Magyartank

.








TÁRSOLDALAK
ELÉRHETŐSÉG

VENDÉGKÖNYV.

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
HÍREK
HÍREK : L3/CV-35 Ansaldo

L3/CV-35 Ansaldo

Compibácsi - Normen  2014.07.30. 18:06

L3/CV-35 AnsaldoMagyarország kijátszva az Antant ellenőrzéseket 1934-ben először 68, majd utána újabb 82 darab fegyverzet nélküli Fiat - Ansaldot rendelt Olaszországtól.  A leszállítás 1935 szeptembere és 1936 decembere között megtörtént. Ennek a kis harckocsinak a fejlesztése az 1930-as évek legelején kezdődött egy angol licence alapján.  A „CV” tehát „carro veloce” szó gyors tankot jelent. Az „L” pedig „leggero” vagyis könnyűt jelent. Ha a kapott szavakat egymás mögé rakjuk, akkor a könnyű gyors tank eredményt kapjuk. 



 
Magyarország kijátszva az Antant ellenőrzéseket 1934-ben először 68, majd utána újabb 82 darab fegyverzet nélküli Fiat - Ansaldot rendelt olaszországtól. Egy Ansaldo ára 80.000 és 90.000 líra között "mozgott" 1935-ben.   A leszállítás 1935 szeptembere és 1936 decembere között megtörtént. Ennek a kis harckocsinak a fejlesztése az 1930-as évek legelején kezdődött egy angol licence alapján.  A „CV” tehát „carro veloce” szó gyors tankot jelent. Az „L” pedig „leggero” vagyis könnyűt jelent. Ha a kapott szavakat egymás mögé rakjuk, akkor a könnyű gyors tank eredményt kapjuk. 
 
 
Az angol Carden Loyd Mark VI. típus adta a fejlesztési alapot, 1929-ben 4 darabot kaptak Angliától, ezért ezeknek a CV-29 lett a megnevezése. Az olaszok a saját változatuk fejlesztésével 1933-ban végeztek, ezért lett a neve L3/CV-33. (az L3 azért lett elé rakva, mert volt egy másik olasz könnyű tank is a „carro armato” tehát páncélozott tank L6/40-es típusú. A 3-as és 6-os szám pedig a tonnában mért tömegre utal.) Ez a típuscsalád rendkívül sikeres volt, mert közel 2500 darabot gyártottak belőle és több ország is rendszeresítette. Többek között Ausztria, Bulgária, Brazilia, Horvátország, Kína, Spanyolország is.
 
 
A CV-33 lett tehát az alaptípus, amiből a többi altípust (CV-35, CV-38, L3 „centro radio” parancsnoki, L3 „passerella” hídvető, L3 „lancia fiamme” lángszórós, L3 „contro carro” tehát páncéltörő) kifejlesztették. A Fiat (T) 3000-es harckocsi eladási kudarca után, az olaszok nem tettek le arról, hogy harckocsit adjanak el Magyarországnak. 1933-ban a Magyar-Olasz Fegyverzeti Bizottság tárgyalásain megállapodás született arról, hogy az új olasz harckocsiból egy mintadarabot átadnak tesztelésre. 1934 nyarán megérkezett Magyarországra a mintajármű, ami nem a géppuskás, hanem a lángszórós változatú CV-33-as volt. A megrendelt 150 darabban volt még egy CV-33-as. Ennek a két darabnak a rendszámai: H-164 (lángszórós) és H-169 (CV-33 oktató). További rendszámok: H-101-től H-163-ig; H-165-től H-168-ig; H-170-től H-251-ig. ( a források itt sem egyeznek teljesen, több variációt is láttam a rendszámokkal kapcsolatban).
 
