Magyartank

.








TRSOLDALAK
ELRHETSG

VENDGKNYV.

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     
HREK
HREK : KV-2 nehz harckocsi

KV-2 nehz harckocsi

Compibcsi - Normen  2014.02.24. 19:14

A harcjrm egy pldnyval kapcsolatosan van nmi magyar sszefggs. Szovjet terleten fedezte fel az ott szolgl Gyorshadtest ktelkbe tartoz magyar csapat egy KV-2 harckocsi elhagyatott pldnyt. A harckocsin pihen magyar katonkrl kszlt egy fennmaradt fot. A harckocsi tervezsre az utastst 1940 janurjban adtk ki. Az ok nagyon egyszer volt. A szovjet-finn hborban a finnek Carl Gustav Emil von Mannerheim finn marshall vezetse alatt a Mannerheim-vonalban vdekeztek. Ez a vonal bunkerekbl s gppuska fszkekbl llt, amit futrkok ktttek ssze, kis lvszteknkkel kiegsztve.



A KV-2 Nehz harckocsi

A harckocsi tervezsre az utastst 1940 janurjban adtk ki. Az ok nagyon egyszer volt. A szovjet-finn hborban a finnek Carl Gustav Emil von Mannerheim finn marshall vezetse alatt a Mannerheim-vonalban vdekeztek. A vonal a Lagoda-t s a Finn-bl kztt hzdott. Ez a vonal bunkerekbl s gppuska fszkekbl llt, amit futrkok ktttek ssze, kis lvszteknkkel kiegsztve. Az 1937-es nagy tisztogats utn tapasztalatokkal nem rendelkez, s hozz nem rt parancsnokokkal lett feltltve a Vrs Hadsereg tiszti llomnya. Ennek az lett a kvetkezmnye, hogy a rossz vezets s a helytelen parancsok miatt a szovjet csapatok nem tudtk ttrni a vonalat. De a sok prblkozs miatt viszont szrnyen nagy volt a vesztesgk. Becslsek szerint 250.000-300.000 f kztt volt az elesettek s a sebesltek szma. K. A. Mereckov tbornok krte, hogy fejlesszenek ki egy olyan harckocsit, amikkel a bunkerek ellen sikeresen felvehetik a harcot. A felhvsra hrom terv szletett, ebbl kett a magas kltsgek, a hosszadalmas fejlesztsi id, s a beptsre kiszemelt fegyver alkalmazhatsga miatt elbukott. Ebben az esetben egy 130 mm-es B-13-as tpus haditengerszeti gyt kvntak hasznlni.

A KV-2 els prbira 1940.februr 10.-n kerlt sor. A KV-2 megalkotsa Zs. Kotyin s A. Jermolajev munkjnak az eredmnye, akik rvid id alatt a feladatnak megfelel tzerej harckocsit mutattak be. Ennek a prosnak ksznhet egybknt a KV-1-es harckocsi is. A prbk utn szinte azonnal megkezddtt a tpus sorozatgyrtsa a leningrdi Kirov gyrban. Az 1941.oktberi befejezsig 334 darabot ksztettek belle. Vannak utalsok arra, miszerint az els kt pldnyt az Iszthmusz-flszigetre kldtk, hogy segtse az ott foly harcokat. De azt nem tudni, hogy valjban tnyleg rszt vettek-e a harcokban vagy sem. Br voltak parancsnokok, akik hosszasan dicsrtk a harckocsi tzerejt s pnclzatt.

