| HREK : Jagdpanzer 38 (t) Hetzer |
Jagdpanzer 38 (t) Hetzer
Compibcsi 2017.01.17. 17:12
Tisztelt Ltogat!
Vgre, elkszlt a cikk amit albb olvashattok. A cikk aljrl csak az sszehasonlt tblzat hinyzik ami mg ebben a hnapban ptolva lesz. Nehz volt megtallni azt a pnclvadszt amivel ssze lehet hasonltani. Ugyanis figyelembe kell venni a mreteket, a slyt, s a fegyverzetet. Azt mg elmondhatom, hogy egy szovjet gyrtmnnyal hasonltom majd ssze. Addig is j olvasst mindenkinek.

Hetzer Pnclvadsz (Jagdpanzer 38 (t), Sd.Kfz. 138/2)
A Hetzer kifejlesztsnek a trtnete 1943-ra nylik vissza. Ezekben az idkben Heinz Guderian a pncloscsapatok ffelgyelje volt, s fradhatatlanul azon dolgozott, hogy a nmet csapatok minl jobb s tbb harckocsit kapjanak. A harckocsik mellett felismertk a pnclvadszok jelentsgt, s erre a terletre is nagy figyelmet kezdtek el fordtani. Ennek egyik f oka, hogy a Szovjetuni, s az Egyeslt llamok sokkal tbb pnclost tudott legyrtani, mint Nmetorszg. gy rvidesen a harckocsik tlslyba kerltek minden fronton, viszont a nmeteknek nem volt elegend, hogy kiegyenltsk a htrnyt. Nem utols sorban a pnclvadszokat kisebb kltsggel s kevesebb id alatt el tudtk lltani, mint a hasonl kategrij harckocsikat. A pnclvadsz program egyik sikeres eleme a Hetzer lett, ami rohamtempban lett kifejlesztve. Guderian 1943 mrciusban egy olyan pnclvadszt krt, amivel le lehetett vltani a nyitott kivitel Marder I. s II. pnclvadszokat. Tovbbi kikts volt, hogy a test hossza nem haladta meg az 5 mtert, s olyan alvzra ptsk, ami gyrtsban volt. Ezzel jelentsen fel lehetett gyorstani a fejlesztst, mivel egyszerbb s gyorsabb egy mr meglv alvzat talaktani, mint egy teljesen ujjat tervezni. A lervidlt fejlesztsi idnek ksznheten a tervekkel 1943. december 17.-re elkszltek, aminek az 555-s vltozat nevet adtk. Miutn a Nmet Fegyverkezsi Minisztrium a terveket alaposan ttekintette s elfogadta, elkezddhetett a mretarnyos famodell ptse. A famodell ptse rendkvl j tempban haladt, gy fordulhatott el, hogy 1944. janur 24.-n mr a vgleges megtekinthet llapotban volt. A fa makett vglegestse utn rgtn elkezddhetett az els hrom darabnak az ellltsa. A prototpusokat sikerlt 1944 mrciusban leszlltani az ilyenkor ktelez tesztek elvgzsre. Amg a tesztek zajlottak a kijellt gyrak elkezdtk a felkszlst a sorozatgyrtsra. 1944. prilis 20.-n Hitler s a legfelsbb nmet vezets is megtekintette Kelet-Poroszorszgban a gyrtsra elksztett vltozatot. Az albbi tblzat a gyrtsi szmokat mutatja: (a tblzatot ktszer ellenriztem, nincs benne elrs)
Hnap
|
Tervezett
|
Elismert
|
BMM
|
Skoda
|
1944. Mrc.
|
0
|
0
|
3
|
0
|
prilis
|
23
|
20
|
20
|
0
|
Mjus
|
50
|
50
|
50
|
0
|
Jnius
|
100
|
100
|
100
|
0
|
Jlius
|
175
|
110
|
100
|
10
|
Augusztus
|
175
|
171
|
151
|
20
|
Szeptember
|
250
|
124
|
190
|
30
|
Oktber
|
330
|
290
|
133
|
57
|
November
|
350
|
403
|
298
|
89
|
December
|
380
|
327
|
223
|
104
|
1945. Janur
|
430
|
434
|
289
|
145
|
Februr
|
350
|
398
|
273
|
125
|
Mrcius
|
350
|
301
|
148
|
153
|
prilis
|
250
|
?