Az alaptípus első továbbfejlesztése az 1935-ben bemutatott CV-35. A CV-35 fejlesztési munkáival valójában 1934 év végére elkészültek, de a kész és működőképes prototípus csak 1935-re épült meg. A CV-33-nál szegecselést használtak, a CV-35-nél is még mindig szegecseléssel fixálták a lapokat egymáshoz. A hegesztéses technikát elenyésző mennyiségben fogják alkalmazni. A páncélvastagságot elől, oldalt és hátul is megnövelték. A frontrészt 1,5 mm-rel az oldalát 2 mm-rel és a hátulját 1 mm-rel vastagították meg. Az ilyen arányú vastagság növelés a tömegen is észrevehető. Az alaptípushoz képest a CV-35 már 400-500 kg-mal nehezebb. Így a tömege elérte a 3,3 tonnát. Nemcsak a páncélzat változott, de a harckocsi méretei is megváltoztak. A CV-35-ös méreteit pontosan ismerjük, ezért tudható, hogy az alaptípusnál 170 mm-rel hosszabb és 100 mm-rel magasabb. A szélesség nem változott. A páncéltest kialakítása kismértékben, de változott az alaptípushoz képest. A CV-35 teste szemből egy teljesen egyenes lappal kezdődik, vastagsága 13,5 mm. Innen egy 80 fokos lap következik, aminek szintén 13,5 mm a vastagsága. A vezető előtti lemez 65 fokos dőlésszögű a vastagság itt is 13,5 mm. A vezető kémlelőnyílásnál 15 fok a dőlés a vastagsága megint 13,5 mm. (néhány külföldi forrás 14 mm-t ír) A tetőlemez 4 fokos dőlésszögű, vastagsága 6 mm. A küzdőtér hátsó fala 19 fokban van döntve vastagsága 8 mm. Hátrafelé a legénység szinte semmit sem látott, függetlenül attól, hogy a hátfalon volt kialított kémlelő. A szűkös beltér, és az ülések közelsége a hátfalhoz képest, nagyban akadályozták a megfelelő kilátást hátrafelé.  A motortér tető vízszintes, és 6 mm vastag a lemez. A test farlemeze az függőleges, és 6 mm vastagságú. A harckocsi alja, vagyis a teknő  6 mm vastag, a hasmagassága 230 mm. A test oldala és a felépítmény alsó része függőleges kialakítású és 8 mm vastagságú. A felépítmény felső része oldalt ahol a kémlelő is van, ott 15 fokos a dőlésszög és az is 8 mm vastag.
 
 
A futóművön is változatni kellett, hogy a plusz kilókkal megbirkózzon. A futómű oldalanként 6 darab gumiperemes 250 mm átmérőjű futógörgőből állt, amit két 3 görgős csoportra osztottak szét. Ezek a futógörgők a kis méretük és gumi nem megfelelő minősége miatt hajlamos volt a gyakori meghibásodásra. A lengéscsillapítást 6 tagú laprugó köteg biztosítja mind a két görgő csoportnál. A láncfeszítő kerék 380 mm átmérőjű és 6 küllős. Ennek a felületén nincs az a gumi, mint ami a futógörgőn megtalálható. A lánchajtó kerék 12 fogas és 435 mm átmérőjű. A lánctalp 140 tagból áll. Egy lánctag 50 mm hosszú és 195 mm széles, de a túl nagy igénybevétel hatására és a nem megfelelő anyagminőség miatt hamar elhasználódtak, megnyúltak. A lánc felfekvési hossza 1600 mm, fajlagos talajnyomása: 0,62 kg/cm2. Az Ansaldo lejtőmászó képessége 45 fok, lépcsőmászó képessége 70 cm. Az oldalstabilitási értéke nagyon jó volt, szám szerint 60 fok, az árokáthidaló képessége 1,45 m.
 
 
A két görgő csoportot összekötő tengely 1240 mm hosszú. Érdekes megoldást alkalmaztak a lánctalp felső megtámasztására. A megszokott kisméretű lánctámasztó görgők helyett, fémvasalású faléccel oldották meg. Ez a léc a lánchajtó kerék mögött kezdődött kb. 15 cm-rel, és a rugózatlan kisegítő futógörgő rögzítő száráig tartott. A kormánymű nem változott, ezért a legkisebb fordulási sugár 4 méter, de ha "sarkon fordult" akkor ehhez csak 2,8 méter kellett. A kormányzás két botkormány segítségével történt.
 
A megnövekedett tömeg miatt a CV-33-ban használt Fiat-SPA CV01 motor a maga 38 lóerejével már nem volt elég. Ezért a motor teljesítményét megemelték 5 lóerővel, így elérte a 43 lóerős teljesítményt. A hengerűrtartalom ennek ellenére nem változott, az maradt a 2746 cm3, fogyasztás úton: 45 liter/100 km vagy 6 üzemóra. Maximális sebessége úton 42 km/h, terepen már csak 15 km/h. A teljesítményhez tartozó fordulatszám pedig 2900 ford./perc, a motor fajlagos teljesítménye 13 Le/t. A hatótávolsága úton 145-160 km, terepen már csak 100-120 km megtételére volt képes. A fejlesztésnek köszönhetően a motornak új nevet adtak, ami a Fiat-SPA CV03-005 lett. Ez a motor soros 4 hengeres, benzin üzemű, és folyadékhűtéses. A motor a páncéltest hátuljában lett beépítve, de nem hosszában, hanem keresztben. A hűtőradiátor és a ventilátor a farlemeznél lett elhelyezve. Érdekessége a motornak, hogy nem volt rajta önindító. Ezért mindig kurblival kellett beindítani, ami harcászatilag komoly hátrányt jelentett. Voltak kísérletek egy berántó zsinóros motorcsónakéhoz hasonló indítószerkezet kifejlesztésére, de ezek nem váltak be, ezért elvetették. A motorhoz több helyről is hozzá lehetett férni. Az egyik a páncéltest farlemezén kialakított kör alakú ajtó, aminek a közepén egy vontatószem is volt. A másik a páncéltest tetején a felépítmény mögött, két nagy méretű négyzet alakú szerelőnyílás segítségével. De volt egy harmadik is, ami a küzdőtér hátulján volt az ülések mögött. A kipufogócsöveket a dobokkal együtt a páncéltest hátulján két oldalt vezették ki a motortérből. A váltó nem változott az alaptípushoz képest, ez is ugyanúgy 4 előre és 1 hátrameneti fokozattal rendelkezett.
 
