek megfelelt, ezrt azt szinte vltoztats nlkl ptettk be a harckocsiba. Ez abbl is megfigyelhet, hogy a lvegcs felett tallhat helyretol ugyangy ott van, ahol a vontatott vltozaton. Az eredeti gyrl azt kell tudni, hogy fa klls kereken lehetett gurtani, aminek a futfellete vasalva volt. A jrszerkezet rugzatlan kialakts, kzvetlenl mgtte volt az gynak a rgzt kerete. Egy mretes lvegpajzs vdte a szemlyzetet, ami 45 fokos szgben volt megdntve a knny gyalogsgi fegyverek tztl s a repeszektl.  A lvegtalpt szt lehetett terpeszteni a jobb stabilits vgett. Fogatoltan egy egysgben vontattk. Ltezett belle gumikerekes vltozat is. A Skoda A3 gynak az rmrethossza L/40, amibl megllapthat, hogy a cshossza 1488 mm. A zrszerkezete flautomata, s fgglegesen mozg kzr. Emiatt nagy volt a tzgyorsasga percenknt 12-15 lvs, de tarts hasznlatnl csak 6-8 lvs/perc. A lvedk kezdsebessge 690 m/s, egy lvedk slya 815 gramm. Ezekkel a paramterekkel, 30 fokos becsapds esetn, sima pncltr lszerrel a kvetkezkppen alakul a pncltts:

Tvolsg:         tts  mm-ben:     

100 mter

500 mter

1000 mter

1500 mter

2000 mter

37

31

26

22

------

 

Az gynak a tzvonala 1840 mm-re van a talajtl, s nagyon j a sllyedsi szge, mert -10 fokig lehetett lebillenteni. Az emelkedsi szg is rendben volt, mert +25 fokig lehetett felemelni a csvet. Oldalra mindkt irnyba 25 fokig lehetett kitrteni az gyt. Az gynak a slya 235 kg volt, a lszer kiszabat pedig 78 lszer. Az gycs vgt a jobb gzelvezets vgett csszjfkkel lttk el. A kiegszt fegyverzet szerept 2 darab ZB vz.35 majd utna 37. tpus gppuska tlttte be. Ez a gppuska csak sorozatlvs leadsra kpes, de az a klnlegessge, hogy egy tkz kzbeiktatsval 2 fokozatban llthat. Az egyik fokozatban 450 lvs/perc volt a tzgyorsasga, mg a msikban 700 lvs/perc. A fegyver gzdugattys rendszer, lghtses, billen reteszels. A lszert fm vagy vszon hevederen t kellett adagolni, a fegyver jobb oldaln. Az rmrete 7,92x57 mm, a slya 18 kg. A gppuska hossza 1105 mm, amibl a cshossz 678 mm. A hatsos ltvolsga 1000 m, az irnyzk 200 mterenknt 2000 mterig van sklzva. A ZB vz.37 tpus gppuskt eredetileg a csehszlovkok fejlesztettk ki, a lszer javadalmazsa 1800 darab lszer. De mivel jl bevlt ezrt a nmet csapatok is hasznltk elg nagy szmban, s MG-37 (t) nven rendszerestettk. Az angol BSA (Birmingham Small Arms Company) viszont 1938-ban megvette a gyrtsi jogokat s 1939-tl nhny mdosts utn elkezdte a gyrtst Besa nven.

 

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
     

  dvzlk mindenkit a WotHungary csapata nevben! Az oldalon megtalltok minden informcit a World of tanks-rl, oktat videkat, modokat, hreket! 


Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros