Magyartank

.








TRSOLDALAK
ELRHETSG

VENDGKNYV.

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     
HREK
HREK : Pz.38(t) knny harckocsi

Pz.38(t) knny harckocsi

Compibcsi - Normen  2014.11.17. 04:02

Pz.38(t) knny harckocsi:  A harckocsi fejlesztsnek a trtnete 1933-ra vezethet vissza. Egy j harckocsi kifejlesztshez az ipari httr s a szaktuds is megvolt. Az Osztrk-Magyar Monarchia feldarabolsa utn az jonnan megalakult Csehszlovkia terletn Eurpa egyik legjelentsebb hadi- s fmmegmunkl ipara maradt. Franciaorszg s Anglia tmogatsval ez az ipari kapacits megrizte magas sznvonalt s ez a II. vilghbor vgig megmaradt.


 

A harckocsi fejlesztsnek a trtnete 1933-ra vezethet vissza. Egy j harckocsi kifejlesztshez az ipari httr s a szaktuds is megvolt. Az Osztrk-Magyar Monarchia feldarabolsa utn az jonnan megalakult Csehszlovkia terletn Eurpa egyik legjelentsebb hadi- s fmmegmunkl ipara maradt. Franciaorszg s Anglia tmogatsval ez az ipari kapacits megrizte magas sznvonalt s ez a II. vilghbor vgig megmaradt. Alapveten kt olyan vllalt volt az orszgban, amelyik egy ilyen projektet ki tud vitelezni. Az egyik a Skoda, a msik a CKD (eskomoravsk Kolben-Dank), a tbbi kisebb vllalat a beszllti hlzatot tartotta magas sznvonalon. Ennek az a magyarzata, hogy mg a kt nagyobb vllalat tbb rszegysget is le tudott gyrtani s az sszeszerelst is meg tudta oldani, addig a kisebb cgek csak bizonyos rszegysgek legyrtst tudta garantlni. Ekkor indult ugyanis egy j harckocsi-program a lovassgi csapatok felvltsra. 1935-re a Skoda elksztette a prototpust, s a tesztek utn a rendszerestse mellett dntttek a Csehszlovk hadsereg szakemberei. A felfedezett kisebb hibk kijavtsa nlkl rendeltek belle 160 darabot, a hibkat csak ksbb 1939-re javtottk ki. Ez a harckocsi volt az LT-35, ami abban az idben a korszer tpusok kz tartozott, br a futmve bonyolult volt, s a meghibsodsokra hajlamos.

De a harckocsiban volt mg potencil, ezrt a tovbbfejlesztse mellett dntttek. A fejlesztsbe most mr bevontk a msik nagy cget a CKD-t. gy jtt ltre a TNH sorozat, amin bell az LTH, s az LTP, de vgl a TNHPS nev tervezetet talltk a legjobbnak. 

A fejleszts kt ven t tartott, s csak a sikeres prbk utn, 1938. jlius 1.-n a rendszerests mellett dntttek. rdekes, hogy a nmet megszllsig (1939.mrcius 15-16.) egyetlenegy darab sem kszlt el belle. Viszont a nmetek nagy lehetsget lttak a harckocsiban s szinte rgtn intzkedtek a gyrts megindtsrl. A termels felfuttatsa utn, havonta tlagosan 30-75 darab gurult ki a gyrkapun kvlre. Ez a kis tblzat a legyrtott darabszmokat tartalmazza:

 

Vltozat

Gyrtsi id

Legyrtott darab

A

1939. mjus - november

150

B/C/D

1940. janur - november

110/110/110

E/F

1940. december - 1941. okt.

275/250

S (Svdorszgnak gyrtott)

1941. mjus - december

90

G

1941. november - 1942. jnius

320

 

A gyrts a CKD prgai gyrban trtnt, amit a megszlls utn BMM-nek (Bhmisch-Mahrische Maschinenfabrik) neveztek t. Ez a tpus nem mellesleg komoly exportsikereket rt el, mert tbb orszg rendelt belle. Tbbek kztt Svjc (24 darab), Irn (50 darab), Litvnia (21 darab), Peru (24 darab), Svdorszg (licence alapjn 220 darab), Szlovkia (69 darab), Magyarorszg (108 darab ebbl 38 parancsnoki), Romnia (50 darab), Bulgria (10 darab). A lengyelorszgi nmet hadjratban 100-nl is kevesebb Pz.38(t) vesz rszt, s kedvezen nyilatkoztak rla. A franciaorszgi hadjratban mr 2 hadosztlyt fegyvereztek fel ezzel a harckocsival a 7. pncloshadosztlyt (parancsnoka: Erwin Rommel) s a 8. pncloshadosztlyt (parancsnoka: Adolf-Friedrich Kuntzen).

