Ezttal az I. vilghbor utn haznkban elsknt nllan tervezett s gyrtott harckocsi kerl bemutatsra. A sok tervezsi s fejlesztsi tapasztalatot szerz jrmvet Straussler Mikls tervei alapjn ksztettk el. Az alapjrm Straussler V3 s fejlesztett vltozata, Straussler v4 nven vlt ismertt.
A STRAUSSLER V-3 s V-4 harckocsi
Az I. vilghbort kveten eurpa ms hadseregeit is foglalkozatta a kerken is fut harckocsi gondolata. Ilyen volt a Magyar Honvdsg, amely az jrafegyverkezsen dolgozott. Magyarorszg a harmincas vek elejn nem tudott klfldrl harckocsit beszerezni – a nmet tpusok mg nem lltak kszen, az olaszok csak elavult modelleket gyrtottak, ms pedig nem tartotta volna titokban a vsrlst. Egy Nagy Britanniban l, a haditechnika terletn dolgoz magyar mrnk, Straussler Mikls ajnlotta fel az ltala tervezett harckocsi alvz terveit, amelyet vgl 1934-ben elfogadtak s a Weiss Manfrd gyrban elksztettk a prototpust.
Fura kis jrm lett, grdlhetett kerekeken, mehetett lnctalpon, s kt sztest felszerelsvel szhatott vizen – 8,5 perc alatt tkelt a Dunn, lnctalpait hat ember fl ra alatt szerelhette le. Viszont mg sok csiszolni val volt a konstrukcin, Jurek Aurl j, ersebb motort tervezett bele, tszerkesztettk a futmvet. Vgl a V3 tapasztalatai alapjn megterveztk a V4-et, amelybl 1936-ban kettt ksztettek, egyet motor nlkl kivittek Angliba.
Egy bemutat videoanimci a jrmvekrl:
A V4 kerken 45 km/h, terepen lnctalpon 32 km/h sebessggel haladhatott s persze szhatott a vzen is. Br a prbk utn javasoltk a szolglatba lltst, vgl a svd liszensz alapjn gyrtani kezdett Toldi harckocsi kerlt a csapatokhoz – ez csak lnctalpon ment, nem szott, de rettebb s a terepen jobban mozg tpus volt. Mivel az j genercis harckocsik sokat ledolgoztak a koraiak htrnyaibl, a fmipar s ntstechnolgia fejldse ltal javult pldul a lnctalpak zemideje is, vgl az id elmosta a kerken s lnctalpon is menni tud harcjrmveket. Viszont a prbk s elkszlt tpusok rengeteg tapasztalatot adtak, amelyeket felhasznltak a ksbbi harckocsik tervezsnl.
A STRAUSSLER V-3
A hadgyminisztrium fejlesztsi irnyelvei alapjn 1934-ben olyan harckocsi fejlesztst kellett megkezdeni, amelyik kpes lnctalpon s lnctalp nlkl egyarnt kzlekedni. Az elkpzels az M1931 Christie s M1932 Christie fejlesztsi sikereibl addott. A kor futmvei s lnctalpai kzton kisebb sebessg elrst tettk lehetv, mint amit a kerekes harcjrmvek esetben elrhettek. Az M1932 Christie kzton, kzvetlen kerkhajtssal 193 km/h sebessget rt el (igaz, lncon is kpes volt a kzti 96 km/h sebessgre).
A harckocsi kifejlesztst 70 ezer pengvel tmogatta a Honvdelmi Minisztrium. A csepeli Weiss Manfrd Mvekben 1936 tavaszra kszlt el az els zemkpes prototpus, mely a V–3 tpusjelzst kapta (V – vontat). 1936 augusztusban a Csepel-sziget s a Hros-sziget kztt szprbknak is alvetettk a harcjrmvet. Az szst a jrm oldalra szerelt sztestekkel s kiegszt hajcsavarokkal oldottk meg.