A meghajtsrl egy 38800 cm3-es V elrendezs s 12 hengeres motor gondoskodott. A vzhtses, 4 tem s dzel zem 600 Le-s teljestmny motor V-2K tpus volt. A teljestmnyhez tartoz fordulatszm 2000 ford./perc. A motor fajlagos teljestmnye 10 - 12 Le/tonna. Ezzel a teljestmnnyel a harckocsi ton maximum 30 km/h-val tudott menni. Terepen ez a sebessg mr csak 15 km/h. Ez a motor nemcsak a KV-2-ben teljestett szolglatot, hanem kisebb teljestmnyben, ms harckocsikban is. Ilyen volt a T-34-es kzepes harckocsi, ahol az 500 Le-s vltozatot hasznltk.
A KV-1-be az emelt teljestmny 550 Le-s szrit tettk bele. Azrt dntttek a dzelmotor mellett, mert a spanyol polgrhborban sokszor kigyulladtak a benzin zem tankok motorjai (T-26-os tpus), s akkor minden gett, amivel a benzin rintkezsbe lpett. A dzel motoroknak hengerenknt 2 szelepe volt a srtsi arnya vltozattl fggen 15:1-17:1 kztt vltozott.
A motorokat a kornak megfelelen aluminum motorblokkal s ntttvas hengerfejjel gyrtottk. Ennl a motornl vezettk be elszr a srtett levegs indtst s a tartalk akkumultorok alkalmazst. rdekes, hogy tbb htraditor tartozott a motorhoz, de csak egy htventiltor tartozott hozz. Az 500 s az 550 Le-s vltozatnl egy ventiltor volt kzpen. A 600 Le-s vltozatnl terveztek kettt, de aztn errl lemondtak a felmerlt problmk miatt. A htraditorok krbevettk a motort, teht a motor kt oldaln egy-egy s htul volt egy htraditor. A motor hosszban volt beptve a test hts felben. A motorral kapcsolatban tbb utals is van arra, hogy az alapokat, ami alapjn kifejlesztettk, egy 12 hengeres "V" elrendezs 60 fokos hengerszg francia Hispano-Suiza replgp motor adta. A megfelel levegmennyisgrl a Cyclon lgszr berendezs gondoskodott. Ezzel a berendezssel nem csak a kell mennyisg, de a lehetsgekhez kpest a legtisztbb levegt juttattk az gstrbe. A vlt kzi kapcsols 5 elre s 1 htra fokozattal . A kuplung 1 trcss szraz kivitel (mint a legtbb szemlygpkocsiban manapsg) s ugyanaz, mint amit a KV-1-ben hasznltak. A fejleszts rvid ideje miatt nem volt lehetsg a szksges mdostsokat elvgezni, ezrt ha nem vigyzott a vezet hamar legette a kuplungot (ilyenkor valjban a kuplungtrcsa felletn tallhat sttszrke szn ferrodom rteg g el, s ennek van olyan szrs, nagyon bds gett szaga.).

A kormnymvn nem vltoztattak semmit, ugyanaz maradt, mint ami a KV-1-ben volt. A kormnyzs itt is kt botkormnnyal trtnt, mint a korabeli harckocsiknl ltalban. A bal vagy a jobb oldali botkormny elre tolsval vagy htra hzsval gyorstani vagy lasstani lehetett az adott oldal lnctalpt s ezzel fordult el a harckocsi a kvnt irnyba. A kormnym korszertlen megoldssal kszlt, s hajlamos volt a meghibsodsra. A botkormnyok mozgatshoz nagy erkifejts kellett s hossz ton mozogtak. A vezet ell kzpen lt, s eltte volt egy szk kmlelnyls, ami a kt fnyszr kztt volt (vltozattl fggen).
A kmlelnyls egyik hibja, hogy nem kellen nagy, ezrt oldal irnyba csak korltozott volt a ltmez. A harckocsi nem kulccsal indult, hanem gombnyomsra. Egy ekkora motornak s harckocsinak tetemes zemanyag mennyisg kell. Ezrt 610 literes tankot kapott, ami idelis krlmnyek kztt 200-225 km megttelhez volt elg. A kipufogcsveket, amibl 2 darab volt, nem htul vezettk el, hanem a srn rcsozott motortrtet mgtt, oldalanknt egyet-egyet.