Ebben a hadjratban mr megmutatkozik az, hogy az ersen pnclozott harckocsikat nem tudjk lekzdeni. Ennek ellenre a tpus jl bizonytott a harcokban. Az utlagos elemzsekbl kiderlt, hogy a harcokban jobban teljestett, mint a Pz. I, s a Pz. II, mert a bevetett 230 darabbl csak 54 darab srlt meg, de ezek javthatak voltak. Javthatatlan vesztesg sszesen 8 darab volt. Az 1941. prilisi Balkn hadjratban 120+7 darab Pz.38(t) vett rszt a 8. pncloshadosztly keretn bell. A rendkvl gyorsan vgbemen hadjratban, ami 3 htig sem tartott, sszesen 7 darab veszett oda. A nmet hadvezets a kzelg Szovjetuni elleni offenzvra 625 darab Pz.38(t)-t lltott csatasorba, s tovbbi 35 darab parancsnoki vltozatot, ebbl 5 pncloshadosztlyt szereltek fel.  Ebbl 4 pncloshadosztly a „Kzp Hadseregcsoportban”, a maradk 1 pncloshadosztly az „szak Hadseregcsoportban” volt hadrendben.

Az albbi tblzat a hadosztlyokat s a darabszmokat sszegzi:

Megnevezs

Tpus/Parancsnok

Darabszm

7. pncloshadosztly

Pz.38 (t) - Hans Freiherr von Funck

167 + 7 parancsnoki

8. pncloshadosztly

Pz.38 (t) - Erich Brandenberger

118 + 7 parancsnoki

12. pncloshadosztly

Pz.38 (t) - Josef Harpe

109 + 8 parancsnoki

19. pncloshadosztly

Pz.38 (t) - Otto von Knobelsdorff

110 + 8 parancsnoki

20. pncloshadosztly

Pz.38 (t) - Horst Stumpff

121 + 5 parancsnoki

(!) 22. pncloshadosztly

Pz.38 (t) - Wilhelm von Apell

114 + 5 parancsnoki

(!) A 22. pncloshadosztlyt csak az 1942-es v legelejn lltjk fel, s a Krm-flsziget trsgben fog majd harcolni. 

1941. jnius 22.-n megindult tmadsban picivel tbb, mint 650 darab Pz.38 (t) vesz rszt, ami a tmad pnclos erk tbb mint 25 szzalkt teszi ki. Amg csak a BT-2-5-7 harckocsikkal, s a T-26-os pnclosokkal tallkozik addig nem is volt klnsebb gond, mert ezeket le tudtk kzdeni. A gond akkor keletkezett, ha a T-34-es vagy a KV-1-es harckocsit kellett lekzdeni. A hadjrat elejn ezekbl a harckocsikbl csak kevs volt, de a folyamatos csatrozsok miatt 1942 prilisra 520 darabra cskkent az llomny. 1942 nyarra, amikor a T-34-esek mr kezdtek nagyobb szmban megjelenni, egyrtelmv vlt, hogy a Pz.38 (t) nem rendelkezik kell vdelemmel s tzervel. Ekkor kezdtk el keresni a lehetsgt annak, hogy ms mdon, de hasznostani tudjk a harckocsikat. Ennek egyik jele a tbb mint 100 darab legyrtott lszerszllt Munitionspanzer 38(t) vltozat. Egy msik vltozat is kszlt, ami a mszaki-ment feladatkrt tlttte be, Bergepanzer 38(t) nven. Pontos gyrtsi darabszm nem ismert, de az tudhat, hogy csrlvel s daruval egyarnt fel volt szerelve. A parancsnoki vltozatot Panzerbefehlswagen 38(t)-nek hvtk s a torony mgtt felptett keretantennrl lehetett felismerni. Tbb rszegysg gyrtsa a hbor vgig folytatdott. Szmos koncepci ltott napvilgot, ami aztn a fronton bizonytotta letkpessgt:

Megnevezs

Vltoztats

Darabszm

Sd.Kfz. 138 Marder III.M

75 mm-es PaK 40/3 L/46 pncltr gy

975 (alvz)

Sd.Kfz. 138/1 Grille

SiG 33/1 L/12 150 mm-es lveg

373 (alvz)

Sd.Kfz. 138/2 Hetzer

75 mm-es PaK 39 L/48 pncltr gy

2400 (alvz)

Sd.Kfz. 139 Marder III.

zskmnyolt szovjet 76,2 mm-es gy

nincs adat

Sd.Kfz.140 Flakpanzer 38 (t)

