Knny harckocsik : A II. Vilghborban rendszerestett magyar pnclosok: 38M Toldi I. |
A II. Vilghborban rendszerestett magyar pnclosok: 38M Toldi I.
Compibcsi - Normen 2013.11.12. 08:09

Ez a kis jrm a maga idejben nagyon korszernek szmtott. Az akkoriban elterjedt nmet Panzer II. knny harckocsihoz mrten egy teljesen korrekt s jl megptett jrm volt. Sok tapasztalatot s tletet mertettek a fejlesztk a jrmbl amelyek a ksbbi vltozatokban jl reztettk hatsukat. A Toldi egy sikeres szrinak mondhat, tbb tpusjelzs harckocsi is kszlt, mg pnclvadsz vltozatot is ptettek belle. Ismt egy olyan hazai fejletezs volt, ami miatt nemigen kellett szgyenkeznie a magyar iparnak a maga idejben.


Mint minden harckocsinak a 38M Toldi I-nek is van eltrtnete, hiszen mgsem a szl hordta ssze s lett belle egy harcjrm. A Toldinknak a trtnete sem 1937-ben kezddtt amikor az „eldjt” bemutattk Magyarorszgon. Menjnk mg egy kicsit vissza az idben (20 vet) s egy ismerssel fogunk tallkozni. Ehhez az ismershz mr volt szerencsnk amikor az LK-II tpus Magyarorszgra rkezett s a RUISK-ban hasznltk ket kikpzsi clokra.
Ez az illet nem ms mint Josef Vollmer. A tehetsges nmet mrnk vezetsvel Svdorszgban az 1930-as vek legelejn kezdett vette egy knny harckocsi-csaldnak a kifejlesztse ami tbb tpusbl llt. Ennek a csaldnak az els tagja az 1931-ben elkszlt L-10 volt. Ez vlttalpas (mint a magyar V-3 ahol kerekeken is tudott kzlekedni) futmvel kszlt. Az L-30-as tpusnl mg megmaradt a vlttalpas kialakts. De felismertk hogy ez a kialakts nem a legjobb megolds a gyors s megbzhat mozgs kvetelmnyeinek a kielgtsre ezrt 1934-ben visszatrtek a hagyomnyos teljes lnctalpas kivitelhez. Viszont az L-60-asnl mr a jzan sz dominlt.
Az L-60 knny harckocsi
Miutn visszatrtek a teljes lnctalpas kialaktshoz kellett mg 4 darab kzepes mret futgrg s elre egy feszt utna htulra egy hajtgrg s ezzel egy egyszer de nagyon j tulajdonsgokkal br jrszerkezet alakult ki. A hegesztett pncltest s a dnttt lemezek szintn korszer kialakts ismertetjegyei. A vezet tkrs periszkpot az irnyz s a parancsnok pedig a tetre szerelt optikai eszkzket kapott.
A torony mindkt oldaln volt bvnyls a tetnylson kvl. Ezenkvl a torony oldalapjai 75 fokos dlsszgek amivel a dnttt lemezek egyik elfutra lett (a T-34-es testnl ez az rtk 45 fok ezrt okozott nagy meglepetse a megjelense). A motor mgtti farlemez szintn dnttt s nem egyenes. A pncl vastagsga ell s oldalt egyarnt 13 mm vastag. Ez a vastagsg csak a gyalogsgi fegyverek ellen volt elg a 20 mm-es nehzpuskk mr ttttk a pnclt.
A motor Bssing NAG tpus V elrendezs 8 hengeres vzhtses 4 tem benzin zem. A motor teljestmnye 160 Le. A fajlagos teljestmnye pedig 23 Le/ tonna. Az zemanyagtankba 250 liter benzin frt ami kb. 220 km megttelre volt elg. A sebessge 48 km/h ami a kor kvetelmnyeinek tbb mint megfelel. A sebessgvltja kzi kapcsols 5 elre s 1 htra fokozattal. A harckocsi hasmagassga 350 mm ami szintn nagy elny ha terepen kell kzlekedni.