|
70
|
47
|
A Hetzernek is tbb vltozata ltezett, sszesen 7 fle. Ngyrl szeretnk egy kicsit bvebben is foglalkozni, mert ennyirl van hiteles informcim. Az els a lngszrs vltozat, ahol a lveg helyre a 14 mm-es Flammenwerfer 41 tpus lngszrt ptettk be. A gylkony elegy befogadsra alkalmas tartly trfogata 700 liter, ami 87,5 msodperc alatt kifogyaszthat. Ez a mennyisg 24 „lvsre” elegend. 1 „lvs” a lngszrval 3,6 msodpercig tartott s 29 liter folyadkot hasznlt fel, ami a levegvel rintkezve lobbant be. A lngcsva hattvolsga 50-60 mter kztt volt. Klsre ugyangy nzett ki, mint az gys Hetzer csak az gycs helyett a 14 mm-es lngszr vkony s rvid csve mutatta a vltozst. A BMM 1944 decemberben 20 darabot ptett belle, s az ardenneki offenzvban mr rszt vettek. Az egyik magra hagyott pldnyrl mg fnykp is kszlt. Az talakts egy kis slymegtakartst is eredmnyezett, mert 500 kg-mal knnyebb volt, mint az gys Hetzer. A kvetkez vltozat a javt-ment vltozat a Bergepanzer 38 (t) Hetzer. Az 573-as szm vltozatbl sszesen 106 darab plt a BMM gyraiban, s tovbbi 64 darabot srlt gys Hetzerekbl alaktottak t. gy sszesen 170 darab kszlt el belle. Ennl a vltozatnl az gy s a lvegpajzs is hinyzik, gy a 60 fokban dnttt 60 mm-es frontlemez egysges kpet mutat. A 14,5 tonns tmegvel, jval knnyebb, mint az gys vltozat, ami a sebessgn s a hattvon megmutatkozott. Pnclzatt tekintve egy kivtelvel mindenhol ugyanannyi, mint az alapvltozatnl. Ugyanis a javt-ment vltozat fellrl nyitott volt, csak egy ponyvval lehetett a tetejt lefedni. A FuG 5-s rdija vgett, brmikor hvhat volt. Az els pldnyokat 1944 nyartl kezdtk el ellltani, s az v vgig az sszes elkszlt. A sebessge 45 km/h-ra a hattv pedig 190-200 km-re ntt. A fegyverzet 1 darab MG34-es 7,92 mm-es gppuskban merlt ki. itt is 4 fs volt a szemlyzet, amibl 2-3 f a szksges munklatokkal tudott foglalkozni. Az elejre fel lehetett szerelni csrlt, de akr tollapot is.