1 darab 20 mm-es FlaK38 L/112 gpgy

162 (alvz)

Sd.Kfz.140/1 Aufklrungspanzer 38(t)

Sd.Kfz.222 torony 20 mm-es gpgy

70 (alvz+test)

Sd.Kfz.140/2 Aufklrungspanzer 38(t)

75 mm-es KwK37 L/24 gys prototpus

2 (alvz)

Schwimmpanzer 38 (t)

Pz.38(t) kr ptett sz pontonok

nincs adat

TNH nA (neue art = j stlus)

Pz.38(t) utdja lett volna

15


Magt a harckocsit csak 1942.jnius 20.-ig gyrtottk, de az alvzat kisebb mdostsokkal 1945 mrciusig folytattk. Csak az alvzbl, miutn lelltottk a harckocsi gyrtst, krlbell 4600 darabot ptettek. Ha a hozzvesszk az eredetileg legyrtott Pz.38(t)-ket is akkor picivel tbb, mint 6000 feletti szmot kapunk. 1944 kzepn mg 230 darab Pz.38(t) volt hadrendben, de csak a fele volt htorszgi feladatok elltsra elklntve. Ennek ellenre 1945 mrciusban mr csak 150 darab volt, de nem egysgesen slypontot kpezve, hanem sztszrva, de ekkor, mr amennyit lehetett bevetettek a harcokban.

A Pz.38 (t) alkalmazsa a Magyar Kirlyi Honvdsgben:

Elre bocstom, hogy csak nagy vonalakban tudom felvzolni az esemnyeket, ezrt szves elnzst krnk mindenkitl, de mindenkpp szerettem volna rni errl, ha csak felletesen is.

A Gyorshadtest hadmveletei sorn egyrtelmv vlt (1941. jnius 28-tl november 24-ig), hogy a honvdsg nem rendelkezik olyan harckocsival, amelyik az elrenyomulsnl megfelel pnclzattal s fegyverzettel rendelkezett volna. 1941. szeptember 7.-n Horthy kormnyz, Brdossy miniszterelnk s az j vezrkari fnk Szombathelyi Ferenc ltogatst tettek Hitlernl Rastenburgban. A 3 napos trgyals eredmnyekppen szban megllapods szletett arrl, hogy a Gyorshadtest elveszett felszerelsnek ptlsra sor kerl, s a nmetek harckocsikat biztostanak egy pnclosalakulat fellltshoz. Ezen kvl szba kerlt, a Gyorshadtest felvltsnak krlmnyei, s a tvlati tervek a keleti fronton.  Ez a lehetsg a legjobbkor jtt, mert 1941. oktber 1.-n letbe lpett a Huba III.-A hadrend, ami egy tbori pncloshadosztly fellltst irnyozta el. A Huba III.-B hadrend, ami 1942. oktber 1.-n lp letbe, mr kt pncloshadosztllyal szmol. Az 1. pncloshadosztly az 1. gpkocsiz dandr, az 1. feldert zszlalj, az egykori 9. harckocsi zszlalj, s az 1. s az 5. gpkocsiz knny tzrosztlybl alakult meg. A megllapods rtelmben, 1942 janurjban 40 tiszt s 120-150 harckocsiz rszt vehetett Wnsdorfban, a pnclos iskola 8 hetes tanfolyamn, ahol a Pz.38 (t) pnclosra kaptak tkpzst. Ezen kvl, Nmetorszg 108 darab ilyen harckocsit is tadott tbb rszletben a megalakulban lv pncloshadosztlyok fellltshoz.

A 2. pncloshadosztlyhoz felhasznltk a 2. gpkocsiz dandrt, 4 kerkpros zszlaljakat, s a 15. gyalogezred trzst is. Akik az els tkpzsi csoportban voltak, azok az j gyrts „F” szris Pz.38 (t)-n tanultak, majd a kikpzett szemlyzetet s a harckocsikat egytt vittk Esztergomba. A tananyag tovbbi rszt kpezte a Pz.IV „F1” szria megismerse is, mert abbl 22 darabot kapott az j pnclos egysg. Az itthon maradt legnysg tbbi tagjt Esztergomba veznyeltk, ahol nmet segdlettel a helysznen kpeztk t ket a tpusokra. A keleti fronton 1941 decemberben kialakult helyzet s az elszenvedett vesztesgek miatt, 1942. janur 6.-n Ribbentrop nmet klgyminiszter Budapestre rkezik, s trgyalsokat folytat Horthy kormnyzval s Brdossy miniszterelnkkel a komolyabb rszvtellel kapcsolatban. Ennek folyomnyaknt janur 21.-n Keitel vezrtbornagy s ksrete megbeszlsen vesz rszt Bartha honvdelmi miniszterrel s Szombathelyi vezrkari fnkkel. Hosszas huzavona utn sikerlt megllapodni a 9 gyalog, 1 pnclos, s 7 megszll hadosztlyrl.


