Magyartank

.








TÁRSOLDALAK
ELÉRHETŐSÉG

VENDÉGKÖNYV.

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Künnyű harckocsik
Künnyű harckocsik : A II. Világháborúban rendszeresített magyar páncélosok: az LK-II könnyű harckocsi

A II. Világháborúban rendszeresített magyar páncélosok: az LK-II könnyű harckocsi

Compibácsi - Normen  2013.11.12. 07:37

Az I. világháború után hazánkban elsőként rendszeresített harckocsi kerül bemutatásra. Az LK-II könnyű harckocsi Magyarországon 1920 tavaszán debütált. Először 2 db érkezett kipróbálásra majd utána további 12 db. Ezek a legnagyobb titokban uszályon gabona alá rejtve érkeztek meg szétszedett állapotban, fegyverzet nélkül.


Az LK-II könnyű harckocsi

Az LK-II harckocsi elődje az LK-I volt. Ennek a fejlesztési munkálatai  Joseph Vollmer  vezetésével folytak. Az új harckocsi típus fejlesztését az indokolta hogy  nem volt egy könnyű és mozgékony harckocsi a császári német hadseregnek.  Az LK-I (Leichter Kampfwagen - könnyű harckocsi) az angol Whippet figyelembevételével lett kifejlesztve. A két típus között sok a hasonlóság. Ilyenek a test kialakítása a torony elrendezése,a motor és a váltó elhelyezése, illetve a lánctalp is. 1917 közepére a prototípus elkészült. Egy kisebb tesztsorozat után elrendelték a sorozatgyártását de ez már nem valósult meg pedig 800 db legyártását tervezték.

A fegyverzetét egy darab 7,92 mm-es géppuska vagy egy 57mm-es ágyú alkotta.  A torony merev kialakítású oldalirányba nem  forgatható. Az előrehaladásról egy 60 Le-s motor gondoskodott mellyel 15 km/h elérésére volt képes. Mozgékonysága kimagasló volt a kor harckocsijai között. 

Mivel a német hadvezetés felismerte a harckocsik fontosságát és lett volna még mit javítani ezen a típuson ezért a továbbfejlesztés mellett döntöttek. Így jött létre az LK-II harckocsi. A harckocsinak traktorszerű felépítése van amit a szabadonfutó lánctalpak fognak közre. Az LK-I-hez képest változtattak a futóművön, áttervezték az elejét, finomítottak a páncélzaton. Az LK-II első példánya 1918. június 13.-ra készült el. Eredetileg 580db-ot rendeltek belőle de a háború vége miatt és a túlterhelt német ipari kapacitás miatt nem került sor a gyártására. 1db ágyús  prototípus biztos hogy készült sorsa nem ismert. 

A géppuskás változatról létéről nincs megbízható információ. A tornyot áttervezték és megoldották a forgatását is (a francia FT-17-nek volt először forgótornya). A motor mindkét típusban megegyezett ami egy Daimler-Benz 4 hengeres 4 ütemű benzinmotor volt. A motor a harckocsi orr részében található. Teljesítménye 55-65 lóerő között volt.  A páncéltest  kazamata" kialakítású volt a 3 fős személyzet a hátsó harmadban lett elhelyezve. A páncélzat vastagsága szemből 14 mm,oldalt 8 mm vastag volt. A felfüggesztés rugózatlan kialakítású. A fegyverzet az ágyús változatnál egy 37 mm-es Krupp ágyú vagy 57mm-es zsákmányolt orosz Sokol ágyú. Egy géppuska is tartozott a fegyverzethez de ez nem fix beépítésű volt hanem a jármű bármely oldalára vagy a toronyba is elhelyezhető volt. A két géppuskás változatnál 2 db MG 08-as típusút használtak. A sebessége 15-16 km/h volt hatótávolsága pedig 65-75 km között változott. 

A háború után nem sokkal a svéd kormány megvette a terveket 100.000 svéd koronáért és a félkész harckocsikat aminek száma 6-10 db között változik utána már ők maguk szerelték össze. Joseph Vollmer pedig a svéd Landsverk üzem mérnöke lett. A svédek rendszeresítették a harckocsit Stridsvagn m/21 néven.

Számos fejlesztést és módosítást hajtottak végre rajta mint például másik motor, fényszórók felszerelése, módosított kipufogó, tároló rekeszek kialakítása, és tűzoltó készülék.  

A fegyverzet terén annyi változás történt hogy a svédek nem az ágyús hanem a géppuskás változatot favorizálták. Ezért ők 2db 6,5 mm-es m/14 típusú hazai gyártású géppuskákat szereltek be. 1929-ben Scania-Vabis motort szereltek bele és 37 mm-es ágyút  kapott néhány darab.  Ennek a típusjele Stridsvagn m/21–29 lett. Az egyiket maga Heinz Guderian is vezette 1929-es svéd látogatása alkalmával. 

Hazánkba 1920 tavaszán először 2 db érkezett kipróbálásra majd utána további 12 db. Ezek a legnagyobb titokban uszályon gabona alá rejtve érkeztek meg szétszedett állapotban  fegyverzet nélkül. A papírjai szerint mezőgazdasági vontatóként. Az Antant Ellenőrző Bizottsága 1927-es távozásáig az összes harcjárművet különböző rejtekhelyeken tárolták. A bizottság távozása után 1928-ban a szétszerelt alkatrészekből végül 6 db-ot működőképes  állapotba hoztak.  Ezt a 6 db-ot 1930-ban szintén a RUISK (Rendőr-újonciskola) kapta meg oktató-gyakorló célra.

A 6 tankból 5 gyakorló és 1 oktató példány volt. Itt alakult meg 1930-ban Bernola Károly vezetésével a harckocsi alosztály.  Mivel nem volt fegyverzete ezért ideiglenes jelleggel 1 db 7/12M Schwarzlose géppuskával szerelték fel őket.

A nyilvántartási számok ezek voltak: V-12; V-14; V-11; V-7; V-6; V-3; A fellelhető adatok szerint a 6-ból 2-be az eredeti Benz motor volt a többibe NAG típus került. Mivel az 1930-as évek elejére a típus elavulttá vált ezért a Fiat B 3000 harckocsik megérkezése után 1931-től fokozatosan kivonták őket  a szolgálatból. 

1933-ra az összes LK-II eltűnt a RUISK állományából és ócskavas telepre kerültek. 1933 után lőkisérleteknél céltárgyként használták őket. 1939-ben Örkénytáborban egy fészerben elrejtve még találtak egy összeszerelt állapotban lévő  LK-II-t de mivel már rég nem volt  nyilvántartva a harckocsi ezért ezt is szétbontották és eladták ócskavasáron. 

Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
     

  Üdvözlök mindenkit a WotHungary csapata nevében! Az oldalon megtaláltok minden információt a World of tanks-ról, oktató videókat, modokat, híreket! 


Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?