A V-3 teljes trtnete 1930-ban kezddik amikor Starussler Mikls Magyarorszgra rkezik ksz tervekkel s j tletekkel. Straussler Mikls 1930-ban azrt jtt Magyarorszgra hogy a szabadalmait s a tallmnyait kitudja prblni. Ebben az idben Starussler Mikls az Alvis Ltd. munkatrsa volt amely cg a brit hadseregnek is szlltott klnbz gpjrmveket. A gyrt kapacitst a csepeli Weiss Manfrd gyrban tallta meg mely eurpai viszonylatban is korszer gyrnak szmtott s rendelkezett a megfelel technikai s technolgiai httrrel. Ezrt 1931-ben a csepeli WM gyrban megalakult a kzs terveziroda. Az angliai nagy gyrak nem kltttek pnzt a ksrletezgetsekre k csak a kiforrott s ksz termkek gyrtst vllaltk. Straussler sokig az Alvis Ltd-n bell ptgette meg az j elkpzelseit de ez gy tl drga volt. Ebben az idben Magyarorszgon td annyi rrt lehetett legyrtani a ksrleti jrmveket. 1932-ben Straussler kzremkdsvel ltrejtt egy szerzds az Alvis Ltd. s a WM kztt az AC (Armorued Car) alvzak gyrtsra s Angliba trtn szlltsra. 1933-ban aztn Starussler megrendeli a WM-tl a V-3 fednev harckocsi legyrtst. A V-3-bl kett darab plt. Az egyiket a HM fizette titokban a msik viszont elhagyta az orszgot s Angliba ment. Ezzel egy idben plt a V-2 jel vontat ami a Straussler - futm menet kzbeni tesztelsre s kiprblsra szolglt. Ez a megolds olcsbb volt mintha V-3-mal csinltk volna viszont a ksrleti clra tkletesen megfelelt.
A futm 2 nagy kerkbl s 2 kis kerkbl llt amit egy csukls himbarendszer kttt ssze amely 3 tagbl llt. A rendszer bonyolultsgt jl jelzi hogy a meghajtst nem kzvetlenl a pncltestbl kaptk hanem egy differencilm segtsgvel ami a kzps nagy himbatag kzeprl elre-htrafut megolds volt. A futm egy oldalon csak 3 ponton kapcsoldott a kocsiszekrnyhez.
A V-3 famodellje 1934-ben elkszlt a prototpus pedig 1936-ban. 1936. augusztus 18.-n Korbuly Jnos vezetsvel trtnt meg elszr a vzi tkels. Harckocsival ez volt az els Eurpban. A vzi tkelshez egy 45 mm tmrj hajcsavar egy kipufogcs hosszabbt s kt ponton szolglt. A pontonok reges fmtartlyok voltak csnak formjak s bordzottak kialaktsak. A mretk pedig 5400 x 1200 x 850 mm volt. Ezekkel a vzen 8 km/h sebessget rt el. A motor 4 hengeres s 4 tem benzin zem volt. Jurek Aurlnak Terpln Sndor volt a mrnktrsa a tervezsben.
A harcjrm csak elksrletekre szolglt, tornyot eleinte nem kapott, a teljes felszereltsg tervezett tmegt slyokkal ptoltk a teszteken. Csapatprbi Hajmskren, 1936. mjus 26-tl jnius 30-ig zajlottak. Ez idre kszen llt a 34/A M gppuskval szerelt buktorony is. A magyarorszgi prbk befejezse utn a prototpusba nagyobb teljestmny motort szereltek, majd Nagy-Britanniba szlltottk. Ott jabb ksrleteknek vetettk al, mg ersebb Alvis-motorral lttk el, de sorozatgyrtsra nem kerlt sor.