A 30. Magyar harckocsiezred Esztergom-tbor terletn lv dszszemlje.
Eltrben Nimrd, a httrben pedig Pz. 38(t) harckocsik.

Mg ezek az esemnyek zajlottak a kikpzs zavartalanul folyik tovbb, s 3 szlltmnyban megrkeznek a harckocsik is. Az utols szlltmny, ami februr kzepn rkezett mr a „G” vltozatbl val. Az sszesen 108 darab harckocsibl 19 darab Esztergomban maradt tovbbi kikpzsi clokra. A tanfolyam mrcius vgn vget rt, s a kt kikpzett llomnybl egy-egy zszlaljat kialaktva, egy harckocsiezredet lltanak fel prilisban szm szerint a 30.-adikat.

Az 1. tbori pncloshadosztly alakulatai:

Parancsnok: dlnoki Veress Lajos altbornagy
Vezrkari fnk: Koszors Ferenc vezrkari ezredes
Tzrsgi parancsnok: Tiszay Bla ezredes
30. harckocsiezred: Zdor Endre alezredes
51. pnclvadsz zszlalj: Trcsvry Jnos alezredes
1. gpkocsiz lvszezred: Sska Elemr vezrkari ezredes
1. gpkocsiz knny tzrosztly: Oll-Kunoss Jen ezredes
5. gpkocsiz knny tzrosztly: Csndes Istvn alezredes
1. feldert zszlalj: Vaska Istvn alezredes
Hadosztly kzvetlen:
1. utsz szzad, 1. hrads szzad, 51. lgvdelmi tzrosztly,

A megkzeltleg 12.500 fs hadosztly harckocsi llomnyt 17 darab Toldi I-II.knny harckocsi, 89 darab Pz.38 (t) knny harckocsi (magyar viszonylatban ez kzepes harckocsinak volt besorolva T-38 nven), s 22 darab Pz. IVF1 kzepes harckocsi (magyar viszonylatban nehz harckocsinak volt besorolva). Mindkt harckocsizszlalj 3 szzadbl llt, ebbl kt szzada Pz.38 (t)-vel volt felszerelve, mg a fennmarad 1-1 szzad (ami a 3. s a 6. szzad volt) Pz. IVF1 pnclossal volt feltltve. A pnclvadsz zszlalj llomnyt 19 darab 40 mm-es Nimrd pnclvadsz s lgvdelmi gpgy s 1 darab Toldi alkotta. A feldert zszlaljnak 14 darab Csaba pnclkocsija s ismeretlen szm Toldi knny harckocsija volt. A lvszezred szemlyi llomnya 965 f legnysg s 30 f tiszt. 

A lvszezrednek 3 zszlalja volt, ezekben 3 lvszszzad s egy gppusks szzad. A lvszszzadoknak 12 golyszr, kt 50 mm-es grntvet, s kt 20 mm-es nehzpuska tartozott. A gppusks szzadnak 12 darab gppuskja volt. A knny tzrosztlyok 3 teggel rendelkeztek, tegenknt 4 darab 105 mm-es knny tarackkal, s 2 darab gppuskval. A lgvdelemrl 2 teg 80 mm-es Bofors lgvdelmi gy gondoskodott, egy tegben 4 darab gy volt. A pncloshadosztly a lengyelorszgi Rzeszow vrosban rakodott ki. Ez a vros az orszg dlkeleti felben, a Sandomierzi medence dli rszn tallhat, nem mellesleg a Krptaljai Vajdasg szkhelye. Innen kellett sajt lbon a Donhoz menni, ami 1400-1500 km-es t volt. A menetvonal rintette Lemberget, Zsitomirt, s Kijevet, majd jlius 10.-n elrtk a harcterletet Sztarij Oszkolt. A pncloshadosztlyt a jlius 18.-a s szeptember 15.-e kztt lezajlott 5 hdfcsatban kerlt bevetsre.  Ezek a csatk az urivi s korotojaki csatk voltak, Uriv trsgben 3, Korotojaknl 2 nagy csata zajlott a hdfk megszntetsrt. Sajnos a hdfket megszntetni nem tudtk, de kiterjedsket lekicsinytettk, s ez az llapot fent maradt az 1943. janur 12-14-i nagy tmadsig.

