|
L3/CV-35 Ansaldo
Compibcsi - Normen 2014.07.30. 18:06

L3/CV-35 Ansaldo: Magyarorszg kijtszva az Antant ellenrzseket 1934-ben elszr 68, majd utna jabb 82 darab fegyverzet nlkli Fiat - Ansaldot rendelt Olaszorszgtl. A leszllts 1935 szeptembere s 1936 decembere kztt megtrtnt. Ennek a kis harckocsinak a fejlesztse az 1930-as vek legelejn kezddtt egy angol licence alapjn. A „CV” teht „carro veloce” sz gyors tankot jelent. Az „L” pedig „leggero” vagyis knnyt jelent. Ha a kapott szavakat egyms mg rakjuk, akkor a knny gyors tank eredmnyt kapjuk.


Magyarorszg kijtszva az Antant ellenrzseket 1934-ben elszr 68, majd utna jabb 82 darab fegyverzet nlkli Fiat - Ansaldot rendelt olaszorszgtl. Egy Ansaldo ra 80.000 s 90.000 lra kztt "mozgott" 1935-ben. A leszllts 1935 szeptembere s 1936 decembere kztt megtrtnt. Ennek a kis harckocsinak a fejlesztse az 1930-as vek legelejn kezddtt egy angol licence alapjn. A „CV” teht „carro veloce” sz gyors tankot jelent. Az „L” pedig „leggero” vagyis knnyt jelent. Ha a kapott szavakat egyms mg rakjuk, akkor a knny gyors tank eredmnyt kapjuk.

Az angol Carden Loyd Mark VI. tpus adta a fejlesztsi alapot, 1929-ben 4 darabot kaptak Anglitl, ezrt ezeknek a CV-29 lett a megnevezse. Az olaszok a sajt vltozatuk fejlesztsvel 1933-ban vgeztek, ezrt lett a neve L3/CV-33. (az L3 azrt lett el rakva, mert volt egy msik olasz knny tank is a „carro armato” teht pnclozott tank L6/40-es tpus. A 3-as s 6-os szm pedig a tonnban mrt tmegre utal.) Ez a tpuscsald rendkvl sikeres volt, mert kzel 2500 darabot gyrtottak belle s tbb orszg is rendszerestette. Tbbek kztt Ausztria, Bulgria, Brazilia, Horvtorszg, Kna, Spanyolorszg is.

A CV-33 lett teht az alaptpus, amibl a tbbi altpust (CV-35, CV-38, L3 „centro radio” parancsnoki, L3 „passerella” hdvet, L3 „lancia fiamme” lngszrs, L3 „contro carro” teht pncltr) kifejlesztettk. A Fiat (T) 3000-es harckocsi eladsi kudarca utn, az olaszok nem tettek le arrl, hogy harckocsit adjanak el Magyarorszgnak. 1933-ban a Magyar-Olasz Fegyverzeti Bizottsg trgyalsain megllapods szletett arrl, hogy az j olasz harckocsibl egy mintadarabot tadnak tesztelsre. 1934 nyarn megrkezett Magyarorszgra a mintajrm, ami nem a gppusks, hanem a lngszrs vltozat CV-33-as volt. A megrendelt 150 darabban volt mg egy CV-33-as. Ennek a kt darabnak a rendszmai: H-164 (lngszrs) s H-169 (CV-33 oktat). Tovbbi rendszmok: H-101-tl H-163-ig; H-165-tl H-168-ig; H-170-tl H-251-ig. ( a forrsok itt sem egyeznek teljesen, tbb varicit is lttam a rendszmokkal kapcsolatban).