 
A váltó bolygóműves kialakítású (a váltóban található egyik fogaskerék nemcsak a saját tengelye körül forog, hanem egy másik tengely körül is kering egyidejűleg). Mivel elől van a lánchajtó kerék és a motor hátul, ezért a nyomatékátvitelt kardántengely segítségével továbbították a motorból. Ez a kardántengely a küzdőtéren keresztül, a két ülés között futott végig. Innen folytatta útját a sebességváltóba, majd a fogaskerékházba, ami továbbította a megfelelő módon a forgatónyomatékot a lánchajtó kerekekhez.
 

Az Ansaldo harckocsik állomáshelyei:

Egység

Szolgálati hely

Harckocsik száma (darab)

Figyelőtornyos változat

Altisztképző Iskola

Jutas

5

2

Haditechnikai Intézet

Budapest

5

1

Ludovika Akadémia

Budapest

7

2

1. lovas dandár harckocsi százada

Nyíregyháza

18

6

1. gépkocsizó dandár felderítő zászlóalj

Budapest

22

6

2. lovas dandár harckocsi százada

Cegléd

18

6

2. gépkocsizó dandár felderítő zászlóalj

Kassa

18

6

9. kerékpáros zászlóalj harckocsi szakasza

Jászberény

6

2

10.kerékpáros zászlóalj harckocsi szakasza

Budapest

6

2

11.kerékpáros zászlóalj harckocsi szakasza

Rétság

6

2

12.kerékpáros zászlóalj harckocsi szakasza

Munkács

6

2

13.kerékpáros zászlóalj harckocsi szakasza

Nyírbátor

6

2

14.kerékpáros zászlóalj harckocsi szakasza

Nagyszőlős

6

2

15.kerékpáros zászlóalj harckocsi szakasza

Kiskunhalas

6

2

16.kerékpáros zászlóalj harckocsi szakasza

Szeged

6

2

101. vegyiharc zászlóalj

Piliscsaba

9

0

Összes darabszám

_______________

150

45

 

Az alaptípushoz képest a fegyverzetben is változások álltak be. A nagyobb tűzerő érdekében lecserélték az 1 darab Fiat-Revelli 6,5 mm-es vagy az 1 darab 8 mm-es M1914-es géppuskát 2 darab 8 mm-es Breda géppuskára. A lőszer javadalmazás a tűzerő megduplázódásával nem nőtt inkább csökkent. Az eredetileg 4800 darabos készlet 2650 darabra redukálódott. A Magyarországon rendszeresített példányokon a 8 mm-es Breda helyett a 8 mm-es 34/37M Gebauer géppuskákat építették be. A két géppuska tűzvonala kb.90-100 cm között van a földtől. A géppuskák kitéríthetősége felfelé: 15 fok, lefelé: 10 fok, jobbra-balra: mindkét irányban 12-12 fok, összesen 24 fok.

 
A géppuskákat rögzítő szerkezet egyik része a csövek fölött található fel-és lehajtható kis páncélsüveg, amit a lövész (aki egyben a harckocsi parancsnoka is) kezel. A páncélsüveg felhajtásával a lövész máris tehette a dolgát. Maga a rögzítő szerkezet inkább egy rögzítő ágyra hasonlít. A szerkezet harckocsin kívüli felén van a rögzítő ágy első harmada, és két kis csődarab, ami két helyen kis fémelemmel egymáshoz van rögzítve. Ebbe a két kis csődarabba kell belülről beilleszteni a géppuska csövét, amíg a géppuska tokja (ez alkotja a géppuska vázát, ebben van benne a fő szerkezeti egységek és a mozgó alkatrészek többsége) meg nem akad az ágy elülső falában. A rögzítő ágy alján a markolat és az elsütőbillentyű vonalában van egy nyílás, ahová ezt a két részt le kell engedni. Így a géppuska vízszintesen fekszik az ágyban, és a géppuska tokjának végét is a rögzítő ágy végére kell fektetni. Felvetődött, hogy a magyar Ansaldokba  12,7 mm-es géppuskát szereljenek, de erről letettek, mert a fegyvert túl nagynak találták a harckocsihoz képest. Ennek az az oka, hogy 1940 májusában bemutatták a 12,7 mm-es géppuska mintapéldányát, amit aztán csapatpróbán próbáltak ki. Itt megmutatkozott a fegyver megbízhatósága és a nagy tűzereje. A tűzgyorsasága megközelítette a 8 mm-esét, de rombolóereje sokkal jobb volt.  A próbát végrehajtó 2. lovasdandár páncélos százada szorgalmazta a fegyver adaptálását az Ansaldokba. A HTI megállapítása szerint is valóban szükség lenne a nagyobb fegyverre, de mivel költséges lett volna ezért, és az élőerő elleni hatékonyságvesztéssel járó lőszerpazarlás miatt elvetették. A másik ok, hogy a 12,7 mm-es géppuskából csak 1 darabot tudtak volna beépíteni a szűkös hely miatt.
 