rdemes elolvasni Grgnyi Dnel: Signum Laudis cm knyvt a 150. oldaltl, nagyon hiteles kpet kapunk az ott zajlott harcokrl. A csatrozsok a pncloshadosztlyt alaposan meggyengtettk, mert miutn kivontk az Oszkino-Javlenica trsgbe szeptember 16.-n kevesebb, mint 55 bevethet harckocsija maradt. Ezutn a Kamenka- Krutyec- Volcse terletre vontk vissza feltltsre a hadosztlyt. Miutn a hadosztlyt a Creamer -hadtestnek rendeltk al, ttelepltek a scsucsjei hdf mgtti terletre, helyileg Pilipynl llomsozott. Janurra a bevethet harckocsik szma 71 darabra emelkedett, s kb.: 50 darab volt javts alatt. Februr 10.-ig bezrlag amikor Harkovba rt a hadosztly, egyes forrsok szerint elveszette az sszes harckocsijt, de olvastam olyat is, hogy 10 darabnl is kevesebb harckocsi rte el a vrost. Azrt nem rszletezem a harccselekmnyeket, mert annak egy kln cikket szentelek majd, ami elrelthatlag 4-5 oldal terjedelm lesz.


Magyar Kirlyi Honvdsg

 

A futm s a jrszerkezet a legkorszerbbek kz tartozott egsz Eurpban. A lengscsillaptsrl oldalanknt 2-2 laprg kteg gondoskodott, ami mind a 4 futgrghz csatlakozott. Mindegyik laprug kteg 6 lapbl llt, amit kzpen egy sszefog pnt rgztett egymshoz. Maga a lnctalp feszessgtl fggen 92-94 tagbl llt. Egy lnctag 104 mm hossz s 293 mm szles, s csapszegekkel kapcsoldnak egymshoz. A lnc felfekvsi hosszra is tbb, de eltr adatot talltam. Csak abban van egyezs, hogy a felfekvsi hosszat 2240 s 2920 mm kz teszik, a kt lnctalp kztti tvolsg a kzppontnl mrve 1780 mm. Ell tallhat meg a lncvezet grg, ami 19 fogas s 600 mm tmrj. Htul a kisebb lnctmaszt grg, ami 525 mm tmrj. E kt grg kztt a szembetnen nagy, 4 darab 775 mm tmrj futgrg. Ezeknek a futgrgknek a fellete gumiperemes, s a nagy tmr garantlja, hogy a sr nem ragad a grgk kz. Fell 2 darab 225 mm tmrj szintn gumiperemes lnc tmasztgrgt lthatunk. Az egyik tmasztgrg az els s msodik futgrg felett, mg a msodik tmasztgrg a msodik s harmadik futgrg fl kerlt. A harmadik s negyedik futgrg felett nem volt tmasztgrg, mert ha kellen laza volt a lnctalp, akkor a negyedik futgrgre felfekdt a lnctalp, gy az vette t a tmasztgrg szerept is. A msik ok, hogy a lnctalp vezetse fell nem vzszintes volt, hanem kis szgben htrafel lejtett. A konstrukci msik nagy elnye, hogy egyszersge s tartssga miatt kpes volt megbirkzni a mostoha tviszonyokkal is. A harckocsi lejtmsz kpessge 45 fok, lpcsmsz kpessge pedig 0,8 m. A legkisebb fordulsi sugara 5 mter, az rokthidal kpessge 1,9 m, a fajlagos talajnyomsa pedig 0,53 – 65 kg/cm2 kztt vltozik megint csak kiadvnytl fggen.