A STRAUSSLER V-3 Jellemzi:
A V–3 knnyharckocsi prototpusa torony nlkl, els vltozat, fesztgrg nlkli lnctalppal A magyar futmtervez, Straussler Mikls a magyar harckocsitervezsben mg j elkpzelst valstott meg (Straussler szabadalom), amelyben a lnchajtkerk nem emelkedik el a fldtl, hanem a lnc nlkli zemmdban is hasznlhat. Oldalanknt kt lnchajtkerk s kt futgrg himbs futmvet alkotott. Az els s hts llandan hajtott kerekek lehetetlenn tettk a merev hajtst, ezrt hosszirny differencilmvet is ignyelt. Az oldalakat kereszt-stabiliztorokkal ktttk ssze. A teszt-tapasztalatok alapjn a ksbbiekben oldalanknt kt fesztgrgt is beptettek, mivel a terep-egyenetlensgek lekzdse sorn a lnc sokszor a mozgskptelensgig meglazult.
A kor motorjaihoz kpest ers s nagy nyomatk AC II motor 3600 cm³ lkettrfogattal s fels vezrmtengellyel rendelkezett. Elmleti 45 km/h sebessge s pnclzata meghaladta a kategria ltalnos paramtereit. Az szshoz 450 mm tmrj hajcsavarokkal lehetett felszerelni. A csapatprbkon a jrm (12 t-ra kiegsztett terhelssel) az elrt 45 km/h lnctalpas sebessget, valamint a 10 km/h-s vzi sebessget nem tudta elrni, ezrt 1936 augusztusban a prototpus j, 4940 cm³ trfogat (110 mm furat, 130 mm lket), fellvezrelt szelepels, kt vezrmtengelyes motort kapott, mely 3000/min fordulatszmon 103 kW (140 LE) teljestmnyt adott le.
A jrm fbb htrnyai:
A tervezs sorn tl sok kvetelmnynek kellett volna eleget tenni, s ezt az szskpessg ksbbi (1936 nyarn bevezetett) kvetelmnye csak fokozta. A lnc nlkli kzlekedst megneheztette, hogy a levett lnctalpat nem lehetett felmlhzni a harckocsitestre, gy annak szlltsa nem volt megoldott. A tmr gumis meghajtott kerekekre lnczemben tl nagy fajlagos nyomer hatott (15 kN), mivel a lnctagok elgtelen tervezse miatt a felfekvse sokkal kisebb volt, mint lnc nlkl. Lnc nlkli zemmdban viszont a jrm ttartsval s kormnyzsval addott problma. A csapatprbkon gyengn teljestett, gyakori mszaki problmk addtak, emellett lvsprbt sem hajtottak vgre, mert nem kaptak engedlyt r. A buktornyot a csapatprbk idejn Disgyrben, nllan teszteltk. szkpessge csak nagy mret sztestekkel volt biztosthat, ezrt ezeket is kln kellett utnaszlltani, illetve az eredeti elkpzels szerint a harckocsi ezeket utnfutn vontatta volna maga utn. A vzben val mozgsra szolgl hajcsavarokat is az tkels eltt kellett felszerelni, ezrt a harckocsi tovbbra sem tudott menetbl 0,9 mternl mlyebb vzen tkelni.
ASTRAUSSLER V-3 haditechnikai jelentsge:
Magyarorszg a trianoni bkeszerzds miatt nem gyrthatott pnclos harcjrmvet. A pnclos-kikpzst nhny els vilghbors LK–II tpus nmet harckocsival vgeztk. 1929-ben kt darab Vickers gyrtmny, kerekeken s lnctalpon egyarnt zemeltethet pnclos jrmre kapott engedlyt a Honvdelmi Minisztrium, amelyet rendrsgi clokra hasznlhattak. Az angolok a jrmvekhez nem szlltottak lnctalpat.