A gyrtsban a BMM s a Skoda a prgai, pilseni, kniggratz-i, boehmi, s a breslaui gyrai vettek rszt. A gyrtsi szmok pedig a kvetkezk voltak: 321001-323000, s 323001-tl is voltak gyrtsi szmok, de a vge nem ismert, mert a BMM dokumentcik egy rsze elvesztek a hbor vgn. A Skoda 325001-tl adta ki a gyrtsi szmokat, de ezeknek sem ismerjk a vgt. Felttelezheten ezek is elvesztek vagy megsemmisltek, hiszen a gyrak nagy tbbsgt a szovjet csapatok foglaltk el. A Hetzert a gyrtsa sorn tbbszr mdostottk a berkezett harctri jelentsek alapjn. 1944. prilis vgn elterjesztettek egy kisebb fejlesztsi csomagot, mert az elzetesen szmolt 13 tonna helyett, valjban 16 tonna volt a Hetzer tmege. A tbbletsly miatt vltoztatni kellett a kuplungon, a laprugkon, s a hajtslncon. Mivel orrnehz volt a pnclvadsz, ezrt a pnclzaton is mdostottak, s gy a jrm htulja 10 centivel magasabb, mint az eleje. 1944 nyarra elkszlt a kvetkez fejlesztsi csomag. Ez tartalmazta a lvegpajzs ttervezst, amivel 200 kg-ot megtakartottak. A futgrgket s a fesztgrgt is tterveztk, j nylsokat alaktottak ki az zemanyag betltsre s a htrendszer feltltshez. Kifejlesztettek egy j knny darut amit a tetre lehetett felszerelni, hogy a motort s az gyt knnyebben kilehessen szerelni illetve visszatenni. 1944 szn a kipufog j lngrejtt kapott, a vezet kmleljt is mdostottk s a laprugkon jabb vltoztatsokat eszkzltek. A grgkn tallhat gumiabroncsok rgztst is megvltoztattk, hogy elejt vegyk a rgzts lland meglazulsnak.1944 teltl egy j rugs szerkezetet szereltek az gy zvrzathoz, ezzel is segtve az gy emelkedst. Erre a lpsre az amerikai bombzsok miatt bellt grgscsapgy hiny miatt volt szksg. A Hetzerhez rendszerestett tankolpisztolynl megnveltk a tlcsordulst felfog edny mrett. Jobb s hosszabb lettartam vzpumpa kerlt kifejlesztsre. Nagyobb hatsfok ventilltort szerettek be, hogy a kzdtrben melegebb legyen. Az akkukhoz ftlemezt terveztek, hogy megvdjk ket a fagystl. A kzdtr talaktsval 5 lszerrel tbb lett a maximlis kapacits. 1945. janurjban megvltoztattk a sebessgvlt tttelt, hogy a clkvets simbb s knnyebb legyen. A motor ezek utn kisebb ignybevtelnek lett kitve. A rgi 6-os vltozat 12:88-as arny vlt tttele helyett az j fejleszts 6,75-s vltozat kerlt beszerelsre, aminek az arnya 10:80 volt. 1945. mrciusban kerlt bevezetsre a krnikus (benzin) zemanyaghiny miatt a dzelzem Ttra motor. A motor rvid lerst lsd lejjebb.

A kvetkez vltozat a 15 cm-es nehz gyalogsgi gyt SiG 33/1 (Sf) hordoz Hetzer. Mivel a tarack 1,5 tonna ezrt mg az gycservel s az talaktssal jr slyvltozs utn a Hetzer slya 16,5 tonna lett. A vltozsok szembetlek voltak, mert mdostani kellett a tett, a magassga sem volt megfelel, s az eleje is tptsre vrt a mretes tarack miatt. A mdosts az elejn a legszembetnbb, fggetlenl attl, hogy a frontlemezhez csak kis mrtkben nyltak hozz, a dlsszge az gy vonalig vltozatlan. Az gytl mr csak 9 fokos a dlsszge a vastagsga pedig 10 mm, ami csak a knny gyalogsgi fegyverek ellen hatsos, s a lvegpajzs szerept ltja el a lveg melletti kt oldalt. Ahol eredetileg az gy volt azt a rszt eltntettk, s helyette