|
Toldi pnclvadsz
Normen 2013.12.11. 20:12

A Toldi pnclvadsz megalkotsra azrt volt szksg, mert a magyar csapatok hjn voltak a megfelel pnclelhrt fegyvereknek a pnclvadszokrl nem is beszlve. A donni katasztrfa kijzant hats volt a magyar hadvezets szmra s egyttal meg is mutatta, hogy korszer pncltr eszkzk nlkl nem lehet elvrni a gyalogos hadosztlyoktl azt, hogy verjk vissza a pnclos s gpestett ktelkeket.


A Toldi pnclvadsz megalkotsra azrt volt szksg, mert a magyar csapatok hjn voltak a megfelel pnclelhrt fegyvereknek a pnclvadszokrl nem is beszlve. A donni katasztrfa kijzant hats volt a magyar hadvezets szmra s egyttal meg is mutatta, hogy korszer pncltr eszkzk nlkl nem lehet elvrni a gyalogos hadosztlyoktl azt, hogy verjk vissza a pnclos s gpestett ktelkeket.
Egy korszer pnclvadsz kialaktsn a magyar hadvezets mr 1942-tl lzasan dolgozott. Ennek egyik gymlcse majd a Zrinyi II. lesz. Mivel a Toldik alkalmatlanok voltak a szovjet harckocsik elleni harcra ezrt ms mdot kellett tallni a hasznostsukra. A nmetek ezt a problmt gy oldottk meg, hogy a Pz II. D, E, F alvzakra elszr zskmnyolt szovjet 1936M tbori gyt majd ennek az gynak a nmet vltozatt PaK 36(r) s ksbb a sajt fejleszts PaK 40/2 gyt szereltk. Az gy kialaktott tpust Marder II.-nek hvtk. Ez a kombinci sikeresnek bizonyult, mert ezutn a Pz 38(t) tpust is talaktottk pnclvadssz.
Marder II
A keleti hadjrat megkezdsekor a nmet harckocsik 42%-a (1400 db) a Pz II. s a Pz 38(t) tpusokbl lltak. A magyar csapatok 1943-ban 7 darab Marder II-t kaptak a nmetektl. A 7 darabbl 1-et a HTI kapott meg azzal a cllal, hogy alkossanak meg egy viszonylag olcs s hasonl paramterekkel rendelkez pnclvadszt. Az alaptpus kznl volt a Toldik rvn. Hogy a Toldibl pnclvadsz legyen elszr is t kell pteni azokat. A kiszemelt Toldi a Ganz gyrban volt nagyjavtson miutn kilttk. Ezt a Toldit a 2. lovasdandr hasznlta 1941 nyarig. A fejlesztst vgz embereknek tl sok mozgsterk nem volt, mert az alvz mretei adottak voltak s a lveg gyszintn.
A Marder II. mszaki megoldsait felhasznlva s annak lvegt temelve prbltk megpteni a magyar pnclvadsz prototpust.
Toldi pnclvadsz