Az alaptpus els tovbbfejlesztse az 1935-ben bemutatott CV-35. A CV-35 fejlesztsi munkival valjban 1934 v vgre elkszltek, de a ksz s mkdkpes prototpus csak 1935-re plt meg. A CV-33-nl szegecselst hasznltak, a CV-35-nl is mg mindig szegecselssel fixltk a lapokat egymshoz. A hegesztses technikt elenysz mennyisgben fogjk alkalmazni. A pnclvastagsgot ell, oldalt s htul is megnveltk. A frontrszt 1,5 mm-rel az oldalt 2 mm-rel s a htuljt 1 mm-rel vastagtottk meg. Az ilyen arny vastagsg nvels a tmegen is szrevehet. Az alaptpushoz kpest a CV-35 mr 400-500 kg-mal nehezebb. gy a tmege elrte a 3,3 tonnt. Nemcsak a pnclzat vltozott, de a harckocsi mretei is megvltoztak. A CV-35-s mreteit pontosan ismerjk, ezrt tudhat, hogy az alaptpusnl 170 mm-rel hosszabb s 100 mm-rel magasabb. A szlessg nem vltozott. A pncltest kialaktsa kismrtkben, de vltozott az alaptpushoz kpest. A CV-35 teste szembl egy teljesen egyenes lappal kezddik, vastagsga 13,5 mm. Innen egy 80 fokos lap kvetkezik, aminek szintn 13,5 mm a vastagsga. A vezet eltti lemez 65 fokos dlsszg a vastagsg itt is 13,5 mm. A vezet kmlelnylsnl 15 fok a dls a vastagsga megint 13,5 mm. (nhny klfldi forrs 14 mm-t r) A tetlemez 4 fokos dlsszg, vastagsga 6 mm. A kzdtr hts fala 19 fokban van dntve vastagsga 8 mm. Htrafel a legnysg szinte semmit sem ltott, fggetlenl attl, hogy a htfalon volt kialtott kmlel. A szks beltr, s az lsek kzelsge a htfalhoz kpest, nagyban akadlyoztk a megfelel kiltst htrafel. A motortr tet vzszintes, s 6 mm vastag a lemez. A test farlemeze az fggleges, s 6 mm vastagsg. A harckocsi alja, vagyis a tekn 6 mm vastag, a hasmagassga 230 mm. A test oldala s a felptmny als rsze fggleges kialakts s 8 mm vastagsg. A felptmny fels rsze oldalt ahol a kmlel is van, ott 15 fokos a dlsszg s az is 8 mm vastag.

A futmvn is vltozatni kellett, hogy a plusz kilkkal megbirkzzon. A futm oldalanknt 6 darab gumiperemes 250 mm tmrj futgrgbl llt, amit kt 3 grgs csoportra osztottak szt. Ezek a futgrgk a kis mretk s gumi nem megfelel minsge miatt hajlamos volt a gyakori meghibsodsra. A lengscsillaptst 6 tag laprug kteg biztostja mind a kt grg csoportnl. A lncfeszt kerk 380 mm tmrj s 6 klls. Ennek a felletn nincs az a gumi, mint ami a futgrgn megtallhat. A lnchajt kerk 12 fogas s 435 mm tmrj. A lnctalp 140 tagbl ll. Egy lnctag 50 mm hossz s 195 mm szles, de a tl nagy ignybevtel hatsra s a nem megfelel anyagminsg miatt hamar elhasznldtak, megnyltak. A lnc felfekvsi hossza 1600 mm, fajlagos talajnyomsa: 0,62 kg/cm2. Az Ansaldo lejtmsz kpessge 45 fok, lpcsmsz kpessge 70 cm. Az oldalstabilitsi rtke nagyon j volt, szm szerint 60 fok, az rokthidal kpessge 1,45 m.

A kt grg csoportot sszekt tengely 1240 mm hossz. rdekes megoldst alkalmaztak a lnctalp fels megtmasztsra. A megszokott kismret lnctmaszt grgk helyett, fmvasals falccel oldottk meg. Ez a lc a lnchajt kerk mgtt kezddtt kb. 15 cm-rel, s a rugzatlan kisegt futgrg rgzt szrig tartott. A kormnym nem vltozott, ezrt a legkisebb fordulsi sugr 4 mter, de ha "sarkon fordult" akkor ehhez csak 2,8 mter kellett. A kormnyzs kt botkormny segtsgvel trtnt.
A megnvekedett tmeg miatt a CV-33-ban hasznlt Fiat-SPA CV01 motor a maga 38 lerejvel mr nem volt elg. Ezrt a motor teljestmnyt megemeltk 5 lervel, gy elrte a 43 lers teljestmnyt. A hengerrtartalom ennek ellenre nem vltozott, az maradt a 2746 cm3, fogyaszts ton: 45 liter/100 km vagy 6 zemra. Maximlis sebessge ton 42 km/h, terepen mr csak 15 km/h. A teljestmnyhez tartoz fordulatszm pedig 2900 ford./perc, a motor fajlagos teljestmnye 13 Le/t. A hattvolsga ton 145-160 km, terepen mr csak 100-120 km megttelre volt kpes. A fejlesztsnek ksznheten a motornak j nevet adtak, ami a Fiat-SPA CV03-005 lett. Ez a motor soros 4 hengeres, benzin zem, s folyadkhtses. A motor a pncltest htuljban lett beptve, de nem hosszban, hanem keresztben. A htraditor s a ventiltor a farlemeznl lett elhelyezve. rdekessge a motornak, hogy nem volt rajta nindt. Ezrt mindig kurblival kellett beindtani, ami harcszatilag komoly htrnyt jelentett. Voltak ksrletek egy bernt zsinros motorcsnakhoz hasonl indtszerkezet kifejlesztsre, de ezek nem vltak be, ezrt elvetettk. A motorhoz tbb helyrl is hozz lehetett frni. Az egyik a pncltest farlemezn kialaktott kr alak ajt, aminek a kzepn egy vontatszem is volt. A msik a pncltest tetejn a felptmny mgtt, kt nagy mret ngyzet alak szerelnyls segtsgvel. De volt egy harmadik is, ami a kzdtr htuljn volt az lsek mgtt. A kipufogcsveket a dobokkal egytt a pncltest htuljn kt oldalt vezettk ki a motortrbl. A vlt nem vltozott az alaptpushoz kpest, ez is ugyangy 4 elre s 1 htrameneti fokozattal rendelkezett.