a frontlemez kzepn alaktottk ki a tarack csvnek a helyt. A vezet helye nem vltozott, de a tarack elhelyezse miatt csak kis mrtkben lett szkebb. A vezet kiltsa viszont komoly korltozsra kerlt, mert jobbra a cstl s a cs alatti fktl szinte semmit sem ltott. Ahhoz, hogy a tarack elfrjen a szks helyen, tterveztk a kzdteret. Ezzel az ttervezssel rtk el azt, hogy a magassg csak minimlisan vltozott, a magassga az oldalfal s a frontlemez megemelst kveten 2200 mm-re nvekedett. A kzdtr nyitott vlt, s az oldalmagasts is 10 mm vastagsg. Magt a tarackot 1927-ben kezdte el fejleszteni a Rheinmetall vllalat s 1933-ra sikeresen befejeztk a fejlesztsi munklatokat. A tarack 149,1 mm rmret, a cs hosszsga L/11, azaz 1640 mm. Az gyt 1936 s 1945 kztt gyrtottk, s ez id alatt kb.: 4500 darab kszlt belle. Hatsos ltvolsga lvedktl fggen 4500-5000 m kztt volt, tzgyorsasga 2-3 lvs percenknt. Vzszintes kitrthetsge oldalanknt 11 fok, vertiklisan 0-73 fok kztt vltoztathat. Ngyfle lvedk volt hozz rendszerestve: az 572 mm magas s 25 kg sly pncltr, aminek 460 m/s volt a kezdsebessge s kzvetlen irnyzssal akr a 150 mm vastag pnclzatot is tttte. A msodik lvedk a 38 kg sly s 240 m/s kezdsebessg repesz-rombol. A harmadik a 90-100 kg sly rombol, aminek a formja sem hagyomnyos. Ugyanis ez a lvedk nem ms, mint a 150 mm-es Nebelwerfer 41 sorozatvet lvedknek a mdostott vltozata. A robbanfejnek 300 mm az tmrje s rogykpos kialakts, az oldaln 2 db stabilizl szrnnyal. A robbanfejhez egy 150 mm-es toldalkcsvet illesztettek s ezt ellrl tltttk be a tarackba. A stabilizl szrnyak a tarack csvn kvl helyezkedett el. A toldalkcsben nem volt benne a rakta, mint a sorozatvet vltozatnl. A lvedk kezdsebessge 145 m/s, de a nagy tmeg garantlta az eredmnyt. E klnleges lvedk teljes hossza 1658 mm. A negyedik lvedk a 40 kg-os fst, de errl nem tudtam rdemi inft beszerezni. Magt a tarackot nemcsak a Rheinmetall gyrtotta, hanem vele prhuzamosan a AEG-Fabriken, s a Bohemisch Waffenfabrik is. A vgn pedig kvetkezzk a Jagdpanzer 38 (d), ami az 548-as vltozat nven ismert. A "d" megnevezs a meghajtsra utal, ami jelen esetben dizel zem motort jelent. A pnclzaton csak egy helyen a frontlemezen vltoztattak pedig lehet, hogy az oldalpnclzatra is rfrt volna a vastagts. A haslemezt ez a vltozs nem rinti. A frontlemez vastagsgt a korbbi 60 mm-rl 80 mm-re nveltk. gy a T-34-es harckocsi a 76,2 mm-es F-34-es gyjval szembl, csak a specilis pncltr lvedkkel (APCR) s kzvetlen kzelrl tudta a Hetzer ezen vltozatt hatstalantani. Oldalrl s htulrl ugyangy sebezhet volt, mint eddig. Az j erforrs a Ttra 103-as dzelzem motor, ami 12 hengeres s "V" elnevezs volt. A furat 110 mm, a lket 130 mm, a hengerrtartalom pedig 14825 cm3. A legnagyobb teljestmnye 210-220 Le, amit 2250 ford./percen adott le. A motor kialaktst tekintve OHV, teht fellszelepelt s alulvezrelt. A 75 fokos hengerszggel rendelkez motor nem vz, hanem lghtses volt. Erre kln htzsaluk lettek kialaktva a motortr klnbz rszein. A srtsi arny 16,5:1 amit 2 darab Bosch PE6A adagolval lltottak el. Turbtlt alkalmazsrl nincs informcim de