A fegyverzet szintn egybevg a kor kvetelmnyivel. A fegyverzet egy 20 mm-es automata Madsen gpgybl s 2 darab 7,9 mm-es gppuskbl llt. Az egyik gppuska a ffegyverzet mellett prhuzamosan a msik a vezet mell kerlt beptsre. Egy kisebb szria 37 mm-es gyt kapott de ezt a vltozatot 1940-ben csak Svdorszgban rendszerestettk. A 20 mm-es gpgyhoz 200 darab lszer a gppuskkhoz 3000 darab lszer tartozott. A harckocsi legnysge 3 f volt. A remek terepjr kpessget csak fokozta a 40 fokos lejtmsz kpessg s a 65 cm-es gzlmlysg. A lpcsmsz kpessge 0,65 m. Ha figyelembe vesszk hogy 4610 mm hossz, 2000 mm szles, 1850 mm magas s ehhez 6800 kg sly prosul akkor megfigyelhet hogy az 1930-as vek kzepn ez egy jnak mondhat knny harckocsi volt (hogy mirt nem nagyon j arra is kitrek lejjebb..."-Compibcsi")

A harckocsi egyik rdekessge a kormnymve s a mdja ahogy kormnyoztk azt. Ugyanis az L-60-assal nem lehetett helyben megfordulni mint ahogy a harckocsiknl szoks. Hanem itt egy 8 mter tmrj krt kellett „lerni” ahhoz hogy megforduljon. Ennek azaz oka hogy a harckocsit nem kt botkormnnyal kormnyoztk hanem rendes kormnykerkkel (a botkormnyos verziknl ha meghzod az egyik kart magad fel akkor a karhoz tartoz lnctalp befkezdik s nem forog de a msik lnctalp viszont igen gy lehetett vgrehajtani a „sarkon fordulst” velk).
Itt jelen esetben gy mkdtt a dolog hogy a kormnykerk llstl fgg mrtkben lelasstotta azt a lnctalpat amelyik irnyba kanyarodni kvntak vele. De teljes mrtkben nem lehetett lelltani a lnctalp forgst. Ezrt kellett az a 8 mteres kr a megfordulshoz.
Svdorszgban az L-60-as tpus Strv m 33 nven llt hadrendbe. Az L-60-as Magyarorszgra nem a hagyomnyos ton kerlt hogy a gyrt hozat egyet a tesztekre. Itt volt egy kis kerlt ami Ausztrin keresztl vezetett. 1936 –ban a Landsverk gyr egyik igazgatja Magyarorszgon jrt mert bizony hre ment hogy mi is szeretnnk nll harckocsiz alakulatokat ltrehozni. A nmetek kerek-perec elutastottak minden ilyen irny tapogatzst (ebben az idben mg nekik is csak a Pz-I s Pz-II tpusok voltak hadrendben). Az olaszoknak nem volt a cloknak megfelel harckocsijuk ( a Fiat L6/40 s a Fiat M11/39 taln a tervei ha megvoltak) s az Angol tapogatzsok sem vezettek eredmnyre. A Matilda kifejlesztse ekkor mr megindult az A-10 Mk.I Cruiser tpusbl a prba pldnyokat pedig csak 1937-ben kapja meg a Angol hadsereg...