A motorbl kt flt rendszerestettek hozz. Az els, ami az elterjedtebb egy 7754 cm3-es soros 6 hengeres folyadkhtses motor. A motor 4 tem s benzin zem, furat/lket arnya 110/136 mm. A motor tpusa Prga EPA, a teljestmnye 125 ler, s a svd Scania gyrtl vettk meg a licencet. A teljestmnyhez tartoz fordulatszm pedig 2200 ford./perc. A motor fajlagos teljestmnye majdnem 13 Le/t, ezt az erforrst az A-D vltozatokban hasznltk. A msik motor hengerrtartalma s felptse nem vltozott, csak 25 lervel ersebb lett. gy az mr 150 lers lett, s a teljestmnyhez tartoz fordulatszma is nvekedett 2500 ford./percre. Ezt a motort az E-G szriba ptettk be. Az ersebb motor tpusa Prga EPA/2, de ltezett egy mg ersebb verzi is Prga AC s AC/2 nven. Az utbbi kt motort ms tpusokba ptettk be, e tpus alvznak a felhasznlsval. A motor a harckocsi htuljban, hosszban kerlt beptsre. A motor az erejt kardntengelyen keresztl tovbbtotta az els lnchajt kerekekhez, de kzben mg a vltt s a fogaskerkhzat is rintette. A kuplung 1 trcss kivitel, a vltnak 5 elre s 1 htra fokozata volt. Az els sebessgi fokozatban max. 4,2 km/h-ig lehetett gyorsulni, a htramenetnl ez az rtk 6,1 km/h. A vlt Prga-Wilson tpus, amelyet angol licence alapjn gyrtottak bolygmves megolds volt. Mieltt a vlt gyrtst megkezdtk volna, azt eltte egy kicsit mdostottk a felhasznls jellegnek megfelelen. A kormnyzs botkormnyok segtsgvel trtnt, a differencilm hathats segtsgvel. Maga a kormnym a fogaskerkhznl kapott helyet, ezrt a harckocsi nagyon rzkeny volt a szembl rkez s pnclt is tt tallatokra. Az zemanyagtartly trfogata 220 liter, de ez nem egy, hanem kett darab 110 literes tartlyba lett elosztva. Ezzel a mennyisggel, ton max. 250 km-re volt elegend, s 100 km-en tlagosan 90 litert fogyasztott. Terepen mr csak max. 120 km-t tudott megtenni egy tank zemanyaggal. Terepen az tviszonyoktl fggen 100 km-en tlagosan 175-190 litert fogyasztott. A kipufogcs s a dob, amibl csak egy darab volt, a test farlemeznek a fels felre lett szerelve a vontatszem fl keresztben. A maximlis sebessge ton 42 km/h, terepen mr csak 15 km/h.

A pncltest teljes hossza kiadvnyonknt vltozik, 4600 mm s 4900 mm kztti rtkek a legelterjedtebbek, de 3 kiadvnynl kzel azonos rtkre bukkantam, s a klfldi mrtkad internetes forrsok is a 4610 mm-t adjk meg, mint a teljes hosszsgot. A szlessgben sem teljes az egyetrts, itt szinte minden forrs ms rtket ad meg. De a legtbben 2050 mm s 2150 mm kz teszik a teljes szlessget. De egy klfldi jsg s egy internetes publikci, egyez adatot adott meg egymstl fggetlenl. Ezrt n is ezt az adatot adom meg, ez pedig 2140 mm. A magassgban sem teljes az egyetrts, mert a 2110 mm-tl a 2145 mm-ig sok szmot tallunk. Tbb forrst s frumot tnzve 2400 mm krl van a helyes magassgi rtk. Az A-D vltozatnak a tmege sem egysges, de kzel azonosak az adatok szinte minden kiadvnyban, ezek szerint 9400 s 9750 kg kztt van a tmege. Hasonl a helyzet az E-G vltozatnl, ott 10400 s 10800 kztt adtk meg a tmegadatokat. A szemlyzet ngy fbl llt, mert a parancsnoknak ketts feladata volt. Azon fell, hogy felelt a harckocsirt a clzs is r hrult. A szemlyzet tbbi tagjnak pedig megvolt a sajt feladata. A vezet, aki vezette a harckocsit, a rdis-lvsz, aki kezelte a vezet melletti gppuskt s a rdin jtt parancsokat tovbbtotta.
A tlt tlttte a lveget s kezelte az gy melletti gppuskt. A test kialaktsa a nmet kvnalmaknak maximlisan eleget tett. Egyik jele ennek a lpcszetes felpts, s a szegecselt test, s torony. Br a szegecselses rgzts kezdett kimenni a „divatbl”, mert ha a harckocsi tallatot kapott j esllyel a fellp erk miatt a szegecsek megsrltek, s ilyenkor nll letet lve knnyen megsebesthette a szemlyzetet. A has magassga 400 mm, a gzlkpessg 900 mm, az oldalstabilits rtke 30 fok. De ismerjk mg a terepszgek rtkt is, ami azt mutatja meg, hogy milyen szg emelkedn vagy lejtn tud elre vagy htra menni anlkl, hogy az elejt vagy a htuljt a flbe frn. Ez a terepszg ell 35 fok, mg htul egy picivel kevesebb, ott csak 30 fok.