A vlt bolygmves kialakts (a vltban tallhat egyik fogaskerk nemcsak a sajt tengelye krl forog, hanem egy msik tengely krl is kering egyidejleg). Mivel ell van a lnchajt kerk s a motor htul, ezrt a nyomatktvitelt kardntengely segtsgvel tovbbtottk a motorbl. Ez a kardntengely a kzdtren keresztl, a kt ls kztt futott vgig. Innen folytatta tjt a sebessgvltba, majd a fogaskerkhzba, ami tovbbtotta a megfelel mdon a forgatnyomatkot a lnchajt kerekekhez.
Az Ansaldo harckocsik llomshelyei:
Egysg
|
Szolglati hely
|
Harckocsik szma (darab)
|
Figyeltornyos vltozat
|
Altisztkpz Iskola
|
Jutas
|
5
|
2
|
Haditechnikai Intzet
|
Budapest
|
5
|
1
|
Ludovika Akadmia
|
Budapest
|
7
|
2
|
1. lovas dandr harckocsi szzada
|
Nyregyhza
|
18
|
6
|
1. gpkocsiz dandr feldert zszlalj
|
Budapest
|
22
|
6
|
2. lovas dandr harckocsi szzada
|
Cegld
|
18
|
6
|
2. gpkocsiz dandr feldert zszlalj
|
Kassa
|
18
|
6
|
9. kerkpros zszlalj harckocsi szakasza
|
Jszberny
|
6
|
2
|
10.kerkpros zszlalj harckocsi szakasza
|
Budapest
|
6
|
2
|
11.kerkpros zszlalj harckocsi szakasza
|
Rtsg
|
6
|
2
|
12.kerkpros zszlalj harckocsi szakasza
|
Munkcs
|
6
|
2
|
13.kerkpros zszlalj harckocsi szakasza
|
Nyrbtor
|
6
|
2
|
14.kerkpros zszlalj harckocsi szakasza
|
Nagyszls
|
6
|
2
|
15.kerkpros zszlalj harckocsi szakasza
|
Kiskunhalas
|
6
|
2
|
16.kerkpros zszlalj harckocsi szakasza
|
Szeged
|
6
|
2
|
101. vegyiharc zszlalj
|
Piliscsaba
|
9
|
0
|
sszes darabszm
|
_______________
|
150
|
45
|
Az alaptpushoz kpest a fegyverzetben is vltozsok lltak be. A nagyobb tzer rdekben lecserltk az 1 darab Fiat-Revelli 6,5 mm-es vagy az 1 darab 8 mm-es M1914-es gppuskt 2 darab 8 mm-es Breda gppuskra. A lszer javadalmazs a tzer megduplzdsval nem ntt inkbb cskkent. Az eredetileg 4800 darabos kszlet 2650 darabra redukldott. A Magyarorszgon rendszerestett pldnyokon a 8 mm-es Breda helyett a 8 mm-es 34/37M Gebauer gppuskkat ptettk be. A kt gppuska tzvonala kb.90-100 cm kztt van a fldtl. A gppuskk kitrthetsge felfel: 15 fok, lefel: 10 fok, jobbra-balra: mindkt irnyban 12-12 fok, sszesen 24 fok.
A gppuskkat rgzt szerkezet egyik rsze a csvek fltt tallhat fel-s lehajthat kis pnclsveg, amit a lvsz (aki egyben a harckocsi parancsnoka is) kezel. A pnclsveg felhajtsval a lvsz mris tehette a dolgt. Maga a rgzt szerkezet inkbb egy rgzt gyra hasonlt. A szerkezet harckocsin kvli feln van a rgzt gy els harmada, s kt kis csdarab, ami kt helyen kis fmelemmel egymshoz van rgztve. Ebbe a kt kis csdarabba kell bellrl beilleszteni a gppuska csvt, amg a gppuska tokja (ez alkotja a gppuska vzt, ebben van benne a f szerkezeti egysgek s a mozg alkatrszek tbbsge) meg nem akad az gy ells falban. A rgzt gy aljn a markolat s az elstbillenty vonalban van egy nyls, ahov ezt a kt rszt le kell engedni. gy a gppuska vzszintesen fekszik az gyban, s a gppuska tokjnak vgt is a rgzt gy vgre kell fektetni. Felvetdtt, hogy a magyar Ansaldokba 12,7 mm-es gppuskt szereljenek, de errl letettek, mert a fegyvert tl nagynak talltk a harckocsihoz kpest. Ennek az az oka, hogy 1940 mjusban bemutattk a 12,7 mm-es gppuska mintapldnyt, amit aztn csapatprbn prbltak ki. Itt megmutatkozott a fegyver megbzhatsga s a nagy tzereje. A tzgyorsasga megkzeltette a 8 mm-est, de rombolereje sokkal jobb volt. A prbt vgrehajt 2. lovasdandr pnclos szzada szorgalmazta a fegyver adaptlst az Ansaldokba. A HTI megllaptsa szerint is valban szksg lenne a nagyobb fegyverre, de mivel kltsges lett volna ezrt, s az ler elleni hatkonysgvesztssel jr lszerpazarls miatt elvetettk. A msik ok, hogy a 12,7 mm-es gppuskbl csak 1 darabot tudtak volna bepteni a szks hely miatt.