Straussler Mikls Londonban l tervez volt. Beosztsai rvn jl ismerte a kor angol s amerikai fejlesztseit, gy a Carden-Loyd s a Christie-fle futmmegoldsokat. Mr 1932-ben trgyalt a Weiss Manfrd Mvek vezetivel egy knny pnclgpkocsi ltrehozsrl, majd 1933-ban egy – akkor mr elavult – ktszemlyes Carden–Loyd harckocsit csempsztek az orszgba. Straussler ebben a helyzetben vetette fel egy sajt tervezs kisharckocsi tervezsnek s kivitelezsnek tlett. Ezekben az vekben a HM semmilyen forrsbl nem juthatott hozz korszer harcjrmvekhez, ezrt a gyalogsgi tmogat eszkz kifejlesztsnek tlett magukv tettk. 1934-ben Straussler felajnlotta a sajt terveit a kisharckocsihoz. A Straussler futm Magyarorszgon olyan jszer volt, hogy nll szabadalmi oltalmat kapott. A V–3 harckocsi jelentsge a kor egyedlll mszaki innovcijban rejlik: a kezdeti nehzsgeket lekzdve az tdolgozott Straussler-futm a V–4 esetben mr jnak bizonyult. Nagy terepi tlagsebessgre volt kpes, a harckocsi kilengse minimlis volt, ami a fegyverzet hasznlatt knnytette. A futm jl igazodott a terepegyenetlensgekhez, kicsi volt a blintsa. Msik jelentsge, hogy e tpusnl oldottk meg a toronyban s a motorban ksbb a V–4 tpusnl alkalmazott technolgik elsdleges hibit, gy az ersebb motor kifejlesztst, a torony fegyverzetnek biztonsgos mkdst, a parancsnok szabad kitekintst. Br a V–4 zskutcnak bizonyult, a kezdeti lpsek elegend rutint adtak a tovbbi fejlesztsekhez a tervezknek. Mindezen krlmnyek miatt a Straussler-fle V–3 kisharckocsi a magyar haditechnolgia mrfldkvnek szmt.
A STRAUSSLER V-4
A V-3-mal vgzett tesztek s prbk utn mg 1936-ban sor kerlt a V-4 megptsre. Kt prototpus plt amibl az egyiket Angliba szlltottk motor s fegyverzet nlkl. Aztn Angliban egy Alvis gyrtmny 4 tem 6 hengeres benzines motort kapott 160 Le teljestmnyt. Az Angolok is elvgeztk rajta a maguk tesztsorozatt de nem rendszerestettk.
Vgl ezt a pldnyt a Szovjetuni vsrolta meg s ksrleti clokra hasznltk. Itt mr figyelembe vettk a V-3-mal szerzett tapasztalatokat. Mivel a lnctalp gyakran meglazult ezrt mindkt oldalra fellre beszereltek 2-2 db tmasztgrgt. A felfggeszts lengscsillaptst torzis rugkkal s tkz gumibakokkal oldottk meg. A harckocsinak az orr-rszt a harckocsi fenk els ferde lapja a homloklemez s egy toldalklemez odaillesztsvel alaktottk ki.
A jobboldali fot Anglinak sznt vltozat berakodsakor kszlt
A hrom klnbz szg lemez tallkozsnl gy ltrejtt egy furcsa csrszer orrkialakts. Ezzel a furcsa orr-rsszel elvileg a vzi tkelst szerettk volna segteni de ez sajnos a szrazfldi mozgs rovsra ment. A csr miatt gyakran elfordult hogy rkon val thaladskor az rok tls felbe tkztt s ez akadlyozta a tovbbhaladst s a biztonsgos akadlylekzdst. A pncltest tovbbi vltozsa az eldhz kpest az hogy 610 mm-rel hosszabb lett.