A szksges informlds utn 1936. oktber 25.-n a HM (Honvdelmi Minisztrium) a VKF (Vezrkari Fnksg) a Haditechnikai Intzet valamint a MVAG (Magyar Kirlyi llami Vas- Acl- s Gpgyrak) vezeti eltt tartott eladson bemutatta a gyr kpviselje az eladsra sznt harcjrmveket. Az eladson ahol filmvetts is volt 3 tpust mutattak be. Nv szerint az L-60-as knny harckocsit az L-62-t mint njr lgvdelmi gpgyt (Nimrd eldjt) s az L-185-s pnclgpkocsit. A szakrtk elszr az L-60-ast tltk olyannak hogy az esetleg alkalmas lehet a hadsereg ignyeinek a kielgtsre. Azrt megllapodtak a Svd gyrral hogy a MVAG sajt kltsgn kikld egy katonai bizottsgot hogy szemlyesen is megszemllhessk s tanulmnyozhassk a kiszemelt tpust. Miutn a ltogats s a tpusban rejl kpessgeknek a megvizsglsa megtrtnt dnts szletett arrl hogy a MVAG vsroljon egy mintapldnyt a hazai vizsglatok elvgzshez. De eltte hazai krlmnyek kztt is kiszerettk volna prblni a tpust ezrt krtek egy prbapldnyt. Mivel a hatrid rvidsge miatt a Svd gyr nem tudott prbapldnyt biztostani ezrt ms megoldst keresett. Itt jn el a mr fent emltett ausztriai kitr. Ugyanis Ausztria szintn vett ebbl a tpusbl pr darabot (pontos szma nem ismert), mg a magyar rdeklds eltt. Ennek okn innen rkezett egy klcsnjrm Magyarorszgra. Miutn minden akadly elhrult a hazai teszt ell gy az els tesztsorozat idpontjt 1937. augusztus 17.-re tettk ahol a Honvdsg szakemberei is megjelentek. Ez a volt a tesz ahol a magyar V-4-es is tesztelsre kerlt prhuzamosan az L-60-assal egytt. Mozgkonysg s tereplekzds tekintetben jobban teljestett az L-60 a V-4-gyel szemben. Viszont pnclzat s tzer tekintetben pedig a V-4 bizonyult jobbnak az L-60-nl.

A szakemberek els krben mindkt tpust hadrendbe lltsra alkalmasnak talltk. De mivel az anyagi lehetsgek korltozottak ezrt csak az egyik tpus rendszerestse jhetett szba. Hogy dntsre vigyk a dolgot ezrt rendeztek egy msodik tesztsorozatot is amit mg abban az vben lebonyoltottak. Ennek az idpontjt 1937. oktber 21.-e s november 28. kztt tartottak meg a hajmskri s az rknytbori gyakorlplyn. A tbb mint egy hnapos teszt sorn az L-60-as 1750 km-t tett meg nagyon vltozatos terepen. A bizottsg nagy meglepetsre mind a motor s a tbbi fontos alkatrsz mint a futm s a vlt kifogstalanul mkdtek a ktelez tvizsglson nem kellett alkatrszt cserlni ezeken a pontokon. A mozgkonysgra megint nem volt panasz mert egyes helyeken elrte az 50 km/h sebessget is ami nagy elismerst vltott ki a bizottsg tagjaibl. A fegyverzetet jnak rtkeltk de javaslatot tettek arra hogy ksbb nzzenek hozz ersebb ffegyvert. Szerkezetileg kifogssal egyedl a kormnyzssal kapcsolatban ltek. Tovbb rmutattak a pnclzat nem megfelel vastagsgra. A csapatprbk lezrulta utn a Haditechnikai Intzet s a HM egynteten az L-60-ast jellte meg mint nyertes tpust s javasoltk a megvsrlst s rendszerestst a hadsereg rszre. A V-4-es itt vrzett el mert a futmvvel akadtak kisebb problmk s a tereplekzd kpessge is alulmaradt az L-60-asnl. A mozgkonysgi mutatkban is rosszabbul teljestett a V-4-es mint az L-60-as. gy teht a MVAG mg azon nyomban meg is vette az L-60-as gyrtsi jogt de mr egy mdostott toronnyal. Erre azrt volt szksg hogy a rdit be lehessen pteni s egy kicsivel tbb helyet szerettek volna biztostani a szemlyzet szmra toronyban.
38M Toldi I.
