Magyartank

.








TRSOLDALAK
ELRHETSG

VENDGKNYV.

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     
HREK
HREK : 36/40. M Nimrd pnclvadsz s lgvdelmi gpgy

36/40. M Nimrd pnclvadsz s lgvdelmi gpgy

Compibcsi - Normen  2014.04.19. 17:43

36/40. M Nimrd pnclvadsz s lgvdelmi gpgy: A mrcius vgre, prilis elejre grt lers formba ntetett. A Nimrd trtnete 1936. oktber 25-n kezddtt, amikor a Landsverk gyr egyik igazgatja Magyarorszgra ltogatott, a Honvdelmi Minisztrium meghvsra. A meghvott vendg vaskos dokumentcival s filmfelvtelekkel rkezett, hogy be tudja mutatni a gyr termkeit. A termkbemutatn a HM illetkesein kvl a Haditechnikai Intzet, a Ganz, s a MVAG szakemberei voltak jelen. Itt krvonalazdotak elszr a jrm tervei.



A Nimrd trtnete 1936. oktber 25-n kezddtt, amikor a Landsverk gyr egyik igazgatja Magyarorszgra ltogatott, a Honvdelmi Minisztrium meghvsra. A meghvott vendg vaskos dokumentcival s filmfelvtelekkel rkezett, hogy be tudja mutatni a gyr termkeit. A termkbemutatn a HM illetkesein kvl a Haditechnikai Intzet, a Ganz, s a MVAG szakemberei voltak jelen. Az ismertetn bemutatsra kerlt az L-60-as knny harckocsi, az L-185-s pnclkocsi s az L-62 njr csapatlgvdelmi harcjrm.

Ebben az idben az a mozg lgvdelmi eszkz vilgviszonylatban is jdonsgnak szmtott. Ez a merben j elgondols a katonai szakrtknek nagyon tetszett. Mert gy llandan meg lehetett oldani a csapatok lgvdelmt s baj esetn korltozottan, de tmogatni tudta a fldi csapatokat is. A szakemberek igennel szavaztak az L-60 s az L-62-nl. Ezt tbb ok is indokolta. Ezzel a knny harckocsival meg lehetett teremteni a harckocsi gyrts alapjait. Az L-62-nl pedig a lgvdelmi gy rendelkezsre llt, mivel azt licence alapjn a magyar ipar is gyrtotta. A kt tpus kevs eltrst mutatott, gy a kltsgek is viszonylag alacsonyan tarthatak voltak.

Miutn a dnts megszletett, 1937 tavaszn egy delegci utazott Landskronba, s a gyrban alapos vizsglatokat vgeztek a kiszemelt jrmveken. A vizsglatok vgeztvel, az eredmnyek fnyben a HM rendelt egy mintapldnyt. A vrhat megrendelsek miatt a MVAG szintn vett egy pldnyt, hogy tudjk tanulmnyozni a jrmvet, s hogy felkszljenek a vrhat gyrtsra. A krt mintapldny 1938 vgn megrkezett, de az gyt nem krtk hozz. A pldnnyal az ismerkedst szinte azonnal megkezdtk, hogy 1939 mrciusra ksz legyen a felfegyverzett prototpus. A prototpussal mg abban az vben tartottak egy nagy csapatprbt. Ezen a prbn, ami augusztus 16-tl szeptember vgig zajlott, megvizsgltk a menetteljestmnyt klnbz krlmnyek kztt. Kzben figyeltk a mszaki paramtereket s a meghibsodsi hajlamot is. Utoljra a tzerejt s a sokfle lvszeti lehetsgeket vizsgltk, ami kedvez eredmnyeket mutatott. A csapatprba utn csak nhny mdostst krtek a szakrtk. Ekkor vetettk fel, mint javaslatot, hogy bvtsk a legnysget 1 fvel, aki a tzvezet lenne. A krt mdostsokat 1940 mjusban befejeztk, s a bemutats utn „40.M Nimrd pnclvadsz s lgvdelmi gpgy” nven rendszerestettk.