azt tudhat, hogy a motor maximlisan 726 Nm nyomatk leadsra volt kpes. A gyrtsra 5 gyr volt kijellve. Nv szerint az Alkett, a Krupp-Grusonwerke, a MIAG, a Nibelungewerke, s a Vomag. A msik nagy eltrs a fegyverzetben mutatkozik. Ugyanis ezen a vltozaton is kiprbltk a 75 mm-es KwK 42/1 L/70 tpus gyt. Ebbl a vltozatbl csak a prototpusok pltek meg, mert szmos problma megoldatlan maradt. Ilyen volt a tlsgosan elrenyl cs, a lveg oldali felfggeszts tlzott megterhelse, a hajtslnc s az ertvitel leterheltsge. A mdostsok miatt a lengscsillaptkat is megvastagtottk, hogy a kzel 1 tonna tbblettel megtudjon birkzni, de ez sem volt elg. Inkbb a 105 mm-es tarackot s az eredeti PaK 39-es lveget favorizltk. Ezt az L/70-es cshosszsg 75 mm-es lveget a Rheinmetall - Borsig cg ksztette az unterli gyrban. Kzvetlenl a 75 mm-es PaK 40 L/46-os gybl fejlesztettk ki a cs L/70-re trtn meghosszabbtsval s a lvedkben tallhat lportltet tbb, mint 50%-os megnvelsvel. Az gy csvnek a hossza 5250 mm, a kitrthetsgi hatrait -8 s +20 fok kztt lehetett vltoztatni. A cs egy darabbl kszlt, viszont a csben lev huzagols (blscs) kln elemet kpzett. Az elhasznlds jelei 2000 lvs krl kezdtek mutatkozni, a kops mrtktl fggen. A huzagols szma 32, a horony mlysge 0,9 mm. Maga a cs, a zrszerkezet s a csszjfk egyttes tmege 1000 kg. Mindez lvegpajzzsal s a blcsvel mr 2650 kg. Ahhoz, hogy egy darab lveget eltudjanak kszteni a kvetkez anyagokra volt szksg:
Vas
|
Krm
|
Cink
|
Molibd.
|
Rz
|
Volfrm
|
Alumini.
|
lom
|
Szeln
|
3883 kg
|
33,7 kg
|
1,65 kg
|
1,4 kg
|
0,6 kg
|
0,12 kg
|
0,06 kg
|
0,01 kg
|
0,01 kg
|
Egy lveg elksztsi ideje 1500 munkart ignyelt, 12000 Birodalmi Mrkba kerlt. A tzgyorsasga 7-8 lvs volt percenknt, a csfarnl pedig fggleges kzrat alkalmaztak. A lveghez 3 fle grntot rendszerestettek. Az els az alaplvedk a PzGr. 39/42-es, aminek a hossza 893 mm, de ebbl a hvely 640 mm. A lvedk tmege 14,3 kg, ebbl a robbanfej 6,8 kg. A lvedk kezdsebessge 925 m/s. A pnclttsi tblzat jl mutatja a lveg hasznossgt: (30 fokos becsapds mellett)
100 mter
|
500 mter
|
1000 mter
|
1500 mter
|
2000 mter
|
138 mm
|
124 mm
|
111 mm
|
99 mm
|
89 mm
|
A msodik lvedk a Volfrm magvas PzGr. 40/42-es, ami hacsak pr centivel de rvidebb volt az alaplvedknl. Ennek a hossza 875 mm, ahol a hvely szintn 640 mm-t tett ki. A tmeg ebben az esetben is kevesebb mgpedig 11,5 kg, a robbanfej is kisebb tmeg az 4,75 kg volt. A kezdsebessg viszont sokkal nagyobb volt szm szerint 1125 m/s. A pnclttsi tblzatban szrevehet az tts javulsa: (30 fokos becsapds mellett)
100 mter
|
500 mter
|
1000 mter
|
1500 mter
|
2000 mter
|
194 mm
|
174 mm
|
149 mm
|
127 mm
|
106 mm
|
A harmadik lvedk a repesz-rombol, ami nem tartalmazott srapnelt. Magt a lvedk fejt ami egy kicsit kerekded volt ntssel ksztettk, s ez volt az ami a repeszeket kpezte becsapdskor. Ez a lvedk volt a leghosszabb a maga 929 mm-es hosszval. A hvely itt is 640 mm volt. A tmege egy kicsivel kevesebb a Volfrmosnl, mert csak 11,1 kg volt a slya. Ebbl a tmegbl a robbanfej 5,75 kg. A lvedk kezdsebessge a legkisebb a maga 700 m/s-os sebessgvel.