A pncltestnek a hossza 6,7 mter, a szlessge 3,30 mter, a magassga 1,67 m, s 40 tonna a tmege. A pncltesten a legminimlisabb mrtkben vltozatattak meg aprbb dolgokat ezrt majdnem olyan, mint a KV-1A-nak a testeA has magassga 0,45 mter, a harckocsi tekn pnclvastagsga 30 mm. A tekn ell 30 fokos szgben felfel folytatdik ahol mr 75 mm vastag a pnclzat. Ezen a rszen 2 vontatszem is tallhat, ha esetleg vonatni kellene a harckocsit. Ezutn egy 65 fokos szintn 75 mm vastag lemez kvetkezik, ez a lemez a vezet eltt van kzvetlenl. Ez a lemez a vezetnek kb. nyakig r, s a harckocsi vezetshez szksges berendezsek-e lemez mgtt tallhat. Ezutn egy jabb 30 fokos dlsszg lemez jn a test fels vonalig. Ennek a lemeznek a vastagsga szintn 75 mm. Ezen a lemezen van a vezet kmlelnylsa, a fnyszr (vltozattl fggen 1 vagy 2 darab), s egy 7,62 mm-es DT tpus gppuska. A harckocsi test teteje egysgesen 40 mm vastag. A harckocsi test htulja egy 50 fokos dlsszg 60 mm vastag lemezzel zrdik. 

A lnctalpaknak a szlessge 700 mm, felfekvsi hossza 4,33 m, ami a terepjr kpessgre jtkony hatssal voltak. Az rokthidal kpessge 2,7 m, a gzlmlysge 1,6 m, a lejtmsz kpessge 36 fok. A terepszg ell s htul is ugyanannyi, mindkt esetben 30-30 fok. A lpcsmsz kpessge 1,2 m, az oldalstabilits rtke mr megint 30 fok. A lncvezet kerk, ami 16 fogas volt s 920 mm tmrj nem ell, hanem htul helyezkedett el. A lncvezet kerk tmrje fogak nlkl 770 mm, a szlessge pedig 440 mm. A lncfordt kerk elre volt beszerelve, aminek az tmrje 680 mm, a szlessge 310 mm. A futgrgkbl 6 darab volt oldalanknt, de ezek is prban egyms mellett. Mretket tekintve az tmrjk 600 mm, a szlessgk pedig 260 mm. A felletk ugyangy gumibevonatos, mint a 3 lncfeszt kerknek, amik egymstl egyenl tvolsgra voltak a lnctalp fels feln. A lncfeszt kerekek tmrje 400 mm, s a szlessge 260 mm, s ezek is prosval voltak szerelve. A futmnl sokat fejlesztettek, mert itt alkalmaztk az elsk kzt (KV-1-esnl s a T-34-esnl is) a torzis rudakat a nem tl hatkony tekercsrugk helyett.  A lnctalp 87-90 tagbl ll feszessgtl fggen. A szles lnctalpak ellenre a KV-2 harckocsi talajnyomsa 0,92 kg/cm2.

A rdibl a 9R s a 10R tpust hasznltk. A 9R tpusrl azt kell tudni, hogy 12 Volt feszltsggel mkdtt, a frekvencija 4-5,6 MHz kztt volt. Tvbeszl zemmdban a hattvolsga 24 km , tvr zemmdban pedig 48 km a hattvolsga. A rdihoz vteli tvolsgtl fggen 1-6 m kztt vltozott az antenna hosszsga. A bels kommunikcit a szemlyzet tagjai kztt gynevezett interfon rendszerrel oldottk meg. Ehhez tartozott egy ggemikrofon s a flhallgatk, amiket a vszonbl kszlt fejvd sisakokba illesztettek. A vszon fejvd sisakokbl ltezett brrel bevont vltozat is. A ggemikrofon s flhallgatk csatlakozsait a kzelkben lv eloszt dobozba kellett dugni. A szemlyzet minden tagjnak a kzelben volt egy ilyen doboz, s ezeket sszektttk egymssal, hogy mindenki tudjon a msikkal beszlni, ha szksges.