A torony hts felt nyjtottk meg egy kicsivel gy ott kapott helyet a rdi. A megvsrolt L-60 gyrtsi joggal rkezett egy mintapldny is ami 1938 els felben megrkezett Magyarorszgra. Ezt a pldnyt 1938 mjus 3-n bemutattk a szakrti csoportnak. Ezzel a mintapldnnyal is csinltak egy tesztsorozatot. A tesztre jnius 23.-a s 28.-a kztt kerlt sor. A teszttvonal rintette Gyr, Zirc, Veszprm, Vrpalota vrosokat. Az ez alatt tapasztalt aprbb hibkat jegyzknyveztk, de kitartottak az elgtelen pnclvastagsg mellett s annak megvastagtsra tettek javaslatot a kritikus pontokon. Hogy megoldst talljanak a jegyzknyvben bejegyzett szrevtelekre Svdorszgba kldtk Bartholomeidesz Sndor szzadost a Landsverk gyrba. Sikerlt megegyezni abban, hogy a hegesztsi varratokat a pncltesten s a tornyon inkbb csavarozssal s szegecselssel vltsk ki. De mivel ez jelentsen cssztatta volna a hadrendbe lltst vgl elvetettk, mert gy a gyrtsi folyamatokban nagyfok vltozs llt volna be. A kormnykerk lecserlsre fkkaros megoldsra sajnos nem volt megoldhat a sok talakts miatt. Viszont megllapodtak abban, hogy a torony tetejre megfigyel kupolt helyeznek el az eredeti megolds helyett. A fegyverzet krdse mr kemnyebb di volt. Ugyanis a 20 mm-es Medsen gpgyhoz msfajta lszer kellett, mint a 36M Danuvia nehzpuskhoz. Mellesleg a toronyba beleprbltk a nehzpuskt, ami majdnem j volt bele. Az 5 lszeres trral voltak csak gondok, mert nem maradt elegend hely a tr betltsre. Ezt azzal orvosoltk, hogy az 5 lszeres trat 4 lszeresre cserltk. A gppuskknl sem ment minden zkkenmentesen, mert a hadvezets ragaszkodott a 8 mm-es 34/37M Gebauer gppuskkhoz. De mivel az mreteiben eltrt a Svdeknl alkalmazott modelltl ezrt itt is vltoztatni kellett. Ha a gppuskval nagyon lefel akartak lni, akkor nem maradt elegend hely, mert a 25 lszeres tr beletkztt homlokpnclba. Erre azt a megoldst talltk ki, hogy a tr feletti rszhez egy kis kupolt szerkesztettek ahol a tr szabadon mozoghatott a fegyverrel egytt.

A kupols megoldst kb. 80 darab Toldinl hasznltk. Harckocsirdi tern a HTI nem ismert trft. Csak olyan megolds jhetett szba ahol a rdi a harckocsi szerves rsze. Erre az R-5 tpus rdit talltk a legalkalmasabbnak. Tvbeszl mdban 15 km volt a hattvja. Tvr mdban pedig 30 km. Az antenna a Toldi I.-nl flkr alak szalagantenna volt, amit a torony htuljn rgztettek. Ezek utn elhrult minden akadly, hogy a tpust rendszeresteni lehessen 38M Toldi I. (A-20) nven.
A Toldi tornynak a teljes hossza 1730 mm, magassga a parancsnoki kmlelvel egytt 710 mm. A torony pnclvastagsga mindenhol 13 mm vastag. Csak a toronytet lemeze 5 mm vastag. Viszont dnttt lemezekbl van kialaktva a torony formja a dlsszg 75 fok. A torony mindkt oldaln volt egy-egy bvnyls ami nem csak nyitott vagy zrt llapotban lehetett hanem egy kztes flig nyitott llban is lehetett. A bvnylsok ajtajn, amik tglalap alakak voltak kis figyelnylsok voltak vgva. A torony forgatsa fogaskerekes megolds volt, de nem egy lland, hanem kt klnbz sebessg mozgssal. Ha valamelyik oldalra kellett a tornyot forgatni arra volt j a gyors forgats, clzshoz pedig a lassabb mozgatst hasznltk. Ha brmi oknl fogva nem mkdtt volna a gpi toronyforgat rendszer akkor ezt ki lehetett kapcsolni s kzileg is lehetett forgatni a tornyot.