Az alkalmazst illeten megoszlottak a vlemnyek vele kapcsolatban. A gyorscsapatoknl a pnclelhrt feladatokat rszestettk vele elnyben, mg a pnclos alakulatoknl pont ellenkezleg, a lgvdelmi tevkenysgt akartk eltrbe helyezni. De a vezrkar gy rtkelte, hogy a 40 mm-es gpgyjval mindkt feladatot el tudja ltni tkletesen. Tovbbi vitra adott okot a vezrkari fnksg kikpzsi osztlynak azon llspontja, mely szerint a harckocsi csapatokhoz beosztott Nimrdoknak a lgvdelem, a pnclelhrts, s az ellensges pncltr fegyverek semlegestse a feladata. Tovbb hangot adtak annak a vlemnynek is, hogy a gyenge pnclvdelem miatt a tmads els vonalban vagy az eltt nem vethet be. Szerintk az els tmadsi vonal mgtt kzvetlenl kell alkalmazni ket. 1942 februrjban jabb nzeteltrs tmadt a Nimrd hasznlatt illeten. A Honvdelmi Minisztrium tzrsgi osztlya azt krte, hogy a Nimrdokat, amiket a pnclos csapatoknl hasznltak, helyezzk t a lgvdelmi tzrsghez. Indokoltk ezt azzal, hogy a lgvdelemnl szolgl katonk a kikpzskbl s a gpgy ismeretbl fakadan jobban rtenek a jrm hatkony hasznlathoz, mint a pnclosoknl tallhat katonk. A harckocsiz katonkat tkpezni lgvdelmi tzrekk, idignyes s kltsges feladat, ezrt a Honvdelmi Minisztrium mozgstsi osztlya elvetette az elgondolst. A doni harcok sorn, az oda kikldtt 18 darabbl csak 3 darab trt vissza. Az ott eltlttt id, s a harcok sorn kiderlt, hogy a pnclelhrt feladatokat nem tudja elltni maradktalanul. A Magyarorszgon maradt Nimrdokat az orszg terletn folytatott harcokban szinte mindet kilttk. Vgl a lgvdelmi tzrsghez val thelyezsk 1944-tl folyamatosan megtrtnt.

A Honvdelmi Minisztrium 1940 szeptemberben megrendelt a MVAG-tl 46 darab Nimrdot. Mg be sem fejezdtt az els sorozat gyrtsa, 1941 oktberben a HM jabb 89 darabos megrendelst adott le. gy sszesen 135 darab hagyta el a gyrat. Az els sorozat felt 1942 tavaszig leszlltotta a MVAG, a msik felt pedig 1942 jniusig adtk t. A msodik sorozat 70. darabjt 1943 decemberben adtk t. A fennmarad 19 darabot 1944. prilis vgig teljestette a gyr. A Nimrd gyrtsnak sikern felbuzdulva a Kirlyi Folyamerk is rendeltek 3 darab Nimrd tornyot 1943 vgn. A 3 tornyot 1944-ben a Csobnka vontatra, a Szeged tengerjr hajra, s a Szeged rnaszdra szereltk fel. Az els sorozat rendszmai H055-tl H100-ig tartott. A msodik sorozat rendszmai 1H630-tl 1H718-ig tartott. Jelen pillanatban 1darab Nimrd tallhat Magyarorszgon, amit 2010-ben teljesen feljtottak, s eredetileg az 1H631-es rendszm az v. 2013-ban a kecskemti replnapon kerlt killtsra, nagy sikert aratott az esemny ideje alatt.