A KV-2-hz alapveten ktfle tornyot ksztettek, s hromfle gyval. Az egyik torony a kisebbik, ami miatt KV-2A lett a neve, abba kerlt bele az M1938 122mm-es L/22 rmrethossz tarack egy mdostott vltozata. A tarackrl tudni kell, hogy a terveket F.F. Petrov s csapata ksztette, s ezt a mdostott vltozatot neveztk el U-11-nek. Az U-11-es cshossza 2684 mm. A mdosts rintette a blcst, a fket, s a helyretolt. A blcs a cs krl tallhat s ebben siklik htra a cs, lvs kzben. A fk fokozatosan lelasstja a cs htrasiklst, majd, meglltja. A helyretol visszalltja a csvet az eredeti helyzetbe.
A nem tl nagy s idignyes talaktsok utn a tarack mutati nem romlottak az eredetihez kpest. A lvedk kezdsebessge elrte az 510 m/s-ot s percenknt 5-6 lvs leadsra volt kpes. Maximlis ltvolsga elrte a 11000 mtert, a lvegzr pedig nem kzras kialakts, hanem csavarzras. A mdostott s beptsre ksz tarack slya majdnem 1500 kg. Egy lvedknek a tmege vltozattl fggen hogy pncltr vagy repesz-rombol 20 kg s 25 kg tmeg.

A KV-2A vltozatot neveztk el kis tornyosnak, vagy KV-2 mod.1939-nek, mert ez a torony kisebb volt, mint a KV-2B-nek a tornya. A kisebbik toronnyal a harckocsi magassga forrsonknt vltozik. De abban megegyezik, hogy a magassgot mindegyik 3,3 mter s 3,6 mter kz tette. Viszont a pnclzat vastagsga mindkt torony vltozatnl ugyanannyi. Szembl, oldalrl s htulrl is 75 mm vastag a pnclzat. A torony formja olyan, mint egy csonkolt tglalap. Szembl a frontlemez 20-30 fokos szgben dnttt, amirl j esllyel pattant az ellensg ldsa. Az gy melletti s alatti rsz tovbbi 35 mm-es vastagtst kapott. Ezt hegesztssel rgztettk, s rszegecselssel erstettk meg. A torony mindkt sarkt 30 fokos szgben levgtk, de csak a figyel tvcsvek vonalig. Utna 5 fokos szgben folytatdik tovbb a torony egszen a vgig. A torony htlapja nem derkszgben tallkozik az oldallapokkal, hanem 45 fokos szgben folytatdik a torony kzpvonalig mindkt oldalon. rdekes mdon kialaktottak egy szerelnylst a torony htuljn, de ez nem funkcionlt mint bv vagy menekl nyls, csak a tarack szerelshez kszlt. gy a torony frontrsznek a nagy hnyada valjban 110 mm vastag volt. A tornyot hegesztssel illesztettk ssze, tmege a tarackkal egytt 12 tonna sly.

Ehhez a kisebbik toronyhoz terveztek egy 85 mm-es gyt is, de ebbl a vltozatbl is csak nagyon kevs plt. A 85 mm-es gyrl azt tudjuk, hogy a csvnek a hossza 4377 mm hossz. Ezt a lveget egy lgvdelmi lveg (D5-T) talaktsval hoztk ltre. Ez a lveg nem sszetvesztend a tbbi 85 mm-es lgvdelmi lveggel az M1939 52-K-val, vagy a KS-12-vel. A lveg 9,8 kg sly lvedket l ki s a kezdsebessge 780 m/s. Ezekkel a mutatkkal az gy 914 mterrl 30 fokos becsapdsi szgnl 95 mm-t ttt t. Ezzel j esetben harckptelenn lehetett tenni akr egy Tigrist is, de egy Pz.IV.- est mindenkpp. Az gy kpzett szemlyzettel percenknt 10 lvs leadsra kpes. Maximlis ltvolsga 15,5 km vzszintesen, fgglegesen 10,5 km. A msik toronyra, amit a KV-2B-hez terveztek, vagy a msik nevn KV-2 mod. 1940 azrt volt szksg, mert abba egy nagyobb, robusztusabb tarackot ptettek be.