A ffegyverzet a mr emltett 36M Danuvia 20 mm-es nehzpuskbl llt. Ezt a fegyvert licence alapjn gyrtotta a Danuvia ugyanis az eredetit a nmet Rheinmetall cg tervezte s a svjci lenyvllalata a Solothurn gyrtotta. A Magyar Kirlyi Honvdsg pedig 1936-ban rendszerestette. Az els mintapldnyok 1936 mjusban rkeztek haznkba Ausztrin keresztl. A fegyver tmege kzel 50 kg (a forrsok klnbz adatokat adnak meg).
A fegyver hossza szintn forrsonknt vltozik, 1600 mm-tl egszen a 2200 mm-ig terjed. Ebbl a cshossz krlbell 925 mm. A fegyverhez ktfle lszert alkalmaztak. Az egyik a pncltr, aminek a kezdsebessge 850 m/s a msik a repesz-rombol ahol ez az rtk 762 m/s. Nagy elnye hogy kicsi a szrsa s nem tartozott a bonyolult mkdsek kz. A hvely lakkozott vashvely. Eredetileg 5 s 10 lszeres trral gyrtottk. A Toldi I-ben 208 darab lszer volt a javadalmazs.

A Toldiban a motor htul helyezkedett el. Ez megegyezett azzal a tpussal, amit az L-60-as is hasznlt. Ugyanaz a V-8-as motor, aminek a hengerrtartalma 7913 cm3. A teljestmnye 160 Le. A teljestmnyhez tartoz fordulatszm 2700 ford./perc. A motorhoz megfelel htshez 60 liter htfolyadk kellett. A keverkkpzs arnya 1:5,2. (a mai autknl ez az arny benzinesnl 1:9-11) A motor pontos tpusa Bssing NAG type L8 V36 TR.
A motor 4 tem s benzines hajtanyag. Az zemanyagtartlyokba 253 liter benzin frt el s ezt 3 tartlyba osztottk el. A vlt kzi kapcsols 5 elre s 1 htra fokozattal. Ennyi zemanyaggal kb. 200 km megttelre volt kpes. A motor fajlagos teljestmnye 18,2 Le/t.
Ezekkel a teljestmny adatokkal a Toldi 50 km/h vgsebessgre volt kpes. A Toldi futmvt mindkt oldalon ell 1-1, 775 mm tmrj ketts lnchajt kerk, htul 1-1, 625 mm tmrj lncfeszt s vezet kerk, kzttk 4-4, 600 mm tmrj gumiperemes iker-futgrg, s 2-2, lnctmaszt grg, amik 200 mm tmrjek alkottk. A lnctalp 125 db lnctagbl llt s 285x65 mm volt a mretk. Ha figyelembe vesszk a Toldi I-nek a 8500 kg-os slyt s a futm adottsgait, akkor fajlagos talajnyomsnak egy 0,5 kp/cm2 adatot kapunk, ami nagyon impozns rtk. A pncltekn 3650 mm hossz s a tekn feneke 6 mm vastag. Ehhez csatlakozik egy 45 fokos lemez ez a tekn frontlemeze s szintn 13 mm vastag. Htul a tekn farlemeze 7 mm vastag s 60 fokos a dlsszge. A tekn oldallemezei 75 fokban csatlakozik a fenkhez a lemezek vastagsga szintn 13 mm. A pncltest homloklemeze 70 fokos dlsszg s 13 mm vastagsg volt. A test oldallemezei szintn 70 fokban dnttt befel a vastagsga itt is 13 mm. A lemezeket hegesztssel rgztettk egymshoz.