A pncltest homlokrszn van a vezet bvnylsa mellette a 8 mm-es Gebauer ikergppuska. Ezek felett pedig a fnyszrk kaptak helyet. A pncl szembl 26 mm,oldalrl 13 mm,htulrl 9 mm vastag volt. A lnctalpakat szlesebbre cserltk mert a V-3-nl 275 mm volt addig a V-4-nl 340 mm lett. Vltozott az oldalanknti lnctagok szma is.Mg a V-3-nl ez 77 volt addig a V-4-nl 74 lett. A pncltest oldalrsze vzszintes ami nem hatsos a pncltr fegyverek ellen. A motortr farlemeze nem fggleges kialaktsak mint a V-3-nl hanem dntttek. A farlemez alatt tallhat a vzen val haladst segt hajcsavar rgztcsonk. A kipufogcs itt jn ki kzpen a motortrbl ami a pncltest oldaln r vget a kipufogdobbal. Nemcsak a pncltestrl de a toronyrl is van pontos s hiteles lers. Ezek szerint a torony hossza 2000 mm szlessge 1750 mm a magassga pedig 775 mm volt. A torony homloklemezn 4 nyls tallhat:a gppusknak, a harckocsi gynak,a lvegtvcsnek, s egy plusz figyel. A torony mindkt oldaln szintn van 1-1 figyelnyls. A harckocsi gyt a Ganz gyr szlltotta s ugyanaz a 37M tpus 40 mm-es gy maradt amit mr a V-3-ban is hasznltak. A harckocsi szemlyzete 3 f volt.(vezet,parancsnok-aki a clzst is vgezte-,lvegkezel,) A meghajtsrl egy 7340 cm3-es WM tpus 8 hengeres 4 tem vzhtses benzinmotor volt. A motor a Weiss Manfrd gyr sajt fejlesztse teljestmnye 200 Le volt. Ezzel a teljestmnnyel a harckocsi max. sebessge 32 km/h volt. Vzen 6 km/h sebessgre tudott felgyorsulni.
A harci tmege 12700 kg volt ezrt ezek a kisebb sebessgi mutatk. A sebessgvlt kzi kapcsols s 5 elre fokozat volt benne. 1938 prilis krnykn a toronyba is beptettek egy ikergppuskt. Emiatt a kezelszemlyzet 1 fvel bvlt viszont a torony mretei nem vltoztak. gy a hely szkss vlt a toronyban s nt a tzkszltsgi id is. Az gy talaktott vltozat vgre rendszmot is kapott: H-254. 1938 nyarn megtartott sszehasonlt prbn a Landsverk L-60-assal szemben alulmaradt. Negatvumknt jegyeztk meg a kzdtr kis mrett,a nagy clfellet vzszintes oldalt, a vzi tkels menetbl trtn megvalsthatatlansgt,a kicsi s kevs bebv nylst,a terepen val nehzkes mozgst s az akadlylekzdst,tovbb a futm bonyolultsgt s magas meghibsodsi lehetsgt. Ezek miatt a V-4 knny harckocsi rendszerestst nem javasoltk a katonai szakrtk.
A tovbbi ksrleteket s a fejlesztseket emiatt lelltottk. A HM a 110 darabos rendelst ezrt trlte. Mg 1937 szn Olaszorszg rdekldtt a harckocsi irnt s krtek a prbapldnyt. Ez a pldny nem a furcsa orr-rsszel kszlt s ms mdostsok is voltak rajta. Mg a magyar vltozat szegecselssel kszlt addig az olasz hegesztssel. Az olaszok hosszas tesztels utn elzrkztak a tpus megvsrlstl s 1942 szn visszaszlltottk. Ezek utn a harckocsi szertrba kerlt s a tovbbi sorsa ismeretlen. Ismereteink szerint a magyar vltozatot a Hros-szigeten troltk amg 1945-ben a szovjet csapatok meg nem talltk s zskmnyanyagknt el nem vittk onnan.