A vezet kmlelnylsval egy vonalban tallhat a tornyon kt fnyszr. Ez nem tl j megolds, mert jszakai menetben gy sokkal nehezebben vehetek szre az thibk s az takadlyok. A torony tetejn kt bvnyls van a szemlyzet rszre, ez a majdnem ngyzet alak nyls 480 mm szles s 540 mm hossz. A torony magassga a kzppontnl mrve 600 mm. A magyarorszgi pldnyok egy rsze, (45 darab) 7 prizms figyeltornyot kapott, a korltozott kilts elhrtsra. Ezek a figyeltornyok 148 mm magasak s 500 mm hosszak voltak, s 1600 pengbe kerlt minden egyes ilyen figyeltorony. A torony hossza a kzpvonalnl mrve 820 mm. A forgtoronyrl tnyleg lemondtak, mert 160 kg volt a tmege, gondot okozott az elhelyezse s annak kzi vagy gpi meghajtsa. A lthatsg nem lett volna jobb, mint a figyelprizmssal. A harckocsikat kt helyen troltk: rknytborban s Hajmskren. Terveztk hogy az Ansaldokat felszerelik R-1 tpus rdival, de a kevs hely, s az talaktsok idignyessge miatt ezt elvetettk. Az elkpzelsek szerint a test mindkt oldalra 9 mm-es pncllemezbl, egyenknt 25 literes dobozt szereltek volna a ptfutgrgk helyre. Amelyik Ansaldoba nem kerlt volna rdi annak a dobozait talaktottk volna ptzemanyag tartlly, s gy a hatsugr megnvekedett volna tovbbi 75%-kal. Tovbb azt is terveztk, hogy minden Ansaldot elltnak egy Beck rendszer lvszrok periszkppal, aminek 1,3- szoros volt a nagytsa, 420 vons volt a ltmezeje, s 31 cm magas volt. Ennek a trolst brtokban javasoltk a kzdtr hts faln. A periszkpos terv megvalsulsrl nem tudtam megbzhat inft szerezni.
A CV-33 „lancia fiamme” (lngszrs) vltozat hosszabb volt 150 mm-rel, mint a CV-35-s. A szlessg s a magassg nem vltozott. A lnctagok szma 4-gyel tbb lett, a futmvn ms nem vltozott. A fajlagos talajnyoms: 0,65 kg/cm2. Az alaptmeg 200 kg-mal tbb lett. A motorbl a 43 Le-s kerlt bele. A fogyasztsa ton 47-50 liter/100 km. A gzl, a lpcsmsz, s a lejtmsz kpessg nem vltozott. A sebessge ton lecskkent 40 km/h-ra. A gppuskkat s a rgzt szerkezetet eltvoltottk, s egy Fiat-OCI tpus lngszr lett beszerelve a helyre. A gylkony anyagot, ami a levegvel rintkezve meggyulladt egy kismret utnfutn hzta maga utn. Az utnfutra egy 500 literes tartly volt felszerelve. Az utnfutval a hossza 5,6 m-re ntt. A pnclzata nem volt olyan ers, mint a CV-35-nek. Szembl 12 mm, oldalt 6 mm, htul 5 mm, a tetn szintn 5 mm vastag volt a pnclzat. Az zemanyag mennyisge maradt a 65 liter.
| |
gretnkhz hven elkszlt az ANSALDO teljes rcfelvarrsa. Mivel elg sok j informci kerlt be az eredeti lersba amit mg az oldal indulsakor kzltnk le, ezrt egy teljesen nnll, j lers kszlt s kerlt publiklsra. Ezton is nagy ksznet Compibcsi kitart munkjnk s remek gyjtsnek.