 
A vezető kémlelőnyílásával egy vonalban található a tornyon két fényszóró. Ez nem túl jó megoldás, mert éjszakai menetben így sokkal nehezebben vehetőek észre az úthibák és az útakadályok. A torony tetején két búvónyílás van a személyzet részére, ez a majdnem négyzet alakú nyílás 480 mm széles és 540 mm hosszú. A torony magassága a középpontnál mérve 600 mm. A magyarországi példányok egy része, (45 darab) 7 prizmás figyelőtornyot kapott, a korlátozott kilátás elhárítására. Ezek a figyelőtornyok 148 mm magasak és 500 mm hosszúak voltak, és 1600 pengőbe került minden egyes ilyen figyelőtorony. A torony hossza a középvonalnál mérve 820 mm. A forgótoronyról tényleg lemondtak, mert 160 kg volt a tömege, gondot okozott az elhelyezése és annak kézi vagy gépi meghajtása. A láthatóság nem lett volna jobb, mint a figyelőprizmással. A harckocsikat két helyen tárolták: Örkénytáborban és Hajmáskéren. Tervezték hogy az Ansaldokat felszerelik R-1 típusú rádióval, de a kevés hely, és az átalakítások időigényessége miatt ezt elvetették. Az elképzelések szerint a test mindkét oldalára 9 mm-es páncéllemezből, egyenként 25 literes dobozt szereltek volna a pótfutógörgők helyére. Amelyik Ansaldoba nem került volna rádió annak a dobozait átalakították volna pótüzemanyag tartállyá, és így a hatósugár megnövekedett volna további 75%-kal. Továbbá azt is tervezték, hogy minden Ansaldot ellátnak egy Beck rendszerű lövészárok periszkóppal, aminek 1,3- szoros volt a nagyítása, 420 vonás volt a látómezeje, és 31 cm magas volt. Ennek a tárolását bőrtokban javasolták a küzdőtér hátsó falán. A periszkópos terv megvalósulásáról nem tudtam megbízható infót szerezni.
 
A CV-33 „lancia fiamme” (lángszórós) változat hosszabb volt 150 mm-rel, mint a CV-35-ös. A szélesség és a magasság nem változott. A lánctagok száma 4-gyel több lett, a futóművön más nem változott. A fajlagos talajnyomás: 0,65 kg/cm2. Az alaptömeg 200 kg-mal több lett. A motorból a 43 Le-s került bele. A fogyasztása úton 47-50 liter/100 km. A gázló, a lépcsőmászó, és a lejtőmászó képesség nem változott. A sebessége úton lecsökkent 40 km/h-ra. A géppuskákat és a rögzítő szerkezetet eltávolították, és egy Fiat-OCI típusú lángszóró lett beszerelve a helyére. A gyúlékony anyagot, ami a levegővel érintkezve meggyulladt egy kisméretű utánfutón húzta maga után. Az utánfutóra egy 500 literes tartály volt felszerelve. Az utánfutóval a hossza 5,6 m-re nőtt. A páncélzata nem volt olyan erős, mint a CV-35-nek. Szemből 12 mm, oldalt 6 mm, hátul 5 mm, a tetőn szintén 5 mm vastag volt a páncélzat. Az üzemanyag mennyisége maradt a 65 liter.
 
 
 

1 hozzászólás
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
2014.07.30. 18:09
Normen76

Ígéretünkhöz híven elkészült az ANSALDO teljes rácfelvarrása. Mivel elég sok új információ került be az eredeti leírásba amit még az oldal indulásakor közöltünk le, ezért egy teljesen önnálló, új leírás készült és került publikálásra. Ezúton is nagy köszönet Compibácsi kitartó munkájánk és remek gyűjtésének.

     

  Üdvözlök mindenkit a WotHungary csapata nevében! Az oldalon megtaláltok minden információt a World of tanks-ról, oktató videókat, modokat, híreket! 


Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?