A pncltest 5320 mm hossz. Ez a hosszsg 570 mm-rel tbb, mint a Toldinl. A fenklemezt 6 mm vastag pncllemez alkotja. Ebbe csatlakozik bele az a 80 fokban megdnttt kis lemezrsz, aminek mr 10 mm a vastagsga. Ez a kis elem kti ssze a fenklemezt, s a 30 fokban megdnttt frontlemezt. A frontlemez vastagsgt nveltk 3 mm-rel, ezrt itt mr 13 mm-es vastagsgrl beszlnk. Ez a szm nem vltozott a Toldihoz kpest. A frontlemez egy vzszintes lemezzel folytatdik, aminl nem vltoztattak a vastagsgon. Utna a vezet kmlelnylsa mgtti lemez jn, ami szintn 13 mm vastag. A pncltest teteje (nem sszetvesztend a torony tetejvel) szintn 6 mm vastag, mint a fenklemez. A pncltest magassga 1350 mm. Ebben a magassgban benne van a vezet kmlelnylsa mgtti lemez is. A pncltest teteje a torony htuljig egyenes, onnan 8 fokos dntsben folytatdik a test vgig. A hts farlemezhez, ami 10 mm vastag s 60 fokos dlsszg, egy kis 80 fokos dlsszg szintn 10 mm vastag lemezt illesztettek. Valjban ez a kis lemez kti ssze a farlemezt a pncltest tetlemezvel. A Nimrd testnek mindkt oldala 10 mm vastag, ennek az oka az, hogy nem az els vonalban tevkenykedett, mint a Toldi. A Toldi szlessgn (ami az alapot adta a Nimrdhoz), a megvltozott feladat miatt szintn vltoztatni kellett. Ezrt a Nimrd 160 mm-rel szlesebb, gy a szlessge 2300 mm-re nvekedett. A szlestsre a torony miatt volt szksg, hiszen a nagyobb fegyver s a megnvelt szemlyzet tbb helyet ignyelt. A frontlemez baloldaln tallhat golyll szellznyls a kormnym s a sebessgvlt megfelel htst segtette el. A kormnymvn nem vltoztattak semmit, a kormnyzs kormnykerkkel trtnt. (a Toldinl viszont egy magyar fejlesztst ptettek be hogy ll helyzetben is meg tudjon fordulni) Ugyanitt kzpen a Toldihoz hasonlan megtallhat a fnyszrvd pnclrostly, s kzvetlenl alatta egy szerelnyls a kormnym javtshoz s lltshoz. Tovbbi vltozs hogy a Nimrdnl elhagytk az als frontlemezen kialaktott szerelnylst s burkolatt. A fnyszrk a pnclrostllyal egy vonalban, a frontlemez melletti srvd lemezre lettek felszerelve.

A torony mreteiben s kialaktsban is nagy eltrst mutat az eredeti svd L-62-hz kpest. Az ok, hogy ms milyen a torony az pont a legnysg megnvekedett szmbl s a ketts feladatbl fakadt. A Nimrd tornya hosszabb s magasabb, mint a svd tpus. A torony 2840 mm hossz, s 880 mm magas. A svd toronyhoz kpest a Nimrd tornya 540 mm-rel hosszabb s 220 mm-rel magasabb. A kt torony alakja is nagy klnbsget mutat. A torony frontlemeznek a dlsszge 65 fok, a vastagsga 10mm, de az gy krli kis ferde rsz az 13 mm vastag. A torony htuljt egy 86 fokos dlsszg 10 mm vastag lemezzel zrtk le. Az L-62-nl a frontlemez dlsszge szintn 65 fok, de a htulja is az elnysebb 69 fokos lemezzel van lezrva. A torony vonalvezetse a frontlemeztl egyenesen folytatdik a torony 1/3-ig, onnan 40 fokos szgben vgigmenve csatlakozik a torony hts lemezhez. Ez a htrafel cskken magassg torony kialakts tette aztn jellegzetess a Nimrdot. Mivel a Nimrdnak nyitott a tornya, ezrt itt a tetpncltl eltekinthetnk. Az L-62 tornyhoz kpest a Nimrd tornya htra fel 240 mm-rel, elre fel pedig 300 mm-rel hosszabb. A tornyot htrafel azrt kellett megnvelni, hogy az a plusz 1 ember is elfrjen. A toronygyr tmrje 2000 mm, ami elegend ahhoz, hogy a ffegyver elfrjen rajta, s a kezelk is vgezhessk a dolgukat. A toronyban 5 f kapott helyet. A parancsnok, a 2 tzr, aki a lveget kezelte, s a 2 irnyz (megfigyel, tzvezet). Azrt kellett 2 irnyz, mert a lgi clok elleni bemrs bonyolultabb mvelet volt, mint a fldi clpontoknak a bemrse. Eredetileg 1irnyz adta meg a lelemeket, de ezzel az volt a baj, hogy a tzels megkezdse utn mr nem tudok mdostani rajta. Ugyanis a lvedkek megfigyelse teljesen lekttte a figyelmt. De ha 2 ember vgzi a clzst, akkor az egyik irnyz (tzvezet) kezeli az irnyzkot, addig a msik irnyz (megfigyel) megfigyeli a lvedkeket. A specilis megfigyel tvcs segtsgvel a megfigyel meg tudta mondani, hogy mennyit kell vltozati a pontosabb tallatokhoz s a tzvezet ennek fnyben lltott az irnyzkon. A vezet a pncltestben ell jobb oldalt lt. Hogy a vezet feje harctevkenysg kzben is vdve legyen a nem kvnt kros hatsoktl, egy kln figyelkupolt kapott, ami a frontlemez felett volt. Ez a kupola, egy forgcsappal flrehajthatra lett kialaktva, hogyha nincs, szksg a hasznlatra ne legyen tban. A kommunikcit R5-M tpus rdival tartottk a parancsnoksggal s a tbbi jrmvel. A torony frontlemeznek mindkt oldalon van 1-1 nyls. Ezek a nylsok a clzkszlkek optikai rszei miatt lett kialaktva.