A pncltest hossza 4440 mm. Miutn 1938 oktberben rendszerestsre kerlt a Toldi megkezddtek a trgyalsok a gyrtsrl. A darabonknti vtelrrl ment egy kis ideig a vita, de aztn 110.000 pengben llapodtak meg a felek. A gyrtst a MVAG s a Ganz vgezte. Az els rendels mindkt gyrtl 40-40 darabrl szlt, amit msfl ven bell teljesteni kellett. A megrendelst a kt gyr 1939. februr 17.-n visszaigazolta. Hogy a terv tarthat legyen ezrt sok komponens klfldrl rkezett. Ilyen volt a motor, a sebessgvlt, a futm egyes elemei s az optikai eszkzk. Ezek a rszegysgek Svdorszgbl s Nmetorszgbl rkeztek. De mivel kitrt a vilghbor ezrt csak lassan s vontatott tempban rkeztek meg a megrendelt eszkzk a magyar gyrakba. A klfldi beszlltk jelents kssei miatt az els 2 darabot csak 1940. prilis 13.-n tudtk tadni a Kzponti tviteli Bizottsg (KB) munkatrsainak. Ezeket a H -301 s H-302 rendszmmal lttk el. A tbbinek a rendszma H- 381-ig. Az 50. darabot 1940 szeptemberben adtk t. Az tadott Toldik fele visszakerlt a gyrba a gyenge nmet futm alkatrszek miatt, amiket ksbb magyar gyrtsakra kellett lecserlni. A Ganz gyr 1941 februrjban tudta az utols darabot tadni a MVAG csak 1941 mrciusban. A program gy fl ves ksssel teljeslt. Mg ebben az vben megrendelte a HM a msodik szrit, ami mr 110 darabrl szlt. A MVAG 42 darab, mg a Ganz 68 darab legyrtsra kapott szerzdst. Hogy felgyorstsk a gyrts temt megvsroltk a Bssing NAG motor rszleges gyrtsi jogt s a futm alkatrszek is hazai gyrakban kszltek.

A jrm harctri alkalmazsrl sajnos nagyon kevs az informci. Az 1941.-es Dlvidki hadjratban val rszvtk is ktsges mert az els pldnyokat csak 1941 prilis 13-n adtk t a KB szakembereinek. A magyar csapatok prilis 11-n lendltek tmadsba amit a 3. hadseregbe fogtak ssze. lltlag Jny Gusztv emltst tesz rla hogy a Toldik nem alkalmasak komoly harcfeladatokra (ha ez igaz). Mg azt sem tudtam kiderteni hogy a 2.magyar hadsereg llomnyban melyik alakulatnl harcolt s mennyi s hol. Feldertsre s futrfeladatok elltsra megfelel. Az ltalnos szemllet szerint a gyenge pnclzat s a fegyverzet nem tette lehetv hogy a szovjet kzepes s nehz harckocsikkal felvegye a versenyt.Viszont a szovjet knny harckocsikkal (BT-5-7;T-40-60-70) egyenrtk volt. Hogy mennyivel tallkozott s melyikkel arrl nincs inf.

Compibcsi: Nekem az a vlemnyem hogy a Toldi I. semmivel sem volt rosszabb, mint a nmet Panzer II.-es (Sd.Kfz.121). Ez a korai vltozataira maximlisan igaz (A-E szria) Ha sszehasonltjuk az adataikat akkor lthat lesz hogy sok adat kzel azonos vagy kis mrtk az eltrs. Ez attl fggetlen hogy a Panzer II.-es hamarabb llt szolglatba mint a Toldi I.-es.

Erre a linkre kattintva megtekinthettek egy videt amiben egy hadgyakorlat sorn Toldikat lthatunk:
http://www.youtube.com/watch?v=ZliN5On0V_0&bpctr=1363611103
|