A kisebbik toronyba ez a nagyobb tarack nem frt be, ezrt a tornyot meg kellett magastani a kell mrtkben. A torony szlessgn s a hosszsgn nem vltoztattak, de a formjn igen. Az egyik vltoztats az, hogy a tetn mr csak egy darab kerek bv nyls van. A msik hogy a frontlemez dntttsgt megszntettk, s egy teljesen fggleges lapra cserltk. A kt kis figyelprizma, ami szintn a tetn volt azt nem vltoztattk meg. A msik hrom figyelprizmt is meghagytk, ami a torony htuljn s kt oldaln volt kialaktva. A torony sarknak a levgst itt mr meghosszabbtottk a kerek bv nyls vonalig. Utna a torony vonal vezetse megint nem egyenes, mert 5 fokos szgben folytatdik a torony vgig. A torony htuljt is megvltoztattk, mert megszntettk a 45 fokos szget, s derkszg lappal zrtk le a torony htuljt. A KV-2B torony htuljn is volt egy bv nyls, de ez kocka alak. Ez a kocka alak nyls mr nemcsak szervz ajtknt, hanem bv nylsknt is mkdtt. A lszer betltst is ezen az ajtn t vgeztk amikor csak lehetett. A torony tmege a 152,4 mm-es tarackkal egytt 13-14 tonna lett. A toronyforgatsi sebessge 16 fok msodpercentknt.

A torony, amit megmagastottak ehhez, rendelkezett nhny problmval. Az els a torony magassga. Itt is eltrek a magassgra vonatkoz adatok, mert sszekeverik a klnbz tornyokat s ez ehhez tartoz magassgokat. A KV-2B toronynak a magassga 3,75-4,15 m kztt vltozik, attl fggen, hogy a kiadvnyt ki rta. Egy-kt esetben azrt tallkozni lehet a 4,7-4,9 m magassgi adattal is. Ami azrt rthetetlen, mert tbb KV-2B is megtallhat a mai Oroszorszg terletn, ahonnan pontos mretet lehetne venni. Az RC Tank Hungary mrsei alapjn a KV-2B teljes magassga 3,45 m. Ezt azrt fogadhatjuk el hiteles adatnak, mert egy olyan makettrl vettk az adatot, ami 16-szoros kicsitsben a birtokukban van. A makettet pedig egy neves japn cg ksztette ha jl tudom. A torony szlessge megfelelt egy picivel magasabb embernek az tlagosnl szm szerint 1,85 m. A torony hossza sem tlagos, mert 2,55 m hossz volt. Ezt a vltozatot neveztk nagy tornyosnak. De mindkt toronynak volt egy igen komoly hibja. Ez pedig a toronyforgats. A torony rendkvl lassan fordult s ennek kt oka volt. Az egyik hogy a torony a KV-1 csapgyazst hasznlta s az a csapgyazs nem a KV-2 nehezebb tornyhoz volt kifejlesztve. Mivel a csapgyazson nem vltoztattak semmit, ezrt a KV-2 tornyt csak akkor lehetett forgatni, ha teljesen vzszintesen llt. Ha a torony nem vzszintesen llt, akkor a csapgyazs egyik oldalra nagyobb teher nehezedett s ilyenkor hajlamos volt megszorulni a szerkezet. A msik, hogy a forgatsrt felels meghajtson (ami lehet hidraulikus, teht olaj segtsgvel, vagy villanymotoros, amikor ennek segtsgvel trtnik a toronyforgats) sem vltoztattak, ezrt a tbbletsly miatt ennl gyorsabban nem tudta forgatni a tornyot. A szmba vehet tarackokat vgignzve a 152,4 mm-es M1938-ra esett a vlaszts. Ezt a tarackot M-10-esnek is szoktk hvni. Azrt ezt vlasztottk, mert a tbbi 152,4 mm-es tarack az M1937-es, s az M1934-es tl nehz volt, a harmadik pedig az M1910/30-as nem rendelkezett a feladathoz kell rombolervel. Terveztk tovbb, hogy megprbljk a szintn 152,4 mm-es BR-2-es lveget bepteni, de ehhez meg kellett volna hosszabbtani az alvzat. Felmerlt mg a 203 mm-es B-4-es lveg, de errl is le kellett mondani az id rvidsge s az alvz talaktsai miatt.  A 107 mm-es M1930 gyval is ksrleteztek, de az eredmnyeket ms harckocsinl hasznltk fel.