Ez a kis tblzat azokat a vltozatokat mutatja be ami szorosan kthet a Hetzerhez:
Gyri nv
|
Gy. idszak
|
Gy. darab
|
F fegyver
|
Tmeg
|
Besorols
|
Terv szm
|
Flamme-panzer 38 (t)
|
1944.
december
|
20
|
14 mm-es lngszr
|
15500 kg
|
Pncl-vadsz
|
Nincs adat
|
Bergepanzer 38 (t)
|
1944.aug- 1944.dec
|
106
|
nincs
|
14500 kg
|
Mszaki-ment
|
573-as vltozat
|
Schweres Infatriegesch.
|
1944.
december
|
30
|
150 mm-es slG 33/2
|
16500 kg
|
njr lveg
|
588-as vltozat
|
Jagdpanzer 38 (t) Starr
|
1945. prilis
|
10
|
75 mm PaK 39 105 mm StuK
|
14000 kg
|
Pncl-vadsz
|
Nincs adat
|
Leichter Ein-heitswaffentr.
|
csak a prototpus
|
nincs pontos adat
|
88 mm Pak 43/1 105 mm leFH 18/40
|
13500 kg
|
Pncl-vadsz
|
587-es vltozat
|
Mittlerer Ein-heitswaffentr.
|
csak a prototpus
|
nincs pontos adat
|
105 mm sK18/1 128 mm K81/3 150 mm sfH18/6
|
13000 kg
|
Pncl-vadsz
|
577-580 vltozatok
|
Jagdpanzer 38 (d)
|
csak a prototpus
|
nincs pontos adat
|
75 mm-es PaK 42/1
|
16000 kg
|
Pncl-vadsz
|
548-as vltozat
|
Hetzer G-13
|
1947-1950
|
160
|
75 mm PaK 39 (csszjfkkel)
|
15750 kg
|
Pncl-vadsz
|
Nincs adat
|
A Hetzerhez a Praga cg ltal gyrtott erforrst alkalmaztk, Praga EPA AC 2 nven. A Praga vllalat 1929-ben beolvadt a szintn prgai szkhely CKD (eskomoravsk Kolben-Dank) gyrba, ami 1927-ben jtt ltre 2 kisebb gyr (Breitfeld-Dank s a eskomoravsk-Kolben) egyeslsvel. A meghajtst egy soros 6 hengeres, 4 tem s benzinzem aggregt biztostotta. A motor hengerrtartalma 7754 cm3, a furata 110 mm-es a lkete 136 mm-es. Ezt a motort a cg nem sajt erforrsaibl fejlesztette ki, hanem a Svd Scania gyrtl vettk meg a licencet. A motor teljestmnye 160 Le, amit 2800 ford./percen adott le. Ennek a motornak van tbb kisebb teljestmny vltozata is. Ilyen volt a 125 Le-s Praga EPA, a 140 Le-s Praga EPA 2, s a 150 Le-s Praga EPA AC. Ezeknl a motoroknl a hengerrtartalomhoz nem nyltak, mindig csak az elrhet fordulatszmon vltoztattak. A 125 Le-s Praga EPA 2200 ford./perc, a 140 Le-s Praga EPA 2 2500 ford./perc, a 150 Le-s Praga EPA AC 2600 ford./perc. A motor a Hetzerben htul s hosszban lett elhelyezve. rdekes, hogy tbb neves kiadvnyban is eltr adatokat talltam a motorral kapcsolatban. Az zemanyag elltsrl 2 darab Solex tpus karburtor gondoskodik, ez a kt karburtor szinkronban mkdnek egymssal, egy sszekt plca segtsgvel. A motor htsrl 1 darab htraditorral s 50 liter htfolyadkkal gondoskodtak. A motor felptst tekintve OHV rendszer s 24 liter az olajszksglete (fell szelepelt s alul vezrelt, ezeket a motorokat szoktk nyomrudasnak is nevezni). A motor fajlagos teljestmnye 10 Le/t, nagyobb teljestmny motor beptsre a hely szkssge s a rvid id miatt nem volt lehetsg. Az nindtt a Bosch vllalat