Künnyű harckocsik : A II. Világháborúban rendszeresített magyar páncélosok: FIAT 3000 |
A II. Világháborúban rendszeresített magyar páncélosok: FIAT 3000
Compibácsi - Normen 2013.11.12. 07:47
A jármű még az Ansaldok megjelenése előtt került hazánkba, bár időrendben egyet visszaléptünk, a teljesség miatt érdemes erről a kis tankról is ejteni pár szót. A harckocsinak a gyökerei az I. világháborúig nyúlik vissza. A franciák egyik legsikeresebb harckocsija az M-17 Chare Ligére volt (A WOT-ban ez az FT-17- es). Olaszország ennek a harckocsinak vette meg a licence gyártási jogát 1918. év elején. 1930-ban került hozzánk néhány darab a tovább fejlesztett változatból.
FIAT 3000 könnyű harckocsi
A harckocsinak a gyökerei az I. világháborúig nyúlik vissza. A franciák egyik legsikeresebb harckocsija az M-17 Chare Ligére volt (A WOT-ban ez az FT-17- es). Olaszország ennek a harckocsinak vette meg a licence gyártási jogát 1918. év elején.
Egy kis tesztvezetés (eredeti archív felvételek):
Az M-17 alapján a fejlesztési munkákat a Fiat azonnal elkezdte és számos módosítást hajtott végre rajta. Az alapváltozat fejlesztésével 1 év után végeztek ennek a T-3000 nevet adták (T - Tipo). Még 1919-ben elkezdték gyártani ezt az alapmodellt és az év végére már 100 darab el is készült.
Két fő változat készült az alapmodellen kívül amit az olasz haderő is használt. Az "A" amibe 1vagy 2 darab géppuska került és a "B" amibe már egy 37 mm-es ágyú volt.
A típus jellegzetessége a páncéltesten körbefutó lánctalp a magas felépítmény és a hátul található félköríves támasztó vagy csúszó szerkezet, ami pont azért került oda, hogy ezzel is megakadályozzák az árokba való becsúszást. A páncélzat elől és oldalt 16 mm vastag, hátul 8 mm, felül már csak 6 mm-es lemezek védték a 2 fős személyzetet.
Az "A" változatba egy 55 Lóerős motor került viszont a "B" változatba már egy 63 Lóerős hajtómű kapott helyet. A hajtást egy 4 hengeres 4 ütemű benzines motor adta hengerűrtartalma mindkét esetben 6235 cm3. A váltóban 3 előre és 1 hátrameneti fokozat volt.
A z "A" változat 5300 kg míg a "B" változat 5600 kg súlyú volt és ezt a tömeget a motor 16-22 km/h-val tudta mozgatni. A hatótávolság teli tankkal 80-90 km között mozgott.
A magyar honvédség 1930-ban 5db "B" ágyús változatot rendelt a torinói gyártól amihez a lövegeket nem kértük. A hadfelszerelési korlátozás kijátszásával mind az 5 darab 1931-ben megérkezett. Ezek szétszedett állapotban ládákba csomagolva mezőgazdasági gépalkatrészként a legnagyobb titokban jöttek. Az összeszerelést Hajmáskéren olasz szakemberek segítségével oldották meg. A próbaüzemeket a Hajmáskér melletti Hideg-völgyben végezték. A torony elején található fegyverzet nyílásokat kezdetben fémlappal lezárták de később ezeket eltávolították és egy 8 mm -es 07/12M Schwarzlose folyadékhűtéses géppuskát szereltek be. A hivatalosan is Fiat 3000 B jelű harckocsi a RUISK (Rendőr-újonciskola) állományába került ahol felállítottak egy kísérleti harckocsi századot.
Mind az öt harckocsit betűjellel jelölték pedig ezek nyilvántartási számokat takartak:
A - 12. sz., B - 8. sz., C - 9.sz., D - 10. sz.,E - 11. sz.,
Az 1939-es hadrendből való kivonásig kiképzési célokra használták.1942-ben kiselejtezték őket és céltárgyként szétlőtték őket a tüzérségi lőiskolák lőterein. Ebből akartak gyártani 150 darabot licencvásárlás alapján a győri Magyar Waggon-és Gépgyárban. A technika elavultsága és az Ansaldok rendszeresítése miatt erre már nem került sor.
|