A futmvn vltoztatni kellett a tbbletsly s a hosszabb test miatt. Ez a vltoztats a lengscsillaptst nem rintette. Tovbbra is megmaradt a lengkarokhoz csatlakoz torzis rug, ahol nincs torzis rug ott a lengkar tlzott mozgst gumi tkzbakokkal csillaptottk. A vltoztats nagyban rintette a futgrgket. Mert itt nem 4 darab gumiperemes iker-futgrg van oldalanknt, aminek 600 mm az tmrje, hanem mr 5 darab. De ezeknek mr csak 500 mm az tmrje, viszont a fellete (gumiperemes) s az elrendezse (iker-futgrg) nem vltozott. A futgrgk ennl nem 6 kllsek, mint a Toldinl. A mretcskkens miatt 1 kllvel kevesebb van, teht mr csak 5 kllsek a futgrgk. Az els ngy futgrg-pr egymstl egyenl tvolsgra van. Ez a tvolsg, ha a grgk kzppontjt nzzk, akkor 750 mm. Viszont ha az utolsnl mr nem 750 mm, ott mr csak 675 mm a tvolsg. A hasmagassg megmaradt 350 mm-nek, ez szintn nem vltozott a Toldikhoz viszonytva. A lnctmaszt grgk is megszaporodtak 1 prral, gy oldalanknt mr 3 darab van. A mretk, ha nem is sokat, de vltozott a Toldihoz kpest. A Toldinl 200mm tmrj volt, itt mr 210 mm tmrj lett. Az els tmasztgrg az els s a msodik futgrg kztt fell helyezkedik el. A msodik tmasztgrg a majdnem harmadik futgrg felett tallhat. A harmadik tmasztgrg pedig az nem sokkal tdik futgrg eltt van. A legnagyobb kerk a lnchajt kerk, ezen is vltoztattak. A Toldiban ez egy 28 fogas 775 mm tmrj kerk volt, de a Nimrdban ez mr csak 22 fogas s 100 mm-rel kisebb tmrj, teht 675 mm-es. A hts lncfeszt grg sem kerlhette el azt, hogy egy kicsit megvltoztassk a mreteit. A mret vltozs itt is karcsstst jelent, szm szerint 100 mm-t cskkent az tmrje a Toldihoz kpest. gy mr nem 625 mm tmrj, hanem csak 525 mm-es. A lnctalp mretei nem vltoztak a Toldihoz kpest, az maradt a 286 mm szlessg s 65 mm hosszsg tagonknt. A tagok szma viszont tbb lett, mivel a test hosszabb, mint a Toldinl. A Toldinl 125 tagbl llt ssze a teljes lnctalp, mg a Nimrdnl 132 tagos a lnctalp. Ezekkel a mutatkkal a fajlagos talajnyomsa 0,57-0,60 kg/cm2 kztt vltozik.