Nagyon rdekes, hogy szmos pldny maradt fent ebbl a tpusbl mind a mai napig, de a pnclzat vastagsgban s dlsszgeiben is kevs az egyez adat. Hogy ne menjnk olyan messzire, Budapesttl 190 km-re Besztercebnyn van egy haditechnikai mzeum, ahol ebbl a tpusbl is tallhat killtott pldny (ha lett volna pnzem r, mr elmentem volna oda). Az A-D vltozatnak a tekn vastagsga 8 mm volt. A teknlemezhez csatlakozik a 25 mm vastag haslemez, majd ehhez a 25 fokos dlsszg s 25 mm vastag orrlemez. Ebbl jn egy 80 fokban dnttt lemez, ami a vezet eltt tallhat, a vastagsga ennek is 25 mm. Ezutn a vezet figyel nylsa s a gppuskanyls krli lemez jn (fels front lemez), aminek 17 fok a dlsszge s 25 mm vastag. A test oldalnak a lnctalp mgtti lemeznek nincs dlsszge, de a vastagsga 15 mm. Ezek felett a felptmny oldallemeze tallhat, aminek megint nincs dlsszge s a vastagsga ennek is 15 mm. A motortr fels lemeze 8 mm vastag, de csak kzpen, mert a kt szle 45 fokos szgben lefel van dntve. A farlemez kt rszre oszthat. A fels rsze 60 fokban dnttt, vastagsga 10 mm. Az als rsze 12 fokban van dntve, vastagsga 10 mm s egy vontatszem is tallhat itt. Az E-G vltozatnl a tekn vastagsgt nveltk 2 mm-rel, hogy az aknk ellen jobban vdve legyen. A haslemez dlsszge s vastagsga nem vltozott, az orrlemeznek csak a vastagsga nvekedett 25 mm-rel, gy 50 mm-es lett. A vezet eltti lemez vastagsga megduplzdott, amit gy rtek el, hogy a mr meglv 25 mm-re rszegecseltk a msik 25 mm-t, gy ez is 50 mm-es lett. A fels front lemezt megvastagtottk 25 mm-rel, ezrt itt is 50 mm a vastagsg. A test tetlemezt 2 mm-rel megnveltk, s 10 mm vastag lett. Az oldallemezek is vastagodtak a hiedelmekkel ellenttben, a vltozs 15 mm, de ezzel 30 mm-re emelkedett a vastagsg mrtke. A farlemez vastagsga nem vltozott, az maradt az eredeti rtk. Ez az ltalam ksztett kis tblzat sszegzi az eredeti rtkeket s a vltozsokat:

Test megnevezse

A-D vltozat

E-G vltozat

 

 

 

Tekn

8 mm / vzszintes

10 mm / vzszintes

Haslemez

25 mm / nincs adat

25 mm / nincs adat

Orrlemez

25 mm / 25 fok

50 mm / 25 fok

Vezet eltti lemez

25 mm / 80 fok

50 mm / 80 fok

Fels front lemez

25 mm / 17 fok

50 mm / 17 fok

Tetlemez

8 mm / vzszintes

10 mm / vzszintes

Oldallemez (lnctalp mgtt)

15 mm / nincs dntve

30 mm / nincs dntve

Oldallemez (felptmny)

15 mm / nincs dntve

30 mm / nincs dntve

Farlemez fels rsz

10 mm /60 fok

10 mm /60 fok

Farlemez als rsz

10 mm / 12 fok

10 mm / 12 fok

 

A torony mretei kielgt arnyban vannak a harckocsi testvel, br a kialaktsa nem tl szerencss. Tovbbi htrny, hogy szegecselssel rgztettk a lemezeket egymshoz, s a lapok dntse minimlis. A torony hossza 1575 mm, a szlessge 1315 mm, a magassga 500 mm. Az A-D vltozatnak a torony frontrsznek a dntse 10 fokos vastagsga 25 mm. A torony oldallemeze 16 fokban van dntve, vastagsga 15 mm. Nhny elismert kiadvny nem 15 mm-t r, hanem 25 mm-t. A torony htulja 4 fokban van dntve, a vastagsga 15 mm. A tetpncl vastagsga 8 mm. A torony pnclzatt hengerelt aclbl alaktottk ki, a szegecseket specilis nagy szilrdsg aclbl ksztettk. A harctren szerzett tapasztalatok alapjn, az E-G vltozatnl a torony pnclvastagsgn vltoztattak, a dlsszgein viszont nem. gy a vastagsg szembl tovbbi 25 mm-rel megnvekedett, ezrt az mr 50 mm vastag volt. Oldalrl is nveltk a vastagsgot tovbbi 15 mm-rel, ezzel mr 30 mm-re nt a pnclzat rtke. A htuljn 7- 10 mm-t vastagtottak, gy az 22-25 mm vastag lett.  A tetpncl vastagsgt 4 mm-rel megnveltk, gy az 12 mm-es lett. A torony tetejn a parancsnoki kupola tallhat. Ennek mretei is ismertek, a hossza 675 mm. A kupola szlessge 450 mm, a magassga 205 mm. A kupola minden oldaln 1-1 figyel prizma van. A megfigyeltvcsvet kzvetlenl a kupola mell szereltk, maximlis nagytsa 2,6-szoros volt, a ltszge jobbra-balra 25 fok.