szlltotta, ugyangy ahogy az ramelltsrt felels dinamt. Az elektromos rendszer 12 V-os kialakts. Az zemanyagtartly trfogata 320 liter, ami a 170-180 literes tlagfogyaszts mellett ton 180 km-re elg. Terepen ennl sokkal rosszabb volt a helyzet, mert a 320 literrel a 250 literes tlagfogyaszts csak 125 km-re volt elg. A fajlagos talajnyoms a szlesebb lnctalpak miatt 0,76 kg/cm2, de ezt csak 1 kiadvnyban vltem felfedezni. A maximlisan elrhet sebessg 40-42 km/h ton, terepen mr csak 26 km/h a vgsebessge. A vlt 5+1 fokozat, kzi kapcsols, ami megint egy licenc szerzds eredmnyeknt kerlt Csehszlovkiba. A vltnak az olajignye 7,75 liter. A bolygmves kialakts vlt eredetileg angol gyrtmny, a megvsrlsa utn a Praga-Wilson nevet kapta. Mivel ell tallhat a lnchajt kerk, ezrt kardntengelyek segtsgvel jut el a mozgshoz szksges energia a differencilmbe s a fogaskerkhzba, a differencilmnek 3 liter olajra van szksge. Ez a vlt a Hetzer eltt mr kt msik harckocsiban is megtallhat. Az egyik az LT vz. 35 vagy ms nven Panzer 35 (t), a msik pedig a Panzer 38 (t). Mivel ehhez a vlthoz volt mr hasznlhat motor is, ezrt kzenfekv volt, hogy nhny mdostst vgrehajtva alkalmass tettk a vltt arra, hogy a Hetzer ignyeinek megfeleljen. A kuplungon is vltoztatni kellett, de az eredeti 1 trcss kuplung a Hetzerben is megmaradt. A kipufogcsvet a motorvd lemezen t vezettk ki, s a kipufogdobot a motorvd lemez s a farlemez tallkozsnl keresztbe helyeztk el.

A futm s a jrszerkezet egy jl kitallt s megbzhat konstrukci volt, amit egszen a hbor vgig gyrtottak. A lengscsillaptsrl oldalanknt 2-2 laprg kteg gondoskodott, ami mind a 4 futgrghz csatlakozott. Mindegyik laprug kteg 9 lapbl llt, amit kzpen egy sszefog pnt rgztett egymshoz. Maga a lnctalp alap esetben 96 tagbl, de feszessgtl fggen 94-98 tagbl llt. Egy lnctag 104 mm hossz s 350 mm szles, s csapszegekkel kapcsoldnak egymshoz. A lnc felfekvsi hosszra is tbb, de eltr adatot talltam. Csak abban van egyezs, hogy a felfekvsi hosszat 2690 s 3020 mm kz teszik, a kt lnctalp kztti tvolsg, amit nyomtvnak is hvnak 2123 mm. Ell tallhat meg a lncvezet grg, ami 19 fogas s 600 mm tmrj. Htul a kisebb lnctmaszt grg, ami 525 mm tmrj. E kt grg kztt a 4 darab szembetnen nagy 775 mm tmrj futgrg. Ezeknek a futgrgknek a fellete gumiperemes, s a nagy tmr garantlja, hogy a sr nem ragad a grgk kz. Fell 3 darab 225 mm tmrj szintn gumiperemes lnc tmasztgrgt lthatunk. Az egyik tmasztgrg az els s msodik futgrg felett, mg a msodik tmasztgrg a msodik s harmadik futgrg kz kerlt. A harmadik s negyedik futgrg felett volt a harmadik tmasztgrg. Ezt a futm s jrszerkezet kialaktst ezeltt a Panzer 38 (t)-nl hasznltk. A legkisebb fordulsi sugr 4,54 mter.