A Nimrdot ktfle motorral gyrtottk. A motor mindkt esetben azonos helyen s elrendezsben kerlt beszerelsre. Az erforrs a pncltest htuljn volt elhelyezve s kb. 600 kg-ot nyomott. Az els sorozat, ami 46 darabot jelentett, abban az eredeti Bssing NAG Type L8 V/36 tpus motor volt. (a Bssing NAG nemcsak motorokat gyrtott, hanem teherautkat is. ) Ez a motor ugyanaz, mint amit a Toldi knny harckocsik nagy tbbsgben is hasznltak. Ez a motor egy 7913 cm3-es 8 hengeres s vzhtses „V” elrendezs erforrs. A motor benzinzem, legnagyobb teljestmnye 160 Le, a srtsi arnya 1:5,25. A teljestmnyhez tartoz fordulatszma 2700 ford./perc, fajlagos teljestmnye 14 Le/t. A motor htrendszernek a kapacitsa 60 liter htvz (sszehasonltsul, egy 1600 cm3-es benzines motornak manapsg 8,5 liter krl van). A motor igen tekintlyes 470 Nm-es nyomatkkal rendelkezett, a hengerek furat/lket arnya 107/110 mm. Ezzel a motorral a Nimrd 46 km/h sebessg elrsre volt kpes. Az zemanyag mennyisgn nem vltoztattak, megmaradt a 253 liter, amit 3 tartlyban osztottak szt.

A ftartlyban 193 liter zemanyag frt el, a kt kicsiben pedig 26 s 34 liter hajtanyagot lehetett tlteni. A sebessgvltn szintn nem vltoztattak a Toldikhoz kpest, gy itt is maradt az 5 elre s 1 htra fokozat (jellemzen a nmetekre, a Marder II.-ben mr 6+1 fokozat vltt tallhatunk). A msik motor az mr hazai gyrts, az eredeti Bssing NAG motor licence ltal gyrtott vltozata, amit Ganz VIII VGT 107 nvre kereszteltek. Ezt a motort a msodik sorozatba ptettek be, amibl tovbbi 89 darabot rendeltek. A Ganz VIII –as motornak a teljestmnye 155 Le, hengerrtartalma 7910 cm3. A Furat/lket nem vltozott a Bssing NAG-hoz kpest, maradt a 107/110 mm. Ennek a motornak is 8 hengere van s ugyan gy „V” elrendezs. A kipufogcsveket, amibl 2 darab volt, a hts ferde farlemezen helyeztk el. A motortr tett a torony hts lemezhez lehetett felhajtani. A kipufogdobok egyms al kiss eltolva egymstl voltak felszerelve. A fell lv dobhoz, ami a farlemez bal szltl indult, jobb oldalrl csatlakozott az a cs, ami a motorbl jtt. A dob utni csrsz 90 fokot kanyarodik felfel, s a Nimrd testnek leghtuljn oldalt vezettk ki. Az alul lv dobhoz, ami a farlemez jobb szltl indult, bal oldalrl csatlakozott az a cs, ami a motorbl jtt. Ezt a csvet a fell lv kipufogdob utni csrsz felett vezettk t. A dob utni csrsz itt is 90 fokot kanyarodik felfel, s a test htuljn szintn oldalt kerlt kivezetsre.

A Nimrd maximlis sebessge 46 km/h, de ezt ton rte el. Terepen mr csak 25 km/h sebessggel tudott haladni. A legkisebb fordulsi sugara kb. 5 mter volt. A lejtmsz kpessge 40 fok. A lpcsmsz kpessge 0,60 m. Az rokthidal kpessge kereken 2 mter. Az oldaldls hatra maximlisan 22 fok. Elkszts nlkl a 70 cm mly vzen is tment gond nlkl (gzl kpessg). Egy tank zemanyaggal maximum 200 km megttelre volt kpes.

A 40 mm-es 36M lgvdelmi gyt a svd Bofors cg fejlesztette ki. Az gy bemutatsra akkor kerlt sor, amikor egy magyar bizottsg ppen a gyrban tett ltogatst 1935-ben. Br az gy a haditengerszet rszre lett kifejlesztve, a bizottsg rdekldst mgis felkeltette. A bizottsg azon krdsre, hogy lehetne-e szrazfldn is hasznlni a gyrt hatrozott igennel felelt. A szksges mdostsokat ingyen elvgeznk, hogyha a magyar felet komolyan rdekelne a vsrls. Miutn a Haditechnikai Intzet a gpgyt megfelelnek tallta a honi csapatok rszre, s a magyar ipar tudna ilyet gyrtani klnsebb gond nlkl, ezrt krtk az gy tszerkesztst. A svdeknek csak annyi krsk volt, hogy a prba lvszetek sorn az elhasznlt lszert trtsk meg. A magyarok erre 15.000 pengt klntettek el. A hazai gyrts megkezdse eltt, csak korszer lvedkgyrt gpeket kellett beszerezni.