Mivel az gynak hely kellett ezrt a torony eltvoltsra kerlt s a helyn maradt toronyreget lefedtk. Els lpsknt a test els rszt a motortrrel egy magassgba kellett hozni. Ez egy 120 mm-es emelst eredmnyezett, de ezt majd a leend oldalfalaknl is el kellett vgezni. Ha nem csinljk meg ezt az emelst, akkor a lefedett toronyreg s a motor trtet kztti szintklnbsg miatt a lvegcsvet nem lehetett volna kell mrtkben megemelni. Viszont szksg volt egy tovbbi 130 mm-es emelsre is, mert a lvegpajzs legalja s a test fedlemeze kztt hzag maradt ezrt ezt is el kellett fedni. Az oldallemezeket szintn megemeltk tovbbi 130 mm-rel. Az emelsekkel viszont a vezetnek a bv nylsa lett kisebb. A szksges emelsek utn mr el lehetett helyezni a lveget. A lveg blcsje (a cs krl tallhat, amiben a lveg htrasiklik lvs kzben, a kt oldaln van a kt cscsap, melyek forgatsval a cs emelkedse s a magassgi irnyszg bellthat) a lefedett toronyreg kzppontjtl 50 mm-re htrafel kerlt. A tetlemezen a kezelszemlyzet mozgsnak megknnytse rdekben kzleked folyost vgtak.
A pnclteknt a lveg stabilitsnak megrzse vgett megerstettk. A lvegpajzs vdelmt szembl s oldalrl pncllemezekkel egsztettk ki a kezelk biztonsga rdekben. A kiegsztsek mrett s formjt az gy lvegpajzsa nagymrtkben befolysolta. Ezrt a kiegsztsek mindkt oldalon, szembl egy darabbl, mg oldalrl kt darabbl llt. Az oldals kt darab fgglegesen van beptve alul a tetlemezhez illesztve fell sszekt fmelemmel sszekapcsolva s szegeccsel rgztve. A szemben lv pedig 70 fokos szgben megdntve, egyik vgvel a lvegpajzshoz rgztve, mg a msik vgvel az oldalshoz hegesztve. A lvegpajzs mgtt tallhat egy msodik bels reteszel lemez, ami azrt kell, mert ha elfordtjk az gyt valamely irnyba, akkor a lvegpajzs zr lemeznek az le a frontlemez le mg kerlt s gy egy rs maradt a kt rsz kztt. Ezen a rsen t a knny gyalogsgi fegyverek tze s a repeszek tjuthatnak. A msodik bels reteszel lemez viszont felfogja ezt a nem kvnatos ldst (a Marder II.-nl viszont hrom bels reteszel lemez is van).
A lszereket melybl 21 darab llt rendelkezsre a Marder II.-vel megegyez mdon itt sem a kzdtrben troltk (erre nem is lett volna md a hely szkssge vgett) hanem a pncltesten egszen htul a motortr feletti ldban. A lda vzszintesen helyezkedett el, de fel lehetett billenteni majdnem 90 fokos helyzetbe. Erre azrt volt szksg, mert lda a motortr tetn volt elhelyezve. Viszont ha a motort javtani szerettk volna ahhoz a motortr tetn t vezetett az t. Ezrt a ldt az elejn, a motortr tetn kt darab tvtartval, s htul a motortr tet mgtt szintn kt tvtartval rgztettk. A lda a hts kt tvtarthoz fixen volt rgztve, mg az elskhz nem. gy lehetett htra billenteni a ldt, ami amgy sem lehetett knny, mert vasbl kszlt s reges bls volt benne a lszereknek. A lda mretei alapveten a nmet gyrts 75 mm-es pncltr lszer trolsra volt alkalmas, de az ugyanilyen rmret magyar pncltr grntok is elfrtek benne. Viszont a Marder II.-nek praktikusabb volt a lda elhelyezse, mert azt ott is vdte egy pncllemez a gyalogsgi s knny fegyverek tztl. Mivel megsznt a torony ezrt az gyt csak egy bizonyos szgig lehetett kitrteni. Ez utn mr az egsz jrmvet forgatni kellett, hogy clra lehessen vele llni. (Marder II. lvegnek kitrthetsgi szge balra s jobbra is 32 fok volt)
A torony megsznsvel az alapvet nvdelmi kpessg is sokat romlott. Hogy ezen a htrnyon enyhtsenek valamicskt az oldalpncl jobb oldalra egy gppuska llvnyt szereltek, amit, mint megoldst szintn a Marder II.-rl vettek t. Erre az llvnyra lehetett felszerelni a 8mm-es 34/40M tpus Gebauer gppuskt. A lvegcs megtmasztsra s annak tlzott lengsnek megakadlyozsra egy cstmaszt szereltek a lvegcs kb. ktharmadhoz. Ez a cstmasz valjban egy kt rszbl ll fmgyr volt, amit csavarktssel rgztettek egymshoz. A cstmasz talprsze a pncltest elejhez volt rgztve. Erre a talprszre, ha nem volt szksg, akkor felfektethet volt a pncltestre s gy nem zavarta a vezet lttert.
Toldi pnclvadsz
Sok olyan fnykp s rajz van ahol a jrmveken egy fehr kereszt lthat egy fekete ngyzetben. Ennek a hadijelnek a trtnete 1942-ig nylik vissza. Trtnt ugyanis hogy 1942. november 16.-n kiadtak egy parancsot, aminek rtelmben az eddig rvnyben lv gpjrmveken tallhat hadijeleket megszntettk, s egy j egysges hadijel kerlt bevezetsre. Ezt a hadijelet korbban mr a lgier is alkalmazta, s meg is tartotta a hbor vgig. A kiadott parancs rendelkezett arrl, hogy hova kell felfesteni, s milyen mretekben. Az utasts szerint a hadijelet a harcjrm elejre, htuljra, a kt oldalra s motortr tetre kellett felfesteni. Hrom mretet hatroztak meg jrmtpustl fggen. A gyakorlatban viszont a harcjrmvek kt oldalra s a motortr tetre kerlt fel a hadijel. Bizonyos esetekben csak a fehr kereszt kerlt fel a fekete ngyzet nlkl.
1943-tl gyakran elfordult, hogy a hadijel felfestse is elmaradt azoknl az eszkzknl, amit a nmetek adtak t. Ezekben az esetekben leginkbb az id s a nyersanyaghiny lehetett a legfbb ok. Ezeknl megtartottk az eredeti nmet balknkeresztet.
Ha sszevetjk a Marder II. s a Toldi Pnclvadsz adatait azt lthatjuk, hogy kzel azonosak az rtkek nmely esetben a Toldi mg jobbnak is mutatkozott, mint a mintul felhasznlt tpus. Mivel a fejlesztsre nem volt sok id ezrt mg tudtak volna mit javtani s mdostani rajta. Sajnos sorozatgyrtsra nem kerlt, a prototpuson kvl tbb pldny nem kszlt belle.
| |