Az M-10-es tarack KV-2-be beptett vltozatt a hasznlat jellegbl fakadan M10T-nek neveztk el. Az M10T zrszerkezete fgglegesen mozg kzr, a magassgi irnyzja fogasves, kzvetett hajts megoldssal kszlt. A helyretol s a fk a blcsben a cs alatt kapott helyet. Ezzel a tarackkal nemcsak repesz-rombol lvedket lehetett kilni, hanem pncltrt is. A szakirodalom mr az rmrethosszon sem tud megegyezni, ahny forrs annyifle adat. Az L/20-tl az L/22,3-on t az L/25-ig mindenfle szm fellelhet. Ennek az egyik oka a ktfle huzagolsban s cshosszban keresend. Az M10T-nek a cshossza 3048 mm, ez pedig elg, hogy az rmrethossz L/20 legyen. Az gy tzvonala 2,70 m magasan van a lnctalptl mrve. A pncltr lvedk kezdsebessge 508 m/s, s egy lvedk tmege 42 kg. A repesz-rombolnak egy kicsivel kevesebb a kezdsebessge annak csak 435 m/s s egy lvedk tmege 51,2 kg.

A pnclttsrl sok helyen azt lehet olvasni, hogy 1500 mteren az 51,2 kg-os lvedkkel (teht a repesz-rombolval) a 76 mm-es pnclt ti t, 60 fokos becsapdsi szg esetn. Ez az adat Gennagyij Holjovszkij Lvovics tankenciklopdijbl szrmazik, ami 1998-ban jelent meg. A tzrsgnl hasznlt vontatott vltozatval percenknt 3-4 lvst lehetett leadni, de ez fggtt az idjrsi krlmnyektl, s hogy a legnysg mennyire volt tapasztalt, sszeszokott. A csvet -4 s +25 fok kztt lehetett fgglegesen kitrteni. A 152,4 mm-es lvedkbl 36 darabot tudott szlltani, a 122 mm-esbl pedig 80 darabot. A kiegszt fegyverzet szerepkrt 2 darab 7,62 mm-es dobtras DT gppuska alkotta. A kt gppuskhoz sszesen 35 dobtrat rendszerestettek, ami 2100 lszert eredmnyez. Az egyik a vezet mellett volt, mg a msik a torony htuljn a kocka alak bv nyls mellett. Errl a DT tpus gppuskrl azt lehet tudni, hogy V. A. Gyegtyarjov tervezte 1928-ban. A cl az volt, hogy a gyalogsgi DP tpus golyszr helyett, ami egy robusztus s megbzhat eszkz hrben llt, egy hasonl paramterekkel rendelkez, de harckocsikba s pnclozott gpkocsikba bepthet vltozat kszljn. A ksz pldnyokat mg abban az vben leteszteltk, s miutn elgedettek voltak vele, elrendeltk a gyrtst, ami 1929-tl kezddtt. Igazn nagy darabszmban viszont csak 1935-tl gyrtottk egszen 1944-ig. A gppuska hatsos ltvolsga 800 m-ig terjedt, a lvedk kezdsebessge 840 m/s volt. A fegyver elmleti tzgyorsasga 600 lvs/perc, de a gyakorlatban ez a tzgyorsasg csak 125 lvs/perc. A gppuskval csak sorozatlvst lehetett leadni. A trja dobtr, amibe 60 lszer frt bele. Alkatrszeit tekintve a markolat fbl, a tusa fmbl kszlt. A megszokottaktl eltren, ennl a tpusnl klnll optikai irnyzkot alkalmaztak, a minl nagyobb tallati arny rdekben. A gppuska tmege resen 12,6 kg, a csvnek a hossza 1180 mm. Mkdst tekintve egy mdostott Kjellmann-Friberg rendszer, gzelvezets elvn mkd, ktoldali reteszel rendszerrel elltott fegyver volt ez. A clgmbje hengeres clgmbvdvel is el volt ltva, a nzkje pedig diopteres, teht zrt irnyzkos.