A V-3 minden tapasztalatt figyelembe vve alkottk meg az j terveket: a futm llthat lncvezetgrgi kikszbltk a korbbi lnchajtsos problmkat, ersebb motor beptsvel az elvrt sebessgre is kpes lett. Megbzhat, jl kezelhet konstrukci alakult ki, amelyben a kezelszemlyzetnek jval knnyebb dolga volt, mint a msik rendszerestett kisharckocsiban, a Fiat-Ansaldoban. Ezek a minstsek mindaddig fennlltak, amg a HM ismt tlzott kvetelmnyeket nem tmasztott a harckocsival szemben, az szskpessg s a lnc nlkli kzlekeds miatt a futmgeometria sszhangja vgl leromlott.
A tervezs s folytonos mdostsok sorozata annyira elhzdott, hogy sorozatgyrtsra rett vltozatnak elkszltre minden tekintetben elavultt vlt, a Landsverk L-60-as svd harckocsi s a cseh gyrtmny Lt-35 harckocsik licencnek megvsrlsa utn a Toldi kis- s Turn kzepes harckocsik tervezse s gyrtsa indult meg. Ezrt ez a fejlesztsi irny zskutcnak bizonyult a biztat kezdetek ellenre a tervezs, a kivitelezs s a csapatprbk elhzdsa, valamint a haditechnika rvid id alatti nagyarny fejldse miatt, s mindezt amellett, hogy a Toldi harckocsival szemben csak mozgkonysgban maradt alul.
A baloldali kp csepeli WM gyr telepn kszlt
Az els pldny 1937. mrcius 25-n kszlt el, s prilisra mr csapatprbra vittk volna. Az tvteli bizottsg azonban a vltm meghibsodsa miatt nem vehette t, ezenkvl tbb hinyossgot talltak a kivitelezsben s tervezsben. Ezek kztt volt, hogy az zemanyagtartly nem volt tzbiztosan elklntve a kzdtrtl, a jrm fegyverzet nlkli tmege meghaladta az elrt 8 tonnt, a fkberendezs pedig egykrs pneumatikus volt. A kijavtott prototpus mjus 11-tl jnius 28-ig 2000 ra tesztelst vgzett el, amelynek alapjn a tpust j minstssel lttk el. A terepi s kzti menettulajdonsgai jk voltak, jl trte az akadlyokat, blintsa s kilengse kicsiny.
1937. v tavaszn s nyarn a prototpus megkapta a pnclzatt, vglegestettk a 40 mm-es lveget, valamint kibvtettk a tornyot, hogy a kezelszemlyzet negyedik tagja, a harckocsiparancsnok is helyet kaphasson. kezelte az ekkor beptett ikergppuskt. A sorozatos mdostsokkal lerontott teljestmny jrmvet a HM 1937. vgn rendszerbelltsra alkalmasnak tallta, feladatkrt a harcszati slypontkpzsben hatroztk meg. A harckocsibl ksbb exportvltozat is kszlt, amelynek aprbb mdostsai kztt szerepel a kls keretantenna, amellyel rdi beszerelsre is alkalmass tettk.
Felptse:
A V-3 tpustl eltr adatok: Az ersebb motor miatt j vltmvet kellett szerkeszteni. Az elzetes tervek nyolcfokozat automata vltt tartalmaztak, amely helyett vgl tfokozat hidraulikus vltm kerlt beptsre, amelynek nem volt htrameneti fokozata. A kihajts a himbarendszerhez differencilmvel csatlakozott. A hajcsavar mr kzvetlenl a motor ftengelyrl kapta a hajtst. A lgszrt az els tesztels utn szrazrl olajszrsre cserltk.
A kp csepeli WM gyr telepn kszlt
A futmben az optimlisan elhelyezett tmasztgrgk s az ttervezett lnc megoldottk a V-3 tpus rossz menettulajdonsgait. Megoldottk a lnctalp harckocsira mlhzst. A lnctalp felhelyezse, levtele s felmlhzsa 6 ember fl-flrs munkjt kvnta meg.A V-4 els sikeres szprbjt 1937 jniusban sikeresen teljestette. Starussler Mikls 1937-ben hagyta el vgleg Magyarorszgot.