A pnclvadsz hossza cs nlkl 4870 mm, mg csvel 6270 mm. Szlessge 2630 mm, ami csak 200 mm-rel kevesebb, mint a Pz IV.-. A teljes magassga viszont majdnem egyezik a Kampfpanzer Maus testnek a magassgval. A Kampfpanzer Mausnak 2130 mm magas a teste, mg a Hetzernek 30 mm-rel kevesebb, 2100 mm. A pnclvadsznak a fenklemeze 10 mm vastag s teljesen vzszintes. Ez a vastagsg a fldbe sott gyalogsgi aknk ellen mg vdelmet nyjt, de a harckocsi aknknak mr nem ll ellent. A teknhz csatlakozik a haslemez, ami 40 fokban van dntve 60 mm vastagsg. A jl megvlasztott dntsnek ksznheten az ekvivalens vastagsga elri a 79 mm-t. A haslemezhez kapcsoldik a 60 fokban dnttt frontlemez, ami szintn 60 mm vastagsg. Itt mg optimlisabb a dnts szge, ezrt az ekvivalens vastagsg mr 120 mm. A tetlemez rdekes mdon vkonyabb, mint a teknpncl. Ugyanis a tetlemez csak 8 mm vastag, ami a repeszek s a knny gyalogsgi fegyverek tze ellen vd. A motorvd pncllemez 8 mm vastagsg s 70 fokos dlsszg. Ez a dnts rendkvl nagy plusz vastagsgot biztost, mert gy az ekvivalens vastagsg mr 24 mm-es. A pnclvadsz farlemeze 20 mm vastagsg s 15 fokban van bedntve. Ez a dnts szinte alig nveli a pnclvastagsgot, az ekvivalens vastagsg csak 20,8 mm-re n. A Hetzer oldalt vd pnclzatot hrom rszre kell bontani. Az els a lnctalp mgtt tallhat lemez, ami 20 mm vastag s 15 fokban van dntve. Ez a kialakts a legminimlisabban nveli csak a vastagsgot. Az ekvivalens vastagsg, ahogy a farlemeznl is, gy itt is 20,8 mm-re nvekszik. A msodik a kzdtr oldallemeze, ami 40 fokban van dntve s 20 mm vastagsg. A dnts segtsgvel az ekvivalens vastagsg 27 mm-re ntt. A harmadik a lnctalp fels rszt s a futgrgt a kzepig vd 5 mm vastagsg ktnyezs. A pnclvadsznak a hasmagassga 50 mm-rel kevesebb, mint a Pz. 38 (t)-nek, mely tpustl szrmazik az alvz. A Pz. 38 (t)-nek 400 mm a hasmagassga, mg a Hetzernek csak 350 mm. Az els terepszg 35 fokos, ami ltfontossg ahhoz, hogy a terepakadlyokat minl knnyebben le tudja kzdeni. A hts terepszg egy picivel kevesebb az csak 30 fokos. Az oldalstabilitsi rtke 40 fok, ami segt abban, hogy nehezen boruljon fel. Az rokthidal kpessge 1,3 m, ami a lvszrkok jelents rsznek a lekzdsre elegend volt. A gzlmlysge 90 cm, ami megint egy nagyon j rtk a magassghoz kpest. A lpcsmsz kpessge 0,65 m, a lejtmsz kpessge 25 fok (az UAZ-469-nek pldul 30 fokos). Fontosnak tartom megemlteni, hogy a front pnclzathoz az E22 jel tvztt aclt hasznltk fel. Ennek az anyagnak a kemnysge 265-309 Brinell (szilrd anyagok kemnysgvizsglatra 1904-ben a svd Brinell mrnk ltal kidolgozott eljrs) kztti. Az oldalpncl s a farlemez SM (Siemens-Marteneit) aclbl kszlt, aminek 220-265 Brinell kztt van a kemnysge. sszegzskppen lljon itt az albbi tblzatban a pnclvastagsgok a dlsszgek fggvnyben:
|
Fenk-lemez
|
Haslemez
|
Front-lemez
|
Tet-lemez
|
Motortr teteje
|
Oldal lnctap mgtt
|
Kzdtr oldalt
|
Farlemez
|
Alap vastags.
|
10 mm
|
60 mm
|
60 mm
|
8 mm
|
8 mm
|
20 mm
|
20 mm
|
20 mm
|
Dls szg
|
0 fok
|
40 fok
|
60 fok
|
0 fok
|
70 fok
|
15 fok
|
40 fok
|
| |