A KV-2 harckocsinak vltozattl fggen 53,75-58 tonna kztt a slya harcra kszen. A harckocsizk krben a Rettenthetetlen s a Csatahaj nevekkel illettk, de magt a harckocsit nem szerettk. Ennek, azaz oka, hogy szinte lehetetlen volt lczni a magassga miatt ezrt egy j szem katona mr messzebbrl kiszrta. A msik a mobilitsi problmk. Sem ton, sem a terepen nem volt elegend a sebessge, a slybl fakadan a mechanikai egysgek tl voltak terhelve, mert azokat nem ekkora slyhoz mreteztk s terveztk. E miatt nagy volt a meghibsodsi szzalka is. Az viszont ktsgtelen hogy a szemlyzet biztonsgban rezte benne magt, s az gyjval is elgedettek voltak.

 

Kt rdekessg a KV-2-vel kapcsolatban:

1. A szovjet 41. harckocsi hadosztlynak az llomnyban 33 darab KV-2 volt 1941-ben. Klnbz meghibsodsok s egyb mszaki problmk miatt 22 darabot veszettek el. Az ellensg csak 5 darabot tudott kilni bellk. 2. A KV-2 harckocsik 1941 teln Moszkva vdelmben rszt vettek, itt els sorban, mint ll megerstett pontknt hasznltk ket. St, 1942-ben jra feltntek Sztlingrdnl Csujkov tbornok 62. hadseregben. (a magyarul is megjelent knyvet ajnlom mindenki figyelmbe: V. I. Csujkov: Az vszzad tkzete)

Zrsknt itt egy hiteles jelents az 1. nmet pncloshadosztlytl a jnius 23.-i harcokrl, amikor Litvniban harcoltak: Szzadaink mr 700 mterrl tzet nyitottak az ellensgre. Egyre kzelebb mentnk [] Az ellensget olyannyira megkzeltettk, hogy mr csak 50-100 mterre voltunk egymstl. Egy fantasztikus kzdelem vette kezdett, de semmilyen sikert sem tudtunk elrni. A szovjet harckocsik folytattk elrenyomulsukat, a mi pncltr lvedkeink pedig egyszeren lepattantak rluk. A szovjet harckocsikban nem tett krt az 50 mm-es s a 75 mm-es pncltr lvegek kzvetlen kzelrl leadott lvsei sem. Az egyik KV-2-est nagyjbl 70 tallat rte, de a pncljt nem tudtuk ttrni. Csak kevs szovjet harckocsit tudtunk kivonni a harcokbl, de ezeket is csak gy, hogy a lnctalpakat vettk clba. Ezutn sikerlt csak ket megsemmisteni a tzrsg bevetsvel, vagy a gyalogsg ltal hasznlt tapad aknkat harckocsikra felszerelve.

Tmeg: 53,75-58 tonna; Hossz.: 6,80 m; Szl.: 3,25 m; Mag.: 3,6-4,15 m; Hasmagassg: 450 mm; Fajlagos talajnyoms: 0,92 kg/cm2; Motor: 12 hengeres V-2K dzel; Teljestmnye: 600 Le;Hengerrtartalom: 38800 cm3; Fajlagos teljestmny: 10-12 Le/t; Max. seb.: 26/13 km/h; Vlt fokozatok szma: 5+1; zemanyag mennyisg: 610 liter; Lpcsmsz kpessg: 1,2 m; rokthidal kpessg: 2,70 m; Lejtmsz kpessg: 36 fok; Lszer kiszabat: 36 db 152,4 mm-es grnt vagy 80 db 122 mm-es s 2100 db 7,62 mm-es (35 darab 60 lszeres dobtr); Tzgyorsasg: 2-6 lvs/perc; Rdi: 9R vagy 10R ad-vev; Szemlyzet: 6 f;

 

Tpus:

KV-2B mod.1940

 

Sd.Kfz.181  Pzkpfw VI. Tigris Ausf. H/E
 

Tmeg (res):

Tmeg (harci):

               53000 (?) kg

               58000 kg

                        50500 kg

                        57000 kg

Szemlyzet:

                     6 f

                            5 f

Motor:

      V-2K /12 hengeres/ 600 Le

   Maybach HL 230 P45 /12 hengeres / 700 Le

Sebessg:

             ton: 26 km/h

             Terepen: 13 km/h

ton: 45,4 km/h (lecskkentve 40 km/h-ra)
               Terepen: 20 km/h

Hattv:

             ton: 200-225 km
             
Terepen: 100-120 km

                   ton: 195 km
                   Terepen: 110 km

zemanyag:

                    610 liter

                      540 liter

Hossz:

       6.70 m (csvel: nincs adat)

                      6.30 m (csvel: 8.45 m)

Szlessg:

                    3.30 m

                      3.72 m

Magassg:

                    3.45 m

                      3.00 m

Fegyverzet:

     1 x 152,4 mm M10T tarack

     2 x 7,62 mm DT gppuska
     (a toronyban elhelyezve)

        1 x 88 mm KwK 36 L/56 lveg

        2 x 7.92 mm MG34 gppuska
     (lvegtoronyban s a trzs elejn)

Lszer:

        152,4 mm - 36 darab
         7,62 mm - 2100 darab

                  88mm - 91 darab                                    7.92 mm - 5100 darab

 

Pncl vastagsgok

 

 

 

 

 

 

 

Gyrtott darabszm:

              Pncltest :
           szembl: 75 mm
           oldalrl: 75 mm
           htulrl:  60  mm

                 Torony:
            szembl: 75 mm
            lvegpajzs: 110 mm
                          oldalrl: 75 mm
            htulrl: 75 mm
            teteje: nincs adat

 

 

       1940 feb. - 1941 okt.: 334;

                    Pncltest :
                szembl: 100 mm
                oldalrl: 60-80 mm
                htulrl: 80 mm

                      Torony:
                szembl: 100 mm                                   lvegpajzs: 120 mm
                oldalrl: 80 mm
                htulrl: 80 mm
                teteje: 25 mm

 

 

        1942 prilis 1944 aug.: 1355;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A KV-2 egy pldnyt a Gyorshadtest ktelkbe tartoz magyar katonk fedeztk fel orosz fldn. A harckocsi llapotrl s tovbbi sorsrl sajnos nem maradt fent tbb informci. A Gyorshadtest 1941. jlius 2.-tl november 24.-ig tartzkodott a Szovjetuni terletn. 2000 km-ert tettek meg s majdnem 4000 f volt a vesztesg. A hazaszllts november 24.-tl folyamatos volt. Az utols alakulatok 1942. janur elejn kerltek haza. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 hozzszls
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
Utols hozzszlsokjabbak 1 KorbbiakLegels hozzszlsok
2014.11.24. 19:37
rejkov

Gratullok, jl sikerlt az oldal, sok sznvonalas olvasnivalval.

 

A kv2-hz egy apr finomts: A motorblokk kszlt aluminiumbl, acl perselyezssel, s a hengerfej volt ntttvas. A dizelmotoroknl fellp hterhelst nem szereti az aluminium. A dizel motorok hengerfejeit mg a 80-as vekben is szinte kizrlag ntttvasbl vagy aclbl ksztettk.


Vlasz:

Ksznjk a pontostst a cikket ennek tkrben mdostom. :-)

2014.07.29. 14:26
Normen76

..............


2014.02.25 17:10
Vosztok

„ dvk, klassz az oldal. J lesz ez mr ltom :)


Vlasz:

Compibcsi: Normen nevben is nagyon szpen ksznjk a bztat,dicsr szavakat. Tnyleg jl esik.

 

2014.07.29. 14:25
Normen76

............


2014.02.25 18:44
Kopasz442

„ Remek, nagyon j! Ksznm nektek ezt a remek anyagot! gy mostmr a magyar ifjak nem csak valami agyament jtkbl fognak fals informcit kapni, errl a korszakrl s a tankjairl. Tovbbi sikeres munkt kvn nektek a Kopasz442 PC Games teljes csapata! (s termszetesen vrjuk a tbbi ilyen hasonl remek rsokat!) Mg egyszer ksznm!

Utols hozzszlsokjabbak 1 KorbbiakLegels hozzszlsok
     

  dvzlk mindenkit a WotHungary csapata nevben! Az oldalon megtalltok minden informcit a World of tanks-rl, oktat videkat, modokat, hreket! 


Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!