A svdek mg a licence jogokat is hajlandak voltak eladni, ezrt 600.000 svd koront krtek s kaptak. Ennek a gpgynak a beszerzsre azrt volt szksg, mert a kis s kzepes magassg lgvdelem (2000-4000 m magassg) a 30-as vek kzepn megoldatlan problma volt. A hazai gyrtst a MVAG vllalta, az 1936-os rakon szmolva (minden ksz gpgyt) 47.000 pengrt. A Honvdelmi Minisztrium 1936-ban a MVAG-tl megrendelt 112 gpgyt s 224 cserecsvet 7.086.816 pengrt. A tartalk alkatrszek 136.680 pengbe, s a 65.000 darab 40 mm-es repeszgrnt tovbbi 2.275.000 pengbe kerlt. 1937 novemberre mr 58 darab gpgy kszlt el a MVAG gyrban. A gpgy sikeressgt jl mutatja, hogy 1942 vgre mr 1085 darabra adtak le rendelst. Ebben a ttelben a nmeteknek sznt 227 darab is benne volt. Cserbe a nmetektl 160 darab 75 mm-es pncltr gyt kaptunk. A lvegpajzs krdse csak 1942-ben talltak megoldst, pedig a Haditechnikai Intzet mr 1940-ben krte a vontatott vltozatok lvegpajzzsal s srhnyval val elltst. A lvegpajzs egy 6 mm vastag cskkentett nikkel tartalm pncllemez volt. Ennek ellltsi kltsge 1050 pengbe, a vontatott vltozatokhoz jr srvdk 1190 pengbe kerlt gpgyknt. Ez a kiegszt csomag a vontatott vltozatoknl tovbbi 300 kilval nvelte meg a gpgy tmegt. Azokat a vltozatokat, amiket lvegpajzzsal lttak el, a Haditechnikai Intzet 36/40M. gpgynak nevezte el. A Nimrdban tallhat 36M. gpgy csemelkedsi szge -5 s +90 fok kztt volt llthat. A cs hossza 2000 mm, a lngrejt pedig 250 mm. A csfar hossza 150 mm, a cs tmege 105 kg. A cs huzagolt kivitel, a barzdk szma 16. Az rmrethossz L/50. Tzgyorsasga 120 lvs/perc, a lvedk kezdsebessge 850 m/s. Pnclvadsz feladatkrben 500 m-rl a 36 mm vastag pncl ttsre volt kpes. A teljes tltny tmege 2,10 kg, de maga a lvedk 1 kg sly. A nyomjelzs lvedkei 12 msodperc mlva automatikusan felrobbantak, ha clt tvesztettek. Az irnyzkrl azt rdemes tudni, hogy be lehetett lltani a replsi irnyt, a cltvolsgot, a clsebessget, s a zuhanst vagy emelkedst is. A tltnyeket egy trba kellett betlteni, tranknt 4 darabot. A betlttt trat egy snbe kellett behelyezni, ami krl lelte a trat.

Vgezetl egy sszehasonlt tblzat egy a kornak megfelel, idegen hadseregben rendszerestett hasonl jrmvel:

1 hozzszls
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
Utols hozzszlsokjabbak 1 KorbbiakLegels hozzszlsok
2014.04.20. 17:05
Kopasz442

Nagyon szpen ksznm magam, s a teljes Kopasz442  PC Games csapat nevben is, ezt a nagyon j, s elg kimerten rszletes rst. Tovbbi j minkt s egszsget nektek!

     

  dvzlk mindenkit a WotHungary csapata nevben! Az oldalon megtalltok minden informcit a World of tanks-rl, oktat videkat, modokat, hreket! 


Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!