Fegyverzet tern egyfle lveget s egyfle gppuskt alkalmaztak. Az eredeti gy Csehszlovk gyrtmny Skoda A7 tpus. Mr magban az rmretben sincs megegyezs, mert a szakirodalmak ktfle adatot kzlnek. Az egyik rtk 37,2 mm-es a msik pedig kereken 37 mm. Ebbl fakadan az rmrethosszban sem mindenhol egyeznek az szmok. Jelen esetben hrom klnfle sszeget tesznek kzz. Az els az L/40, ez azrt nem lehetsges, mert ez az rmrethossz a Skoda A3 gynak az rtke, ami szintn 37 mm-es volt. Az L/45-s rmrethossz azrt nem j, mert az meg a mr megszokott 37 mm-es KwK 36-os gynak az rmrethossza. Ennek az gynak az alapja az M36-os vontatott pncltr gy. A harmadik rmrethosszunk az L/47,8, amit tbb helyen L/48-nak is rnak. A nmet szakembereknek a tetszst elnyerte annak tulajdonsgai, ezrt az gy rendszerestse mellett dntttek. Az gynak a KwK 38 (t) nevet adtk. Ebben az esetben a „t” bet a csehszlovk eredetre utal (tschechisch). Az gy tzvonala 1670 mm magasan volt, a fggleges emelkedsi szge +12 fok, illetve a sllyedsi szge -6 fok volt. Ha ezt az rmrethosszat vesszk, akkor a cshossz 1769 mm.

A fegyvernek flautomata vzszintesen mozg kzrja volt. Egy lvedknek a tmege 0,815 kg, a lvedk kezdsebessge 750 m/s. Ezzel a kezdsebessggel, 30 fokos becsapdsi szgnl 100 mter tvolsgbl a 42 mm vastag pnclzatot ttte t. Ugyanezekkel a felttelekkel 500 mter esetn mr csak 36 mm volt az gy tt kpessge, 1000 mternl pedig 30 mm-en hatolt t. A tzgyorsasga 15 lvs/perc, de tarts hasznlatnl 6-8 lvs/perc.  A volfrm-magvas lszer kezdsebessge 1040 m/s, a lszer tmege mg a fele sincs a sima pncltr lvedknek 0,370 kg. A pnclttse viszont majdnem 50%-kal tbb, 100 mteren 30 fokos becsapdsnl 64 mm. A tvolsg nvekedsvel az tts mrtke cskken a lgellenlls, a szl, s a krnyezeti viszontagsgok miatt. Ezrt 500 mterrl mr csak 54 mm, 1000 mterrl 42 mm az tts. A ffegyvernek a lszer kiszabatja 90 darab, a kiegszt fegyverzetnek pedig 2700 darab. A gppuskbl kett darab lett a harckocsiba beszerelve. Az egyik a vezet mellett volt elhelyezve, mg a msik a flveggel prhuzamosan. A gppuska ZB vz.37 tpus (Zborjovka Brno), s 7,92 mm-es lszert tzelt. Ez azrt volt j a nmeteknek, mert az gppuskjuk az MG 34 ugyanezt az rmretet hasznlta. A gppuska teljes hossza 1105 mm, ebbl a cs hossza 678 mm. A fegyver keskeny, de egy kicsit nehz, mert majdnem 18 kg a slya. A gzdugattys mkds fegyver egyik sajtossga, hogy rendelkezik tzvltkarral (ez egy olyan kis fl, ahol a tzgyorsasgot lehetett lltani). Az els fokozatban 450 lvs/perc, mg a msodikban 700 lvs/perc volt a tzgyorsasga. Ez a gppuska lghtses, a reteszelse billens kialakts. A lszert jobbrl adagoltk, vszon vagy fm hevederben. Az irnyzka nylt irnyzkos, 200 mterenknti osztssal, egszen 2000 mterig. A hatsos ltvolsga 1000 mterig terjedt. A cs huzagszma 4 s jobb irny. Harckocsin kvl is hasznltk egy fmllvnyra helyezve, aminek a magassga llthat volt.

 

 

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
     

  dvzlk mindenkit a WotHungary csapata nevben! Az oldalon megtalltok minden informcit a World of tanks-rl, oktat videkat, modokat, hreket! 


Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!